Gå til innhold

Bunad fra" norske bunader"- produsert i Kina. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har romeriksbunaden og den er det Heimen Husfliden som leverer. Det står på nettsiden deres at de bruker norske stoffer og norsk garn, men at de blir brodert for hånd enten i Kina eller Estland. 

https://www.heimenhusfliden.no/kjope-bunad/

Nå har mamma brodert min da, men om jeg skulle kjøpt den selv.... Vet det finnes små systuer og private som kan sy på bestilling, men ingen store anerkjente? 

Anonymkode: 74d1f...daa

Spørs hva du mener med store og anerkjente det da. Ei på Kløfta jobber med bunad og søm, der bør du levere i januar for å få regulert bunaden til 17.mai, hun har mye å gjøre. Hun holder kurs og jobber med rekonstruering av gamle mønster. En skikkelig dyktig fagnerd! 

Om man tar kontakt med sitt lokale bygdekvinnelag ble de kunne sette deg i kontakt med noen som kan. 

Fortsetter under...

1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Jeg ser svaret mitt kan misforstås😊. Det var et svar på det jeg oppfattet som en påstand om at Husfliden "sender ting til utlandet" på LIK LINJE som Norske bunader. Det er stor forskjell på at en kineser får tilsendt korrekt stoff og tråd og håndbroderer etter norske tradisjoner og at bunadene maskinbroderes med materiale av begredelig kvalitet. Det kan hende at enkelte Husfliden-butikker må ty til det førstnevnte for å få unna bestillinger i perioder med høyt trykk, men de benytter seg ikke av det sistnevnte, slik Norske bunader gjør. Det var DET jeg ville frem til! Den etniske opprinnelsen til den som broderer er selvfølgelig revnende likegyldig, så lenge materialevalg og kvaliteten på arbeidet er i tråd med Husflidens prinsipper. Og det sørger selvfølgelig Husfliden for. 

Nå har jeg googlet litt bare for gøy (jeg har tross alt bunad som mamma har brodert), men så vidt jeg kan finne gjør Norske bunader det på akkurat samme måte. De kjøper stoffene i Norge (fra samme veveri som husfliden) og sender stoffet ned til Kina, hvor lokale syersker som har fått kursing av nordmenn, broderer de for hånd før de sendes opp igjen til Europa hvor de blir montert enten i Estland eller i Norge. 

Jeg finner også at Norske bunader har mange klagesaker på seg, så det er tydelig at de ikke alltid gjør ting like bra, men de bruker da altså ikke jalla stoffer og maskiner til å brodere?

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har romeriksbunaden og den er det Heimen Husfliden som leverer. Det står på nettsiden deres at de bruker norske stoffer og norsk garn, men at de blir brodert for hånd enten i Kina eller Estland. 

https://www.heimenhusfliden.no/kjope-bunad/

Nå har mamma brodert min da, men om jeg skulle kjøpt den selv.... Vet det finnes små systuer og private som kan sy på bestilling, men ingen store anerkjente? 

Nå er Heimen Husfliden ikke en del av den faktiske Husfliden heller da. Solhjell/Heimen Husglyden er like jalla som «norske bunader». Veldig synd at husfliden-navnet ikke er beskyttet. 

Anonymkode: 823cb...8f3

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg googlet litt bare for gøy (jeg har tross alt bunad som mamma har brodert), men så vidt jeg kan finne gjør Norske bunader det på akkurat samme måte. De kjøper stoffene i Norge (fra samme veveri som husfliden) og sender stoffet ned til Kina, hvor lokale syersker som har fått kursing av nordmenn, broderer de for hånd før de sendes opp igjen til Europa hvor de blir montert enten i Estland eller i Norge. 

Jeg finner også at Norske bunader har mange klagesaker på seg, så det er tydelig at de ikke alltid gjør ting like bra, men de bruker da altså ikke jalla stoffer og maskiner til å brodere?

Jo, det er bl a derfra klagesakene kommer. De kjøper stoffer som ligner litt, men ikke er autentiske. Jeg er inne på en FB-side som heter "For oss som liker nordlandsbunaden", og der har jeg sett noen hårreisende saker.

F eks lages ytterplagget til denne bunaden (en cape) av ulldamask i samme farge som bunaden. Den fores med sennepsgult ullstoff. Ene klagen var omkring cape i et tofarget stoff som overhodet ikke lignet blå ulldamask - men når du bare ser det på et dårlig bilde på nettsida, kan du kanskje tro at de to ulike blåfargene kun er lysspillet i damask-overflaten. I virkeligheten er det et helt annet stoff som overhodet ikke hører til nordlandsbunaden.

Anonymkode: 2ee5c...ac4

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er bl a derfra klagesakene kommer. De kjøper stoffer som ligner litt, men ikke er autentiske. Jeg er inne på en FB-side som heter "For oss som liker nordlandsbunaden", og der har jeg sett noen hårreisende saker.

F eks lages ytterplagget til denne bunaden (en cape) av ulldamask i samme farge som bunaden. Den fores med sennepsgult ullstoff. Ene klagen var omkring cape i et tofarget stoff som overhodet ikke lignet blå ulldamask - men når du bare ser det på et dårlig bilde på nettsida, kan du kanskje tro at de to ulike blåfargene kun er lysspillet i damask-overflaten. I virkeligheten er det et helt annet stoff som overhodet ikke hører til nordlandsbunaden.

Her er capen! Det er IKKE okay! 

image.jpg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ei jeg kjenner kjøpte bunad fra Norske bunader. Husker ikke om det var håndbrodert eller ikke men jeg husker fargere. Det var noe galt med fargene. De så liksom litt selvlysende ut. Hun gikk ALDRI med den bunaden.

Anonymkode: e8f3e...892

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er Heimen Husfliden ikke en del av den faktiske Husfliden heller da. Solhjell/Heimen Husglyden er like jalla som «norske bunader». Veldig synd at husfliden-navnet ikke er beskyttet. 

Anonymkode: 823cb...8f3

Men vil det si at det ikke finnes noen "faktiske husfliden" som selger romeriksbunad?

Norsk Flid Husfliden er vel ekte husflidbutikk/kjede, men de fører ikke alle bunadene, de fører bl.a ikke romeriksbunad.

Jeg tror faktisk folk som går på kurs og broderer romeriksbunaden sin selv bestiller materialpakke fra Heimen Husflid, selv om du sier det ikke er en ekte husflid.

Skjønner ikke dette jeg.

Men vil det si at det ikke finnes noen "faktiske husfliden" som selger romeriksbunad?

Norsk Flid Husfliden er vel ekte husflidbutikk/kjede, men de fører ikke alle bunadene, de fører bl.a ikke romeriksbunad.

Jeg tror faktisk folk som går på kurs og broderer romeriksbunaden sin selv bestiller materialpakke fra Heimen Husflid, selv om du sier det ikke er en ekte husflid.

Skjønner ikke dette jeg.

Nå skal du høre. De ulike organisasjonene og kjedene har rettighetene til ulike bunader. Det innebærer også bl a opplæringa til å lage bunadene (bunadkurs av ulike slag.) 

Nordlandsbunaden, som er den jeg kjenner best, fås hos en håndfull godkjente leverandører. Hålogaland Ungdomslag utarbeidet bunaden allerede i 1928, og designet er mønsterbeskytta. Godkjente forhandlere er dermed Husfliden i Bodø, Tromsø, Mosjøen og Mo i Rana; samt Heimen i Oslo. Sølvet lages av gullsmed Rørvik i Mosjøen.

Selv har jeg fått min brodert av en tante, og montert av en profesjonell bunadtilvirker som har den rette opplæringa i dette. 

Men er det romeriksbunad du vil ha, så er Mosjøen eller Tromsø neppe stedet å gå.

Annonse

Skjønner ikke dette jeg.

Her står det at Heimen husflid ganske riktig er den offisielle forhandleren av romeriksbunaden:

http://tpn.vg.no/intervju/tittel/804

(Scroll ned forbi 5-6 spørsmål, så finner du Hol Haugens uttalelse om det.)

Nei nei nei.

Hele poenget med bunader er at de liksom skal være norsk tradisjon. Juksebunader/Kinabunader sydd av barnearbeidere i Kina har ingenting med norsk tradisjon å gjøre og er helt fremmed for hele bunadtanken. Kvaliteten er også alltid dårligere, og personlig kan jeg se en Kinabunad på lang avstand.

Anonymkode: eb8be...3d6

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei.

Hele poenget med bunader er at de liksom skal være norsk tradisjon. Juksebunader/Kinabunader sydd av barnearbeidere i Kina har ingenting med norsk tradisjon å gjøre og er helt fremmed for hele bunadtanken. Kvaliteten er også alltid dårligere, og personlig kan jeg se en Kinabunad på lang avstand.

Min svigerinne har en "Kinabunad" (nordlandsbunad). Den er kjempefin, skikkelig stoff og kvalitet, ingen som ser forskjell på hennes og min 30 år gamle norsksydde bunad.

Endret av aanonym
3 minutes ago, aanonym said:

Min svinerinne har en "Kinabunad" (nordlandsbunad). Den er kjempefin, skikkelig stoff og kvalitet, ingen som ser forskjell på hennes og min 30 år gamle norsksydde bunad.

Det er jo passende at det er din svinerinne da, siden kinabunader sydd av slavearbeidere som ikke bryr seg døyten om norsk tradisjon er noe svineri.

7 minutter siden, aanonym skrev:

Min svigerinne har en "Kinabunad" (nordlandsbunad). Den er kjempefin, skikkelig stoff og kvalitet, ingen som ser forskjell på hennes og min 30 år gamle norsksydde bunad.

Tro meg, jeg ser det. 

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal du høre. De ulike organisasjonene og kjedene har rettighetene til ulike bunader. Det innebærer også bl a opplæringa til å lage bunadene (bunadkurs av ulike slag.) 

Nordlandsbunaden, som er den jeg kjenner best, fås hos en håndfull godkjente leverandører. Hålogaland Ungdomslag utarbeidet bunaden allerede i 1928, og designet er mønsterbeskytta. Godkjente forhandlere er dermed Husfliden i Bodø, Tromsø, Mosjøen og Mo i Rana; samt Heimen i Oslo. Sølvet lages av gullsmed Rørvik i Mosjøen.

Selv har jeg fått min brodert av en tante, og montert av en profesjonell bunadtilvirker som har den rette opplæringa i dette. 

Men er det romeriksbunad du vil ha, så er Mosjøen eller Tromsø neppe stedet å gå.

Er designet virkelig beskyttet? Kan ikke finne det hos patentstyrets oversikt. https://dbsearch2.patentstyret.no/AdvancedSearch.aspx?Category=Design

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro meg, jeg ser det. 

Jeg tror deg ikke:) Den er vurdert av flere erfarne "bunadkjerringer", alle var imponert over kvalitet og materiale.

Endret av aanonym
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo passende at det er din svinerinne da, siden kinabunader sydd av slavearbeidere som ikke bryr seg døyten om norsk tradisjon er noe svineri.

Moroklumpen:) Du var raskere enn meg, før jeg rakk å rette.

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg ikke hva slags arbeidsvilkår de har i Kina, men mange av bunadene på markedet i Norge sys jo på Estland og i Thailand, og da er det ikke snakk om barnearbeid eller slaver altså. Det er snakk om proffe systuer hvor de får anstendig lønn og god opplæring, og de broderer på ullstoffer fra Norge.

Se her f.eks

https://www.nordlysbunader.no/samfunnsansvar

Nei herfra!Da hadde jeg heller gått på kurs og sydd bunaden selv...og det gjorde jeg faktisk også😊Hadde knapt tatt i en synål noen gang,men med stålvilje og god hjelp fra kursleder gikk det overraskende bra og ikke minst ble prisen overkommelig👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...