Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Og hvorfor tror du det? Anonymkode: b781e...8ac
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Ja, men det er fordi jeg har flere kroniske sykdommer som på sikt kan gjøre meg for dårlig til å jobbe. Hvis ikke det var for det, så tror jeg ikke det Anonymkode: 80224...3c9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Nei. Jeg har sett klienter gå gjennom prosessen dit, den er lang og omstendelig. Dessuten tror jeg man har alvorlige psykiske problemer om man ønsker å feike seg til uføretrygd, så det er litt Catch-22. Anonymkode: 36a23...4c0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Ja, uten problem Anonymkode: 4ca1f...471
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Jeg er ufør, og synes det var veldig lett å bli det, følte den nærmest ble kastet etter meg. Men jeg ønsker jo overhodet ikke ufør, kjempet imot i mange år, var helt fortvilet over situasjonen, det var en stor sorg. Leger og saksbehandler hos nav ønsket å hjelpe meg til et greit liv, med sykdommen jeg har, så det jeg ble tilbudt var samtaler med folk som kunne "holde meg igjen", lære meg å akseptere osv, ikke tiltak for å komme i jobb. Jeg tenker i dag at veien til ufør var veldig lett, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å fake det. Jeg tror det at veien til ufør føltes så lett for meg var jeg jeg kjempet sånn imot og ikke ønsket det. Hadde jeg ønsket meg ufør og jobbet mot ufør hadde jeg nok møtt helt andre reaksjoner hos nav tror jeg. Jeg tror nok de er ganske flinke til å gjennomskue vondt i vilja.... Anonymkode: a6b2b...e88
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 Med tanke på at jeg har en kronisk sykdom som med tiden bare vil bli verre så hadde jeg ikke trengt å fake så mye. Men kommer til å holde meg i jobb så lenge det går bra, jobber fortsatt 100%. Har ingen plan om å fake meg til uføretrygd, da jeg uansett ikke ønsker det. Hadde jeg ikke hatt sykdommen hadde jeg heller aldri faket meg til uføretrygd, kan ikke se hvorfor det skulle vært et mål verken økonomisk eller sosialt. Anonymkode: bdf42...04d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Ja og nei. Jeg har anlegg for depresjon og angst og kunne fint klart å kjøre meg selv tilstrekkelig i grøfta til at jeg sikkert kunne fått uføretrygd etterhvert men hvorfor i alle dager skulle jeg nå gjort det? Jeg kunne ikke klart det med helsa i behold. Anonymkode: f58de...95d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Nei, tror hverken jeg hadde klart det eller orket det da det er en langvarig prosess. En venninne av meg som er bipolar måtte gjennom 5 år på aap med arbeidstrening, utprøving av stillingsgrad og søknader før hun fikk det til slutt fikk innvilget 50% ufør. Dette til tross for at hun hadde et dårlig funksjonsnivå og var innlagt gjentatte ganger med mani og påfølgende depresjoner i denne perioden. Det var ihvertfall ingen enkel vei for henne. Det hadde jeg aldri orket dersom jeg ikke virkelig hadde behov for uføretrygd. Dessuten er det ikke spesielt lukrativt å være uføretrygdet hverken økonomisk eller sosialt så jeg forstår ikke at noen ønsker det hvis man ikke er nødt. Anonymkode: 5614f...9fb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 Aldri i livet. Jeg er verdens verste løgner, og alt for glad i jobben min. Jeg ønsker å bidra så godt jeg kan til felleskassen. Jeg er også alt for glad i velferdssamfunnet til å være med på å undergrave det. Synes det er godt å bo i et samfunn der vi tar vare på hverandre, og der de som ikke kan jobbe blir tatt vare på. Anonymkode: 2a3f7...a79
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 Jeg tror ikke jeg hadde klart det. Har for mye samvittighet til det. Men med alle disse «usynlige» diagnosene vi har i dag, er det nok lettere enn før å bli ufør. Anonymkode: 5ee9b...d03
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 Ja om jeg ville hadde jeg nok fint klart det. Har kroniske smerter, og går i behandling jevnlig. Er altfor sta til å tenke i de baner, men kjenner jeg nok ikke kommer til å bli i arbeidslivet til jeg er 67. Men jobber 100%+ har 4 barn og en flott mann som tar mye på dårlige dager. Satser på å kunne jobbe i mange år til, men man vet jo aldri. Men å fake uføretrygd er jo bare lavmål! Anonymkode: 325d0...01c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 Hadde sikkert gått an det. Men hvem i all verden vil fake seg til å være unyttig og en byrde for samfunnet resten av livet? Anonymkode: d91d4...d56
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, uten problem Anonymkode: 4ca1f...471 Det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 8bfae...e8c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 Jeg skjønner ikke at det går an å fake til seg ufør. Jeg var i en alvorlig bilulykke, ble invalid. Klart sykdomsbilde. Likevel ville ikke nav gi meg ufør på papiret før det hadde gått 9 år. Gikk på aap. Og til samtaler. De begrunnet dette med at jeg var så ung da ulykken inntraff, at kanskje kanskje jeg ble plutselig frisk. Blir irritert over at folk tror at det er så lett. Det var vel mer i " gamle" dager at folk fikk det uten om og men. Anonymkode: 8bfae...e8c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 Nei. Går selv på 5. året på aap, og systemet er ikke så enkelt at det er bare å knipse i fingrene. Det er ytterst få sykdommer som gjør veien til uføretrygd enkel. Jeg har mange diagnoser, og alle skal utredes og behandles, for deretter vurderes. Først om 6 mnd er det aktuelt for meg å begynne med avklaring. Hele prosessen er lang, slitsom, demotiverende og fylt med sorg. Hadde jeg kommet meg ut i der yrket jeg har utdannet meg til, og ikke tatt alle «rette» valg, hadde jeg i løpet av disse 5 årene hatt utbetalt over 1 mill mer. Det er mye penger, til oppussing, ferier og glede. Du skal uansett være ganske seig for å jukse på seg uføretrygd, for set lå ho gjøres med sykdommer som ikke kan bevises med tester... Anonymkode: 0d33d...f2e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 8bfae...e8c Det er opp til deg. Anonymkode: 4ca1f...471
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 Jeg tenker som en over her skrev, at hvis man er der at man ønsker å "fake" et behov for uføretrygd så har man som regel så store psykiske problemer at man likevel ikke fungerer i arbeidslivet. Jeg jobbet en periode med vurdering av personers arbeidsevne og de som faket et eller annen fysisk problem for å få uføretrygd hadde uten unntak psykiske problemer som de ikke ønsket å innrømme eller gå i behandling for. Så de som skryter av å ha løyet seg til en uføretrygd avslører veldig mye mer om seg selv enn de tror. Selv har jeg fått kastet uføretrygd etter meg tre ganger i livet, av tre ulike årsaker. Ene gangen måtte jeg ta advokat for å slippe. Andre gangen måtte jeg true med å klage og gå til media. Tredje gangen ville Nav sette en fiktiv psykisk diagnose på meg og sendte meg til psykologisk utredning... bestillingen til psykologen var at de ville få bekreftet at jeg var for psykisk syk til at jeg noen gang kunne komme ut i jobb igjen (ikke om jeg var psykisk syk og ev. forslag til et behandlingsopplegg, men bestillingen var bekreftelse på at jeg var for psykisk syk!). To utredninger måtte til før Nav sluttet å si at jeg skulle uføretrygde meg, begge utredningene fastslo det samme, at jeg ikke har psykisk sykdom og at problemene jeg har nå skyldes fysisk sykdom. Nå begynner jeg å bli så syk at det kan se ut til at jeg kanskje må uføretrygdes på sikt, det ironiske er at jeg regner med at jeg da sikkert kommer til å få problemer med å få det, selv om jeg da for første gang faktisk kvalifiserer. Jeg håper i det lengste at jeg kan slippe! Men Hi, jeg synes spørsmålet ditt egentlig er ganske søkt - tror du det er mange som lyver seg til en uføretrygd? Anonymkode: 51499...ab0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 Tror det er null problem å få uføretrygd hvis man går inn for det. Synes selv det var for enkelt å bli ufør. Ble bedt om å søke mot min vilje da jeg hadde gått fire år på aap. Sliter med depresjon. Nå jobber jeg 50%. Jobbet også 50% hele aap-perioden. Mulig de ikke hadde vært så ivrige på å uføretrygde meg hvis jeg ikke hadde jobbet noe. Anonymkode: 02ad1...f4b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #19 Skrevet 10. april 2018 Jeg har vært i Nav systemet i 15 år. Har 7 forskjellige diagnoser, 4 på fysisk sykdom, og noen av de fysiske diagnosene mine, får man tatt blodprøver av, for å se at man har sykdommen, og i hvor alvorlig grad man har sykdommen. 2 av mine fysiske sykdommer, alene er grunn nok til ufør, og samme med mine psykiske sykdommer. Så jeg har psykolog som mener jeg må bli ufør, og 2 spesialister og fastlegen min som mener jeg må bli ufør. Nav mener nei. Så jeg klarer jo ikke å bli ufør, med påviste sykdommer engang, lurer på hvordan noen da skal lure seg til det. Har og en venninne som var i ulykke, og kraftig skadet, null mulighet for å kunne jobbe igjen. Hun gikk på AAP i 8 år, og måtte gjennom trygderetten for å bli ufør. Anonymkode: 0d4db...106
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #20 Skrevet 10. april 2018 Jeg tviler på det. Det feiler meg svært lite. Har ikke en journal som gjør at jeg kan snakke meg til uføretrygt. Selv med ok forsikringer, så hadde jeg ikke villet leve på den lille summen jeg vil anslå at jeg hadde fått pr måned. Har 30 år igjen i arbeidslivet og får ikke 40K utbetalt i uføretrygd som jeg får nå. Kan ikke, vil ikke, jobben skal betale masteren min mot slutten av året. Jeg vil heller opp og frem her i livet. Anonymkode: 8c447...baa
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #21 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvorfor tror du det? Anonymkode: b781e...8ac Altså... Hvorfor skulle jeg VILLE det? Jeg er på AAP nå, men tjener jo avsindig mye mer på å jobbe! Anonymkode: 3a0b6...d6e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #22 Skrevet 10. april 2018 Ja, jeg tror jeg hadde klart det, men ser ikke for meg at jeg hadde ønsket det, hvis jeg faktisk hadde vært frisk. Jeg er ufør pga en diagnose som ikke kan påvises med tester, men som er stilt ut fra hva jeg selv har fortalt om mine problemer og hvordan jeg fungerer. Hadde jeg satt meg grundig inn i dette på forhånd, så skulle jeg nok klart å fake denne diagnosen hvis jeg ikke hadde hatt den. Anonymkode: 06c93...d57
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #23 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært i Nav systemet i 15 år. Har 7 forskjellige diagnoser, 4 på fysisk sykdom, og noen av de fysiske diagnosene mine, får man tatt blodprøver av, for å se at man har sykdommen, og i hvor alvorlig grad man har sykdommen. 2 av mine fysiske sykdommer, alene er grunn nok til ufør, og samme med mine psykiske sykdommer. Så jeg har psykolog som mener jeg må bli ufør, og 2 spesialister og fastlegen min som mener jeg må bli ufør. Nav mener nei. Så jeg klarer jo ikke å bli ufør, med påviste sykdommer engang, lurer på hvordan noen da skal lure seg til det. Har og en venninne som var i ulykke, og kraftig skadet, null mulighet for å kunne jobbe igjen. Hun gikk på AAP i 8 år, og måtte gjennom trygderetten for å bli ufør. Anonymkode: 0d4db...106 En slektning av meg har brukt 15 år med invalidiserende tinnitus på å endelig få godkjent at hun er ufør. (For dem som ikke helt ser hvordan hun kan bli ufør bare av dét: hun er musiker...! ) Anonymkode: 3a0b6...d6e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #24 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er opp til deg. Anonymkode: 4ca1f...471 Hvorfor tror du at det er så enkelt ? Har du hørt om 2 stk? Har du vært igjennom denne prosessen selv? Jeg tror du bare synser. Anonymkode: 8bfae...e8c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2018 #25 Skrevet 10. april 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor tror du at det er så enkelt ? Har du hørt om 2 stk? Har du vært igjennom denne prosessen selv? Jeg tror du bare synser. Anonymkode: 8bfae...e8c Ja, det har jeg Anonymkode: 4ca1f...471
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå