Gå til innhold

Ufør og forsikring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Lurer på om det Er noen uføre her som også får noe fra sin livsforsikring? 

Jeg venter på uføre nå og lurer på om jeg også kan forvente noe fra min private livsforsikring.

Anonymkode: d60ac...8e4

Skrevet

Det kommer jo helt an på om du har tegnet en uføreforsikring. En livsforsikring er ikke en forsikring du får noe av (den får dine etterlatte dersom du dør). Dersom du har tegnet en uføreforsikring (som regel er det enten uførepensjon eller uførekapital) som ikke har en begrensning for det som gjør at du er ufør så kan du melde krav til forsikringsselskapet ditt. Les gjennom vilkårene for forsikringen din og ta en telefon dit før du søker slik at du vet om du har et gyldig krav. Dritt å melde krav for bare å få avslag pga evt vilkår. Det er også symptomklausuler og karensperioder å forholde seg til. Uførepensjon har som regel 12 mnd karens (dersom du blir ufør i forsikringens første 12 mnd gjelder den ikke, og symptomklausuler er gjerne på 3 mnd - dvs at dersom symptomene på sykdom har kommet i løpet av de 3 første mnd av forsikringen så gjelder den ikke).

Hilsen en som jobber med forsikring.

Anonymkode: c773d...c08

Skrevet

Livsforsikringen (Nordea Liv) tror jeg omfatter også uføre. Men jeg har ikke noe egen uføreforsikring. Skulle jeg hatt denne? 

Skrevet

Jeg hadde to uføreforsikringer da jeg ble ufør, den ene gjaldt bare utvalgte sykdommer men den andre gjaldt uansett uføregrunn 

Jeg ble ufør pga en nevrologisk sykdom som ikke sto på sykdomslista til den ene forsikringen så der fikk jeg ingenting, den andre forsikringen fikk jeg 700.000 fra. 

Anonymkode: 1fe49...b7b

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Livsforsikringen (Nordea Liv) tror jeg omfatter også uføre. Men jeg har ikke noe egen uføreforsikring. Skulle jeg hatt denne? 

ring og hør du. Men i "bransjen" så er en Livsforsikring ikke noe som dekker uførhet.

Anonymkode: 7967f...280

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett i at Nordea liv også dekker uføre, men hvor mye du får og om du får en engangssum eller penger hver måned kommer an på hva slags avtale du har. Du må sjekke vilkårene dine, for om du har en dyr forsikring får du nok en god sum, men om du har valgt billigste alternativ er det ikke så veldig mye du får. Det er gjerne sånn med forsikringer, jo dyrere forsikring, jo høyere utbetaling ved skade.

https://www.nordea.no/Images/152-70467/produktark-livsforsikring.pdf

Anonymkode: 1fe49...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...