Gå til innhold

Steinerskolen i Kristiansand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Erfaringer med den skolen? Vi har en sjetteklassing som mistrives sterkt i sin klasse på offentlig skole. Vi leter et alternativ, og jeg skulle gjerne prøvd montessori, men det finnes dessverre ikke her. Jeg vet Steinerskolen i Kr.s. hadde et dårlig rykte for noen år siden, men lurer på hvordan det er i dag?

Gutten vår er veldig opptatt av musikk og spiller et instrument på ganske høyt nivå. Noen som vet om det er muligheter for ekstra musikk/ instrumentspilling etc. på Steinerskolen?

Anonymkode: a70e1...aa4

Skrevet

Jeg har fulgt opp flere barn på Steinerskolen i Kristiansand i jobben min. De følger i liten grad opp problematikk som lærevansker, sosiale utfordringer og elevens psykiske helse. Jeg har ikke et godt inntrykk av skolen. Det er mulig «sterke» og godt fungerende elever vil ha det bra på skolen, men jeg vil fraråde å søke elever med utfordringer dit, da de ikke får den oppfølgingen de trenger og har krav på. 

Anonymkode: 25c11...41c

Skrevet

Liker ikke den skolen, vi flyttet til slutt, og nå går han på steinerskolen i fredrikstad, trives veldig mye bedre nå,men han er bare 9, gikk først på skolen i kristiansand, opplevde mobbing på steinerskolen der

Anonymkode: bcb8f...495

Skrevet

Min stedatter går der og vi er ikke fornøyd. Det virker som om de unngår alt problematisk og feier det under teppet. Men hun går bare i 1.klasse, så det er jo mulig det vil bedre seg.

Anonymkode: fc297...c62

Skrevet

Takk for svar, selv om det er kjedelig å høre at dere ikke er fornøyd! Det dere skriver stemmer dessverre med rykter jeg har hørt.... Men jeg hører gjerne fra flere som har erfaring!:)

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fulgt opp flere barn på Steinerskolen i Kristiansand i jobben min. De følger i liten grad opp problematikk som lærevansker, sosiale utfordringer og elevens psykiske helse. Jeg har ikke et godt inntrykk av skolen. Det er mulig «sterke» og godt fungerende elever vil ha det bra på skolen, men jeg vil fraråde å søke elever med utfordringer dit, da de ikke får den oppfølgingen de trenger og har krav på. 

Takk for svar! Kan jeg spørre hva du jobber med?:) Sønnen min har ingen lærevansker, men er tvert imot en faglig sterk elev. Men han er litt sær - hater fotball/ sport, liker ikke matte, veldig opptatt av spesielle typer musikk etc. 

Skrevet

Kanskje han kan flytte til en annen offentlig skole? 

Jeg har heller ikke hørt så mye positivt om steinerskolen her i KRS.

Anonymkode: c7c9c...8b8

Skrevet

De har fremdeles ett dårlig rykte?

Jeg husker at de hadde ett dårlig rykte da jeg var liten, og dette var på 90-tallet. Det var mye skriverier i avisen da.

Steinerskoler kan være bra, men jeg er skeptisk. Husker for noen år  siden var jeg på en 17 mai feiring på en Steinerskole nær Levanger. Min nå ex jobbet der. En gutt som gikk på skolen snakket opp om ting han ikke likte.  Lærerene ble tause. Foreldrene kjeftet på han og ba han holde munn. Skal si at han ble geleidet ut fort. Han var max 14 år! Jeg dro samtidig.  Grillfesten var virkelig ikke verd det...

Anonymkode: cad60...78f

Skrevet

Hva konkret har dere hørt om skolen i Kr s, da?

Skrevet
På 4/2/2018 den 9.58, Anonym bruker skrev:

Det ligger jo litt i steinerpedagogikken, man skal ikke presse barnet til å lære ting det ikke er klar for å lære, da venter vi heller litt og gjør noe annet så lenge.

Det er steinerskolen her kjent for også, barn med f.eks dysleksi og lærevansker blir ikke fulgt opp fordi de som ikke lærer å lese med en gang får fokusere på andre ting også går vi tilbake til lesingen når barnet er modent for det....

Barn med diagnoser og utfordringer har ingenting på steinerskolen å gjøre, de får ikke oppfølgingen de trenger.

Men barn som er lærevillige og skoleflinke gjør det gjerne bra, særlig barn som samtidig er litt kreative får blomstre under steinerpedagogikken.

Om gutten til HI er en faglig sterk og musikalsk (kunstnerisk sjel) gutt kan han få det helt topp på steinerskolen.

Anonymkode: 33757...5ef

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger jo litt i steinerpedagogikken, man skal ikke presse barnet til å lære ting det ikke er klar for å lære, da venter vi heller litt og gjør noe annet så lenge.

Det er steinerskolen her kjent for også, barn med f.eks dysleksi og lærevansker blir ikke fulgt opp fordi de som ikke lærer å lese med en gang får fokusere på andre ting også går vi tilbake til lesingen når barnet er modent for det....

Barn med diagnoser og utfordringer har ingenting på steinerskolen å gjøre, de får ikke oppfølgingen de trenger.

Men barn som er lærevillige og skoleflinke gjør det gjerne bra, særlig barn som samtidig er litt kreative får blomstre under steinerpedagogikken.

Om gutten til HI er en faglig sterk og musikalsk (kunstnerisk sjel) gutt kan han få det helt topp på steinerskolen.

Anonymkode: 33757...5ef

Ja, det er det jeg lurer på, om akkurat vår gutt kan passe inn der!:) Men jeg er jo samtidig usikker. Men gutten vår er en av de sterkeste i engelsk/ norsk i klassen, og han er absolutt en litt «rar» kunstnersjel. Men så er jeg redd det kan være vanskelig å komme inn i miljøet såpass sent, han skal jo begynne i 7. til høsten.....

Skrevet

Og så lurer jeg litt på spm 2 i hovedinnlegget også - får de bruke mer tid på musikk/ spilling enn i offentlig skole?

Skrevet

Min går på en steinerskole, ikke den i Kristiansand. Er ikke mer timer i musikk enn på en offentlig her. De har jo Euritmy da men det er jo et eget fag så gutten din kan ikke spille ekstra i timene, de har jo en lærerplan med pensum å følge selv om mye undervisning er annerledes enn på offentlig. Men mange her går på kulturskoler etter skoletid da og det er skolekor og skoleorkester. Men dette er da etter ordinære timer.

Anonymkode: 4adec...229

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd, vi har en i 3 klasse og en i 6. Må si jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det som deles her i tråden. Yngste har lese og skrivevansker og har fått kjempegod oppfølging.  

Anonymkode: 46165...c63

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig fornøyd, vi har en i 3 klasse og en i 6. Må si jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det som deles her i tråden. Yngste har lese og skrivevansker og har fått kjempegod oppfølging.  

Takk for svar! Så fint at dere er fornøyd! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har mine på Steinerskolen i Kristiansand, og vi er svært fornøyde. Kontakt daglig leder, be om møte med kontaktlærer og avdelingsleder, og kjenn på magefølelsen deretter!

Anonymkode: 70965...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...