Gå til innhold

Hvor mye penger i konfirmasjonsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger er det vanlig å gi tantebarn i konfirmasjonsgave?

Anonymkode: 940cd...5db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir 1500. Ofte gave for ca 500, og 1000 i kontanter i tillegg. 

Anonymkode: 4effa...4c1

Skrevet

Jeg tenker det kommer veldig an på både egen økonomi, hvor nært forhold man har til konfirmanten (selv om man er tante/onkel, varierer jo det ofte endel) samt hvor mange tantebarn man har som skal konfirmere seg (man bør jo helst gi noe lunde likt tenker jeg). Vi ga 3500,- til nevøen vår for tre år siden, og gir det samme til søsteren hans i år. Vi er fadre for han, ikke til henne, men har jo et like tett forhold til begge to. De bor samme sted som oss, og de er mye sammen med oss og barna våre. Vi har grei økonomi, og føler at det var en passelig sum.

Skrevet

Jeg hadde konfirmant i fjor og han fikk fikk 800 av min single søster som sliter økonomisk, 1.000 av mannen bror og 1.000 av min bror (begge gift) og 1.500 av den andre søsteren min.

Den søsteren som gav 1.500 er den som står oss nærmest, hun har også barn på alder med mine så vi snakket sammen og ble enig om 1.500. Jeg hadde konfirmant i fjor, hun har i år, neste år har jeg og året etter der hun igjen, så vi ble rett og slett enig om å gi 1.500 til hverandres barn.

Anonymkode: f5c0a...1a1

Skrevet

Vi gir mellom 2000 og 7000 ettersom hvor nære de er.

Anonymkode: 394bb...61e

Skrevet

Vi startet med 1000 kr (for leeenge siden) og nå ligger vi vel på 2000. Og vi gir selvsagt likt til alle, skiller ikke på 'hvor nære vi er'!

Anonymkode: fd68d...e7b

Skrevet

Har gitt 3000 til mannens to nieser. Men vi har ok økonomi og har kun de to i så nær familie.

Anonymkode: 2f138...fa1

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gir mellom 2000 og 7000 ettersom hvor nære de er.

Dette høres veldig rart ut synes jeg. Søskenbarna kjenner vel hverandre, og ikke minst komme de vel i hverandres konfirmasjon?

Jeg hadde virkelig ikke følt meg vel med å gi 2.000 til barna til broren min (som bor langt unna og jeg ikke kjenner så godt) og 7.000 til barna til søsteren min som jeg har et nærere forhold til siden de bor nærmere og er like gamle som mine barn. Det hadde jeg fått vondt i magen av selv, og hva tenker søskenbarna når de oppdager forskjellen?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres veldig rart ut synes jeg. Søskenbarna kjenner vel hverandre, og ikke minst komme de vel i hverandres konfirmasjon?

Jeg hadde virkelig ikke følt meg vel med å gi 2.000 til barna til broren min (som bor langt unna og jeg ikke kjenner så godt) og 7.000 til barna til søsteren min som jeg har et nærere forhold til siden de bor nærmere og er like gamle som mine barn. Det hadde jeg fått vondt i magen av selv, og hva tenker søskenbarna når de oppdager forskjellen?

Nei, de kjenner hverandre ikke. Siden de ikke nor i samme land blir det ikke naturlig at de treffes. De på mannens side er jo ikke i slekt med dem på min side.

De som er nærmest er nesten som våre egne barn. De som vi ser minst har jeg ikke sett på minst 5 år.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de kjenner hverandre ikke. Siden de ikke nor i samme land blir det ikke naturlig at de treffes. De på mannens side er jo ikke i slekt med dem på min side.

De som er nærmest er nesten som våre egne barn. De som vi ser minst har jeg ikke sett på minst 5 år.

Uansett blir det veldig feil å rangere dem slik. 

Skrevet

Nevøen min får 1000 kroner neste måned. Samme fikk broren min 

Anonymkode: 1a1ca...a57

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett blir det veldig feil å rangere dem slik. 

Jeg synes ikke det, ikke mannen heller. Det er ingen lov som sier at man må bruke like mye penger på gaver til alle som biologisk sett står en like nær.

Jeg skiller på julegaver til søskenbarn også. Det samme gjør de. Den ene måten å gjøre det på er ikke noe riktigere enn den andre.

Skrevet

Syke summer! 😳 Det er ikke rart det blir fokus på penger når de får så mye. Jeg har 12 tantebarn, skal jeg gi alle de mellom 2-og 5000, kan jeg glemme ferie de neste årene.  Vi gir ca 700.

Anonymkode: 3a20e...897

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syke summer! 😳 Det er ikke rart det blir fokus på penger når de får så mye. Jeg har 12 tantebarn, skal jeg gi alle de mellom 2-og 5000, kan jeg glemme ferie de neste årene.  Vi gir ca 700.

Helt greit med en tradisjon med å gi mindre summer, men alle 12 blir jo ikke konfirmert hvert år. 2000 er bare 2 ganger på restaurant, eller heiskort en helg. Det offeret jeg gjerne.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit med en tradisjon med å gi mindre summer, men alle 12 blir jo ikke konfirmert hvert år. 2000 er bare 2 ganger på restaurant, eller heiskort en helg. Det offeret jeg gjerne.

4 er samme året, 3 året etter, så skal jeg gi 5000 kr til hver, så er det ganske mye penger. Nå gjelder ikke det oss, men noen sliter med få endene til å møtes. Ett av mine søsken har ikke råd, og da legger vi oss på en skala som alle kan gi det samme på.

Uansett, poenget mitt er at det er ikke rart at konfirmasjonen blir forbundet med press når de får så mye penger bare av noen tanter. Helt greit med gaver og selskap, men når det er dollartegn i øynene på konfirmanten, er det ikke greit lenger. Og det er de voksne som må gjøre noe med det.

Skrevet

Nå er det grandtantebarn som konfirmeres i min familie, og pr nå ligger vel tariffen på rundt kr 1500 eller gave til omtrent like mye. 

Anonymkode: 7d3f7...0a3

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4 er samme året, 3 året etter, så skal jeg gi 5000 kr til hver, så er det ganske mye penger. Nå gjelder ikke det oss, men noen sliter med få endene til å møtes. Ett av mine søsken har ikke råd, og da legger vi oss på en skala som alle kan gi det samme på.

Uansett, poenget mitt er at det er ikke rart at konfirmasjonen blir forbundet med press når de får så mye penger bare av noen tanter. Helt greit med gaver og selskap, men når det er dollartegn i øynene på konfirmanten, er det ikke greit lenger. Og det er de voksne som må gjøre noe med det.

Jeg mener ikke det er noe galt med måten dere gjør det på, det virker bare rart på meg. Konfirmnene jeg kjenner har vært overskende lite opptatt av pengne og mye mer fokusert på taler, gode ord og symboler. Det meste av pengene har gått rett på sparekontoen som står der til de skal flytte hjemmefra.

I tillegg tenker jeg motsatt av deg om nivået på gaven. Jeg ser ikke noen grunn til at ungdommne skal få en mindre gave av oss forde andre har dårlig råd. Da tenker jeg at det heller er naturlig at vi spytter i litt ekstra.

Skrevet

jeg har gitt 20.000 til hver av mine tantebarn, har 3 og vi er svært nære. både jeg og mannen og bror&svigersøster gir det samme, nå er deres 2 elsde komfrimert, og deres yngste og min elsde skal konfirmeres i september i år

Anonymkode: d3824...cc3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg har gitt 20.000 til hver av mine tantebarn, har 3 og vi er svært nære. både jeg og mannen og bror&svigersøster gir det samme, nå er deres 2 elsde komfrimert, og deres yngste og min elsde skal konfirmeres i september i år

Anonymkode: d3824...cc3

20k? Tjuetusen? DET er galskap. 

Anonymkode: 7d3f7...0a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...