Gå til innhold

Tror du at du hadde klart å feike deg til uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg er for distré. Ikke vil jeg være ufør heller. Elsker overhodet IKKE jobben min, men jobber med å skaffe meg en annen.

Anonymkode: 3d67f...c01

Skrevet

Tror jeg skulle klart å blitt det om det var noe jeg ønsket. Men det er det jo ikke!! Jeg har mange plager, både fysisk og psykisk, men vondt i vilja er ikke en av dem!

Anonymkode: a7150...7a0

Skrevet

Ja, det er jeg ganske sikker på at jeg hadde klart det, men eg kan ikke se for meg en situasjon der jeg hadde ønsket det.

Anonymkode: 13343...9d3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En slektning av meg har brukt 15 år med invalidiserende tinnitus på å endelig få godkjent at hun er ufør. (For dem som ikke helt ser hvordan hun kan bli ufør bare av dét: hun er musiker...! )

Anonymkode: 3a0b6...d6e

Men da kan hun kanskje jobbe med noe annet? 

Anonymkode: 0d33d...f2e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da kan hun kanskje jobbe med noe annet? 

Ikke meg du spurte, men noen har total invalidiserende tinnitus som ødelegger helsen deres - hun er sikkert en av dem. Vanskelig å sette seg inn i for de som ikke lever med så sterk tinnitus.

De fleste kan jobbe med noe, men noen er altså så plaget at de ikke kan fungere i jobb.

Anonymkode: 51499...ab0

Skrevet

Ja, det tror jeg lett går ann. Er alt for mange uføretrygdet. Garantert at flere kunne jobbet. 

Jeg har nok kunnet feika til meg, men da ville jeg samtidig blitt psykisk syk. 

Jeg vet at det å jobbe betyr så og si alt. At en kan bli uføretrygdet pga psykisk helse, det er det dummeste en gjør. Når en sliter med psyken, det er da en virkelig må jobbe. Komme seg opp om morgenen, « slite seg ut» på jobb, legge seg til normsl tid og få søvn. 

Anonymkode: bffd6...692

Skrevet

Ja, jeg jobber med å vurdere arbeidsevnen til personer som sliter i arbeidslivet og samarbeider tett med nav og leger, så hadde nok klart det. Men jeg har ingen ønsker eller ambisjoner om å bli ufør. Jeg er heldig som er frisk og kan jobbe.

Anonymkode: 62a8b...d6d

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spurte, men noen har total invalidiserende tinnitus som ødelegger helsen deres - hun er sikkert en av dem. Vanskelig å sette seg inn i for de som ikke lever med så sterk tinnitus.

De fleste kan jobbe med noe, men noen er altså så plaget at de ikke kan fungere i jobb.

Jeg skjønner det, men hun skrev det nesten som en selvfølge, for musikere kan ikke jobbe med tinnitus. Poenget mitt er jo da at det finnes andre yrker hvor man kan greie å jobbe med tinnitus, så at hun er musiker neppe er årsaken til uførheten... 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det, men hun skrev det nesten som en selvfølge, for musikere kan ikke jobbe med tinnitus. Poenget mitt er jo da at det finnes andre yrker hvor man kan greie å jobbe med tinnitus, så at hun er musiker neppe er årsaken til uførheten... 

Årsaken er trolig at hun var musiker. Og siden hun ble uføretrygdet er det jo bare å anta at hun er en av de veldig uheldige som dessverre er blitt ufør av tinnitusen, at hun heller ikke kan ha andre yrker.

Nå er det jo slik at heller ikke tinnitus nødvendigvis er en livslang lidelse. Noen kan bli bedre. Noen blir verre.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det tror jeg lett går ann. Er alt for mange uføretrygdet. Garantert at flere kunne jobbet. 

Jeg har nok kunnet feika til meg, men da ville jeg samtidig blitt psykisk syk. 

Jeg vet at det å jobbe betyr så og si alt. At en kan bli uføretrygdet pga psykisk helse, det er det dummeste en gjør. Når en sliter med psyken, det er da en virkelig må jobbe. Komme seg opp om morgenen, « slite seg ut» på jobb, legge seg til normsl tid og få søvn. 

Anonymkode: bffd6...692

Jeg er på aap pga psyken. Jeg kommer meg opp om morgenen og legger meg til normal tid. Psykisk syk er ikke synonymt med dårlig egenstell. 

Jeg tviler sterkt på at jeg kunne faket meg til uføretrygd. Jeg er ikke løgnersk og manipulerende nok. Jeg er psykisk syk og går i behandling. Jeg er redd for å ikke få uføretrygd. Jeg fikk frikort to-tre uker inn i året. Jeg brukte over 3000 kr på DPS bare i januar. Et skikkelig psyk-tilfelle. Jeg vet ikke om det holder for uføretrygd. (Ikke antall kroner brukt altså,men tilstanden min) 😉

Anonymkode: 01a1a...03c

Skrevet

Jepp, det kunne jeg faket. Det er ikke mye vanskelig i denne kommunen, gitt. 

Anonymkode: 808be...1ed

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, det kunne jeg faket. Det er ikke mye vanskelig i denne kommunen, gitt. 

Anonymkode: 808be...1ed

Hvor bor du da, siden det er så enkelt. Jeg er hun som har slitt i 15 år, tror jeg må flytte.

Anonymkode: 0d4db...106

Skrevet

Ja, hvis jeg hadde villet så kunne jeg det!

det finnes nok av sykdomsdiagnoser hvor sykdommen ikke vises på tester. 

Selv har jeg migrene og fibromyalgi, men jobber 100%. Hadde imidlertid ikje vært noe problem å fake både antall anfall, hissigheten på anfallene, fatigue, intensiteten på muskelsmerter osv. 

Anonymkode: beea0...c66

Skrevet

Jeg er ufør og synes ikke veien har vært så enkelt. Men uansett om det er enkelt eller ikke. Hvem i huleste gidder å bruke så mye energi på å fake seg syk for å bli ufør. Det er da ikke en drømmesituasjon

Anonymkode: a6488...fa4

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

En slektning av meg har brukt 15 år med invalidiserende tinnitus på å endelig få godkjent at hun er ufør. (For dem som ikke helt ser hvordan hun kan bli ufør bare av dét: hun er musiker...! )

Men man må jo kunne omskolere seg! 

Anonymkode: 6a887...f93

Skrevet

Nei

Anonymkode: ecef5...a97

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor tror du det?

Anonymkode: b781e...8ac

Det tror jeg de fleste hadde klart om de virkelig gikk inn for det. Men tenk for en vanvittig slitsom og omfattende ‘jobb’ over mange år det må være å komme dit, og hvilken luselønn du sitter igjen med etterpå for innsatsen. 

Jeg tror folk flest har store moralske skrupler mot noe slik, tror at de fleste vil jobbe, og at de som blir uføre ikke har et egentlig valg. 

Endret av Merdee
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan prøvd å utdype litt. Hun brukte 15 år på å bli anerkjent som tinnituspasient, ettersom NAV visste veldig lite om lidelsen. Så for å leve måtte hun jo ta oppdrag underveis. Tinnitusen ble derfor verre og er pr. idag invalidiserende.

Du kan sammenligne det med migrene: man vet ikke hvilke dager som er gode og dårlige, eller hvilke lyder som plutselig kan gjøre deg verre. Tinnitus innebærer ikke bare øresus, men kan også være en fysisk smerte som fluktuerer. I løpet av en dag kan f eks et skrikende barn i samme rom gjøre at smerten øker og går opp et nytt hakk ("threshold pain"), og da må hun hjem og legge seg på et stille rom.

Men i et stille rom blir øresuset mer framtredende, og det er en enorm påkjenning rent psykologisk: å aldri få fred. Derfor prøver hun å ha litt lydbok eller radio lavt på, for å få brutt opp den konstante pipelyden litt.

I tillegg ødelegger tinnitus nattesøvnen, så hun sover sjelden mer enn 4 timer hver natt. Det ødelegger arbeidsevnen. NAV har foreslått den ene tilpasningen etter den andre, men det handler jo også om at det knapt finnes noen arbeidsplass der du har mulighet til å gå hjem så snart du får vondt. Eller hvor du kan jobbe bare 45 - 120 min pr dag. For blir det mere enn det, må hun hjem og ha pause i stillhet igjen.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men man må jo kunne omskolere seg! 

Anonymkode: 6a887...f93

Til å jobbe på en arbeidsplass der det ikke er lyder? Hvor man kan gå hjem så snart man har for store smerter? 

Skrevet

Nei det tror jeg aldeles ikke. Du skal ha mangler på noen sjelsevner som uansett gjør deg uskikket som arbeidstager hvis du klarer syte og lure deg igjennom det systemet. Jeg er i det selv og noe mer nedverdigende og nedbrytende system skal man lete lenge etter. Skulle gitt det ene benet mitt for å kunne fortsette uforstyrret i jobben min som før 

Anonymkode: a86cd...bca

Skrevet

Nei. Jeg er en ærlig person. Greier ikke lyve. 

Anonymkode: 00128...d2a

Skrevet

Skjønner ikke at noen kan svare ja her! Og de som svarer ja, må jo ha prøvd dette selv og fått det til! Selv om du kanskje har hørt at noen har blitt ufør lett så vil det ikke si at det er sannheten. Det er vondt å innrømme hvor mye man faktisk sliter med sykdom. Man vet aldri hva andre går gjennom. 

I tillegg kan jeg ikke forstå at noen tror at ufør er noe man ØNSKER å bli!? Hadde det vært noen fordeler eller at man får mye penger kunne jeg ja skjønt det til en viss grad. 

Jeg går selv på aap, på 7. året. Har gått gjennom mye behandling og mange tiltak, uten at jeg jar klart å komme tilbake i jobb. Det er ikke lett å virkelig ville men å bli skuffet gang på gang. 

Ufør er IKKE noe normalt friske mennesker ønsker seg, det er noe man er nødt til. De som klarer å fake seg til ufør er virkelig ikke gode i toppen! De blir nok veldig skuffet når de ser hva man ender opp med. 

Anonymkode: 244b3...525

Skrevet
14 timer siden, Merdee skrev:

Det tror jeg de fleste hadde klart om de virkelig gikk inn for det. Men tenk for en vanvittig slitsom og omfattende ‘jobb’ over mange år det må være å komme dit, og hvilken luselønn du sitter igjen med etterpå for innsatsen. 

Jeg tror folk flest har store moralske skrupler mot noe slik, tror at de fleste vil jobbe, og at de som blir uføre ikke har et egentlig valg. 

Takk 😊  Merker jeg går i forsvarsmodus når det kommer til dette temaet. Husker jeg var i et familieselskap, da sa en til meg at det er sååå enkelt å bli ufør. Der satt jeg. Kunne så vidt sitte oppreist. Fikk ufør først etter 8 år etter ulykke. Nav har alltid vært på min side, men det har vært en lang vei med mange møter og stress. Jeg kan ikke skjønne at noen klarer å fake seg til det. 

Anonymkode: 8bfae...e8c

Skrevet

Nei, hvorfor skulle noen ville det? Det er to typer folk. De som vil jobbe og elsker det, og de som ikke orker eller gidder. Jeg syns de som har uføretrygd faktisk bør være for syke til å jobbe.. ikke fordi de ikke gidder og er late! 

Anonymkode: fa31d...053

Skrevet
På 10.4.2018 den 12.11, Anonym bruker skrev:

Ja, uten problem

Anonymkode: 4ca1f...471

Hvordan ville du gjort det?

Anonymkode: 0f46c...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...