Gå til innhold

Jobbintervju/ansettelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet barnehagelærer til sommeren. Har søkt jobb og blitt innkalt til intervju nå til uken. Vet at det er mange andre søkere og vet også hvem noen er. To har blant annet jobbet flere år i barnehage allerede. Har jeg sjanse til å få jobben foran dem eller må de velge de som har lengre erfaring? Noen som har vært på intervju til jobb i barnehage? Hva bør jeg forberede meg til å bli spurt om? Vil så veldig gjerne ha jobben i akkurat denne barnehagen!!

Anonymkode: a627a...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men min beste venninne driver en barnehage. 

Hun sa akkurat før påske nå at de hadde avsatt en helt nyutdannet barnehagelærer for de ønsket et miljø med både unge nyutdannede og voksne erfarne ansatte i teamet. 

Så de må ikke ansette de med mer erfaring, de ansetter den personen de føler de trenger 

Anonymkode: 1da9c...8b3

Skrevet

De ser stort sett på tre ting - kompetanse, erfaring/ansiennitet  og personlig egnethet. Har dere lik kompetanse og er regnet som like egnet, så får nok de med lenger ansiennitet jobben før deg.

Anonymkode: 9b924...f3d

Skrevet

Det kommer vel an på om de er opptatt av en sammensatt ansattgruppe eller ikke. Å ha bare «like» folk - med samme erfaring og samme livssituasjon er ikke ideelt i følge meg. En barnehagelærer vil vel bli spurt om lederegenskaper - altså hva tenker du om å eventuelt lede folk som er eldre enn deg selv. Hva er dine tanker om foreldresamarbeid? Hvordan vil du håndtere en assistent som ikke er enig med deg? Og så det faglige i form av planlegging, rutiner osv. 

Jeg ville ansatt deg hvis du fremstod som sikker på deg selv, og trygg i det du ønsket å gå inn i. Ansiennitet er slett ikke viktigst hvis man skal sette sammen en personalgruppe som fungerer over tid. 

Skrevet

Ansenittet gir høyere lønnskostnad. Noe som gjør at private barnehager med presset økonomi  avogtil prioriterer nyutdannede. 

Anonymkode: 24629...324

Skrevet

Som de over sier, men MÅ ikke ansette de med lengst ansiennitet.

Mitt beste råd: forbered deg godt!

sterke og svake sider. Hvorfor vil du gjerne jobbe der? Hva kan DU tilføre bhg? Hvorfor bør de ansette deg? Har du skrevet oppgaver med et tema du brenner for, eller gjort noe på fritiden som kan gagne dem? Feks: synger du, spiller fotball, står på ski? Hvis du kan vise dem at de får noe ekstra med deg øker oddsen. Lykke til! 

Skrevet

Det er kun hvis alle andre kvalifikasjoner er like at ansiansieniteten kommer inn i bildet.

Anonymkode: 8a1d0...0b2

Skrevet

Var på intervju for noen år siden som assistent da. Dem spurte om hvorfor jeg ville jobbe i barnehage, de spurte hva jeg ville ha lekt ute sammen med barna(ville ha detaljert) dem hadde 5 slagord på en plakat på veggen som dem ville ha meg til å forklare og utdype betydningen av. Ett av slagordene var iallefall: i tiden. Jeg fikk ikke den jobben, og tror det hadde mye med slagordene å gjøre som jeg ikke helt klarte å forklare betydningen av 😅

Anonymkode: 8fbfa...819

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ferdig utdannet barnehagelærer til sommeren. Har søkt jobb og blitt innkalt til intervju nå til uken. Vet at det er mange andre søkere og vet også hvem noen er. To har blant annet jobbet flere år i barnehage allerede. Har jeg sjanse til å få jobben foran dem eller må de velge de som har lengre erfaring? Noen som har vært på intervju til jobb i barnehage? Hva bør jeg forberede meg til å bli spurt om? Vil så veldig gjerne ha jobben i akkurat denne barnehagen!!

Hvor i landet søker du? 

I Oslo er det helt vilt mangel på barnehagelærer så synes det merkelig hvis det er veldig mange søkere på en spesifikk bhg Oslo....? 

Anonymkode: d1ae1...461

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i landet søker du? 

I Oslo er det helt vilt mangel på barnehagelærer så synes det merkelig hvis det er veldig mange søkere på en spesifikk bhg Oslo....? 

Her i Bergen er markedet ganske mettet.

Anonymkode: a9e97...e58

Skrevet

Hvor i landet søker du? 

Liten plass i sør... Tror nok jeg får NOE, men denne er fast i en barnehage som er bra og i perfekt avstand fra der jeg bor.  

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Var på intervju for noen år siden som assistent da. Dem spurte om hvorfor jeg ville jobbe i barnehage, de spurte hva jeg ville ha lekt ute sammen med barna(ville ha detaljert) dem hadde 5 slagord på en plakat på veggen som dem ville ha meg til å forklare og utdype betydningen av. Ett av slagordene var iallefall: i tiden. Jeg fikk ikke den jobben, og tror det hadde mye med slagordene å gjøre som jeg ikke helt klarte å forklare betydningen av 😅

Anonymkode: 8fbfa...819

Ar dette deg HI?

Uansett

bør du lese alt bhg har lagt ut på nett og sette deg best mulig inn i deres verdier og satsingsområder. Prøv å finne lenke mellom egne interesser/egenskaper og det de står for. Igjen:

lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...