Gå til innhold

Hva skriver man på kortet som ligger ved en bårebukett

Anbefalte innlegg

Naboen døde dessverre nå i helgen. Hun skal begraves i påsken, og vi får ikke deltatt fordi vi er bortreist. 

Jeg tenkte vi skulle kjøpe inn blomsterhilsen til kirken, men hva skriver man på kortet? Kondolerer høres så kalt og påtatt ut. Dette er en eldre dame som døde brått, og vi har bare vært på hils og snakket om vær og vind.

Anonymkode: 13415...7e0

Fortsetter under...

Siden dette er en nabo dere ikke stod så nærme så tenker jeg at "En siste hilsen fra xx med familie" eventuelt.

Dette er det vanligste på bestillingene vi bruker å få inn. 

Anonymkode: de260...03a

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Naboen døde dessverre nå i helgen. Hun skal begraves i påsken, og vi får ikke deltatt fordi vi er bortreist. 

Jeg tenkte vi skulle kjøpe inn blomsterhilsen til kirken, men hva skriver man på kortet? Kondolerer høres så kalt og påtatt ut. Dette er en eldre dame som døde brått, og vi har bare vært på hils og snakket om vær og vind.

Med deltakelse i sorgen, vennlig hilsen X og Y

Anonymkode: 72893...83a

Altså. Skal du sende blomst til familien eller bestille en blomst som skal legges ved båren i kirken i begravelsen?  Det er stor forskjell på de to. Aldri sett at det står «kondolerer» på en blomst på båren. Hvis det er til båren og dere ikke kjenner familien hennes heller, ville jeg skrevet noe ala «en siste hilsen til en kjær nabo, xxx og yyyy med familie» slik at familien vet at dere er naboer. Er det til familien ville jeg skrevet «dypeste medfølelse i sorgen»

Anonymkode: 283c7...ac5

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Skal du sende blomst til familien eller bestille en blomst som skal legges ved båren i kirken i begravelsen?  Det er stor forskjell på de to. Aldri sett at det står «kondolerer» på en blomst på båren. Hvis det er til båren og dere ikke kjenner familien hennes heller, ville jeg skrevet noe ala «en siste hilsen til en kjær nabo, xxx og yyyy med familie» slik at familien vet at dere er naboer. Er det til familien ville jeg skrevet «dypeste medfølelse i sorgen»

Anonymkode: 283c7...ac5

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men tenkte blomst som kunne ligge ved båren. De er barnløse uten nær familie, derfor er jeg redd det kommer både lite folk og blomster.

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men tenkte blomst som kunne ligge ved båren. De er barnløse uten nær familie, derfor er jeg redd det kommer både lite folk og blomster.

"En siste hilsen" :)

Anonymkode: de260...03a

Det er da helt vanlig å sende bukett til kirken for begravelsen. Man kan bestille den type blomster man ønsker og så blir den plassert hvor det passer seg i kirken. 

Jeg ville skrevet «en siste hilsen til en kjær/god/flott (det som passer for dere) nabo. 

Eller så kan du faktisk spørre den blomsterhandleren som du skal bestille fra. Spør etter råd eller tips. Dette kan de som jobber med dette året rundt. 

Anonymkode: 4da71...305

Gjest Darwinia:-)
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er en nabo.

Du kan sende en hilsen og blomster til familien.

Du sender ikke en hilsen som skal legges ved kisten i kirken. 

Anonymkode: c758d...7c0

For noe tull. Hvem som helst kan gi en bårebukett. Buketter fra nærmeste familie legges på og rundt kisten, resten legges nedover midtgangen.

En siste hilsen er fint nok slik du beskriver forholdet. Begravelsesbyrået samler inn alle kort som kommer med blomstene og overleverer familien etter begravelsen er over. Husker vi satt utrolig pris på alle kort etter pappa sin begravelse. Det var mest en siste hilsen men også mye takk, takk for godt vennskap, takk for mange fine år som kollega. Jeg tror disse båndene er litt mer formelle, sender du bare en bukett med et kort er det litt friere. Jeg satt ekstra pris på de personlige hilsnene pappa fikk. 

Synes du er et flott menneske som tenker slik du gjør, at du vil ta deg litt ekstra av de etterlatte som er en liten familie. 

Anonymkode: 3a902...824

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er en nabo.

Du kan sende en hilsen og blomster til familien.

Du sender ikke en hilsen som skal legges ved kisten i kirken. 

Anonymkode: c758d...7c0

Ikke enig. Og spesielt når det er som HI skriver at de ikke har barn og lite familie, da er det mindre bårebuketter. Ingenting er mer trist enn en kiste med lite blomster på. Høres ikke ut som at det blir et hav her. Skriv «En siste hilsen. Familien ****». Du kan også spør de som lager kransen/buketten hva de anbefaler, de er gode på det.

Anonymkode: ac988...593

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange gode tips! Man har ikke lyst til å gjøre noe feil i denne situasjonen .

Hi 

Du gjør ingen feil ved å sende blomster.Hva som formelt står på kortet er egentlig uvesentlig, det viktigste er at du faktisk sender en slik oppmerksomhet. Det er en utrolig trøst å se at andre bryr seg, når man har mistet noen man er kjær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...