Gå til innhold

Vondt i leggen mange dager etter krampe - sannsynlig eller overdrivelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 12 år, som stadig har kroppslige vondter. Jeg ser på det som litt "ulv, ulv", og tenker at hun iblant må overdrive. Det seneste nå er at hun igår eller forgårs fikk krampe i leggen. Hun har nok ikke hatt det før, så det var sikkert en vond og skremmende opplevelse. Derimot har hun ikke villet gå på bena etter det. Hun sier at det gjør så vondt i leggen når hun står på den, så hun krabber rundt. Hun har vært syk disse dagene, så jeg har ikke visst at hun faktisk krabber og ikke går. Det eneste hun har sagt er at det er vondt. Hun sa nå nettopp at hun har krabbet i hele dag. Er dette virkelig sannsynlig og hva gjør man i så fall med slikt? Jeg kan forstå at det fortsatt er smerter, at det kjennes, men ikke så vondt...? 

Anonymkode: 46cfc...7ab

Skrevet

Kommer an på hvor hard krampen har vært. Kan gjøre skikkelig vondt i mange dager etterpå men det som gjør det bedre er å fingere normalt slik at muskelfibrene får smørt seg igjen. Er som et gigantisk blåmerke, så absolutt ikke noe man trenger å krabbe for. 

Skrevet

Jeg har hatt en muskelkrampe en gang, som var så vond at jeg kjente den i dagesvis etterpå. Grusomt!

Men pass på med å si «Ulv, Ulv». Jeg var en av dem som alltid hadde vondt i kroppen, men ble ikke trodd. I voksen alder har det vist seg at jeg har hypermobilitet i alle ledd og nå tar jeg daglige piller for å ha mindre smerter. 

Anonymkode: c8ca3...fa8

Skrevet

Sterke kramper kan gi veldig stølhet i ettertid, det kan bli mye melkesyre i muskelen, den kan bli stiv og syren vaskes da saktere ut. Hvis hun er syk i tillegg er ikke en slik stivhet noe kroppen prioriterer, så da kan det gå enda saktere. Så jo, absolutt sannsynlig.

Likevel, jeg har aldri opplevd barn som velger å gjøre seg selv så handikappet (at hun velger å krabbe fremfor å gå/halte), så jeg er enig med anonym fa8 som sier at du skal være forsiktig med å rope "ulv, ulv". Jeg synes du skal se på leggene hennes og sammenligne dem. Det kan jo være noe annet som er galt, at krampen kom av noe annet, og ikke var utløsende faktor.

Se på leggene hennes: Er det forskjell i fargen mellom dem? Er den vonde varmere enn den andre (kjenn spesielt over det området hvor smerten er sterkest)? Er det hevelse i den vonde leggen - det kan være litt vanskelig å se, så du kan ta et målbånd og måle omkretsen på leggene i det området hun har vondt og i samme høyde på den andre leggen. Om hun er rød, varm og/eller har hevelse ville jeg ringt legevakten med det samme. Har hun feber og kanskje har blitt verre i allmenntilstand siste par dagene så ville jeg også ringt legevakten.

Jeg tror det er lite sannsynlig at hun velger å ikke gå/halte for å late som, så jeg synes du skal ta henne på alvor. Bedre å gjøre det en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: af2a9...bcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...