Gå til innhold

Påskeaften og helligdagstillegg

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en privat bedrift i turnus (Medlever). I vårt reglement står det at påskeaften ikke er rød dag. Det jeg lurer på er om påskeaften ofte blir rød etter et visst klokkeslett de fleste steder? Står ikke noe i reglementet vårt om dette som jeg har funnet, men har forstått at det ofte er slik? Lurer på om noen har erfaring med dette?

Vet at påskeaften regnes som rød i det offentlige :)

Anonymkode: 6f88e...493

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Påskeaften er ikke rød dag, selv ikke i det offentlige. 1. og 2. Påskedag er røde. 

Anonymkode: 1dc47...4d9

Påskeaften er rød hos oss. Offentlig sykehus. 

Anonymkode: 4472b...3d0

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Påskeaften er ikke rød dag, selv ikke i det offentlige. 1. og 2. Påskedag er røde. 

Anonymkode: 1dc47...4d9

I det offentlige får man vel helligdagstillegg fordi det er rød dag både foran og bak, både langfredag og 1.påskedag er rød så man får helligdagstillegg også den inneklemte dagen. Det er tariffbestemt.

Jeg jobber i butikk og der er det sånn at om du jobber et sted det ikke er tariff er påskeaften regnet som en vanlig lørdag, men i tariffen står det at påskeaften er en betalt fridag, så du kan ikke tvinge noen til å jobbe den dagen, men det er opp til hver enkelt butikk hva slags kompensasjon de som frivillig jobber denne dagen skal få. I vår butikk får de som jobber påskeaften 100% tilleggg, siden det egentlig er en betalt fridag men så sier du ja til å jobbe likevel, da får du dobbel lønn.

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/arbeid-og-lonn-i-pasken/

Anonymkode: 722bf...adf

Annonse

Er tydeligvis mange varianter, så jeg får nok bare vente og se på lønnsslippen :) Jeg går på på jobb langfredag morgen kl. 8, og jobber i ett frem til 2. påskedag kl. 8, så noe tillegg blir det uansett. Bare nysjerrig på påskeaften!:)

HI

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er tydeligvis mange varianter, så jeg får nok bare vente og se på lønnsslippen :) Jeg går på på jobb langfredag morgen kl. 8, og jobber i ett frem til 2. påskedag kl. 8, så noe tillegg blir det uansett. Bare nysjerrig på påskeaften!:)

HI

I følge arbeidsmiljøloven har du ikke krav på mer enn vanlig lørdagslønn, men mange har tariffavtaler som gir bedre tillegg. Alt avhenger av tariffen din altså.

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Påskeaften er ikke helligdag, men siden den er inneklemt mellom to rød dager skal man ha helligdagstilegg for hele dagen og ikke bare etter kl 12 som man får på julaften 

Anonymkode: fb89b...6f6

Man "skal" ikke ha det, men om du har det i tariffavtalen din så kan du få det. Du vet ikke hva slags tariff hi har... 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man "skal" ikke ha det, men om du har det i tariffavtalen din så kan du få det. Du vet ikke hva slags tariff hi har... 

det er sant, det står i den avtalen ja

Anonymkode: 25b7d...dbf

Etter å ha lest personalhåndboka litt grundigere fant jeg svaret - vi får helligdagstillegg fra kl. 12 påskeaften. For meg betyr dette 60 timer med 133%, og 12 timer «vanlig» lønn den jobbehelgen 🤗🤗

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...