Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #176 Skrevet 22. mars 2018 27 minutes ago, Darwinia:-) said: Det er ingen som snakker om barn her. Voksne mennesker i full jobb BØR betale for seg. Herrejemini. Det er IKKE et "voksent menneske i full jobb". Det er innleggsforfatterens BARN som hun har FORSØRGERPLIKT for fordi barnet er 18 år gammelt og går på videregående skole. At hun jobber litt ved siden av skolen er da vel ikke noe hun skal straffes for? Moren har faktisk lovbestemt plikt til å forsørge henne fullt ut. At moren virker mest opptatt av å argumentere for at hun ikke trenger å forsørge barnet sitt er så sin sak. Anonymkode: 1a877...756
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #177 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det kommer vel litt an på om de jobber eller ikke. De som jobbet har oenger p betale med og de som ikke jobber har ikke penger å betale med. De færreste jobber ved siden av skole. Anonymkode: 3118f...e70 Og da skal de som faktisk jobber straffes? Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #178 Skrevet 22. mars 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herrejemini. Det er IKKE et "voksent menneske i full jobb". Det er innleggsforfatterens BARN som hun har FORSØRGERPLIKT for fordi barnet er 18 år gammelt og går på videregående skole. At hun jobber litt ved siden av skolen er da vel ikke noe hun skal straffes for? Moren har faktisk lovbestemt plikt til å forsørge henne fullt ut. At moren virker mest opptatt av å argumentere for at hun ikke trenger å forsørge barnet sitt er så sin sak. Anonymkode: 1a877...756 I hovedinnlegget var det en sønn som har tenkt å ta et friår fra skolen for å jobbe, da bør han selvsagt betale litt hjemme. Men tråden har endret seg til å handle om en mamma som tar betalt fra tenåringen sin for å bo i hybelen de ellers ville leid ut. Igjen, denne tråden handler om to helt forskjellige ting. Det er stor forskjell på å droppe ut av skolen og jobbe, og å jobbe litt ved siden av videregående. Jeg ville stilt helt forskjellige krav til de to Min 16-åring som jobber ved siden av skolen betaler ikke for seg hjemme, men han er flink til å spare fordi han vil kjøpe seg bil når han blir 18. Hadde jeg hatt en 18-åring som hadde droppet ut av skolen for å jobbe ville jeg helt klart tatt husleie, ikke minst for å vise hvor lite man faktisk tjener som ufaglært. Anonymkode: e42b7...17b
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #179 Skrevet 22. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og da skal de som faktisk jobber straffes? Anonymkode: a17c1...f48 Tenker at hun blir belønnet jeg. Hun hadde aldri kunnet bo i hybelen om hun ikke jobbet. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #180 Skrevet 22. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 70 000 på bsu er faktisk ikke så veldig mye.. Hun er jo ikke godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet med 70 000? Mine barn har ca 250 000 på hver sin konto og de er 6 og 9 år. Leieinntektene du krever av barnet ditt burde i det minste settes inn til boligsparing, ikke rett i lomma di. Det blir jo helt feil. Vi har en leilighet vi leier ut som ligger rett ved et stort studiested. Dersom barna våre ønsker å benytte seg av den under studietiden skal de få lov til det, helt gratis. De skal også få bo hjemme gratis så lenge de går på skole. Når de jobber blir det jo en annen sak. Anonymkode: 49186...506 Du skjønner vel at det ikke er normalt at barn har flere hundre tusen i banken. Du skjønner forhåpentligvis at en veldig stor andel av Norges befolkning ikke har råd til å spare flere tusen i mnd til ungene. Det er ingen som dør av å leie noen år mens de sparer når de er voksne og ferdig studerte. Anonymkode: b737e...da6
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. mars 2018 #181 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Herrejemini. Det er IKKE et "voksent menneske i full jobb". Det er innleggsforfatterens BARN som hun har FORSØRGERPLIKT for fordi barnet er 18 år gammelt og går på videregående skole. At hun jobber litt ved siden av skolen er da vel ikke noe hun skal straffes for? Moren har faktisk lovbestemt plikt til å forsørge henne fullt ut. At moren virker mest opptatt av å argumentere for at hun ikke trenger å forsørge barnet sitt er så sin sak. Anonymkode: 1a877...756 NOEN her klarer å forholde seg til trådstarters innlegg om en MYNDIG (dvs VOKSEN) person som IKKE går på skole men jobber. Blir det litt for vanskelig for deg å holde følge?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #182 Skrevet 22. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tenker at hun blir belønnet jeg. Hun hadde aldri kunnet bo i hybelen om hun ikke jobbet. Anonymkode: 3118f...e70 Jeg tror problemet er at du ikke tenker😂 Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #183 Skrevet 22. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror problemet er at du ikke tenker😂 Anonymkode: a17c1...f48 Det er vel akkurat det jeg gjør. Men du klarer ikke lese hele sammenhengen og blir usaklig i stedet. Kom med gode argumenter, så kan debatten bli noe mer enn drittslenging fra en og saklig svar fra den andre. Sjekk også linken over her. Økonomer anbefaler at unge voksne betaler husleie selv om de har deltidsjobb. Og uten at de bor i egen hybel Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #184 Skrevet 22. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel akkurat det jeg gjør. Men du klarer ikke lese hele sammenhengen og blir usaklig i stedet. Kom med gode argumenter, så kan debatten bli noe mer enn drittslenging fra en og saklig svar fra den andre. Sjekk også linken over her. Økonomer anbefaler at unge voksne betaler husleie selv om de har deltidsjobb. Og uten at de bor i egen hybel Anonymkode: 3118f...e70 Hehe... begynn på begynnelsen igjen og les alt du. Du er jo helt goddagmannøkseskaft... Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #185 Skrevet 22. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe... begynn på begynnelsen igjen og les alt du. Du er jo helt goddagmannøkseskaft... Anonymkode: a17c1...f48 Vel. Jeg argumenterer for at det jeg sier er rett og goddag-mann-økseskaft er en betegnelse som betyr at man svarer på noe helt annet enn man blir spurt om og det kan jeg ikke se at jeg gjør noe sted. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #186 Skrevet 22. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel. Jeg argumenterer for at det jeg sier er rett og goddag-mann-økseskaft er en betegnelse som betyr at man svarer på noe helt annet enn man blir spurt om og det kan jeg ikke se at jeg gjør noe sted. Anonymkode: 3118f...e70 Det er ganske tydelig at du ikke hører etter jo. Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #187 Skrevet 22. mars 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske tydelig at du ikke hører etter jo. Anonymkode: a17c1...f48 Det er en forskjell på å lese det som blir skrevet og ikke være enig i det? Og ikke svarer jeg på noe helt annet enn det bet spørres om heller. Men jeg har registrert flere som velger å ikke svare på det jeg spør om og da antar jeg de ikke har et svar på det. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #188 Skrevet 22. mars 2018 Kreve husleie hos sitt eget barn..serriøst? Det kunne aldri falt meg inn å kreve husleie hos min datter! Penger dem sparer på å jobbe bør gå til bsu ikke til husleie til foreldrene. Sjokkerende! Anonymkode: 151b1...f66
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #189 Skrevet 23. mars 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Forsørgerplikten blir nedgradert eller bortfaller dersom baret har egne midler, det inkluderer også jobb, men ikke dersom de tjener fryktelig lite. Når man flytter hjemmefra, så kan man søke om at foreldrene betaler bidrag om man går på hensiktsmessig skole. I bidragsberegningen tas det med om barnet har engen inntekt. Jeg ba aldri om leie før hun ble 18 og ville bo i hybelen. Anonymkode: 3118f...e70 Det står tydelig i loven at sommerjobb/jobb vedsiden av skolen IKKE er regnet som egne midler. Dette har du fått opplyst flere ganger, og du har også fått sendt loven hvor det står. Du har forsørgerplikt så lenge hun er på videregående. Anonymkode: 4e165...b00
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #190 Skrevet 23. mars 2018 13 timer siden, Darwinia:-) skrev: NOEN her klarer å forholde seg til trådstarters innlegg om en MYNDIG (dvs VOKSEN) person som IKKE går på skole men jobber. Blir det litt for vanskelig for deg å holde følge? Det spørsmålet bør du vel stille til anonym som tar husleie fra datteren? For som du selv sier: Det er snakk om unge mennesker som IKKE går på skole, men jobber. Vedkommende som blir diskutert mest i denne tråden, er jo nettopp en med en datter som GÅR på skole, og jobber. «Blir det litt vanskelig å holde følge?» spør du. Nedverdigende måte å stille et spørsmål på, spesielt når man ikke selv skjønner situasjonen. Anonymkode: 4e165...b00
Gjest Darwinia:-) Skrevet 23. mars 2018 #191 Skrevet 23. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det spørsmålet bør du vel stille til anonym som tar husleie fra datteren? For som du selv sier: Det er snakk om unge mennesker som IKKE går på skole, men jobber. Vedkommende som blir diskutert mest i denne tråden, er jo nettopp en med en datter som GÅR på skole, og jobber. «Blir det litt vanskelig å holde følge?» spør du. Nedverdigende måte å stille et spørsmål på, spesielt når man ikke selv skjønner situasjonen. Anonymkode: 4e165...b00 Når noen vrir svarene dine til å handle om noe de ikke handler om så fortjener de å få passet sitt påskrevet. Jeg svarte på et innlegg som ikke hadde noe med skolegang å gjøre. Så svarte andre meg som om mitt innlegg hadde noe med skolegang å gjøre. Da er det ikke JEG som ikke klarer å holde følge, nei!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #192 Skrevet 23. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det står tydelig i loven at sommerjobb/jobb vedsiden av skolen IKKE er regnet som egne midler. Dette har du fått opplyst flere ganger, og du har også fått sendt loven hvor det står. Du har forsørgerplikt så lenge hun er på videregående. Anonymkode: 4e165...b00 Nei, det står ikke i loven. Det står på en advokats nettside at han tolker liven slik at en sommerjobb/jobb ved siden av skole ikke NØDVENDIGVIS er regnet som egne midler. I selve loven står det kun at man skal bidra til at barnet utdannes dersom utdannelsen er etter evnen barnet har. Samtidig har jeg opplyst flere ganger, og linket til, at økonomer oppfordrer foreldre til å ta husleie av barna sine for å lære de om økonomi. Årsaken til dette er at det er en enorm økning i antall unge voksne som er gjeldsslaver før de er 20 år fordi de aldri har måttet betale for seg. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #193 Skrevet 23. mars 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det står ikke i loven. Det står på en advokats nettside at han tolker liven slik at en sommerjobb/jobb ved siden av skole ikke NØDVENDIGVIS er regnet som egne midler. I selve loven står det kun at man skal bidra til at barnet utdannes dersom utdannelsen er etter evnen barnet har. Samtidig har jeg opplyst flere ganger, og linket til, at økonomer oppfordrer foreldre til å ta husleie av barna sine for å lære de om økonomi. Årsaken til dette er at det er en enorm økning i antall unge voksne som er gjeldsslaver før de er 20 år fordi de aldri har måttet betale for seg. Anonymkode: 3118f...e70 Det er heldigvis ikke slik at det er likhetstegn mellom å ikke ta husleie av barna sine og å oppdra dem til gjeldsslaver. Anonymkode: 501ea...4d8
Matthea Skrevet 23. mars 2018 #194 Skrevet 23. mars 2018 På 21.3.2018 den 11.41, Anonym bruker skrev: Samme her! Sønnen min er snart 19 og bor hjemme. Han sluttet på skolen etter jul og fikk seg jobb. Han tjener rundt 14000,- i mnd (utbetalt), og betaler 3500,- i husleie. 2000,- av dette går rett inn på hans bsu. Han har oppgaver i hjemmet som må følges. Gjør han ikke dette ryker det rett ut, eller jeg dobler husleia. Han skal vaske sine egne arbeidsklær hver kveld, og vi deler på oppgavene ellers. Han må lage middag to dager i uken, og han må også betale egne klær og ellers alt han trenger. Har han kompiser over på middag handler han, betaler og lager selv. Mulig jeg er streng, men det funker bra, og vi trives. Han sparer også 1000,- selv pr mnd da han ikke vet at jeg setter inn på bsu 😊 Anonymkode: 2bc0d...d98 Synes det er bra du er "streng". Han får igjen for dette, når han skal flytte for seg selv. Da blir det ikke så stor økonomisk overgang.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #195 Skrevet 23. mars 2018 6 hours ago, Anonym bruker said: Det spørsmålet bør du vel stille til anonym som tar husleie fra datteren? For som du selv sier: Det er snakk om unge mennesker som IKKE går på skole, men jobber. Vedkommende som blir diskutert mest i denne tråden, er jo nettopp en med en datter som GÅR på skole, og jobber. «Blir det litt vanskelig å holde følge?» spør du. Nedverdigende måte å stille et spørsmål på, spesielt når man ikke selv skjønner situasjonen. Anonymkode: 4e165...b00 Helt enig. Dette andre innlegget som det snakkes om har jeg ikke engang lest. Jeg diskuterer hun med en 18 år gammel datter som går på videregående, og som må betale leie, ingenting annet. Anonymkode: 1a877...756
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2018 #196 Skrevet 23. mars 2018 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig. Dette andre innlegget som det snakkes om har jeg ikke engang lest. Jeg diskuterer hun med en 18 år gammel datter som går på videregående, og som må betale leie, ingenting annet. Anonymkode: 1a877...756 Det er ikke noe annet innlegg det snakkes om. Det første innlegget i denne tråden handler om en mor som har en sønn på 18 som ikke går på skole. Og hun som har laget DENNE tråden spør hvor mye hun kan ta i husleie. Anonymkode: 3118f...e70
Kvvk Skrevet 25. mai 2019 #197 Skrevet 25. mai 2019 (endret) På 21.3.2018 den 15.30, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke forsørgerplikt for et barn som jobber og går på skole. Jeg tjener heller ikke penger på henne. Jeg taper penger. Jeg kunne fint leid ut hybelen for mer penger enn hun betaler. Det hun betaler dekker så vidt strømmen, men vi laget en deal. Hun går fortsatt på videregående. Jeg lærer henne alt hun må betale for å bo og hun har sin egen lille hybel hun bor i og har ansvaret for. Jeg har kjøpt alt av møbler der også, og de er hennes. Det er faktisk ikke noe galt med å ta 1-2000 i husleie fra barna sine når de er myndige og jobber. Alternativet med å ikke bo hjemme er mye dyrere. Anonymkode: 3118f...e70 Det står i loven at så lenge barnet går på videregående utdannelse, skal foreldrene forsørge barnet. Du HAR forsørgerplikt. Anbefaler deg om å lese om dette. Dessuten er det et tapsprosjekt å få barn. Antar at du var kjent med det før du fikk det Endret 25. mai 2019 av Kvvk
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2019 #198 Skrevet 25. mai 2019 Jeg hadde tatt 0 i leie. Men synes ungdommen kan hjelpe til med penger til mat. Hadde forventet at mesteparten av lønnen gikk til sparing. Anonymkode: 9f28a...8c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå