Gå til innhold

Huset fult av tenåringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig mor til 2, bor i leilighet og kronisk syk. Men spesielt i helgene er det fult med tenåringer her, min største er 17 år. Det er alltid overnattinger og de samler seg her på kveldene. For mitt barn, er den eneste som får ha så mange inne. Men vi bor i villa strøk, så de aller fleste av hennes venner bor i store villaer. Men der får de ikke være, eller overnatte. 

Nå er det veldig fint at de er her, og da er jeg jo trygg på hvor min er, og hva som skjer. Men det hadde jo vært godt om de en helg iblant var hos en av de andre og. For de er jo ikke spesielt stille. Og jeg stusser jo på hvorfor, de andre ikke får lov til å ha flere venner på besøk. 

Hvordan er dette hos dere med tenåringer?

Anonymkode: 0a172...043

Skrevet

Her er de inn og ut hele tiden, både hverdager og helger. Eldste er 17 her også. Overnatting hver helg, besøk hver dag. Er også kronisk syk og ufør, og de er ikke stille her heller, men de er tilsnakkelige, så når småsøsken har lagt seg, må de være stille og det SKAL være stille i huset etter midnatt. De holder alle regler og da får de lov å være her. Så fort de brytes, så blir det ikke besøk i et par uker.

Anonymkode: 59b70...0f1

Skrevet

Her får ungene ha venner nesten akkurat som det passer seg. Vi bor i leilighet, så litt begrensninger blir det evt og hvor ofte. Ikke så kult for hun under om det er det er bråk her hver helg. Festing blir det ikke, men ungdommer lager mye lyd. Også må jeg og lillesøster litt ut av huset om det skal være masse venner her, altså vi må sjekke at vi kan slenge oss på sofaen hos naboen litt. Begrenset hvor mye jeg vil gå oppi di. 

Men tross liten plass, kan de få være her nesten som de vil. Enda har jeg ikke unger som har mye besøk i helger, begge sitter med meg på lørdagskvelden helt frivillig. Gleden er stor de lørdagskveldene jeg jobber og de har huset for seg selv. 

I hverdagene er det mye ungdommer her, helt normalt og veldig hyggelig. Huset ser helt herjet ut, men de er flinke til p rydde etter seg heldigvis. Jeg har alltid hatt åpent hus og det vil jeg fortsette med. Vil heller ha de hjemme enn ute hos andre hele tiden, selv om det er hyggelig de er andre steder og altså. 

Anonymkode: 53302...5ed

Skrevet

Det er dette med hjerterom og husrom... stort husrom men knølesmå hjerterom hos en del mennesker. Og ungdommene er ikke annerledes enn oss, de merker hvor de er velkommen, hvor det er varme og glede. 

Skrevet

Jeg har gjerne tenåringer her, og 19-åringen vet godt hva som er ok og hvordan jeg liker det. Han sier ifra på forhånd når han har invitert noen. De trives her, spiller brettspill eller hører på musikk. Men jeg tror ikke dette er det eneste stedet de kan samles. De går også tur sammen, går på konsert eller går og trener sammen, så de har ulike former for samvær.

Kan du ikke se om det går an å gjøre gode avtaler med 17-åringen, om at f eks besøk avsluttes klokka 0100? Da får du noen timer med søvn etterpå. Eller prøv ørepropper! Jeg fikk et nytt liv med disse! (Snorkende mann gjorde nettene til et helvete 😆)  

Anonymkode: 6b63e...632

Skrevet

TS her, jeg kaster de ut, blir det for sent, og de ikke klarer å være stille. Og de hører jo stort sett. Og jeg er veldig glad for at de er her, jeg har alltid ønsket å ha ett åpent hjem. Og det ser jeg jo nå, for vennene til min datter, vet at de alltid kan komme hit, og sove her. Fikk i går beskjed om at fra 16-18 mai blir det fult hus, og de ønsket å ha 17. mai frokost her.

Men selv om det er koselig, så stusser jeg jo på hvorfor de aldri er andre steder.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS her, jeg kaster de ut, blir det for sent, og de ikke klarer å være stille. Og de hører jo stort sett. Og jeg er veldig glad for at de er her, jeg har alltid ønsket å ha ett åpent hjem. Og det ser jeg jo nå, for vennene til min datter, vet at de alltid kan komme hit, og sove her. Fikk i går beskjed om at fra 16-18 mai blir det fult hus, og de ønsket å ha 17. mai frokost her.

Men selv om det er koselig, så stusser jeg jo på hvorfor de aldri er andre steder.

Så de driver ikke med noe de ikke kan vise andre, da? At du ser gjennom fingrene med ting som er uakseptabelt i de andres hjem? 

(Beklager, men spørsmålet MÅ stilles når en mor insisterer på at akkurat hennes hjem er alle ungdommers Soria Moria...) 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så de driver ikke med noe de ikke kan vise andre, da? At du ser gjennom fingrene med ting som er uakseptabelt i de andres hjem? 

(Beklager, men spørsmålet MÅ stilles når en mor insisterer på at akkurat hennes hjem er alle ungdommers Soria Moria...) 

Det er vel ikke alle som har åpent hus for barnas venner, derfor samles de der de føler seg velkomne.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de driver ikke med noe som er uakseptabelt. Dette er gode tenåringer, jeg er fullstendig klar over at min datter kan drikke på fest, da hun forteller meg dette selv. Men de får ikke drikke eller noe sånt her. 

Min datter sier selv og, at de får ikke være noen andre steder, for de er ofte en 5-8 stk som samler seg i helgene, og så mange får de ikke være hos andre. 

Skrevet

Har to tenåringer, og liten leilighet med tre soverom og en stue. Samles her og, og jeg elsker det 😊 Han en 4-åring som bor på mitt rom, så derfor må de begrense seg når det gjelder å bråke.

De hører etter, holder volumet nede, og de er flinke til å rydde etter seg. En ettermiddag jeg kom hjem stod der to ungdommer på kjøkkenet og laget middag til jeg kom hjem, og det var jo veldig koselig 😊

Jeg kjenner alle svært godt, og alle er kjekke gutter! 14 og 17 her.. 

Glad guttene mine føler seg så vel hjemme at de kan ta med seg kompiser hjem så ofte. Hadde vært verre om jeg aldri så noe til de og ikke visste hva de holdt på med!

Anonymkode: bac30...95c

Skrevet

Vi har også alltid hatt åpent hus, og min erfaring er at svært mange foreldre har en veldig lav toleranse på å slippe tenåringer inn. Noen har antallsbegrensning helt fra ungene er ganske små. Bare en venn på besøk om gangen, for eksempel. Andre er livredd for at gulvene skal bli møkkete eller at maten i kjøleskapet skal bli spist opp.

Selv har jeg aldri vært redd for å sette grenser for andres barn og ungdommer, men samtidig har jeg tatt et helt bevisst valg om å slippe inn alle som kommer så sant de oppfører seg som folk. Jeg husker nemlig selv hvordan det var å være hun som ikke sto spesielt høyt på rangstigen, og derfor alltid enten ble kastet ut når en kulere venn dukket opp, eller nektet å komme inn hvis den kulere vennen hadde kommet før meg. Antallsbegrensning på en venn var helt vanlig i min barndom, og for å si det sånn så gjør ikke det underverker med klassemiljøet eller miljøet blant barna i gata. Rangordningen blant barn er klinkende klar og tydelig og det er de litt forsiktige barna som står nederst på stigen som blir valgt bort.

Hos oss er eldste voksen nå (i 20-årene) og student. Når studenten er hjemme, kommer de gamle vennene fortsatt hit på besøk. Ja, jeg opplever også at noen av dem kommer innom når studenten ikke er hjemme. Og noen av dem kan forlate venneflokken og komme ut til meg for å snakke litt med meg, selv om studenten er hjemme. Så du, hi, bygger relasjoner for framtida og de andre foreldrene kan sitte der med sine rene gulv og fulle kjøleskap og de vet ikke hva de går glipp av.

Skrevet
6 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det er vel ikke alle som har åpent hus for barnas venner, derfor samles de der de føler seg velkomne.

Ja, det er den offisielle versjonen på dib. Her konkurrerer folk om å ha mest åpent hus.

"Hos oss lager jeg middag til 12 hver dag, barna har jo 3 venner hver med seg".

"Jaja, dere er kjipe ser jeg, hos oss har guttungen hele klassen på middag hver dag. Jeg koker mat til 25 stykker daglig, så tenk."

"Og du kaller deg liksom gjestfri? Her bor hele klassen hjemme hos meg året rundt, de trives nemlig bedre her enn hjemme. Nå har jeg oppdratt de 30 barna på trinnet til dattera mi og arrangert konfirmasjon for alle sammen, de ville ha det slik. Nå står de 28 i min sønns klasse for tur. Det er såååååå koselig, og de elsker meg mer enn sin egen mor, for her er det alltid ÅPENT HUS!" 

Likevel må man faktisk spørre litt: er det ikke en sjans for at enkelte utnytter situasjonen? At f eks drikking eller hasj går under radaren hos sånne selvutslettende mødre som tror de ødelegger barnets sosiale liv ved å sette noen grenser. 

Jeg tror ikke helt på den der "vi er så snille, derfor kommer alle hit"-greia. Det er litt for enkelt...

Skrevet

Det er vel nettopp at du ikke har et fult hus eller hjem som gjør at du nesten alltid har fullt hus. Det er ganske så stor forskjell på fult og fullt. Sjekk selv: ordbok.uib.no 

Anonymkode: 8bbb1...01c

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er den offisielle versjonen på dib. Her konkurrerer folk om å ha mest åpent hus.

"Jaja, dere er kjipe ser jeg, hos oss har guttungen hele klassen på middag hver dag. Jeg koker mat til 25 stykker daglig, så tenk."

"Og du kaller deg liksom gjestfri? Her bor hele klassen hjemme hos meg året rundt, de trives nemlig bedre her enn hjemme. Nå har jeg oppdratt de 30 barna på trinnet til dattera mi og arrangert konfirmasjon for alle sammen, de ville ha det slik. Nå står de 28 i min sønns klasse for tur. Det er såååååå koselig, og de elsker meg mer enn sin egen mor, for her er det alltid ÅPENT HUS!" 

Likevel må man faktisk spørre litt: er det ikke en sjans for at enkelte utnytter situasjonen? At f eks drikking eller hasj går under radaren hos sånne selvutslettende mødre som tror de ødelegger barnets sosiale liv ved å sette noen grenser. 

Jeg tror ikke helt på den der "vi er så snille, derfor kommer alle hit"-greia. Det er litt for enkelt...

Har det slått deg at de som svarer på slike tråder er dem som har mye besøk og praktiserer åpent hus..  Vi har også åpent hus stort sett, men de må gå hjem når våre skal på trening osv. Og jeg lager ikke middag til alle nødvendigvis.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ahahaha der var du, ja. Angsten for å være mislykket omsettes fremdeles i surgneldring, ser jeg? Mistenkeliggjøringsforsøket ditt er pinlig...

Skrevet

har 3 tenåringer på 17,15 og 13. alle de har overnatting hos oss og hos venner, det bør deles på

Anonymkode: 36880...6ff

Skrevet
56 minutter siden, sug lut skrev:

Ahahaha der var du, ja. Angsten for å være mislykket omsettes fremdeles i surgneldring, ser jeg? Mistenkeliggjøringsforsøket ditt er pinlig...

Nei, jeg er bare realist. HI gir seg ikke med at "der er INGEN andre steder de får være", og det tror jeg faktisk ikke på. 

(Og jeg syns heller ikke det er pinlig å ha egne venner, jeg, da. Selv om det er blitt moderne å heller ha barnas venner som erstatning for eget nettverk. Er nok litt mer gammeldags og trives med 40-åringer...) 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er bare realist. HI gir seg ikke med at "der er INGEN andre steder de får være", og det tror jeg faktisk ikke på. 

(Og jeg syns heller ikke det er pinlig å ha egne venner, jeg, da. Selv om det er blitt moderne å heller ha barnas venner som erstatning for eget nettverk. Er nok litt mer gammeldags og trives med 40-åringer...) 

Jøss. Så da finnes det ingen andre muligheter enn at det enten er fri flyt av alkohol og hasj, eller at de voksne som slipper inn barnas venner ikke har venner selv?

Skrevet
2 minutter siden, Superdolly skrev:

Jøss. Så da finnes det ingen andre muligheter enn at det enten er fri flyt av alkohol og hasj, eller at de voksne som slipper inn barnas venner ikke har venner selv?

Du vet vel at virkeligheten er enten svart eller hvit, hæ:bolledeig:

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Du vet vel at virkeligheten er enten svart eller hvit, hæ:bolledeig:

Å fillern, det glemte jeg et øyeblikk!

Skrevet
42 minutter siden, Superdolly skrev:

Her lærte jeg mye nytt om meg selv, og mitt barn, og barnets venner i dag.

Skrevet

Eldste var tenåring da tvillingene kom, han hadde ofte kamerater på besøk. De var helt supre på å hjelpe til med å bære på de små, gi flaske, rydde eller ta det verste med støvsugeren så jeg fikk satt meg ned litt eller tatt en dusj. De skrudde ned lyden når de små skulle sove og laget seg en frossenpizza hvis de var sultne.

Men hadde ikke orket hvis det bare hadde vært tull og bråk med dem. Tvillingene sov ikke mye og jeg var utslitt, hjalp mye at jeg så på besøket som en ressurs fremfor bry.

Anonymkode: 8e7d8...560

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men tror du at man må velge, altså? Å ha huset fullt av ungdom ELLER egne venner? Så merkelig. Hvorfor går det ikke an for deg å få til begge deler? Jeg henger jo ikke med tenåringene selv om de er i huset mitt. 

Skrevet

Det er ikke alle som orker huset fullt av tenåringer, så det er nok grunnen. De blir sikkert jaget ut når de blir for mange, og da blir alternativet fort å henge på gata en plass.

Jeg lar mine ha besøk, så mange venner de vil, fordi jeg vil ikke at noen skal føle seg utestengt. For det er det som skjer når de bare får ha så og så mange med seg hjem. 

Hadde mine barn hengt hjemme hos meg 17.mai helga hadde jeg disket opp med en god frokost og ønsket de velkommen :) Her drikker ungdommer seg sannseløse natt til 17... Gruer meg til mine er så gamle, selv om de er fornuftige ungdommer som sier de ikke vil «drikke seg dum» (deres ord;)) nå.. 

Anonymkode: 61e1b...a82

Skrevet

Jeg har også en 17-åring og her er det tre steder de bytter på å være. 

De er en kjerne på 5 gutter også er det en 3-4 jenter som henger med i gjengen. 

De tre stedene de bytter på med å være er alle steder tilrettelagt for ungdommen. Ene stedet har de stue/oppholdsrom på loftet over garasjen, andre stedet et anneks i hagen og hos oss kjellerstue med egen inngang 

De er litt oftere hos oss for her er det også bad i kjelleren, og her er de også velkommen oppe hos oss. Jeg synes det er ekstremt koselig å møte på ungdommer på kjøkkenet osv, de sitter gjerne sammen med oss og spiser litt, skravler og forteller. Jeg er så glad for det. 

Mannen min da det nå i påsken, jeg lurer på hvor mange overnattingsdøgn vi har hatt i den kjellerstua 😊

Jeg skjønner at ikke alle kan ha det sånn, det er mye lyd i dem og det går mye mat, men jeg er glad vi har mulighet. Men det er som sagt et par andre steder de også er, så vi har ikke fullt hus hele tiden 

Anonymkode: 7ac02...918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...