Gå til innhold

Bytte barnehage/klage på tilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi har fått tilbud om barnehageplass nå, og endte opp med å få barnehage utenfor kommende skolekrets. Da vi søkte fikk vi opp at vi måtte ha så og så mange barnehager på søkerlisten, så den aktuelle barnehagen sto på lista.. som 5. valg. 

Har vi noen som helst mulighet til å klage på tildelingen? Så lenge vi hadde skrevet den opp.. det er 4 barnehager innenfor skolekretsen, så da vi søkte falt det meg ikke inn at vi ikke skulle få en av de. 

Og.. Vi har jo ikke så mye annet valg enn å takke ja og stå på venteliste i annen barnehage. Vi er jo avhengige av plass fra høsten.. Men for oss blir det uaktuelt at hun skal gå i denne barnehagen frem til hun begynner på skolen. Da vil hun jo ikke kjenne noen av de hun begynner på skolen med. Så da blir det evt å søke overflytting neste år. Men dette plager meg også litt.. at vi da skal ta henne ut av noe som endelig har blitt trygt og kjent for henne. Noen som har byttet barnehage og vil dele erfaringer? Frøkna vil i tilfelle være litt over 2 år ved bytte neste høst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere har fått plass innenfor kommunegrensa er det ikke noe dere kan klage på. Da har kommunen gitt dere et tilbud slik de er pålagt å gjøre. Venteliste er neste mulighet.

Anonymkode: 544bf...8f6

Skrevet

Det er ikke noe problem å gå i barnehage utenom skolekrets, altså, det har alle mine fire gjort. Så lenge det ellers passer for dere synes jeg ikke du skal krisemaksimere over skolekrets.  Ikke alle kjenner hverandre fra før ved skolestart uansett, og man får fort venner både i bhg og på skolen. 

Anonymkode: 35498...f80

Skrevet

Okej. Ja, mulig jeg stresser mer enn nødvendig med dette altså..🙈 er bare at det er så små forhold her at jeg tenkte med en gang at hun burde bli kjent med de hun skal gå på skolen med. Men som du sier så er det ikke sikkert det gjør noe. Spørsmålet er jo evt da om det uansett vil være en fordel å bytte neste år.. om det vil gå lettere å bytte omgivelser som 2-åring eller om det da vil være bedre for henne å vente til skolestart. Men det får vi kanskje bare se an etterhvert.. 

Skrevet
2 minutter siden, Solan85 skrev:

Okej. Ja, mulig jeg stresser mer enn nødvendig med dette altså..🙈 er bare at det er så små forhold her at jeg tenkte med en gang at hun burde bli kjent med de hun skal gå på skolen med. Men som du sier så er det ikke sikkert det gjør noe. Spørsmålet er jo evt da om det uansett vil være en fordel å bytte neste år.. om det vil gå lettere å bytte omgivelser som 2-åring eller om det da vil være bedre for henne å vente til skolestart. Men det får vi kanskje bare se an etterhvert.. 

Ta det med ro:-) La henne ha rolige gode dager mens hun er liten. Hun blir flink til å tilpasse seg senere om hun har trygghet i bunnen. Det kan til og med være en fordel, tenker jeg, å ha bhg utenom skolekrets. Får hun gode venner der kan dere holde kontakt etter bhg-tiden er slutt, og hun vil ha flere ben å stå på sosialt. Det er ikke en ulempe å ha et bredt kontaktnett, og det kan være godt å ha venner utenom klassen også.

Anonymkode: 35498...f80

Skrevet

Vi flyttet 6 mnder før skolestart så barnehagen han hadde gått i var i en annen kommune enn skolen han skulle begynne på. Var veldig skeptisk til det men sønnen min fant seg fort til rette på skolen og er godt likt i klassen ifølge lærerene. Han har aldri hatt så mange venner å leke med som på skolen,til tross for at han ikke kjente noen før han begynte.

Anonymkode: 12212...3a3

Skrevet
52 minutter siden, Solan85 skrev:

Hei. 

Vi har fått tilbud om barnehageplass nå, og endte opp med å få barnehage utenfor kommende skolekrets. Da vi søkte fikk vi opp at vi måtte ha så og så mange barnehager på søkerlisten, så den aktuelle barnehagen sto på lista.. som 5. valg. 

Har vi noen som helst mulighet til å klage på tildelingen? Så lenge vi hadde skrevet den opp.. det er 4 barnehager innenfor skolekretsen, så da vi søkte falt det meg ikke inn at vi ikke skulle få en av de. 

Og.. Vi har jo ikke så mye annet valg enn å takke ja og stå på venteliste i annen barnehage. Vi er jo avhengige av plass fra høsten.. Men for oss blir det uaktuelt at hun skal gå i denne barnehagen frem til hun begynner på skolen. Da vil hun jo ikke kjenne noen av de hun begynner på skolen med. Så da blir det evt å søke overflytting neste år. Men dette plager meg også litt.. at vi da skal ta henne ut av noe som endelig har blitt trygt og kjent for henne. Noen som har byttet barnehage og vil dele erfaringer? Frøkna vil i tilfelle være litt over 2 år ved bytte neste høst.

Vi har en som går i en barnehage 200 m fra skolen han skal gå på, bare han av 10 skal gå der. Så det kan slå begge veier😀

Anonymkode: 85c60...143

Skrevet

Du kan ikke klage på at du fikk en barnehage du har søkt på... Du har heller ikke lovfestet rett til å få en barnehage du ønsker, du har rett på en plass innen kommunen.

Takk ja til venteliste, begynn i den barnehagen du har fått plass i og ta det derfra. Du har en ettåring, det er mange år til skolestart. Hvis det passer slik er det ofte enklest å bytte barnehage etter første året eller ved overgang til stor avdeling.

Anonymkode: 115a8...a61

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Hjelper å høre om erfaringene deres😊 og skjønner at ei natt med dårlig søvn kanskje var litt bortkasta. Det handler også litt om hva jeg har hørt om de forskjellige barnehagene, så som selvskreven ekspert i å tenke negativt så kom det nesten tårer da vi fikk svaret i går🤣 men velger å fokusere på det positive med denne barnehagen, så får vi heller vurdere på nytt neste år. Når vi ser hvordan det blir. Kanskje blir vi så positivt overrasket at vi ikke vil bytte😅 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke klage på at du fikk en barnehage du har søkt på... Du har heller ikke lovfestet rett til å få en barnehage du ønsker, du har rett på en plass innen kommunen.

Takk ja til venteliste, begynn i den barnehagen du har fått plass i og ta det derfra. Du har en ettåring, det er mange år til skolestart. Hvis det passer slik er det ofte enklest å bytte barnehage etter første året eller ved overgang til stor avdeling.

Anonymkode: 115a8...a61

Nei, du bekrefter det jeg innerst inne visste. Irriterer meg litt at vi skrev opp 2 barnehager utenfor kretsen, var kun fordi det sto at vi burde velge minimum 8 alternativer. Vi valgte 6. Skulle holdt oss til de 4 som var mest aktuelle. 

Men.. Vi gir det en sjanse og satser på det blir bra😊 Er en liten barnehage med mange ansatte per barn, så det er jo veldig positivt. Tror det passer frøkna veldig bra. Så får vi se neste år.. 

Skrevet

Enig med det flere før meg har sagt. Dette trenger overhodet ikke være negativt. Her går noen i barnehage i nærmiljøet, mens andre går nær foreldrenes arbeidsplass. Barna i mine barns klasser kommer fra minst 6 forskjellige barnehager i og utenfor skolekretsen. De finner hverandre raskt og blir gode venner uavhengig av hvilken barnehage de kommer fra.

Men, hvis de har tilbud om barneidrett eller lignende fra fire års alder i det området hun skal gå på skole, så meld henne på. Og meld deg gjerne frivillig som trener eller hjelpetrener selv. Da blir dere kjent med både foreldre og barn i skolekretsen de siste to årene før skolestart.

Vær aktiv og bli kjent med barn og foreldre i gata/nabolaget/ved nærmeste lekeplass også, og hjelp barnet ditt til å være sosial ved å invitere barn fra nærmiljøet hjem til lek når barna er store nok til det. 

Anonymkode: a9554...c2d

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med det flere før meg har sagt. Dette trenger overhodet ikke være negativt. Her går noen i barnehage i nærmiljøet, mens andre går nær foreldrenes arbeidsplass. Barna i mine barns klasser kommer fra minst 6 forskjellige barnehager i og utenfor skolekretsen. De finner hverandre raskt og blir gode venner uavhengig av hvilken barnehage de kommer fra.

Men, hvis de har tilbud om barneidrett eller lignende fra fire års alder i det området hun skal gå på skole, så meld henne på. Og meld deg gjerne frivillig som trener eller hjelpetrener selv. Da blir dere kjent med både foreldre og barn i skolekretsen de siste to årene før skolestart.

Vær aktiv og bli kjent med barn og foreldre i gata/nabolaget/ved nærmeste lekeplass også, og hjelp barnet ditt til å være sosial ved å invitere barn fra nærmiljøet hjem til lek når barna er store nok til det. 

Anonymkode: a9554...c2d

Takk for gode tips!😊 veldig bra aktivitetstilbud her, så som du sier er jo det veldig gode muligheter for å bli kjent med de i skolekretsen på den måten også. Glad jeg spurte her inne. Svarene deres har fått meg til å endre tankegangen mye på kort tid. Takket ja med venteliste nå, så får vi se hvordan det blir🙌

Skrevet
35 minutter siden, Solan85 skrev:

Takk for svar alle sammen! Hjelper å høre om erfaringene deres😊 og skjønner at ei natt med dårlig søvn kanskje var litt bortkasta. Det handler også litt om hva jeg har hørt om de forskjellige barnehagene, så som selvskreven ekspert i å tenke negativt så kom det nesten tårer da vi fikk svaret i går🤣 men velger å fokusere på det positive med denne barnehagen, så får vi heller vurdere på nytt neste år. Når vi ser hvordan det blir. Kanskje blir vi så positivt overrasket at vi ikke vil bytte😅 

En annen ting du kan gjøre er jo etterhvert som de begynner på fritidsaktiviteter...noen allidrett, andre ski/fotball, svømming osv...da kan du jo være det litt bevist i forhold til skolekretsen. Her ble min kjent med flere nye på ski (lokal IL) som skulle begynne på samme skole til høsten, i tillegg til noen av de han skal fra bhg. :) 

Anonymkode: 7daea...f6b

Skrevet

Vi fikk plass i 5.valget med førstemann.  Innen barnet startet i august, hadde vi fått ny barnehage 4 ganger. Så barnet begynte i førstevalget. 

Når det er sagt, så kjente barnet mitt ingen ved skolestart, og det var absolutt ikke noe problem.  Det var faktisk nesten verre for de som hadde gått i barnehage med 19 stk, og "kun" fikk gå i klasse med 10 av dem.. 

Anonymkode: e00b8...fbf

Skrevet

Min byttet bhg da han var 2 år. Ikke noe problem. Etter en lang sommerferie blir det nesten ny tilvenning uansett.

Anonymkode: 1c444...8ab

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig at barn går i barnehage utenfor sin skolekrets. Barnehagen vår bor ca rett ved en skolekretsgrense, så der er det naturligvis barn som skal gå både det ene og andre stedet. I tillegg kommer barn til å flytte underveis i barnehageløpet, så for mitt barns del regner jeg med at han kanskje kommer til å begynne på skole med max 5-6 barn han kjenner fra før på samme trinn, og da sikkert bare et par stykker i klassen hans. Sånn er livet!

Anonymkode: 661c1...3f7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er veldig vanlig at barn går i barnehage utenfor sin skolekrets. Barnehagen vår bor ca rett ved en skolekretsgrense, så der er det naturligvis barn som skal gå både det ene og andre stedet. I tillegg kommer barn til å flytte underveis i barnehageløpet, så for mitt barns del regner jeg med at han kanskje kommer til å begynne på skole med max 5-6 barn han kjenner fra før på samme trinn, og da sikkert bare et par stykker i klassen hans. Sånn er livet!

Anonymkode: 661c1...3f7

Jada, jeg vet at livet er sånn. Men her er det ikke snakk om rett ved grensa. Er mange km fra her vi bor og det er et veldig lite sted der barnehagen ligger. Snakk om maks 10 i klassen når de begynner på skolen der og 9 plasser i barnehagen (småbarnsavd).Så derfor første tanken var at det er veldig synd at hun havnet et sted de sikkert blir veldig godt kjent med alle, og så er det ingen av de som begynner på samme skole som. Men håper jo at det kan være flere fra vårt område som har fått plass der og. Og som nevnt over så har jeg med litt tid til å tenke, og med svar her, funnet flere positive ting og løsninger med dette. Så går nok bra det her😊 

Men en annen ting jeg undrer meg over er jo hvordan de prioriterer dette.. for vet om flere fra denne lille plassen som har søkt barnehage i vår krets (fordi de har veldig godt rykte) og fått plass. Skulle jo tro at de så litt på hvor man bor også😅 

Skrevet
47 minutter siden, Solan85 skrev:

Men en annen ting jeg undrer meg over er jo hvordan de prioriterer dette.. for vet om flere fra denne lille plassen som har søkt barnehage i vår krets (fordi de har veldig godt rykte) og fått plass. Skulle jo tro at de så litt på hvor man bor også😅

Hos oss prioriteres søknadene etter søknadsdato. 

(Etter kriterier som barnevern og søskenprioritet osv).

Skrevet

Vi hadde vår eldste utenfor skolekrets og søkte han over i bhg nærmest skolen det året han skulle begynne på storbarn. 

Anonymkode: 55607...1a3

Skrevet
På 6.4.2018 den 13.20, Anonym bruker skrev:

Hos oss prioriteres søknadene etter søknadsdato. 

(Etter kriterier som barnevern og søskenprioritet osv).

Okej. Vi søkte 02.01. Tenkte vi var tidlig ute da, men mulig de ikke følger samme kriteriene her😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...