Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Jeg og min nettopp 12 år gamle (des) datter er dypt uenig. Alle andre får være oppe lenge. De andre jentan får se psradise kl 22.30 til 23.30. Alle andre får ha brett og tlf i senga, og ligger "på padden" utover kvrkdrn og natta. Min 12 år gamle datter prøver jeg å si må legge seg 21.30. Men hun skal stelle seg, synge, fjolle, pusse, synge, tanntråd, fjase, synge, og munnskyll.... det tar omtrent 30 minutt. Og så er det å lese bok, eller og skrive dagbok. Dette er ukedagene. På helg er det leggetid kl 24.00 og da får ho ha med brett/mob i senga. Som regrl motiverer jeg ho til å gå i seng fra 23 og utover. Og så henter jeg ut brett og mobil når jeg legger meg. I følge min datter får de andre være oppe mye mye lenger. Jeg tror ikke det, men HUN stoler på vennene sine og blur sur når hun mener jeg insinuerer at vennene lyver.... Anonymkode: b2a9f...46e
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #2 Skrevet 4. april 2018 Min 7.klassing legger seg stort sett 21.30. Bruker ikke telefonen el.l i senga - sovner med en gang. Legger seg ikke så veldig sent i helgene heller fordi han er trøtt (kan sovne på sofaen i 22.00 tiden). 3.klassingen derimot kunne gjerne vært oppe "hele natta" om han fikk bestemme! Anonymkode: 27a3e...847
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #3 Skrevet 4. april 2018 7 klassingen her legger seg senest kl.21.30 i ukedagene og kl.23 i helgene. Ingen brett,mobil osv på rommet etter leggetid. Legges igjen på kjøkkenbenken, har aldri vært noe problem. Anonymkode: d35e8...766
TinaK 1990 Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Tror jeg ville tatt det med en klype saltat «alle» de andre ligger og ser på Paradise hotell til 23.30, PAD og mobil utover natta. Hva med å spørre venninnenes foreldre??? Vi har god dialog med barnas venners foreldre. Jammen stemmer ikke vennenes versjon alltid med realiteten. Uansett...tør å sette grenser!!
Måsen Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 Snart 13-åringen er i seng 21-21.30, og jeg har inntrykk av at d et ganske vanlig. Uaktuelt med tlf eller iPad i senga. Ellers er mitt standardsvar at jeg ikke bryr meg om hva de andre gjør eller ikke gjør - hun skal gjøre d jeg mener er best for henne.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Min 12-åring legger seg kl. 21 på hverdager. Han er ferdig stelt og har pusset tenner til 20:30. Siste halvtimen leser han på senga. Skjermer legges bort den siste halvtimen før legging. Jeg får også høre om «alle andre» med jevne mellomrom, og går gjerne med på forsøk på senere leggetid noen dager. Men hver gang får vi trette og uopplagte barn som må vekkes om morgenen, og mister konsentrasjonen utover dagen, og vi går tilbake til vanlig leggetid. Barna kjenner søvnmangelen på kroppen, og forstår hvorfor. Vi praktiserer regelen om at åtteåringer legger seg klokka åtte, og legger til eller trekker fra et kvarter pr. år eldre eller yngre. Dette gjelder alle våre fire barn, og fungerer fint. De går i barnehage og barneskole. Vi får se hvor langt inn i ungdomsskolen vi holder på rutinen, men foreløpig ser vi at det er bra for barna. De er uthvilte om morgenen, og de er flinke til å lese pga den daglige halvtimen. Anonymkode: 6994e...fb5
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Jeg tenker at det kommer endel an på søvnbehov. 6.klassingen her ligger klar for å sove før klokken 21. Hvis klokka nærmer seg 21.30 synes jeg det er veldig sent. Hun blir vekket hver dag klokken 06.30, men kan også fint våkne selv iblant. 9.klassingen er alltid trøtt og han bør være klar for å sove mellom kl 21.30-22. Men skjønner at det antakelig ikke er vanlig for en 9.klassing. Jeg har "alltid" snakket med barna om viktigheten med å sove nok, og at det er viktig at de kjenner etter selv også. De er begge veldig enige i leggetiden, for de kjenner selv at de trenger søvnen. Jeg synes for øvrig ikke noen som helst i 7.klasse bør se Paradise hotel, verken dagtid eller kveldstid. Anonymkode: c179e...30f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 Helsesøster sa så fint; «den største løgnen dere får høre av barna deres er at alle andre får lov. Det stemmer aldri» min 13 åring (som blir 14 i år) må legge tlf sin på kjøkkenet kl 21 og skal være i seng senest 21.30. Innimellom, som idag, har hun slokna lenge før 21. Så kommer det an på behovet. Broren på 5 legger seg aldri. Han er alltid våken når hun går å legger seg... Anonymkode: d2495...a4f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #9 Skrevet 4. april 2018 Husk på at 12 år gamle jenter er i den alderen hvor det ofte gjelder å være litt bedre hun ved siden av. Det er mye ord som går jentene i mellom, uten at det er sant. «Jeg får se på Paradise hver kveld» «Jeg får være oppe så lenge jeg vil» «Jeg får bruke mobilen og iPad så mye jeg vil» «Jeg får ditt og jeg får datt...» Sett grenser, og stå for dem. Tro meg, datteren din er ikke alene om å bli sendt i sengs 21:30. Anonymkode: 39c09...7fc
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #10 Skrevet 4. april 2018 At en på 12 ser på paradise?? Høres helt sinnsykt ut. Det passer seg ikke for barn noen plass! Her er det i seng kl 21 på hverdager og 22.30 i helgene. Skal brett/mobil osv være i bruk i sengen må barnet legge seg tidligere, men det velger barnet selv. Kl 21 og 22.30 er det natt, og da skal alt bort også.👍😊 Anonymkode: f5b30...74a
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #11 Skrevet 4. april 2018 Jeg tviler ikke på at de andre barnene legger seg så sent, men at de for lov, er en annen ting. Mine barn på 8 og 11, skal i seng 20:15. Og de får ikke ha med seg telefon eller annet som gir fra seg blått lys, det ødelegger nattesøvnen. Anonymkode: 270de...e83
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #12 Skrevet 4. april 2018 Her har jeg også praktisert, som en over her nevner, at som 8-åring gjelder sengetid kl 20, og så legger man på 15 min per år etter dette. Min 7-klassing fyller straks 13 år. Hun har er slingringsmonn på 15 min, og er i seng senest 21.30. Ingen iPad osv, men får lov til å lese littegrann. Paradise Hotel er forresten helt horribelt at en 12-13-åring får se på! Anonymkode: 568b7...57c
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #13 Skrevet 4. april 2018 13-åringen (8 klasse) legger seg 22, men trenger ikke stå opp før 715. I prinsippet skal PC av kl 21 og telefon leveres 22. Ikke alltid at det er prikk, men det er regelen. Synes det blir litt sent når ofte våken til 2230 Anonymkode: 205a9...b14
Anonym bruker Skrevet 4. april 2018 #14 Skrevet 4. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Husk på at 12 år gamle jenter er i den alderen hvor det ofte gjelder å være litt bedre hun ved siden av. Det er mye ord som går jentene i mellom, uten at det er sant. «Jeg får se på Paradise hver kveld» «Jeg får være oppe så lenge jeg vil» «Jeg får bruke mobilen og iPad så mye jeg vil» «Jeg får ditt og jeg får datt...» Sett grenser, og stå for dem. Tro meg, datteren din er ikke alene om å bli sendt i sengs 21:30. Anonymkode: 39c09...7fc Jeg er enig. Anonymkode: f798c...0a3
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #15 Skrevet 5. april 2018 Så trist at noen i det hele tatt vil se Paradise Hotell... Anonymkode: 080cb...586
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #16 Skrevet 5. april 2018 Sønnen min er litt eldre, han går i 8.klasse og er født i januar, så han har fylt 14 år. Jeg tar telefonen og pad'en hans kl 22. Han er selvfølgelig dønn fortvilet over det og sier alle andre får ha telefonen om natta Vel, jeg spurte på foreldremøtet for en måneds tid siden jeg, og læreren fulgte opp med å be de som tok telefonen om natta rekke opp hånda. Det var omtrent halvparten. Så det er helt klart mange som ikke bryr seg også, og grunnen til at jeg tar telefonen er jo at det tikker inn snaps til langt på natt... Jeg velger å være den strenge mammaen, min sønn gidder ikke lese på senga og har ikke tv på rommet, så når jeg tar telefon og pad sovner han Anonymkode: 0c3f0...b78
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #17 Skrevet 5. april 2018 Mim datter på 12 legger seg 21. Hun trenger søvnen. Ingen pad/mobil i sengen. Aldri paradis hotell. I helgene oppe til 22:30 ca Anonymkode: ac712...29d
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #18 Skrevet 5. april 2018 Min 7 klassing legger seg klokken ni på hverdager, kan lese i sengen til ca halv ti, men har aldri telefon/nettbrett i sengen. I helgen har vi akkurat økt sengetiden, så nå er den klokken 23. Han kan da ligge og lese litt i tillegg Anonymkode: 868cb...180
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #19 Skrevet 5. april 2018 To voksne barn og en på 12 i 6. klasse. Han legger seg 21.30. Kunne sikkert lagt seg senere også, siden han ikke skal opp før 07.30. Min erfaring er at det alltid er unger som får legge seg senere. Og ofte stemmer det også. Du må finne ut hva som er rett for ditt barn. Er ikke sikkert barnet følger anbefalt skjema.... Datteren min på snart 8 år kunne fint lagt seg senere enn søsteren på 10. Barn trenger ofte ulik søvn. Anonymkode: ebc44...d45
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #20 Skrevet 5. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så trist at noen i det hele tatt vil se Paradise Hotell... Anonymkode: 080cb...586 Jeg tviler på at de aller fleste 12 år gamle jenter får se på Paradise Hotel. MEN. Med dagens tilgang til alle elektriske gjenstander er praktisktalt umulig å hindre en 12-åring i å se på Paradise Hotel. Det blir sendt gratis på Viafree.no eller appen. De aller fleste 12-åringer har litt eller mye privatliv gjennom en dag etter skolen. De finnes all verdens muligheter til å se på Paradise Hotel. Nysgjerrigheten til 12-åringer som ser på ungdommer som fester og hopper i sengs med hverandre får vi dessverre ikke gjort noe med Anonymkode: 39c09...7fc
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #21 Skrevet 5. april 2018 Min 11-åring legger seg 21:15, og 14-åringen legger seg 22:15. De står opp klokken 08:00 hver morgen. Skolen starter 08:45, og vi bor like ved siden av 😊 Anonymkode: c99a3...c3c
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #22 Skrevet 5. april 2018 Her hadde vi akkurat en situasjon som viste hvor mye barna sier til hverandre. Var snakk om ipadbruk. Vi strammet inn før påske, blodig urettferdig i følge 13-åringen. Så snakket jeg tilfeldig med en forelder på butikken og kom innom tema, og det viste seg at de hadde strammet inn enda der, med iPad kun i helgene. Gikk hjem og «fisket» litt, men dette kom ikke frem og 13-åringen mente at samme gutten hadde ubegrenset tilgang. Så jeg ville stolt på mine avgjørelser var jeg deg. Tviler på at det er mange av jentene som får lov til å se på paradise hotel. Si at du ringer foreldrene for å høre, og om det stemmer skal hun også få lov. Tipper pipa får en annen lyd da. Anonymkode: e0ec7...3b3
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #23 Skrevet 5. april 2018 Min 7 klassing legger seg mellom kl.21-21.30..Hun mener det er tidlig for alle andre er oppe mye lenger..Hu fyller 13 i august.. Anonymkode: df4d8...09f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #24 Skrevet 5. april 2018 min 7. klassing (fyller 13 i nov) skal pusse tenner kl 21.00. Drøyer gjerne til 21.30 før det er gjort, og hun kommer seg på rommet igjen. Telefonen/pc legges bort når hun har pusset tenner, da ca 21.30, men hun kan lese el.l. til 22.00. Da skal hun legge bort alt og legge hodet på puta. Hender hun får lov å se ting på tv sammen med oss til 21.40-22.00, men da skal tennene være pusset i pausen i programmet, slik at hun kan gå rett i seng når det er ferdig. Hun synes også det er altfor tidlig, og at alle de andre får være oppe lenger. Jeg har likevel tatt utgangspunkt i hennes behov. Hun ønsker å stå opp kl 07.10 om morgenen, behøver strengt tatt ikke stå opp før 07.30, men hun ønsker å ha litt god tid om morgenen. Hun trenger minimum 9 timer søvn har jeg observert. Selv trenger jeg minimum 8 timer, og vet selv hvordan jeg har det hvis jeg ikke får det. I helger har vi egentlig ikke faste leggetider, men vi går gjerne i seng i 22.30- tiden, og etter det må det ikke være noe bråk, tror hun legger seg da hun også, er jo kjedelig å sitte oppe alene uten å prate. Anonymkode: d70d8...3df
Anonym bruker Skrevet 5. april 2018 #25 Skrevet 5. april 2018 Jeg har en gutt som fylte 13 i desember og går på 8. trinn. Han legger seg likt nå som da han gikk i 7., men det varierer litt da, alt etter som han har trening eller ikke. Han er ferdig på trening kl 20, og etter utsrekking, dusjing og kvelds blir klokken gjerne 22 før han kommer seg i seng disse dagene. Ellers prøver vi å få han i seng en halvtime før. Å sitte oppe å se Paradise er uanktuelt. Eneste gangene han kan sitte litt lengre oppe er hvis det går fotballkamper han vil se (de to favorittlagene, så skjer ikke hver kveld;-)), og da er de som regel ferdig ca halv elleve. Han får aldri ha nettbrett eller mobil på sengen, helg eller ei. Ser på tlf hans om morgenen at det popper inn snapper hele natten fra venner, så her er det mange som må få altfor lite søvn...ikke uvanlig at det er sendt snapper i tre.tiden om natten midt i uken. Han sovner som regel med en gang han legger seg. Anonymkode: 5a7f9...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå