Gå til innhold

Bunad fra" norske bunader"- produsert i Kina. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nei. De norske bunadtilvirkerne ivaretar et håndverk som det er viktig at noen gjør. Om alle får bunaden sydd i Kina så mister vi etterhvert de som kan det i Norge. Det handler heller ikke bare om hvem som broderer, men om tekstilprodusenter som skal produsere riktig stoff i riktig kvalitet, om broderigarn osv. 

Nei, nei, nei og nei for pokker, nei. Bunad skal broderes av tanter, mødre, bestemødre, venninner eller han ene broderigale hanen i kurven som tok det lokale Husflidslagets kurs i 1973 og nå har sydd 30 bunader for andre etterpå. Bunad er håndsydd i Norge av folk med respekt for håndverket.

Jeg er ingen bunads-dame. Ikke har jeg bunad, og kommer aldri til å kjøpe det. Men, til og med jeg tenker at det er veldig, veldig feil på ALLE måter å få sydd bunad i Kina. Eller et annet land for den saks skyld. Fatter ikke at noen tenker tanken en gang!

Anonymkode: 1f916...8f0

Nei nei, ikke noe Kinaræl takk. Er noe man ikke kødder med, og det er norske bunadstradisjoner. Har to bunader selv og begge ble sydd på husfliden. Begynte bestillingen i juni og betalte litt etter litt, etterhvor langt man kom i prosessen med sying. Bunadene var ferdige ca i mars :) 

Annonse

Så glad jeg blir når jeg ser så mange tenker som meg! Ja til å bevare tradisjon og håndverk i bunader. Ja til å sy med mamma, mormor og bestemor. Ja til å gå på kurs, lære seg greia, ja til såre fungertupper og en vanvittig følelse av stolthet over bunaden. 

Jeg elsker min, nettopp fordi den ikke bare er et plagg, den er røtter, slekta, mormor og meg. Den er et verdifullt plagg på så mange forskjellige måter, og den gir meg så mye glede. Mye av den gleden hadde vært borte om den hadde vært masseprodusert i Kina. 

Jeg klarer ikke å forstå at noen i det hele tatt klarer å vurdere Kina-bunad. Ja, bunad sydd i Norge koster, men det er ekte håndverk og det er kvalitet, i tillegg til at det er å ivareta gamle tradisjoner. 

Så til den andre siden av saken, de kinesiske syerskene som ikke har noe forhold til de norske tradisjonene. De får arbeidet unna, ja de er riktig effektive, men for dem spiller det liten rolle om kvaliteten er "så der". De er effektive, det må de for å tjene nok til å skaffe seg det aller nødvendigste, det kan nok sammenlignes med noe i nærheten av slavekontrakter de er bundet av. Så kan vi si at uten bunadsdømmen ville de ikke hatt noen jobb. Det kan hende, men i Kina er det stort sett bruk for alle som orker å arbeide i denne industrien. 

Anonymkode: 1ece2...51f

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet nei, dette er norsk håndverk 

Men sender ikke "alle" broderijobben til utlandet nå, selv Norsk Flid? 

Anonymkode: 74d1f...daa

Absolutt ikke. 

Norske bunader sender i hovedsak bunadene til Kina for brodering og montering, da. Hvis man spør de direkte kan de faktisk ikke si nei, fordi de gjør det, men de annonserer ikke akkurat med det ;) Tv2 hjelper deg hadde en sak om det for litt et år siden, hvor det viste seg at 3 av 4 bunader fra Norske bunader ble montert og brodert i utlandet. Altså ikke norske i det hele tatt! 

Ville satset på et litt mindre bunadsstudio, hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 3b485...52e

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bunad sydd i Norge koster, men det er ekte håndverk og det er kvalitet, i tillegg til at det er å ivareta gamle tradisjoner.

Jeg må bare protestere bittelitt på dette med kvalitet. Jeg har nå sydd og montert en bunad, og for å klare monteringen fikk jeg se på en rekke ferdige bunader, og du verden så mye dårlig sying jeg fikk se. Jeg er faktisk sjokkert over at norske bunadstilvirkere har så lite kvalitet over det produktet de selger. Det var halvgjort og halvferdig arbeid med løse ender og fòr som ikke lignet noe.

22 minutter siden, HvittHus skrev:

Jeg må bare protestere bittelitt på dette med kvalitet. Jeg har nå sydd og montert en bunad, og for å klare monteringen fikk jeg se på en rekke ferdige bunader, og du verden så mye dårlig sying jeg fikk se. Jeg er faktisk sjokkert over at norske bunadstilvirkere har så lite kvalitet over det produktet de selger. Det var halvgjort og halvferdig arbeid med løse ender og fòr som ikke lignet noe.

Man må jo gå til dem som har erfaring og renommé. Jeg er eier av 3 bunader; én fra Husfliden og to som er montert av en lokal bunadtilvirker. Alle tre er fagmessig gjort. 

Anonymkode: 2ee5c...ac4

8 timer siden, Darwinia:-) skrev:

Nei!

Jeg har romeriksbunaden og den er det Heimen Husfliden som leverer. Det står på nettsiden deres at de bruker norske stoffer og norsk garn, men at de blir brodert for hånd enten i Kina eller Estland. 

https://www.heimenhusfliden.no/kjope-bunad/

Nå har mamma brodert min da, men om jeg skulle kjøpt den selv.... Vet det finnes små systuer og private som kan sy på bestilling, men ingen store anerkjente? 

Gjest Darwinia:-)
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har romeriksbunaden og den er det Heimen Husfliden som leverer. Det står på nettsiden deres at de bruker norske stoffer og norsk garn, men at de blir brodert for hånd enten i Kina eller Estland. 

https://www.heimenhusfliden.no/kjope-bunad/

Nå har mamma brodert min da, men om jeg skulle kjøpt den selv.... Vet det finnes små systuer og private som kan sy på bestilling, men ingen store anerkjente? 

Jeg ser svaret mitt kan misforstås😊. Det var et svar på det jeg oppfattet som en påstand om at Husfliden "sender ting til utlandet" på LIK LINJE som Norske bunader. Det er stor forskjell på at en kineser får tilsendt korrekt stoff og tråd og håndbroderer etter norske tradisjoner og at bunadene maskinbroderes med materiale av begredelig kvalitet. Det kan hende at enkelte Husfliden-butikker må ty til det førstnevnte for å få unna bestillinger i perioder med høyt trykk, men de benytter seg ikke av det sistnevnte, slik Norske bunader gjør. Det var DET jeg ville frem til! Den etniske opprinnelsen til den som broderer er selvfølgelig revnende likegyldig, så lenge materialevalg og kvaliteten på arbeidet er i tråd med Husflidens prinsipper. Og det sørger selvfølgelig Husfliden for. 

Endret av Darwinia:-)

Nei, absolutt ikke. Av flere årsaker.

En viktig grunn for meg er at jeg synes det er fint at i hvert fall dette plagget i klesskapet mitt ikke er sydd av underbetalte slavearbeidere.

Når jeg er ferdig med å tenke på akkurat det, så handler det jo også om tradisjon og kvalitet. Jeg kjenner en som bestilte bunad til datteren sin fra Norske Bunader. Passformen var så dårlig at de måtte betale en lokal sydame for å sprette den fra hverandre, tilpasse den og montere den på nytt.

Konfirmasjonsbunaden min ble sydd til meg av tante, etter mål. Jeg har en bunad til som jeg arvet etter min manns bestemor, og den har hun selv sydd. Jeg har sydd den inn så den passet meg og sydd nytt forkle, for det gamle var utslitt. Det er tradisjon og slektskap og samhold i hvert sting i disse bunadene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...