Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Skal prøve å være kort... Vi har virkelig hatt STORE utfordringer med gutten på 9 år som nå er til utredning for ADD med en del autistiske trekk i tillegg. Store utfordringer med skole, atferd, mat, sosiale koder, ta i mot beskjeder osv osv.... De siste årene har jeg jobbet med halvt i hjel for han. Det har vært møter med skole, ppt, bup, i tillegg til at han krever veldig mye i hverdagen ift veiledning, oppfølging osv. Han kan også ha en del utageringer som krever mye av meg ift håndtering og tid. Jeg har også andre barn og full jobb. Dette barnet får allerede mye mer "tid" en de andre barna pga oppfølging (vi bytter blant annet på å være i 20% perm fra jobb for å kunne kjøre og hente på skole, møter osv). Problemet er at jeg rett og slett er så sliten at jeg merker jeg har null overskudd til de hyggelige tingene... den tiden jeg bruker på søsknene merker jeg jo er mer hyggelig rett og slett fordi de ikke trenger samme oppfølgning og dermed har vi den tiden til "kos og hygge", mens tiden jeg bruker på 9 åringen fort går til "oppfølgning". Etter å ha brukt kanskje 3 timer av en allerede full hverdag på han ofte på å få han gjennom dagligdagse ting som middag, lekser osv så har jeg rett og slett lyst på litt "fri".... Eller tid til de andre... jeg ser at han bør få mer hyggelig tid, men det er så vanskelig å hente frem energi til det når han sliter meg så ut på alle andre ting... Har så fryktelig dårlig samvittighet... Anonymkode: 7971d...a75
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Hva med å senke lista litt? Dropp lekser aller først, den tida kan brukes bedre på andre ting. Spill et brettspill med ham heller, eller lær ham å legge kabal. Det er god matematikktrening. Anonymkode: cd809...114
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å senke lista litt? Dropp lekser aller først, den tida kan brukes bedre på andre ting. Spill et brettspill med ham heller, eller lær ham å legge kabal. Det er god matematikktrening. Anonymkode: cd809...114 Kan ikke bare droppe lekser... de skal leveres på skolen dagen etter, og siden han ofte går ut av timen på skolen er det viktig at han hvertfall får med seg noe faglig gjennom lekser... og vi kan ikke ta det senere/annet tidspunkt da blir det gjerne et h...... (blant annet her de autistiske trekkene kommer inn). Om vi venter med lekser til eksempelvis etter middag kan vi holde på i flere timer med sinneutbrudd osv. HI Anonymkode: 7971d...a75
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Tror ikke dere er alene om å føle det slik. Får dere nok hjelp? Kan han få hjelp med lekser på skolen? Eller en annen fast leksehjelp som kan avlaste dere? Kan han få en støttekontakt? Kan dere kanskje få et avlastningshjem en helg i måneden (dere skal jo også ta vare på de to andre barna dere har)? Jeg vet ikke om dere kvalifiserer for omsorgslønn, men jeg ville sjekket om dere kan få det, i hvert fall en prosent pga. merarbeidet med ham? Et av kravene er at det er en noenlunde varig problematikk, og et annet er at det innebærer lønnstap, vet jeg. Dere kan jo dokumentere at dere må bytte på å ta delvis permisjon for å få dagene til å gå opp pga. merarbeidet han krever. Snakk med hjelpeapparatet og se om dere kan få mer hjelp enn dere gjøre i dag. Anonymkode: bc52f...d94
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke bare droppe lekser... de skal leveres på skolen dagen etter, og siden han ofte går ut av timen på skolen er det viktig at han hvertfall får med seg noe faglig gjennom lekser... og vi kan ikke ta det senere/annet tidspunkt da blir det gjerne et h...... (blant annet her de autistiske trekkene kommer inn). Om vi venter med lekser til eksempelvis etter middag kan vi holde på i flere timer med sinneutbrudd osv. HI Anonymkode: 7971d...a75 Har dere snakket med skolen om dette med lekser? Tidsbegrensning feks. Tror du han får med seg noe faglig av leksene når han sliter så mye som du beskriver? Anonymkode: 59e54...b29
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke bare droppe lekser... de skal leveres på skolen dagen etter, og siden han ofte går ut av timen på skolen er det viktig at han hvertfall får med seg noe faglig gjennom lekser... og vi kan ikke ta det senere/annet tidspunkt da blir det gjerne et h...... (blant annet her de autistiske trekkene kommer inn). Om vi venter med lekser til eksempelvis etter middag kan vi holde på i flere timer med sinneutbrudd osv. HI Anonymkode: 7971d...a75 Du sitter og "underviser" på kveldene for å lappe igjen hull fra skoledagen i stedet for å være mamma? Og du syns seriøst det er viktigere å frata ham en glad (i alle fall gladere) mamma og den omsorgen han kunne ha fått utav det, i kanskje 10 år av barndommen, framfor å heller innhente noen akademiske fag senere...? Man kan ikke innhente barndommen når man blir 18, men skolefag kan faktisk tas senere. Anonymkode: cd809...114
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har dere snakket med skolen om dette med lekser? Tidsbegrensning feks. Tror du han får med seg noe faglig av leksene når han sliter så mye som du beskriver? Anonymkode: 59e54...b29 Viktig. Lekser kan være direkte kontraproduktivt for slike barn. Anonymkode: cd809...114
Anonym bruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke bare droppe lekser... de skal leveres på skolen dagen etter, og siden han ofte går ut av timen på skolen er det viktig at han hvertfall får med seg noe faglig gjennom lekser... og vi kan ikke ta det senere/annet tidspunkt da blir det gjerne et h...... (blant annet her de autistiske trekkene kommer inn). Om vi venter med lekser til eksempelvis etter middag kan vi holde på i flere timer med sinneutbrudd osv. HI Anonymkode: 7971d...a75 Jo, han kan droppe lekser. Hvis han må dras sakte igjennom disse, lærer han lite uansett. Min med ADHD har det mye bedre uten lekser. Han er utslitt etter skoledagen, og trenger rett og slett hvile. Dere må få hjelp til å finne et annet opplegg. Anonymkode: aee8c...481
Anonym bruker Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 Snakk med læreren om leksene til barnet. Er hun en litt OK lærer forstår hun problemstillingen og finner en løsning. Da er det mulig du får et mye lykkeligere barn! Anonymkode: ea9d6...f71
Anonym bruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 Kjenner følelsen. Vi har kuttet ut leksene og det hjelper litt😊 Anonymkode: 214b5...704
Anonym bruker Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 1.Kutt ut leksene, snakk med læreren om at det ikke går. 2. Søk om timesavlastning (støttekontakt) I starten får man som oftest innvilget 3 timer i uken. 3. Gå ned i stilling på fast basis hvis det kan hjelpe på energinivået. 4. Søk om forhøyet hjelpestønad, vil nok kanskje tro dere kan få laveste satsen. Ser en her over nevner omsorgslønn, det er desverre veldig vanskelig å få og det skal nok mer krevende arbeid til(sier ikke at dere ikke har det krevende, men sammenlignet med hva kommunene mener så skal du ha mye ekstra arbeid for å få det innvilget og da får du ikke mange timene heller) Og de krever også at du har søkt om hjelpestønad for barnet ditt før du søker om omsorgslønn. Lykke til ❤️ Anonymkode: 84fa2...f3b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 Jeg forstår deg så godt! Har en på 11 med adhd, han krever enormt mye av oss. Det er litt bedre etter at han ble medisinert og jeg fikk istand avtale med skolen om leksefri. I tilegg til masse uro og dårlig oppførsel så både lyger og stjeler mitt barn. Sliter også med sosiale koder så han har lite venner, dermed er han nesten alltid hjemme å kjeder seg og det lar han gå utover oss med timesvis med mas. Her har vi nå fått avlastning til han og det hjelper på en del slik at vi har ekstra tid til de andre barna. Her å "stjeler" han med adhd mesteparten av oppmerksomheten. I tilegg er det haugevis av møter hver eneste måned. Anonymkode: b4522...36f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå