Gå til innhold

Gutten min på 1, 5 år våkner kl 04/05 og nekter å sove...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg? Han trenger hvil på dagen, det er helt åpenbart.... 

Anonymkode: d3a4f...eb8

Skrevet

Du puster med magen, lager deg kaffe, finner frem pledd og har en fin morgenstund med sønnen din. Mange barn har en eller flere perioder de står opp aaalt for tidlig. Sånn er det. Og en periode de sovner seeent. Og en periode de plutselig gråter ved legging. Og før du vet ordet av det har han en periode han vil bli bært heeele tiden.

pust, be om hjelp og avlastning om du trenger det og møt sønnen din på de behovene han har der og da 😊

Anonymkode: 2fc43...f8c

Skrevet

Min gikk gjennom en periode der han våknet for tidlig. Det første vi gjorde var å sørge for at rommet hans var helt mørkt, med et lite nattlys og white noise.

Det som fungerte veldig bra her var at jeg oppførte meg som om han hadde våknet midt på natten. Dvs han fikk ikke stå opp, skrudde ikke på noe lys, bysset litt og trøstet, la han i senga og lå på gulvet inne hos han, osv. Samme vi ville gjort hvis han våknet kl 01.

Noen ganger fungerte det, andre ganger lot jeg han stå opp etter en halvtimes tid, hvis det var tydelig at han ikke kom til å sovne igjen. Men det er viktig at man bruker en halvtime/time på å prøve å få han til å sove igjen. Hvis du lar han stå opp vil han tro at det er riktig tid å stå opp på.

Hvis han står opp tidlig, er det viktig at du ikke lar han sove tidlig på dagtid. Hvis han MÅ sove, lar du han sove 10 minutter så vekker du han igjen, og så har han hovedduppen til vanlig tid, og sengetid til vanlig tid. 

Skrevet

Beklager men noen barn har en sånn periode. Får bare håpe for deres del at ikke perioden blir lang. Min dreiv på med det i flere mnd.. Man blir litt små gal. Ikke stress med det. De justerer det selv :) Stå opp, kos deg med kaffe og nyt morningen så godt du kan :-)

Skrevet

Vår minste har vært sånn en god stund, like gammel som din. Bare å gjøre det beste ut av det den perioden det varer. Hjalp når vi nå stilte klokka, da blir det ofte halv 6 i stedet for 4-halv 5 :) men har veldig søvnbehov på dagen og sover mellom 1,5-3 timer i barnehagen. Stup trøtt igjen klokken 18.. har prøvd å drøye leggetid men står opp like tidlig uansett.. Men vår sover ca 18.15-05.30 uten å våkne så får jo timene sine og vel så det med dagsoving også. Så her bytter vi på annenhver dag med å stå opp så tidlig så venter vi til det går seg til. Husker det gikk seg godt til rett før 2 år på eldstemann. 

Anonymkode: 5f6ef...21c

Skrevet

Prøver han å stå opp så tidlig så sier du bare at det er natt å legger han ned i sengen hver eneste gang han prøver å stå opp. Bruker han smokk så gi den hver gang han skriker og ikke gi respons hvis han prøver å snakke med deg. Tar du han opp så lærer han bare at hvis jeg skriker så får jeg stå opp midt på natten,å forsetter selvsagt med det. Her i huset er det ikke morgen før klokken 7 så alle må være i sengene frem til det. Resultatet? Har nå en gutt på 6 år som sover til 8.30-9.00 i helgene. 

Anonymkode: 7efd8...bf6

Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Min gikk gjennom en periode der han våknet for tidlig. Det første vi gjorde var å sørge for at rommet hans var helt mørkt, med et lite nattlys og white noise.

Det som fungerte veldig bra her var at jeg oppførte meg som om han hadde våknet midt på natten. Dvs han fikk ikke stå opp, skrudde ikke på noe lys, bysset litt og trøstet, la han i senga og lå på gulvet inne hos han, osv. Samme vi ville gjort hvis han våknet kl 01.

Noen ganger fungerte det, andre ganger lot jeg han stå opp etter en halvtimes tid, hvis det var tydelig at han ikke kom til å sovne igjen. Men det er viktig at man bruker en halvtime/time på å prøve å få han til å sove igjen. Hvis du lar han stå opp vil han tro at det er riktig tid å stå opp på.

Hvis han står opp tidlig, er det viktig at du ikke lar han sove tidlig på dagtid. Hvis han MÅ sove, lar du han sove 10 minutter så vekker du han igjen, og så har han hovedduppen til vanlig tid, og sengetid til vanlig tid. 

Dette prøvde jeg med min da han begynte sånn. Vars elvfølgelig verdt forsøket, men etter ett år ga jeg opp! 😂 Min sto opp 04.15 hver eneste dag fra han var rett over året til han ble 5! 😳 Det var ikke snakk om å få ham til å sove igjen, ikke sov han på dagen heller (og her blir det jo veldig forskjell fra din og HI’s erfaring). Var hos lege og helsesøster, men alt var normalt, han utviklet seg fint, og trengte rett og slett ikke mer søvn. Helt grusomt for et menneske som meg, jeg elsker å legge meg sent og å stå opp sent, men måtte til slutt bare snu på min egen søvnrytme.

Hi- det Pobie nevner er absolutt verdt et forsøk, prøvde som sagt selv i lange tider. Men om det ikke funker må du ikke miste motet, det er heldigvis få større barn som står opp så tidlig! :P Min er nå 7.5 og sover til rundt syv, men det som er enda bedre er at jo senere han legges, jo senere står han opp! :D (sånn var det jo ikke før, sto opp 04.15 uansett når han la seg, så måtte være fryktelig streng på leggetiden i noen år. Nå har jeg derimot nesten helt glemt hvor ille det var. Kanskje du finner litt trøst i det også? ;)

Anonymkode: d2267...439

Skrevet

Det er en periode. 

Bare å stå opp når de er så små. Men.... det blir ikke party og full fest. Forsøk å ta med i deres seng og ligg der og kos dere. Kanskje han klarer duppe av. 

Ellers så oppdaget jeg at min ofte våknet fordi hun var kaldt. Jeg gjorde det til vane å gå innom rommet om natten (jeg er en nattisser 😂) og dyttet dyna godt rundt henne, varmt barn er avslappet barn. Nå er hun fire og jeg vekker henne kl åtte på hverdager, helger sover hun til halv ni. 

Anonymkode: b9845...d82

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Prøver han å stå opp så tidlig så sier du bare at det er natt å legger han ned i sengen hver eneste gang han prøver å stå opp. Bruker han smokk så gi den hver gang han skriker og ikke gi respons hvis han prøver å snakke med deg. Tar du han opp så lærer han bare at hvis jeg skriker så får jeg stå opp midt på natten,å forsetter selvsagt med det. Her i huset er det ikke morgen før klokken 7 så alle må være i sengene frem til det. Resultatet? Har nå en gutt på 6 år som sover til 8.30-9.00 i helgene. 

Dette. 

Alle de som svarer "det er bare å stå opp" svikter sin plikt som mor. Det er ikke bare en periode. Det er testing av grenser, og noen mødre er villige til å bare gi beng i grensene. Deres valg såklart, men jeg ser på det som å gi opp overfor barnets vilje.

Disse trådene kommer med jevne mellomrom, og superargumentet er alltid "du kan ikke tvinge noen til å sove".

Merkelig nok klarer de fleste å bestemme når ungene skal legges om kvelden, og når det er deadline for tull i senga ved leggetid. Man kan neppe "tvinge noen til å sove" klokka 1900 heller, men der er det rimelig enighet om at det er mødrene som bestemmer og ikke barna. Men jeg legger merke til at ingen får råd om å bare ta toåringen opp igjen og la ham selv velge når han vil i bingen om kvelden... 

Jeg mistenker at problemet helst er at mødrene selv er trøtte klokka 0400 og dermed har mindre stahet  når det gjelder å bruke sine vante metoder. Mens de altså klokka 1900 er pigge og opplagte, og godt kan drive ferberkurer og gudvethva for å få ungen til å sove. Å slite f eks halvannen time mellom 1900 og 2030 er frustrerende, men oppleves neppe som like langtekkelig som tiden mellom 0400 og 0530. 

Men da må man minne om at for barnet er forskjellen minimal: barnet føler seg midlertidig pigg, men har uansett et søvnbehov som ikke er fylt. Og som forelder skal vi identifisere barnas primærbehov og dekke dem. Å late som ingenting og bare stå opp er ikke noe alternativ. Vi skal innprente for barna hvilke tider på døgnet som dekkes av begrepet natt og hjelpe dem å etablere en rytme. De vet ikke at 0400 er natt hvis vi tillater dem å starte dagen da.

Det andre superargumentet som pleier å komme er "barn er forskjellige, så selv om dine går med på å sovne etter å ha våknet, så gjør ikke mine det". Det er med respekt å melde det dummeste jeg hører. Det kan kun brukes som argument hvis man først er sikker på at alle foreldre er like og gjør likt!

For hvis det er en sjans for at de voksne i de ulike familiene kanskje bruker ulike metoder, da nytter det ikke å si "det går ikke, for barna mine er ikke som dine". Jeg vedder f eks på at Sovekarin ikke har 5000 ulike skreddersydde metoder, en til hvert barn hun møter - hun har i stedet et grunnprinsipp, og det følges. Underlig nok har ikke kundene hennes så innmari "forskjellige barn" når det kommer til stykket? For ungene responderer forbausende likt når metoden er lik...

Så vær så god, nå er det fritt fram for å skjelle meg ut; alle dere som føler dere truffet nok til å bli krenka. Men ikke kom med at mine unger var naturlig søvnige eller "lettere" enn deres. For jeg har måttet bruke mine metoder i begge ender av natta på alle 4 ungene, og har ikke fått noe som helst gratis... 

Anonymkode: 19bce...9a1

Skrevet

Du viser selvsagt barnet at det tidspunktet er natt å da skal ikke barnet opp eller ut av sengen sin. Går han ut av sengen så legger du han tilbake hver gang å si at det er natt. Gi null oppmerksomhet når han snakker til deg. Tar du han opp 4-5 så har du allerede tapt. Da har barnet lært at det nytter å bare skrike litt så får stå opp når jeg vil. 

Skrevet

Jeg sto opp i 4-5 tida en periode med mellomste som var klar for ny dag da han var baby. Ble til slutt en koselig greie for jeg fikk med meg en hel sesong av Solsidan som gikk i 5-6 tida om morgenen 😅👍 Nå sover alle til mellom 7 og 8 så det gikk seg til av seg selv 😉

Anonymkode: f2f74...50d

Skrevet

Det er din jobb som foreldre å sørge for at barnet får nok søvn til å være uthvilt,å det sier seg selv at når du diller med barnet å står 4-5 så blir han ikke uthvilt. Da er det din jobb å sørge for at barnet får nok søvn med å ikke godta å stå så tidlig opp. Hver konsekvent så skjønner han fort at det ikke nytter å prøve å stå opp så tidlig. Her i huset er det som sagt ikke morgen før 7,å alle må holde seg i sengen frem til det. Det har fungert supert å gutten min sover som sagt til 8-8.30 i helgene nå. Søvn avler søvn.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Alle de som svarer "det er bare å stå opp" svikter sin plikt som mor. Det er ikke bare en periode. Det er testing av grenser, og noen mødre er villige til å bare gi beng i grensene. Deres valg såklart, men jeg ser på det som å gi opp overfor barnets vilje.

Disse trådene kommer med jevne mellomrom, og superargumentet er alltid "du kan ikke tvinge noen til å sove".

Merkelig nok klarer de fleste å bestemme når ungene skal legges om kvelden, og når det er deadline for tull i senga ved leggetid. Man kan neppe "tvinge noen til å sove" klokka 1900 heller, men der er det rimelig enighet om at det er mødrene som bestemmer og ikke barna. Men jeg legger merke til at ingen får råd om å bare ta toåringen opp igjen og la ham selv velge når han vil i bingen om kvelden... 

Jeg mistenker at problemet helst er at mødrene selv er trøtte klokka 0400 og dermed har mindre stahet  når det gjelder å bruke sine vante metoder. Mens de altså klokka 1900 er pigge og opplagte, og godt kan drive ferberkurer og gudvethva for å få ungen til å sove. Å slite f eks halvannen time mellom 1900 og 2030 er frustrerende, men oppleves neppe som like langtekkelig som tiden mellom 0400 og 0530. 

Men da må man minne om at for barnet er forskjellen minimal: barnet føler seg midlertidig pigg, men har uansett et søvnbehov som ikke er fylt. Og som forelder skal vi identifisere barnas primærbehov og dekke dem. Å late som ingenting og bare stå opp er ikke noe alternativ. Vi skal innprente for barna hvilke tider på døgnet som dekkes av begrepet natt og hjelpe dem å etablere en rytme. De vet ikke at 0400 er natt hvis vi tillater dem å starte dagen da.

Det andre superargumentet som pleier å komme er "barn er forskjellige, så selv om dine går med på å sovne etter å ha våknet, så gjør ikke mine det". Det er med respekt å melde det dummeste jeg hører. Det kan kun brukes som argument hvis man først er sikker på at alle foreldre er like og gjør likt!

For hvis det er en sjans for at de voksne i de ulike familiene kanskje bruker ulike metoder, da nytter det ikke å si "det går ikke, for barna mine er ikke som dine". Jeg vedder f eks på at Sovekarin ikke har 5000 ulike skreddersydde metoder, en til hvert barn hun møter - hun har i stedet et grunnprinsipp, og det følges. Underlig nok har ikke kundene hennes så innmari "forskjellige barn" når det kommer til stykket? For ungene responderer forbausende likt når metoden er lik...

Så vær så god, nå er det fritt fram for å skjelle meg ut; alle dere som føler dere truffet nok til å bli krenka. Men ikke kom med at mine unger var naturlig søvnige eller "lettere" enn deres. For jeg har måttet bruke mine metoder i begge ender av natta på alle 4 ungene, og har ikke fått noe som helst gratis... 

Endelig ett fornuftig svar :) Er så enig med deg!

Skrevet
12 timer siden, Linkii87 skrev:

Beklager men noen barn har en sånn periode. Får bare håpe for deres del at ikke perioden blir lang. Min dreiv på med det i flere mnd.. Man blir litt små gal. Ikke stress med det. De justerer det selv :) Stå opp, kos deg med kaffe og nyt morningen så godt du kan :-)

Ja det er jo akkurat det barnet trenger,å se at det er kjekt å stå opp 4 om morgenen.Skal du først stå opp med barn så tidlig så gjør morgenen så kjedelig som mulig ,så det ikke blir like gøy å stå så tidlig opp..

Skrevet

Har ikke lest alt her, men så av mange av svarene kaller dette en periode..

vår eldste våkne 05 eller før de første 6 årene...  nå våkner hun mellom 5 og 6, og kanskje sover hun til 630 en gang i måneden.. 

sov ofte litt lenger om hun la seg tidligere, og det hjalp å fjerne mandler og polypper. 

Er egentlig etter st hun begynte på skolen det har blitt bedre..

håper Barnet ditt snart sover litt lenger! 

Anonymkode: 78088...782

Skrevet

Vi kjøpte sånn klokke med dyr som har øya igjen når det er natt og åpner øya når det er morgen. Barnet lærer fort at det skal sove evt ligge stille i senga til dyret våkner. 

Å drive å stå opp og dulle med barn kl 4-5 er jo galskap! Da er det natt!! Det må barnet lære! 

Anonymkode: f3e96...134

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kjøpte sånn klokke med dyr som har øya igjen når det er natt og åpner øya når det er morgen. Barnet lærer fort at det skal sove evt ligge stille i senga til dyret våkner. 

Å drive å stå opp og dulle med barn kl 4-5 er jo galskap! Da er det natt!! Det må barnet lære! 

Jeg er veldig enig i alt du sier,endelig ett oppegående menneske her! Men vil så små barn som 1.5 år skjønne noe av den klokken? Det er ikke ment som kritikk bare er nygjerrig på hvor tidlig det går ann å bruke den.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Elsker arrogante bedrevitere! ❤️

Anonymkode: 70784...34c

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elsker arrogante bedrevitere! ❤️

Anonymkode: 70784...34c

eeeelsker mødre som deg som lar barna bestemme når det er morgen,for så å klage på nettet etterpå om hvor forferdelig det er å stå så tidlig opp.Dere har faktisk ett valg! Dere kan være en ansvarlig voksen å passe på at barnet får nok søvn med å være konsekvent,eller dere kan velge å stå opp med barnet å vise barnet at det er han/hun som bestemmer når det morgen.

Skrevet

For de aller fleste er dette bare en periode. Hadde barnet  vært 3 år ville jeg svært annerledes. Samme hvis han våknet ørten ganger per natt.

Vår var en utrolig morgenfugl en stund. Våknet blid og utvilt, så da startet vi dagen. Han sov en god dagdupp, og la seg til vanlig tid. 

Det gikk over. Nå som 3 år sover han til vi vekker han.

Anonymkode: 389fc...65e

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Det er som regel en liten periode dette står på. Så da kan man velge å gjøre det beste ut av det og la ungen slippe å ligge våken i timesvis til mor mener det er korrekt tidspunkt å stå opp på, eller så kan man gå gjennom gråt og frustrasjon og få akkurat samme resultat - ungen sover lenger når den er klar for det. 

At du mener at alle som er uenige med deg føler seg krenket gjør det egentlig vanskelig å ta ditt bedrag til diskusjonen alvorlig, men jeg gir deg fordel av tvilen og tror at du faktisk mener du har rett. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du viser selvsagt barnet at det tidspunktet er natt å da skal ikke barnet opp eller ut av sengen sin. Går han ut av sengen så legger du han tilbake hver gang å si at det er natt. Gi null oppmerksomhet når han snakker til deg. Tar du han opp 4-5 så har du allerede tapt. Da har barnet lært at det nytter å bare skrike litt så får stå opp når jeg vil. 

Og så har du oss som ikke anser søvnrytme som en maktkamp man skal vinne. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig i alt du sier,endelig ett oppegående menneske her! Men vil så små barn som 1.5 år skjønne noe av den klokken? Det er ikke ment som kritikk bare er nygjerrig på hvor tidlig det går ann å bruke den.

Kommer sikkert an på barnet, men alle mine tre har brukt dem klokka fra den alderen 

Skrevet
5 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Og så har du oss som ikke anser søvnrytme som en maktkamp man skal vinne. 

Poenget er jo at barnet skal få normal søvnrytme! Men det er kanskje så viktig for deg? Du syns en 1 åring skal få bestemme når det er morgen? Så hvis barnet vil sto opp 2 om natten så står du opp med barnet da også? Eller hvor går grensen? Om du i det hele tatt har en da..Er jo tydlig at hos dere er det barna som bestemmer.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er din jobb som foreldre å sørge for at barnet får nok søvn til å være uthvilt,å det sier seg selv at når du diller med barnet å står 4-5 så blir han ikke uthvilt. Da er det din jobb å sørge for at barnet får nok søvn med å ikke godta å stå så tidlig opp. Hver konsekvent så skjønner han fort at det ikke nytter å prøve å stå opp så tidlig. Her i huset er det som sagt ikke morgen før 7,å alle må holde seg i sengen frem til det. Det har fungert supert å gutten min sover som sagt til 8-8.30 i helgene nå. Søvn avler søvn.

Hmmm. Mine fire barn som alle hadde perioder med å starte dagen i 4-5 tiden sover også minst til 8 (tenåringene kan faktisk sove til både 12 og 13!) . 

At man blir tatt hensyn til og slipper maktkamp for å få stå opp avler visst også søvn...

Anonymkode: 87644...565

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...