Gå til innhold

Guttenavnet Tare

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal navngi gutten din etter en plante, er Timian et bedre alternativ.

Anonymkode: 06aad...4c7

Jeg slår et slag for Kaktus. Kaktus Larsen- populært kalt Kækkis. Garantert med i Paradise Hotel om noen år. 

Anonymkode: 1124f...8d1

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor ved sjøen og kunne selvfølgelig aldri kalle en gutt for Tare, er det i hele tatt et navn?

Anonymkode: 75850...dde

Sjekket på SSB, er visst fem menn som har fornavnet Tare som eneste eller et av flere fornavn.

Hi; jeg pleier sjelden være kritisk til navn, men med Tare tenker jeg rett og slett tang..

Anonymkode: d6ccb...e4e

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er ok. Uvant. Hørt det en gang før. Ikke verre enn Einar,Ask osv. Men de er vi mer vant til. Timian har jeg jo hørt, men nei, styr unna. Tenk å være seksti og hete Timian.....

Anonymkode: 270dc...1c7

Eh. Einar er ikke en plante. Og Ask er vel heller ikke et fornavn unntagen i norrøn mytologi. Det har ikke vært i jevnlig bruk opp igjennom årene; det er gjenopplivet sammen med Trym, Embla, Balder osv siste 50-100 år.

Anonymkode: e7893...21e

Jeg kjenner en liten Tare, og nå synes jeg det er et fint navn! Litt uvant til å begynne med, men nå er det den naturligste ting i verden at han heter det. 

Så lenge det er tillatt å kalle barnet sitt, så er det et navn!  

Anonymkode: 8ae8d...5fd

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh. Einar er ikke en plante. Og Ask er vel heller ikke et fornavn unntagen i norrøn mytologi. Det har ikke vært i jevnlig bruk opp igjennom årene; det er gjenopplivet sammen med Trym, Embla, Balder osv siste 50-100 år.

Annonse

Så ingenting er et navn med mindre det var i bruk for mer enn 100 år siden?

Alle navn har vært nye på et tidspunkt og alle navn er oppfunnet av mennesker.

Anonymkode: 965ec...f0a

Beklager at jeg ikke var tydelig nok/korrekt nok i skrivemåten på guttenavnet, som brukes skrevet på to måter, Einar/Einer, trodde de fleste forstod hva jeg mente. Og einer er en busk eller plante om du vil. Tenker at de fleste kjenner til at Ask stammer fra Norrøn mytologi, men likevel er ask en tresort, og assosieres også med det. Ask-navnet har fått et oppsving, og etterhvert blitt et ganske vanlig navn igjen. Jeg har også kjent en Lyng og en Eik. For ikke å snakke om Linnea,Rosa og Lilja. Disse plantenavnene er jeg/vi mer vant med enn Tare. Men jo mer jeg tenker på det, jo finere synes jeg faktisk Tare er. Riktig nydelig.

Så ingenting er et navn med mindre det var i bruk for mer enn 100 år siden?

Alle navn har vært nye på et tidspunkt og alle navn er oppfunnet av mennesker.

Nei, ingen ting er et navn hvis det ikke har vært brukt i norsk navneTRADISJON. Alle andre bokstavkombinasjoner man setter på barn er ikke navn. F eks er "Lerke", "Lykke", "Ellevill" og "Tare" ikke navn. Det er ord.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beklager at jeg ikke var tydelig nok/korrekt nok i skrivemåten på guttenavnet, som brukes skrevet på to måter, Einar/Einer, trodde de fleste forstod hva jeg mente. Og einer er en busk eller plante om du vil. Tenker at de fleste kjenner til at Ask stammer fra Norrøn mytologi, men likevel er ask en tresort, og assosieres også med det. Ask-navnet har fått et oppsving, og etterhvert blitt et ganske vanlig navn igjen. Jeg har også kjent en Lyng og en Eik. For ikke å snakke om Linnea,Rosa og Lilja. Disse plantenavnene er jeg/vi mer vant med enn Tare. Men jo mer jeg tenker på det, jo finere synes jeg faktisk Tare er. Riktig nydelig.

Lyng og Eik er etternavn, så der tror jeg du juger...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ingen ting er et navn hvis det ikke har vært brukt i norsk navneTRADISJON. Alle andre bokstavkombinasjoner man setter på barn er ikke navn. F eks er "Lerke", "Lykke", "Ellevill" og "Tare" ikke navn. Det er ord.

Hjelpes da! Noe så sneversynet! 

Folk har til alle tider eksperimentert med navn (bare sjekk gamle kirkebøker!) og det gjør de stadig.

Det er det intet galt i!

Hjelpes da! Noe så sneversynet! 

Folk har til alle tider eksperimentert med navn (bare sjekk gamle kirkebøker!) og det gjør de stadig.

Det er det intet galt i!

I gamle kirkebøker finner du navn som er oppdiktet, ja. Det var noen ganger ganske tilfeldig hva ungene ble hetende. Men de rareste utslagene festet seg ikke som navnetradisjon; og for det annet, der var ingen lovgivning omkring dette. Men det er det nå. 

Ellevill er muligens ikke et navn, men Lerke, Lykke og Tare er nå godt innafor.

Anonymkode: eef2a...d44

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I gamle kirkebøker finner du navn som er oppdiktet, ja. Det var noen ganger ganske tilfeldig hva ungene ble hetende. Men de rareste utslagene festet seg ikke som navnetradisjon; og for det annet, der var ingen lovgivning omkring dette. Men det er det nå. 

Det jeg mener er at folk til alle tider har oppfunnet nye navn. Noen er gått inn i vanlig bruk andre ikke. Det finnes ingen regler som sier at navn må være minst 100 år gamle for å være et navn. Det ville jo bare være tåpelig. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Einar:

Forklaring: Guttenavnet består av navnedelene ein og ar, hvor einkommer fra et norrønt ord som betyr "alene", mens ar er utledet av det norrøne ordet "arr", som her kan bety "kriger".

Det har altså ingenting med einer å gjøre. Også tonefallet er helt ulikt. 

Anonymkode: 83819...98c

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er ok. Uvant. Hørt det en gang før. Ikke verre enn Einar,Ask osv. Men de er vi mer vant til. Timian har jeg jo hørt, men nei, styr unna. Tenk å være seksti og hete Timian.....

Gamle Gjertrud var også en ung pike en gang i tiden.

Anonymkode: 06aad...4c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...