Gå til innhold

Hvordan oppdra barn med manglende impulskontroll?

Anbefalte innlegg

Jeg var selv et sånt barn. Ganske umulig å ha med å gjøre i følge min mor, som desperat prøvde å filleriste, slå, skremme, true og kjefte meg til en bedre unge.

Barna min er 6 og 8,5 år gamle. Og de har altså arvet min manglende impulskontroll, min klåfingerhet, nysgjerrighet og "free as a bird"-holdning. Jeg elsker barna mine, men å dele hus med dem er ren faenskap. 

De har null respekt! Ikke for oss voksne, ikke for huset, ikke for tingene sine, og ihvertfall ikke for mine ting!! Har jeg noe de vil ha stjeler de det så fort jeg ser vekk. Har jeg sminke eller andre produkter på badet blir de brukt og ødelagte. Dopapir blir lekt med i vasken så den tettes, dopapir blir strødd utover gulvet. De roter ut alt i alle rom. Drar med seg ting fra det ene rommet til det andre. Alt er kaos hele tiden. Tegnesaker kan vi ikke ha tilgjengelig lengre, for de har ødelagt så mye dyrt med å tegne/male på det. 

Vi har prøvd å tømme rommene deres til det kjedsommelige i perioder, gjemmer unna leker som ligger strødd på andre steder enn rommene deres, kjefter og har lengre samtaler med de om oppførselen deres. De gråter og skal skjerpe seg men så blir der ingenting av noe. Den manglende impulskontrollen kjenner jeg som sagt til selv men jeg hadde respekt for huset. Dette har jeg snakket en del med foreldrene mine om og de bekrefter at barna mine er verre enn det jeg var. Jeg var livredd for min mor så jeg ordnet opp etter meg og skjulte mine spor. Mine barn bare rett og slett bryr seg ikke. Jeg når ikke inn! Og jeg skjønner godt at min mor falt for fristelsen til å filleriste meg. Jeg gjør aldri mine barn vondt noe fysisk, og jeg jobber hardt for å ikke falle i fella og bli like stygg i munnen og truende som min mor var mot meg. Ofte må jeg bare gå bort fra situasjonen og samle meg, noen ganger setter jeg meg rett og slett bare ned og gråter.

Jeg er så lei av å få alt ødelagt, hele huset tilgriset og kaotisk. Og så aldri få ha tingene mine i fred.  

Har brukt fridagen min på å tømme alle rom i huset for ting jeg er redd for og ting som kan grises med og låst det inn på vaskerommet. Soverommet til oss voksne er også låst nå, så vi må gå rundt med nøkkel på oss hele tiden. Badet kan de heller ikke være på uten tilsyn. Disse store barna... 

Hva skal jeg gjøre? Hvordan oppdra barn som har arvet mine elendige personlighetstrekk? 

Må nevne at jeg er en ryddig person selv i voksen altså. Kanskje i overkant ryddig og liker å ha det fint rundt meg.

Anonymkode: 33fef...b24

Fortsetter under...

Har du tenkt på at dette med impulsiviteten ikke bare er et personlighetstrekk, men kanskje en del av et større bilde?

Et av kjennetegnene ved ADHD er jo nettopp impulsivitet. Å få en beskjed gang på gang uten at det går inn, å ikke klare å vente på tur, å måtte fikle med ting, det å love bot og bedring uten å faktisk endre seg. Alle disse tingene er jo klassiske for barn med ADHD. 

Hilsen mamma til et slikt barn (fått diagnose fra BUP, venter på å starte med medisin). 

Anonymkode: 5f8bd...df4

Har barn med add og samme mangel på impulskontroll der. Selv i en alder av 16 år (umedisinert) klarer hun ikke begrense impuls. Til Halloween dekorerte hun rommet med falskt blod. På vegger og gulv. Tenkte ikke over at det ikke kan vaskes vekk. Rydder aldri. Da hun var mindre, fjernet jeg alt av leker. Hun ryddet ikke, så da kunne hun ikke ha leker. Hun tegnet på vegger, så da kunne vi ikke ha tegnesaker osv. Går igjennom rommet hennes med jevne mellomrom og tar med søppelsekk og hansker. 

Anonymkode: 5fa13...1a7

Jeg ville vurdert to ting. Ene er å få et foreldreveiledningskurs (eller hva de kalles, de kursene), og det andre er å vurdere om barna dine kan ha adhd eller lignende.

Det er jo tydelig at du har gjort ting veldig mye bedre enn din mor/dine foreldre, men det kan jo likevel være ting du gjør eller ikke gjør som er med på skape situasjonene. Eller kanskje ikke akkurat skape situasjonene, men det som gjør at du ikke når frem til dem. 

Jeg synes dere skal be om hjelp, for det å ha så mye konflikt i hjemmet hele tiden er ikke bra for noen av dere, hverken små eller store.

Anonymkode: 81148...9c7

Tror du må senke kravet til ryddighet hundre hakk, hvis ikke går du på veggen! Det blir en evig kamp, og skal dere ha et hyggelig familieliv kan dere faktisk ikke ha det ryddig.. ikke med de ungene der! Og her virker det som om de trenger organisert kontakt og veiledede, konkrete aktiviteter med tilsyn! Ikke slipp de av synet et sekund! Og gjem unna alt som kan ødelegges, som du allerede gjør! 

Jeg har ikke tro på å dille og dulle. Straff funker og virker, hvis du er konsekvent. Det er det eneste som virker, hvis de får merke det! Absolutt ikke fysisk eller at du eksploderer! Men ta bort goder som en konsekvens. Slå av nett og ta bort elektronikk. Tving frem respekt! De kan ikke behandle deg sånn! 

Anonymkode: 70861...7e1

Annonse

Etter 8 år begynner du å tenke på å oppdra barna dine.... hadde kanskje vært litt enklere hvis du hadde begynt før!! Et barn arver ikke å være «drittunge». Du kan ikke skylde på at du også var sånn....

Anonymkode: 6c352...6a0

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må senke kravet til ryddighet hundre hakk, hvis ikke går du på veggen! Det blir en evig kamp, og skal dere ha et hyggelig familieliv kan dere faktisk ikke ha det ryddig.. ikke med de ungene der! Og her virker det som om de trenger organisert kontakt og veiledede, konkrete aktiviteter med tilsyn! Ikke slipp de av synet et sekund! Og gjem unna alt som kan ødelegges, som du allerede gjør! 

Jeg har ikke tro på å dille og dulle. Straff funker og virker, hvis du er konsekvent. Det er det eneste som virker, hvis de får merke det! Absolutt ikke fysisk eller at du eksploderer! Men ta bort goder som en konsekvens. Slå av nett og ta bort elektronikk. Tving frem respekt! De kan ikke behandle deg sånn! 

Anonymkode: 70861...7e1

Hvis barna har adhd, så er det godt mulig at straff ikke funker. Jeg har skrudd av Internett, sperret tlf, nektet penger, nektet altiviteter som kino, strandtur osv. Alt med «hvis du rydder rommet, så får du det tilbake». En person med adhd har alltid noe å gjøre. Det er sjelden de setter seg ned og kjeder seg og tenker over at de har fått en straff. Selv ikke det å sperre tlf til en 15-16 åring funker. Barn med adhd trenger en litt annen tilnærming. De glemmer belønningen OG straffen fortere enn man kan si «rydd etter deg»

Anonymkode: 5fa13...1a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...