Gå til innhold

Idioti å få barn på barn uten å eie bolig ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ikke eier men leier bolig. Ikke har de førerkort heller. De venter sitt 4.barn.

Vi eier hus, har begge bil - førerkort og har 2 barn. Synes 2 barn er tidskrevende og ikke minst dyrt. 

Er glad i min venninne og det er jo så klart hennes valg. De har fast jobb  men er det ikke litt på kanten med 4 barn uten noe fast rammer med eid bolig og bil ? 

Hun klager at mannen har gjeld og hun får ikke bra nok lån alene til at de får kjøpt.

Anonymkode: 52c57...d5f

Fortsetter under...

Skrevet

Nei. At han har gjeld er verre. Men jeg er ikke i tvil om at de elsker både hverandre og barna. Det er det barn trenger mest av alt, vet du, kjærlighet.

En god barndom avgjøres ikke av hvorvidt foreldrene eide eller leide huset de bodde i, hvorvidt foreldrene eide bil eller ikke, hvorvidt foreldrene hadde førerkort eller ikke. Den avgjøres av om barnet ble elsket eller ikke.

DET er det jeg bekymrer meg for, de få ganger jeg bekymrer meg.

Er du glad i venninnen din? Hvorfor tenker du da slik om henne? Hvorfor tenker du ikke at det er bra at hun har det så godt som hun har det, barn, mann, jobb? Hvorfor leter du etter stygge ting å tenke om henne, som at hun har barn uten å eie et hus? Det tyder ikke på at du er glad i din venninne, tvert imot.

Har barna det bra? Er foreldrene gode mot dem?

Anonymkode: 72dc8...35f

Skrevet

Såpass mange barn krever jo en viss plass, de er jo en familie på seks. Større leieobjekter er dyre å leie, selv leiligheter, hvis man da ikke bor på et mer øde sted. Leie betaler man til andre, nedbetaling på lån betaler man til seg selv. Å leie i dag er ikke smart hvis man har mulighet til å eie. Man er jo også alltid utrygg på hvor lenge man kan bo et sted når man leier, og flyttinger er heller ikke billige. Å få et sted å bo med fire barn vil jeg tro ikke er det enkleste heller.

Men har de ikke mulighet til å skaffe nok egenkapital er det jo bare å leie som er alternativet for dem. Jeg vil tro de kanskje vil angre på valget senere, selv om de godt kan føle det er riktig valg nå. Men er jo ikke slik at de nå kan stappe et par av ungene inn igjen og heller gå for egenkapital og egen bolig ;) Det er jo også de som ikke ønsker alt ansvaret som kommer med egen bolig, folk prioriterer ulikt. Din venninne har prioritert flere barn, du og din mann mer materiell trygghet og status. Det betyr ikke at din venninne har gjort idiotiske valg.

Anonymkode: 9ded8...7f2

Skrevet

Nei,det er det ikke. Slutt å vær så fisefin, dine valg er ikke nødvendigvis bedre selv om du mener det. Mange lever hele livet i leid bolig

Anonymkode: 9b954...59f

Skrevet

Helt greit. Selvfølgelig. Det er bare i Norge vi er så opptatt av å eie. De aller fleste deler av verden er det normen å leie. Og barna har det fint og er lykkelige.

At du syns to barn er tidkrevende og slitsomt har noe med foreldrestilen og foreldreidealet i Norge i dag. Det er ikke den eneste måten å være foreldre på og det er ikke den eneste måten å få sunne, friske og fornøyde barn på heller. 

Anonymkode: 127a9...c08

Skrevet

Å leie bolig er greit. Ikke nødvendigvis på lang sikt, men ikke noe jeg ville bekymret meg over. Jeg ville tenkt mer på at de blir veldig avhengige av andre mennesker etterhvert som ungene blir større når de ikke har sertifikat og bil. Når barna begynner med idrett eller andre aktiviteter og den ene skal østover og den andre vestover med 20 minutters mellomrom, mens den tredje skal på kamp i nabobyen og den fjerde er pjusk og må være hjemme, så får de et logistikkproblem som må løses av folk de har rundt seg uten å kunne gjøre gjengjeld. Når det er sagt, så er det en del familier som ikke tenker så mye. Jeg har vært borti noen av typen "Det er så koselig med baby!", så da lager de en unge til uten egentlig å ha ressurser til å ta seg av de de allerede har. Jeg hører sikkert til gruppen som tenker for mye, for vi regnet på både penger og tid før vi bestemte oss for om det skulle bli en til eller ikke, og jeg hadde mistet nattesøvnen av å trøkke ut unger jeg ikke hadde råd til. Unger trenger tross alt langt mer enn kjærlighet. 

Annonse

Skrevet

Å ikke eie bolig er da ikke noe problem. Foreldrene til mannen flyttet mye og kjøpte aldri hus. Faren er lege og de tjente godt og mannen og søsknene hadde en helt super oppvekst. De er nå pensjonerte og leier fremdeles. De kommer aldri til å eie eget hus.

Søsteren til mannen har aldri kjøpt hus og har leid det samme huset med barn i over 16 år. Ikke noe problem det. Barna føler seg da ikke noe mindre elsket fordi om foreldrene ikke eier huset de bor i?

At de ikke har førerkort sier ikke noe om omsorgsevnen, men sånn generelt forstår jeg ikke at voksne folk orker den begrensningen det er å ikke kunne kjøre bil, og spesielt hvis de har barn.

Skrevet

Å leie er jo å kaste penger ut av vinduet. Dine barns penger (arv), om man virkelig skal sette det på spissen. 

Her var det et av to krav jeg hadde, før vi begynte med barn, det andre var fast jobb på oss begge. Riktignok måtte vi da vente til vi var 30 med å få barn, men absolutt verdt det å slippe økonomiske bekymringer.

Familie på 6 og leie bolig må jo være hinsides mye dyrere en å kjøpe. At han har gjeld er ingen unskyldning for meg -da venter man med å få (flere) barn til gjelden er fikset. 

Anonymkode: d8a47...16d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. At han har gjeld er verre. Men jeg er ikke i tvil om at de elsker både hverandre og barna. Det er det barn trenger mest av alt, vet du, kjærlighet.

En god barndom avgjøres ikke av hvorvidt foreldrene eide eller leide huset de bodde i, hvorvidt foreldrene eide bil eller ikke, hvorvidt foreldrene hadde førerkort eller ikke. Den avgjøres av om barnet ble elsket eller ikke.

DET er det jeg bekymrer meg for, de få ganger jeg bekymrer meg.

Er du glad i venninnen din? Hvorfor tenker du da slik om henne? Hvorfor tenker du ikke at det er bra at hun har det så godt som hun har det, barn, mann, jobb? Hvorfor leter du etter stygge ting å tenke om henne, som at hun har barn uten å eie et hus? Det tyder ikke på at du er glad i din venninne, tvert imot.

Har barna det bra? Er foreldrene gode mot dem?

Anonymkode: 72dc8...35f

Der kom det der om "kjærlighet mest av alt".. Og bare man elsker barna er alt bra. Vet du, det er ikke nok. Med fire barn må du ha en plan og du må ha økonomisk ramme til å gjennomføre planen. Å leie hus er ikke ille for seg. Men fire barn, økonomisk rot, ikke sertifikat eller bil? Da holder det kanskje ikke med at mamma elsker deg. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å leie er jo å kaste penger ut av vinduet. Dine barns penger (arv), om man virkelig skal sette det på spissen. 

Her var det et av to krav jeg hadde, før vi begynte med barn, det andre var fast jobb på oss begge. Riktignok måtte vi da vente til vi var 30 med å få barn, men absolutt verdt det å slippe økonomiske bekymringer.

Familie på 6 og leie bolig må jo være hinsides mye dyrere en å kjøpe. At han har gjeld er ingen unskyldning for meg -da venter man med å få (flere) barn til gjelden er fikset. 

Da bør man jo aldri unne seg noen ting. Alt forbruk vil da være å kaste bort barnas penger.

Anonymkode: 005dd...01e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ei venninne som ikke eier men leier bolig. Ikke har de førerkort heller. De venter sitt 4.barn.

Vi eier hus, har begge bil - førerkort og har 2 barn. Synes 2 barn er tidskrevende og ikke minst dyrt. 

Er glad i min venninne og det er jo så klart hennes valg. De har fast jobb  men er det ikke litt på kanten med 4 barn uten noe fast rammer med eid bolig og bil ? 

Hun klager at mannen har gjeld og hun får ikke bra nok lån alene til at de får kjøpt.

Anonymkode: 52c57...d5f

Noen har ikke evner til annet her i verden en å spre beina og pule på. Selvsagt trenger barn mer enn kjærlighet.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør man jo aldri unne seg noen ting. Alt forbruk vil da være å kaste bort barnas penger.

Man bør nøye vurdere hva man bruker pengene sine på ja. Og nettopp bolig er en investering man gjør for fremtiden sin, og barnas. 

Klart man kan sløse litt innimellom, men da må et par ting være på plass. Bolig og sparing er to av de.

Men du vil jo bare være sort-hvit kverulant. En av «barna trenger vare kjærlighet» , «alt ordner seg for snille jenter» -tåpene? 😏

Skrevet

Jeg var student og leide da jeg fikk eldstemann. Opplevde to ganger å måtte flytte (studentleilighet/eier skulle selge) og jobber knallhardt for å få kjøpt meg noe eget. Handler om forutsigbarhet og trygghet for min del. 

Annonse

Skrevet

Å leie bolig går helt fint, barn merker ingen forskjell på om boligen de bor i er eid eller leid 

Men økonomisk rot, mye gjeld uten å ha verdier osv kan bli vanskelig 

Barn er dyrt, og det blir dyrere jo eldre de blir. 

Jeg har fire barn selv, fra 9 til 17 år gamle, det er dyrt. Bare matbudsjettet her er enormt. 

Det er mye logistikk også, du skal bo veldig sentralt og ha et veldig godt kollektivtilbud rett utenfor døra for å kunne følge opp det uten bil. 

Nytter ikke bo i en liten bolig med to-tre unger på hvert rom når de blir tenåringer. Da dytter du de ut av eget hjem, det ender med at de aldri er hjemme og oppholder seg hos venner med bedre plass 

Anonymkode: 6dafe...edb

Skrevet
37 minutter siden, sug lut skrev:

Noen har ikke evner til annet her i verden en å spre beina og pule på. Selvsagt trenger barn mer enn kjærlighet.

Ufin kommentar.

Anonymkode: 5a88a...56b

Skrevet

Tenker at det er viktig å ha økonomi til å få fire barn. Å leie tenker jeg ikke er noe problem, bortsett fra at å leie større bolig er jo svinedyrt. Det hadde kanskje vært lurest å fokusere på sparing før man gikk for barn tre og fire. Det er likevel deres valg. Å klage over å ikke ha råd til egen leilighet er rimelig dumt da. 

Anonymkode: 5c0dd...8af

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man bør nøye vurdere hva man bruker pengene sine på ja. Og nettopp bolig er en investering man gjør for fremtiden sin, og barnas. 

Klart man kan sløse litt innimellom, men da må et par ting være på plass. Bolig og sparing er to av de.

Men du vil jo bare være sort-hvit kverulant. En av «barna trenger vare kjærlighet» , «alt ordner seg for snille jenter» -tåpene? 😏

Absolutt ikke. Det er derimot ikke slik at foreldre må eie for å kunne gi barna stor arv.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, min mamma eier, men det blir ikke mye arv derifra gitt. Hun bruker penger som en full sjømann så boligen er belånt til pipa. Hver gang hun har fått betalt ned litt låner hun opp igjen for hun trenger en bobil, en elsykkel eller hva det måtte være. Hun kommer til å være belånt til pipa den dagen hun blir lagt i pennalet.

Men det er helt greit det altså, jeg ønsker da ikke at hun skal spare og betale seg til fant for at jeg skal arve. Hun lever bare en gang hun også og må få leve livet sitt som hun ønsker.

Anonymkode: 6dafe...edb

Skrevet

Altså det er klart det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk (cred Jonas 😜). Og at det er bedre for barn å vokse opp med foreldre med vett i hodet. Spørsmålet er hvorfor vi diskuterer dette her? Hvis venninnen din virker å ha problemer, tar du det opp med henne fordi du bryr deg. 

Skrevet

Man kan jo være minst like gode foreldre. Regner med at de bor sentralt og, siden de har 4 barn og begge jobber. Men selvfølgelig må an tenke seg nøye om, og vite at man har råd til barna. Jeg er enslig mor på AAP med 2 barn, nå eier jeg min egen bolig, men det er bare flaks. Og det jeg ser, at å ha tenåring det er dyrt. Nå har min litt spesielle behov, og går derfor på privatskole. Så jeg har veldig store utgifter på tenåringen. Og hva klær koster til de på den alderen. Spesielt hvis man skal ha sko og jakker av god kvalitet. Og er barna små kan de fint dele rom, da de er tenåringer vil de ha sitt eget rom, og gjerne stort nok så de har god plass til besøk av venner.

Anonymkode: 97d94...2cf

Skrevet

er vel ikke din sak uansett ?

Anonymkode: ab404...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...