Gå til innhold

Huset fullt av sukkermaur - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet og oppdaget at vi får inn mye sukkermaur nå. Det er veldig plagsomt, de er i alle rum. Det ser ut til at de kommer inn over alt, ikke bare ett sted.  

Vi har lagt ut feller med gift. Men kan ikke strø pulver eller spraye på grunn av katt. Alt spiselig er pakket i plast. Har prøvd kjerringråd som eddik og zalo, peppermynte og kanel. 

Noen tips?

Anonymkode: f2a48...fa5

Fortsetter under...

Skrevet

Prøve å finne tua og spa den opp.

Anonymkode: 3480d...9b3

Skrevet

Takk for tipset. Det skal jeg prøve når snøen gir seg. 

Skrevet

Skulle veldig gjerne hatt tips jeg også! Finner ikke noen bestemt tue, for hele plenen er dekket av maur over et stort område. Jeg er så lei av de ekle krypene 😵

Anonymkode: 5abeb...935

Skrevet

Innendørs er det det å fjerne tilgang på all mat og sette opp maurgift som gjelder. De dør ikke direkte av det, det er noe de mater sine små med, som etter hvert dør når de får i seg mye nok. Det betyr at etter en 3-5 dager så dør maurtuen ut, fordi det ikke er noen nye maur som overlever.

Utendørs er det nok verre å få gjort noe. Innendørs er det vanskelig å finne tuen.

Jeg har ikke prøvd, men jeg har hørt at om du heller diesel rundt husveggene så holder det bort maur (og edderkopp?). Men jeg har ikke prøvd det så jeg kan ikke svare på om det fungerer eller ikke.

Anonymkode: 45987...c8c

Skrevet

Her strødde vi gift langs hele grunnmuren. Ikke sett de siden. 

Hold katten inne i fire uker. Kjedelig for katten men vil du bli kvitt problemet må du det. 

Anonymkode: c7aa6...09f

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her strødde vi gift langs hele grunnmuren. Ikke sett de siden. 

Hold katten inne i fire uker. Kjedelig for katten men vil du bli kvitt problemet må du det. 

Du kan jo ikke være strø om deg med gift. Hvis den er farlig for andre dyr kan du jo ta livet av alt fra naboens katt til pinnsvin og småfugler.

Kontakt et skadedyrfirma h is problemet ikke blir borte av seg selv på et par uker etter at du har vasket grundig og satt ut feller med gift.

Anonymkode: 8ba8d...c81

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke være strø om deg med gift. Hvis den er farlig for andre dyr kan du jo ta livet av alt fra naboens katt til pinnsvin og småfugler.

Kontakt et skadedyrfirma h is problemet ikke blir borte av seg selv på et par uker etter at du har vasket grundig og satt ut feller med gift.

Anonymkode: 8ba8d...c81

Jo, det er lov å strø det pulveret uten tillatelse. 

Skrevet

Fun Light rundt husets mur og i synlige tuer. Og jeg tuller ikke.

Skrevet

Takk for tips. Jeg har prøvd fun light før uten effekt. Leste et sted at de hadde byttet søtningsmiddel, kanskje det kan stemme?

Så drastisk som diesel vil jeg ikke gå til verks, det er vel ulovlig? Da tror jeg vi tyr til profesjonell hjelp.  

Å ha maurmiddel  langs grunnmuren skader vel ikke nødvendigvis katter og pinnsvin? De er jo ikke tiltrukket av sukker på samme måte som maur. 

Fikk også tips om å anlegge kompost i hagen, da skal maurene gå dit istedet for å trekke inn. 

Skrevet

Forsto det slik at det er aspertam mauren ikke tåler. Har de byttet til annet søtningsmiddel, kan det være grunn.

Skrevet

Kjøp Permetrin på Plantasjen eller Felleskjøpet. Spray det oppunder huskledningen og eller andre steder hvor de kan trekke inn. I samne slengen blir du også kvitt alt av edderkopper, noe som må være en bonus.

Dette er ikke skadelig for mennesker og større dyr, bare innsekter.

Men du blir jo ikke kvitt problemet ute da. Så viktig at du finner tuen når snøen smelter, eller legger ut gift til de som de tar med seg inn i tuen selv. Vi gjirde det siste, og det fjernet alt.

Anonymkode: 64987...413

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp Permetrin på Plantasjen eller Felleskjøpet. Spray det oppunder huskledningen og eller andre steder hvor de kan trekke inn. I samne slengen blir du også kvitt alt av edderkopper, noe som må være en bonus.

Dette er ikke skadelig for mennesker og større dyr, bare innsekter.

Men du blir jo ikke kvitt problemet ute da. Så viktig at du finner tuen når snøen smelter, eller legger ut gift til de som de tar med seg inn i tuen selv. Vi gjirde det siste, og det fjernet alt.

Anonymkode: 64987...413

Takk for tipset. Plantasjen neste!

Annonse

Skrevet
På 31.3.2018 den 17.27, Anonym bruker skrev:

Takk for tipset. Plantasjen neste!

Oppdatering: Tusen hjertelig takk for dette rådet. Nå er det maurfritt. Til sommeren skal jeg på tuejakt. 

Dette har vært et kjempeproblem for oss. Et av barna har nektet å være eller sove i rommet sitt i ukesvis. Og vi andre har vært møkklei maur over alt og i alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...