Gå til innhold

Hvor mye får deres 14-15 åringer i månedslønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 barn. 10 år, 14 år og 15 år. De får 350, - i mnd istedet for ukelønn. 

De har vanlige oppgaver i hjemmet. Rydde rommet,  gå ut med søpla, hente ved, støvsuge o.l.

Hvor mye får deres tenåringer i mnd? 

Har tenkt at kanskje de største burde få mer enn 10 åringen. 

De bruker pengene litt forskjellig. 

10 åringen bruker 30-50,- i uka på lørdagsgodt. Og en og annen kinotur, resten sparer han. 

14 åringen (gutt)  bruker opp alt iløpet av 3 dager på gotteri  og ps4 spill. 

15 åringen bruker 10-20,- i uka på gotteri , resten bruker hun på klær. 

Anonymkode: 71c48...568

Skrevet

350 kr i mnd før en ungdom var litt lite. Er såvidt nok til en genser og øyeskygge. 

Anonymkode: 34fec...e29

Skrevet

15-åringen får 100 kr i uken, 13-åringen 80 kr, 10-åringen 35 kr (han får lørdagsgodt utenom) og 8-åringen får ikke noe fast enda. De eldste kjøper godteri selv og ting de ønsker seg, gjerne spillrelatert. Fra høsten vil vi doble summen til eldstemann, ev. øke helt til 250 kr uken, slik at han kan gå litt i kantinen, på butikken med klassekamerater osv også når han begynner på VGS. Her må det nevnes at han har cøliaki, så mat er mye dyrere for ham. F.eks. må han ut med 70-80 kr for en topakning med boller der vennene får en 8-pakning til halve prisen. 

Anonymkode: 67490...750

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

350 kr i mnd før en ungdom var litt lite. Er såvidt nok til en genser og øyeskygge. 

Anonymkode: 34fec...e29

Det kommer vel an på hva foreldrene kjøper? Vi kjøper alle klær til tenåringene våre (de er ikke interessert i å shoppe). Om de ville shoppe selv ville jeg gitt mer månedslønn, men da skulle vært tydelig at jeg forventet at de handlet vanlige klær selv. 

Anonymkode: 67490...750

Skrevet

100 kroner uka til løpende utgifter (tamponger, deo, et), 300 i uka for å vaske hele huset.

Anonymkode: 5cf5a...786

Skrevet

Jeg har tigligere sagt at vi gir 100 i uka her inne, da sa mange at de synes det var lite. Da betaler vi mye i tillegg, kantine, buss, mobil, godis i helgen etc. Hun bruker penger på shopping, kafé  og kino. 

Jeg kan i tillegg godt sponse hvis de for eksempel skal på tusenfryd og hun ikke helt har nok selv. 

Når hun begynner på VGs om halvannet år tenker jeg hun får 1000 i måneden. 

Anonymkode: 01b37...fc2

Skrevet

Min snart 17 åring får 1500 i mnd. Da sparer hun 700 av dem på sparekonto og kjøper alt undertøy, topper og sminke selv + kino/snop/lunsj selv. 

Anonymkode: 48ba0...f22

Skrevet

han blir 15 i april ,får 6000 i mnd. 1500 hver fredag, han kjøper lite godteri, men han trener og betaler vel 450 kr i mnd eller noe, ellers går det ca 1000 til venner og finne på ting med dem, så erdet jo opp og ned hva han gjør med den siste delen av 500 de 3 ukene han ikke skal betale treningen, han er veldig flink hjemme. vasker hele huset anhver uke , legger småsøsken 3 kvelder i uka da jeg jobber kveld, holder orden på rommet, og henter søsken på sfo og bhg. jeg jobber til 17 hver da og 15-23 3 kvelder i uka,alenemor. de 3 andre er 8,6 og 3, de får 20 kr til lørdagsgodt og krever ikke mer ennå og de gjør heller ikke noe hjemme bortsett fra og holde rommene ryddet

Anonymkode: a7ccb...521

Skrevet

14-åringen får 500 kr i måneden

16-åringen får 1000 kr i måneden.

De får lørdagsgodt og klær av meg, så pengene går til kantine, kino, bowling o.l. Eldste fyller også bensin på motorsykkelen sin.

Anonymkode: ab7a4...204

Skrevet

Hi her. 

Jeg ser at de eldste burde få mer. Problemet er 14 åringen som bruker opp alt på en gang, og ikke evner å se framover (adhd) 

Kanskje han burde få uke lønn og de andre få månedslønn

Skrevet

10åringen får 50kr i uken , 15åringen får ca 1000kr i mnd , Men da er alt inkludert og ikke ekstra til klær ol med mindre det er noe sesong betinget slik som vintersko / jakke etc. 

Rom må ryddes og ellers hjelpe til ved behov hvis vi spør ( gå på butikken , hjelpe med middag, dekke bord , hente post, ta ut søppel.) 

Anonymkode: ab298...8cf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

han blir 15 i april ,får 6000 i mnd. 1500 hver fredag, han kjøper lite godteri, men han trener og betaler vel 450 kr i mnd eller noe, ellers går det ca 1000 til venner og finne på ting med dem, så erdet jo opp og ned hva han gjør med den siste delen av 500 de 3 ukene han ikke skal betale treningen, han er veldig flink hjemme. vasker hele huset anhver uke , legger småsøsken 3 kvelder i uka da jeg jobber kveld, holder orden på rommet, og henter søsken på sfo og bhg. jeg jobber til 17 hver da og 15-23 3 kvelder i uka,alenemor. de 3 andre er 8,6 og 3, de får 20 kr til lørdagsgodt og krever ikke mer ennå og de gjør heller ikke noe hjemme bortsett fra og holde rommene ryddet

Oi. Han er jo far i huset, i en alder av 14 år🙁

Anonymkode: af1be...0bf

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi. Han er jo far i huset, i en alder av 14 år🙁

han vil dette selv, blir ikke tvunget

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

Jeg ser at de eldste burde få mer. Problemet er 14 åringen som bruker opp alt på en gang, og ikke evner å se framover (adhd) 

Kanskje han burde få uke lønn og de andre få månedslønn

14-åringen må jo også erfare og lære.

Ja, han har adhd og dårlig impulskontroll, men det må han faktisk leve med resten av sitt liv og du kan ikke fortsette å porsjonere ut lønnen hans når han blir voksen.

Han må erfare at når han følger impulsene må han leve uten lommepenger resten av måneden, han må lære av det på samme måte som alle andre. Kanskje bruker han dobbelt så lang tid på å lære det, kanskje blir han sinna og vanskelig å håndtere i den fasen, men han må jo gjennom det. Du må rett og slett som mamma til en adhd-gutt bruke mer tid og mer energi på å lære han det, men du kan ikke la være å lære han og håndtere penger.

Skrevet
På 25.3.2018 den 15.04, Anonym bruker skrev:

100 kroner uka til løpende utgifter (tamponger, deo, et), 300 i uka for å vaske hele huset.

Ikke for å være slem, men må barnet kjøpe ting som tamponger og deo selv???

Anonymkode: 91e55...149

Skrevet

Min 14 åring jobber som rydde/vaskehjelp og tjener 150 kr timen. Varierende mnd lønn. Får ingenting av oss, men vi betaler for mat, klær og aktiviteter. 

Anonymkode: fb78b...349

Skrevet

17-åringen får 1000,- i mnd. Pengene skal dekke busskort og det hun ellers tenker hun trenger. Har adhd og bruker ofte opp pengene fort, men det fører jo bare til at hun ikke har penger resten av mnd. Ringer ofte og spør om penger til mat, men da sier jeg alltid nei. 

Anonymkode: 0f1fb...313

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han burde jo ikke få lov, er ikke du den voksne? Hadde jeg visst dette om en av mine elever hadde jeg meldt ifra til rektor i håp om at det kunne bli sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men har han noe valg? Jeg ville prøvd å få en dagjobb hvis jeg var deg. Hva gjør du når eldste flytter ut? Er det da neste barn som tur til å ta over farsrollen? 

Jeg har selv vært alenemor i mange år før jeg møtte mannen jeg er gift med nå. Vil bare si at jeg ikke dømmer deg og vet at det er tøft å være alene. Men jeg mener at 15 åringen har for mye ansvar. Du betaler godt så tydelig at du har god råd. Og han fortjener absolutt disse pengene. Men tror du ikke han heller ville hatt deg hjemme de tre kveldene? Har han ikke fritidsaktiviteter o.l? 

Jeg er absolutt for at ungdommer skal hjelpe til hjemme. Det er med på å gjøre de selvstendige samt at de lærer at alle må bidra for at familien AS skal fungere. Men verden kan ikke gå under om de ikke utfører oppgavene. 

Anonymkode: 7e018...deb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig føler han seg tvunget, han vet du må si opp jobben om han ikke gjør det..... Du lar han ta altfor mye ansvar, han er mer barn enn voksen enda altså, han er 14 år, og skal ikke ha så mye ansvar. Han skal leve et ubekymret liv sammen med kompisene sine og stønne litt når han må hjelpe til hjemme.

Skrevet

15 åringen får 500,- 

11åringen får 250,-

8åringen får 100,- 

Anonymkode: cf75c...599

Skrevet

Min snart 15 åring har rundt 9000,- i lønn i mnd. Dette sparer han nesten alt av til lappen og MC. 

Jeg betaler telefonregning,  klær og hygieneprodukter for han. 

Anonymkode: c3ec5...500

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være slem, men må barnet kjøpe ting som tamponger og deo selv???

Anonymkode: 91e55...149

Jeg betaler men hun ordner seg selvsagt selv. Det er jo ikke noe hun ønsket at jeg skal kjøpe. Hun vet hva hun vil ha og når hun trenger hva. Ser virkelig ikke hva som er problemet.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han burde jo ikke få lov, er ikke du den voksne? Hadde jeg visst dette om en av mine elever hadde jeg meldt ifra til rektor i håp om at det kunne bli sende en bekymringsmelding til barnevernet. 

Herligfred, må du gi deg. Denne gutten kommer til å bli en ansvarsfull og flott mann en dag. Langt i fra alle disse ubrukelige, bortskjemte og forvokste drittungene av noen mannfolk man stadig leser om her inne. 

Anonymkode: 6d0f0...4c4

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herligfred, må du gi deg. Denne gutten kommer til å bli en ansvarsfull og flott mann en dag. Langt i fra alle disse ubrukelige, bortskjemte og forvokste drittungene av noen mannfolk man stadig leser om her inne. 

Anonymkode: 6d0f0...4c4

Denne gutten har ikke et sosialt liv eller fritidsaktiviteter på samme måte som sine jevnaldrende. Han er far i huset av en alder av 14 år. Det finnes en god mellomting mellom å måtte ta dette ansvaret og enkelte menn det skrives om i tråder her inne. 

Jeg mener helt ærlig at det ansvaret han må ta er urimelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...