Gå til innhold

Åpen kjøkkenløsning eller ikke?

Anbefalte innlegg

Vi har et kjøkken som trenger oppussing.  Gulvet er nedslitt og skapdørene også slitne.  Det er heltre kirsebær, noe som var nydelig da det var nytt for 17 år siden, men som ikke er like fint nå.  

Kjøkkenet er lite, og jeg lurer på om det blir bra å fjerne veggen for å få åpen løsning eller om jeg vil angre.  Noen mer erfaring? 

Gulvet på kjøkkenet er lys bjørk.  

Det grenser til stuen uten dørstokk (bare en list) og i stuen har vi mørkt skipsgulv. Det gir et oppstykket preg at det er helt mørk på ene siden og helt lyst (og fryktelig slitt) på den andre.  Bytter vi gulv på kjøkken, er det derfor naturlig å også bytte i hele stuen.  

Noen innspill ?

Hvilken løsning har dere valgt, og hvorfor?

Anonymkode: a9b54...f74

Fortsetter under...

Jeg vil ikke ha åpen kjøkkenløsning.

Vi hadde det i mange år. Matos/lukt sprer seg i hele huset. Steker man julekaker kan det være greit. Renser man fisk er det ikke fullt så festlig.

I tillegg er det mange prosesser på kjøkkenet som bråker en del og det kan være virkelig sjenerende om man f eks har gjester som sitter og prater i stuen mens det er en som går på kjøkkenet og gjør ferdig middagen.

Anonymkode: 74f74...6bb

Det kommer an på størrelsen på huset og planløsningen ellers.

Vi har to stuer, og TV har vi i den som er lengst unna kjøkkenet. Så at vi har delvis åpen løsning mellom kjøkken og den ene stuen (hvor også spisestuen er) fungerer bra hos oss.

Kunne ikke tenke meg et lite avstengt kjøkken.

Anonymkode: a1f38...4ca

Kommer an på huset. Jeg synes lukket kjøkken er best, men huset vårt har liten stue og vi har det åpent for romfølelsens del. Ikke spesielt morsomt når det nettopp er laget mat og venken er full av oppcask som står til tørk osv, men i sum er det best i vårt hus.

Anonymkode: 0ee08...113

Kommer helt an på planløsningen ellers. Jeg liker ikke at kjøkkenet er åpent mot stuen – kan man sitte i sofaen og se oppvasken på benken er det nei fra meg. Vi har L-formet første etasje, med stue, så spisestue, så kjøkken. Det synes jeg fungerer fint. Helt lukket kjøkkenet har også ulemper, men det er smak og behag. Hvis du velger åpen løsning, sørg for at oppvaskmaskinen er svært stillegående.

Anonymkode: 829fb...858

Jeg er helt klart en tilhenger av lukket kjøkken. Både på grunn av matlukt og det at det ser rotete ut, men også fordi et åpent kjøkken gjør det vanskelig når man har selskap. Det å stå og styre med oppvask og rydding av mat, klirring og kraner som bråker forstyrrer gjestene og gjør noe med med hele selskapet. Jeg liker dessuten å få være i fred når jeg lager mat og baker, så det å ha hele familien som tilskuere fra stua hadde gitt meg mark, så jeg ville valgt et kjøkken med mulighet for å lukke døra om det går.

Annonse

Jeg stusser veldig på dette. Vi får ikke solgt huset vårt og de fleste som ser på det ønsker åpen løsning. Det er meglers tilbakemelding etter alle, visninger. Kjøkkenet er nytt(2017),helt totalrenovert. Fint, stort masse plass i skuffer og skap. Moderne og praktisk, noen meter fra stuen og med ekstra stor åpning slik at det blir åpent og lyst. Med utsikt mot bekk og gård med hester, nydelig! Men folk ønsker åpen løsning. Jeg elsker det kjøkkenet. Slipper synlig rot, bråk og malukt i stuen. Mannen her er glad i å bake og bruker ofte elektroniske kjøkkenredskaper og jeg merker så godt her jeg bor nå at lydene derifra forstyrrer masse. Samme med lyder fra oppvaskmaskinen. Til og med jeg trivdes med å stå på kjøkkenet å lage mat og bake. 

Men nå er huset tilsynelatende vanskelig å få solgt mye pga kjøkkenet, og det er så trist synes jeg. 

Anonymkode: e1a7f...fe6

Vi har en halvåpen løsning. Vi har en vegg som er rundt fire meter «frittstående» midt i huset. Kjøkkenet er på den ene siden, stua på den andre. Begge rom strekker seg lengre enn veggen i begge retninger. 

Vanskelig å forklare, men poenget var at veggen gir oss to adskilte rom, spisestua ligger ikke bak veggen, og gir en fin overgang til stua, det er åpent men uten innsyn.

Jeg ville sett på løsninger som gir store, åpne og luftige rom uten at du får «kjøkken i stua»...

Anonymkode: a13d6...8eb

Vi har nettopp totalrenovert stue og kjøkken. Har åpen løsning ut mot stua med en «bar/øy» ut i rommet, også har vi stuedelen med TV og sofa i hjørnet lengst unna kjøkkenet. Sitter man ytterst i sofaen ser man øya, men ikke alt rotet. Vi åpnet opp hele veggen (den var delvis åpen fra før) og stengte igjen en annen dør til fordel for mer plass. Elsker det!!

Anonymkode: 0a311...70c

Best med åpen løsning. Vårt hus er fra 2016 og jeg er veldig glad for løsningen vi valgte. De aller fleste på visninger vil faktisk ha åpen løsning fordi da kan man se barna, snakke med familie og venner, og ikke minst slippe å være stuet bort på et kjøkken med all oppvasken. Med en åpen løsning blir man i tillegg litt mer disiplinert når det gjelder rydding.

Anonymkode: 91831...d75

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stusser veldig på dette. Vi får ikke solgt huset vårt og de fleste som ser på det ønsker åpen løsning. Det er meglers tilbakemelding etter alle, visninger. Kjøkkenet er nytt(2017),helt totalrenovert. Fint, stort masse plass i skuffer og skap. Moderne og praktisk, noen meter fra stuen og med ekstra stor åpning slik at det blir åpent og lyst. Med utsikt mot bekk og gård med hester, nydelig! Men folk ønsker åpen løsning. Jeg elsker det kjøkkenet. Slipper synlig rot, bråk og malukt i stuen. Mannen her er glad i å bake og bruker ofte elektroniske kjøkkenredskaper og jeg merker så godt her jeg bor nå at lydene derifra forstyrrer masse. Samme med lyder fra oppvaskmaskinen. Til og med jeg trivdes med å stå på kjøkkenet å lage mat og bake. 

Men nå er huset tilsynelatende vanskelig å få solgt mye pga kjøkkenet, og det er så trist synes jeg. 

Anonymkode: e1a7f...fe6

Det er det som er moderne nå.

Men veldig frustrerende for oss som bruker kjøkkenet som et arbeidsrom.

Anonymkode: 74f74...6bb

Annonse

Vi har helt åpen første etg. Gir masse, masse lys og åpent oppholdsrom for middagslaging, lekselesing og avslapning på sofa. Funker veldig bra med vår planløsning og stil. Siden det helt åpent har vi laaaang kjøkkenbenk i helt hvit kompositt, grepsfri hvit innredning og null overskap. Da glir kjøkkeninnredningen mer inn i rommet og de hvite veggene ellers. Valgte også en meget stillegående oppvaskmaskin. Langt spisebord på 250 cm og sittebenk.

Vi har TV/-lekestue i kjelleren så vi kan fordele oss litt ved behov (feks ro oppe og barnekaos nede). 

Anonymkode: ef68d...cd9

Vi har åpen kjøkkenløsning og er veldig fornøyde med det. Lys gjennom fra begge sider, luftig og åpent. I dag når jeg har renset ovnen med pyrolyse, er det noe dritt, da blir det røykfylt i stua også. Jeg har det såpass ryddig på kjøkkenet at det ikke er noe problem at det kan sees både fra spisebordet og sofaen. Ungene sitter gjerne ved spisebordet med aktiviteter mens jeg lager mat, akkurat sånn jeg trives med å ha det. 

Hvis kjøkkenet er lite og dere har flere stuer ville jeg vurdert å åpne opp, men om dere bare har en stue ville jeg tviholdt på døra.

Ellers synes jeg 17 år er veldig lite for et kjøkken. Jeg hadde nok valgt å male skapene eller bytte fronter og slipe ned gulvet heller enn å bruke masse penger på et helt nytt.

Anonymkode: ec882...f93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...