Gå til innhold

Er utdannet lærer, kan jeg jobbe som bibliotekar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid ønsket å jobbe i bibliotek, men har trodd at lønn og utdanningskrav ville gjøre det umulig. Jeg har blandt annet en veninne som er utdannet bibliotekar og hun har sagt litt snurr at dette var noe jeg burde legge fra meg.

Nå er det lyst ut en stilling som barnebibliotekar der de fokuserer på evne til å lage formidlingsopplegg for barn. Jeg ville jo tro at jeg som lærer har de rette egenskapene der. Er det noe de lærer på bibliotekhøyskolen? Jeg har et lite håp fordi det står «annen relevant utdanning».

Noen som vet om dette er helt uaktuelt ? Jeg har fortjenesten også et årsstudie i litteratur.

Anonymkode: 3793e...2ed

Fortsetter under...

Skrevet

Kjør på! Lærerutdanning/utdanning i pedagogikk kan brukes til så mye mer enn bare å undervise.

Anonymkode: ccd91...c4f

Skrevet

Du kan helt klart søke, det ville jeg gjort, men jeg vet ikke om du vil bli vurdert for stillingen når du ikke har bibliotekfaglig bakgrunn. Men prøv!

Skrevet

Du taper jo ingenting på å søke. Få frem at dette er noe du brenner for og vis dem at du kan gjøre en forskjell og er riktig for stillingen - ha tro på deg selv!

Lykke til! :)

Anonymkode: f61f5...157

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid ønsket å jobbe i bibliotek, men har trodd at lønn og utdanningskrav ville gjøre det umulig. Jeg har blandt annet en veninne som er utdannet bibliotekar og hun har sagt litt snurr at dette var noe jeg burde legge fra meg.

Nå er det lyst ut en stilling som barnebibliotekar der de fokuserer på evne til å lage formidlingsopplegg for barn. Jeg ville jo tro at jeg som lærer har de rette egenskapene der. Er det noe de lærer på bibliotekhøyskolen? Jeg har et lite håp fordi det står «annen relevant utdanning».

Noen som vet om dette er helt uaktuelt ? Jeg har fortjenesten også et årsstudie i litteratur.

Tror du burde være veldig aktuell!

Anonymkode: 0be70...700

Skrevet

Først: Det er mye mer ved å være bibliotekar enn å være glad i litteratur.

Det er organisering (katalogisering og klassifikasjon), gjenfinning, bruk av databaser, emneord med mere! Dette er viktig kunnskap å ha, særlig hvis man jobber alene.

Selv om det er en formidlingsjobb, må du belage deg på å måtte gjøre skrankearbeid, bokoppsett osv.

Alt etter hvor i landet denne stillinga er, kan du ha sjangs på den, eller ikke. Det kommer også an på  hvor stor biblioteket er. Noen steder vil du på ei slik stilling konkurrere med skuespillere ol.

Jeg har veldig sansen for lærere som jobber i skolebibliotek. Det finnes en skolebibliotekutdannelse som jeg tror man kan ta som fjernstudie. Med pedagogikk og lærererfaring blir det veldig bra.

Det skader ikke å søke, men om du blir kalt inn til intervju kommer an på de faktorene jeg har nevnt.

Anonymkode: 4c0e9...f58

Annonse

Skrevet

Søk. Ikke la muligheten gå fra deg.

Dessuten, ikke alle som jobber som lærere har lærerutdanning. Klart det er bibliotekarer som ikke har tatt den utdanningen. 

Anonymkode: a14d4...c5b

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står det ikke hva annen relevant utdanning kan være da?

Anonymkode: f5ed2...76d

Skrevet

Det er nok en del ting du ikke kan, som en med "riktig" utdanning kan, men det er ikke noe hinder for å søke

Personlighet er viktig, og du kan lære de tingene du ikke kan. Du ønsker dette av hele ditt hjerte, det teller absolutt.

Det er slett ikke sikkert de får så mange søkere med riktig utdanning heller, og da har du ihvertfall god sjanse for å få jobb.

Nei, tro på deg selv, selg deg selv og søk. Du har ingenting å tape.

Om du ser på denne nettsiden, skroll deg litt ned og se på fanen "Hva er de vanligste utdanningene til bibliotekarer" så står det at i følge ssb er det 64 med allmenn eller førskolelærerutdanning som jobber på bibliotek.

Anonymkode: 96489...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...