Gå til innhold

hvis du rører dyna så slår jeg deg, hva gjør man med en opprørsk tenåring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velg dine kamper med omhu. I ungdomsårene er hjernen under ombygging og hormonene raser. Å rive dyna av var et overtramp fra din side og når dere snakker om dette er det viktig at du legger deg flat på at det var feil av deg. 

Jeg ville satt meg ned med han og laget en avtale som dere begge forplikter dere til. For eksempel. Det er hans eget ansvar å komme seg på skolen om morgen og event spise frokost. Om det betyr at han står opp 5 min før han må ut døra, så legger du deg ikke opp i det, men bare vinker og ønsker han en god dag. Du ordner skolemat. Spør hva han vil ha. Han må ha en fysisk aktivitet på fritiden, han velger selv hvilken. Leksene er hans ansvar.

Overholdes ikke avtalen blir det trekk i ukepenger. Overholder han avtalen over tid får han et gode han ønsker seg. Når det kommer til hygiene, så vil han bli mer bevisst på dette når han får pes fra klassekameratene og jentene holder seg for nesa når han nærmer seg. 

Jeg ville også sendt en mail til læreren og fortalt om utfordringene og om avtalen, slik at lærer er forberedt på at det kan bli en periode med forsentkomminger og hvor ikke ale  leksene er gjort. En ungdom i opposisjon mot mor vil høre mer på tilsnakk fra lærer enn fra mor. Behold dialogen med lærer og be om tilbakemeldinger ang skole og lekser. Gjør ny evaluering etter en mnd eller to, sammen med gutten.

Anonymkode: 74e28...bf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpes! Så lenge du oppdrar en 15-åring som en 5-åring kan du virkelig ikke forvente deg noen annen reaksjon fra han!!!

Anonymkode: 9bec0...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...