Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #1 Skrevet 30. mars 2018 Er så forbanna. En slektning la ut bilde av vårt barn på FB selvom vi sa nei. Argumentet var at h*n var jo så søt. Mannen og jeg er enig om at ungene ikke har noe i sosiale medier å gjøre. Vi har kjørt på ingen bilder fordi besteforeldre på begge sider deler helt ukritisk. Nakne unger, syke unger, på do osv. Så det er lettere å håndheve ved totalforbud. Så spør slektningen da, bildet er uskyldig nok men vi vet at om en får lov én gang vil besteforeldre bli sure eller bare dele selv. De eier bare ikke nettvett. Uansett, jeg ble så forbanna og kjeftet og tvang personen til å slette det mens jeg så på. Det ble selvfølgelig skikkelig dårlig stemning. Hva tenker dere, når vi er til de grader så tydelig på at ingen bilder skal deles og de likevel deler, selv det spesifikke bildet vi sa nei til. Har vi/jeg rett til å ta de fatt? Anonymkode: 3bd65...32d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #2 Skrevet 30. mars 2018 Dere høres helt hysteriske ut, men når dere har sagt klart ifra skal selvfølgelig valget deres respekteres. Anonymkode: 28bda...d48
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #3 Skrevet 30. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dere høres helt hysteriske ut, men når dere har sagt klart ifra skal selvfølgelig valget deres respekteres. Anonymkode: 28bda...d48 Vi er nok i overkant ja, men som jeg sa. Problemet er besteforeldre uten nettvett. De bor på FB og alt dokumenteres. De synes ungene ALLTID er søte. Min bror la føringer på mamma. Ingen nakenhet, syke barn eller situasjoner de kan bli flau over når de blir større. Så deler hun likevel bilde av han i dusjen fordi han var så søt. Broren min ber henne slette, hvorpå hun sier, jammen det er jo bare en søt liten guttetiss. Jeg blir helt matt. Vi valgte da å bare si konsekvent nei fordi hun ikke eier evne til å ta voksne avgjørelser. Anonymkode: 3bd65...32d
litekreativtbrukernavn Skrevet 30. mars 2018 #4 Skrevet 30. mars 2018 Dine barn, dine regler og det skal de respektere. Ferdig snakka. Denne personen brøt faktisk loven, om vi skal dra det så langt. Her godtar vi det, men vi skal godkjenne først. Hadde noen lagt ut uten å spørre så hadde jeg sagt tydelig ifra.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #5 Skrevet 30. mars 2018 Jeg mener dette er opp til foreldrene. Alle andre må bare vise respekt for foreldrenes avgjørelse. Ingen får legge ut bilder av mine barn heller Anonymkode: f7a2f...3ec
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #6 Skrevet 30. mars 2018 Dere virker en smule hysteriske... Kan dere ikke si at de får lov å dele hvis dere godkjenner bildet først....? Anonymkode: 9cf4d...121
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #7 Skrevet 30. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere virker en smule hysteriske... Kan dere ikke si at de får lov å dele hvis dere godkjenner bildet først....? Anonymkode: 9cf4d...121 Vi synes ikke det er så veldig viktig å dele bilder av ungene. Så enn så lenge får de ikke lov. Når ungene blir større og vet hva de svarer på så får de selv avgjøre om det kan deles. Anonymkode: 3bd65...32d
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #8 Skrevet 30. mars 2018 Støtter deg 100% HI! Veldig mange har mye å lære av deg. Bra du satte foten ned og at bildet nå er fjernet. Det skjer nok ikke igjen. Jeg har lagt ut bilder av barna tidligere, fb var nytt og spennende. Nå angrer jeg. De skal få skape sin egen digatale historie og det holder at jeg vet hvor søte de faktisk er, trenger ikke dele det med resten av verden. Det er jo helt krise å dele bilder av nakne barn i dusjen, en gavepakke til pedofile. Stakkars unger. Anonymkode: 6cfe9...67c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #9 Skrevet 30. mars 2018 Vi har samme regelen. Har blitt lagt ut mange bilder alikavell, der vi har bedt personer slette. Vi legger selv ut kun 1 bilde i året (bursdagsbilde), og syns det er mer enn nok. Anonymkode: 92ce8...00f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #10 Skrevet 30. mars 2018 Har heller ikke ungene mine på sosiale medier. Det er absolutt ikke hysterisk, og jeg skjønner at du blir sint! Noen sier de spør ungene sine om det er greit før de legger ut bilder, men unger har ikke forutsetninger til å forstå omfanget av å bli digitalisert.. Mine må også forholde seg til de aldersgrensene som gjelder for Facebook, snap og insta osv. Anonymkode: fe923...fc6
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #11 Skrevet 30. mars 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere virker en smule hysteriske... Kan dere ikke si at de får lov å dele hvis dere godkjenner bildet først....? Anonymkode: 9cf4d...121 Det er ikke hysterisk å verne om barns integritet og personvern. Neste generasjon kommer til å mene at vår generasjon var digitale amøber som så ukritisk deler bilder av barna våre på sosiale medier. Anonymkode: e2c26...96a
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #12 Skrevet 30. mars 2018 Syns ikke dere er hysteriske i det hele tatt. Skjønner godt at et totalforbud må til. Jeg lar besteforeldre dele bilder av barna, men aldri i sårbare situasjoner som nakenhet, sykdom osv. Og sier barna de ikke vil bildet skal være der må de slette. Det har ikke skjedd enda, men de har valget. Jeg spør alltid ungene om godkjenning før jeg deler bilder av de, og det respekterer jeg alltid. Det er viktig at de lærer at det alltid skal godkjennes før man deler bilder av andre! Anonymkode: c612f...3ad
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #13 Skrevet 30. mars 2018 Det er vel strengt tatt ulovlig å legge ut bilder uten tillatelse. Slettes og repeteres ikke. Dere er i deres fulle rett (jeg er ikke kategorisk for egen del: har selv lagt ut bilder av barna mine på FB mm, men kun bilder jeg føler kunne vært hengt opp på den lokale matbutikken og på førstesiden av VG). Poenget her er: dere bestemmer. Anonymkode: ad5f3...764
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #14 Skrevet 30. mars 2018 Jeg hadde også blitt rasende. Det finnes ingen bilder av våre barn på sosiale medier. Folk må gjerne mene vi er hysterisk, men våre barn vi bestemmer. Jeg er sjokkert over hvor mye folk deler. Anonymkode: ce1f8...614
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #15 Skrevet 30. mars 2018 Nå er det faktisk ikke lov å legge ut bilder av barn uten foreldrene sitt samtykke, så du kan argumentere med det. Også kan du rapportere bildene til Facebook. Anonymkode: 21e05...393
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #16 Skrevet 30. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er så forbanna. En slektning la ut bilde av vårt barn på FB selvom vi sa nei. Argumentet var at h*n var jo så søt. Mannen og jeg er enig om at ungene ikke har noe i sosiale medier å gjøre. Vi har kjørt på ingen bilder fordi besteforeldre på begge sider deler helt ukritisk. Nakne unger, syke unger, på do osv. Så det er lettere å håndheve ved totalforbud. Så spør slektningen da, bildet er uskyldig nok men vi vet at om en får lov én gang vil besteforeldre bli sure eller bare dele selv. De eier bare ikke nettvett. Uansett, jeg ble så forbanna og kjeftet og tvang personen til å slette det mens jeg så på. Det ble selvfølgelig skikkelig dårlig stemning. Hva tenker dere, når vi er til de grader så tydelig på at ingen bilder skal deles og de likevel deler, selv det spesifikke bildet vi sa nei til. Har vi/jeg rett til å ta de fatt? Anonymkode: 3bd65...32d Dere har full rett til det. Anonymkode: 11453...9c2
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #17 Skrevet 30. mars 2018 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke hysterisk å verne om barns integritet og personvern. Neste generasjon kommer til å mene at vår generasjon var digitale amøber som så ukritisk deler bilder av barna våre på sosiale medier. Anonymkode: e2c26...96a Enig. Anonymkode: 11453...9c2
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #18 Skrevet 30. mars 2018 Jeg legger selv ut bilder, men spør barna først. Er type bilder av aketurer, hesteridning osv, aldri badedrakt på sommeren feks. Men dette er det uansett dere som bestemmer. Jeg hadde aldri i livet gjort det uten å spør, og i tillegg når dere har sagt nei. Dårlig stemning, ja, men det er deres rett til å lage dårlig stemning når personen ikke hører etter. Hadde også rapportert til Facebook hvis dette skjedde igjen som en skremsel. Anonymkode: ef86b...8ab
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #19 Skrevet 30. mars 2018 Synes det er veldig dårlig gjort av de som har gjort det, de må respektere dere jeg deler bilder av sønnen min av og til,men bare når han vil selv, og besteforeldrene legger veldig sjelden ut, tror ikke de har lagt noe ut siden 17 mai 2016 og de spør alltid om lov. faren legger også sjelden ut. Anonymkode: e14b7...df7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #20 Skrevet 30. mars 2018 Jeg sa klart i fra til bf og hans familie og min at bilder av barnet ikke skulle deles på facebook ect. Min familie fikk høre det en gang og har aldri lagt ut noen bilder av barnet. Bf sin familie (ikke bf) har lagt ut bilder flere ganger på alle typer sosiale medier, de har også lagt meg til som venn på disse. Jeg sender de en privat mld og ber de fjerne det, men de gjør det igjen og igjen. De ser barnet sjeldent ink. bf så jeg sendte bilder og oppdateringer til dem, de er så frekke å deler disse bildene med gud og hvermann. Så det har jeg sluttet å sende ved bilder. Det skal sies at jeg legger ikke ut bilder på noen sider. Jeg har sagt og mener det er fryktelig respektløs ovenfor meg og barnet, de bryr seg faen med ikke. Anonymkode: 3dc25...766
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #21 Skrevet 30. mars 2018 Klart dere kan si fra. Det er ulovlig å publisere bilde av andres barn uten ett klart samtykke. Anonymkode: 526aa...fc9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #22 Skrevet 30. mars 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke hysterisk å verne om barns integritet og personvern. Neste generasjon kommer til å mene at vår generasjon var digitale amøber som så ukritisk deler bilder av barna våre på sosiale medier. Anonymkode: e2c26...96a Enig i dette. Vi deler heller ikke bilder av barna i sosiale medier, med unntak av ett og annet oppstilt bursdagshilsen. Folk skjønner ikke helt hva de driver med tror jeg. Det er ubehagelig at alle skal vite så mye om deg hele tiden. Jeg var mer sosial før, jo eldre jeg blir, jo deiligere synes jeg det er å kunne bestemme selv hva jeg vil dele med andre og med hvem. Tid og sted. Å bli blottstilt av foreldrene sine, så alle kjente og ukjente vet en hel haug om hvem du er og har vært... Det er dårlig gjort synes jeg. De fleste foreldre tror ikke selv at de gjør det, men om du deler ett eneste bilde av barnet ditt i uka i 18 år, så er det altså bortimot 1000 bilder. De aller fleste synes ikke det er så mye. Men om du også tenker på besteforeldre, naboer, venner, bildene barna legger ut selv, øvrig familie, osv osv... I tillegg til informasjon om hvem som er i familie med hvem, har fått barn, vært på ferie, bosted, deler meninger, partier de stemmer, osv osv osv... Folk skjønner ikke selv hva de driver med. Jeg tror en del av grunnen er at folk tror andre ikke gidder å snoke i livene deres. Men for å ta ett ganske morsomt eksempel: vi som studerer på universitetet kan finne ut alt mulig rart om foreleserne våre. Vi vet hvem som er gift med hvem, hvem som skilte seg og når, hvor mange barn folk har, hvor de bor, hvor de har vokst opp, hva de har jobbet med før, hva de har tjent, osv osv.. Jeg tror ikke at de selv skjønner hvor mye vi vet om dem. Da jeg anmeldte en sak en gang sa advokaten min til meg at han sjekket opp alle klientene sine på nett. Facebook, Google, alt det der. Det blir vanligere og vanligere, og barna våre kommer til å måtte forholde seg til å bli dømt av fremmede på bakgrunn av historien sin, på en helt annen måte enn vi har måttet da vi vokste opp. Anonymkode: 2be1e...e58
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #23 Skrevet 30. mars 2018 Så for å svare på spørsmålet ditt da Hi (for det glemte jeg jo i forrige innleggg ☺️): nei, jeg syns ikke du er hysterisk. Jeg syns det er ansvarlig. Anonymkode: 2be1e...e58
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #24 Skrevet 30. mars 2018 Når de legger ut uten å ha fått tillatelse fra dere vitner det om at det er en person som ikke respekterer dere og deres grenser. Dette er selvfølgelig ikke greit. Dere er foreldrene, dere bestemmer. Rapporter bildet til Facebook og begrunn med at det er deres barn. Da vil det bli fjernet Anonymkode: 7e6c3...41b
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2018 #25 Skrevet 30. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg legger selv ut bilder, men spør barna først. Er type bilder av aketurer, hesteridning osv, aldri badedrakt på sommeren feks. Men dette er det uansett dere som bestemmer. Jeg hadde aldri i livet gjort det uten å spør, og i tillegg når dere har sagt nei. Dårlig stemning, ja, men det er deres rett til å lage dårlig stemning når personen ikke hører etter. Hadde også rapportert til Facebook hvis dette skjedde igjen som en skremsel. Anonymkode: ef86b...8ab Spør barna? Hvor gamle er de? Anonymkode: 1f033...eeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå