Gå til innhold

Skattesmell.. hvorfor?

Anbefalte innlegg

I år har jeg fått skattesmell, og greir ikke skjønne hvorfor. Jeg har tabelltrekk fra jobb. Tjente det samme som i fjor.

Forskjellen fra i 2016 er at jeg har litt mer lån i 2017 (600.000kr), og litt mer formue (en halv eiendom, verdisatt til 140.000kr. Fått barn sammen.

Hva gjør at jeg i år får skattesmell, og jeg i fjor fikk igjen på skatten? Skjønner ikke disse greiene jeg..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144345477-skattesmell-hvorfor/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

• 3 måneder senere...

Det gir i utgangspunktet ingen mening. Du har rett til å kreve fradrag for 23% på innbetalte gjeldsrenter, så en liten økning i formuen vil ikke ha noe å si. Du beskattes uansett ikke for formuen din.

Har du giftet deg og skiftet skatteklasse, og likner du skatten sammen med en partner? I så tilfelle vil det kunne gi et utslag. Husk at det også kan være en rekke fradrag du ikke har fått i år, eller som har blitt nedjustert fra tidligere skatteår. 

Det er dog umulig å gi deg noe klart svar, med mindre jeg ser skattemeldingen din. Og den skal du såklart ikke poste her på nett 😂 Snakk med en regnskapsfører, så får du all den hjelpen du trenger.

Har du sjekket skattekortet ditt? Husk at skattekortet du fikk for 2016 baserer seg på inntekten du hadde i 2014, og skatten for 2017 på inntekten du hadde i 2015.. Mange følger ikke med på hva skattekortet antar du skal tjene basert på forrige ferdiglignede år og ender derfor opp med å betale opp for lite skatt.. 

Anonymkode: cf362...745

On 4/8/2018 at 8:24 PM, Ásfríðr said:

I år har jeg fått skattesmell, og greir ikke skjønne hvorfor. Jeg har tabelltrekk fra jobb. Tjente det samme som i fjor.

Forskjellen fra i 2016 er at jeg har litt mer lån i 2017 (600.000kr), og litt mer formue (en halv eiendom, verdisatt til 140.000kr. Fått barn sammen.

Hva gjør at jeg i år får skattesmell, og jeg i fjor fikk igjen på skatten? Skjønner ikke disse greiene jeg..

Hva betalte du i skatt i 2016 vs 2017, og hva er baksmellen på?

Anonymkode: 9f720...e5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...