Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #151 Skrevet 22. mars 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at de færreste norske borgere er her inne, og jeg vet at de som sier i mot meg er de som ikke er enig. De fleste som er enig eller ikke har en mening, deltar ikke i debatten Anonymkode: 3118f...e70 Det kan du heller ikke vite. Jeg holdt meg veldig lenge ute av debatten selvom jeg absolutt ikke deler dine synspunkter. Det eneste du kan vite om dem som ikke deltar er at de ikke deltar. Anonymkode: 501ea...4d8
*Miss Marple* Skrevet 22. mars 2018 #152 Skrevet 22. mars 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at de færreste norske borgere er her inne, og jeg vet at de som sier i mot meg er de som ikke er enig. De fleste som er enig eller ikke har en mening, deltar ikke i debatten Anonymkode: 3118f...e70 Det var en kul måte å takle motargumenter på!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #153 Skrevet 22. mars 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo slett ikke det du skriver i første svaret ditt? Du skriver at om hun skal bo HJEMME (ikke på hybel i deres hus), må hun skaffe seg jobb og betale for seg. De andre, og formidlende, opplysningene kommer etterhvert som du får motbør på at du er kjip. Det minner mistenkelig på fossroing, må jeg si. Anonymkode: 871fa...cea Hvis hun skal bo hjemme (det er der hybelen er), så måtte hun skaffe seg jobb og betale ja. Men hun skaffet seg jobb da hun var 16, så det var ikke et problem. Jeg sier jo også at dersom hun skulle bodd på pikerommet, så hadde jeg antakelig bedt om penger da også. Men mer en symbolsk «tullesum». Jeg vil at barna mine skal jobbe og kunne dette med betalinger og at ting koster før de flytter hjemmefra. Det gjør det mye lettere å forholde seg til å skulle betale når de står på egne ben. Hadde hun ikke klart å skaffe seg jobb, selv etter mange søknader, så hadde jeg ikke kunnet kreve noe, men et utgangspunkt er at de bør jobbe ved siden av skole fra de er 18 år. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #154 Skrevet 22. mars 2018 7 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Det var en kul måte å takle motargumenter på! Det er jo et faktum at majoriteten av den norske befolkningen ikke er her inne. Et annet faktum er at halvparten av voksne som bor hjemme betaler husleie til foreldrene. Om en majoritet i en tråd på DIB mener jeg tar feil betyr ikke at norges befolkning er uenig med meg. Det er fakta. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #155 Skrevet 22. mars 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo et faktum at majoriteten av den norske befolkningen ikke er her inne. Et annet faktum er at halvparten av voksne som bor hjemme betaler husleie til foreldrene. Om en majoritet i en tråd på DIB mener jeg tar feil betyr ikke at norges befolkning er uenig med meg. Det er fakta. Anonymkode: 3118f...e70 Det er ikke mange vgs elever som betaler husleie hjemme altså. Det er jo litt merkelig å finne opp "fakta" da for å prøve å støtte seg selv. Anonymkode: a17c1...f48
*Miss Marple* Skrevet 22. mars 2018 #156 Skrevet 22. mars 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo et faktum at majoriteten av den norske befolkningen ikke er her inne. Et annet faktum er at halvparten av voksne som bor hjemme betaler husleie til foreldrene. Om en majoritet i en tråd på DIB mener jeg tar feil betyr ikke at norges befolkning er uenig med meg. Det er fakta. Anonymkode: 3118f...e70 Det er vel like mye fakta at de kan være uenige med deg? Man kan jo ikke diskutere på de premissene, da kan man vri enhver diskusjon i den retningen man vil. Flesteparten som svarer her er uenig med deg, og i denne diskusjonen er det det som er relevant. Jeg synes også du har et meget spesielt syn på hvordan man best gjør ungdom klar til å stå på egne ben. Jeg har aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme når de går på videregående, selv om de runder 18 år før de er ferdig.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #157 Skrevet 22. mars 2018 3 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Det er vel like mye fakta at de kan være uenige med deg? Man kan jo ikke diskutere på de premissene, da kan man vri enhver diskusjon i den retningen man vil. Flesteparten som svarer her er uenig med deg, og i denne diskusjonen er det det som er relevant. Jeg synes også du har et meget spesielt syn på hvordan man best gjør ungdom klar til å stå på egne ben. Jeg har aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme når de går på videregående, selv om de runder 18 år før de er ferdig. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/pLl0E/Pengesjokk-a-bli-voksen Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #158 Skrevet 22. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke mange vgs elever som betaler husleie hjemme altså. Det er jo litt merkelig å finne opp "fakta" da for å prøve å støtte seg selv. Anonymkode: a17c1...f48 Det kommer vel litt an på om de jobber eller ikke. De som jobbet har oenger p betale med og de som ikke jobber har ikke penger å betale med. De færreste jobber ved siden av skole. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #159 Skrevet 22. mars 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: I våre dager kan en 18-åring ta opp lån, kjøpe på kreditt og ha abonnementer der de vil, så selvsagt er de voksne. Hadde vi foreldrene lært de økonomi og å bli voksen fra de var barn, så hadde de blitt fine, voksne folk, men de fleste bærer så stort preg av at mamma og pappa har ordnet opp at jeg blir mer og mer bekymret for den gang de skal ta over landet. Det er ingenting galt i å lære barna sine at det koster å bo og leve. hun har forresten andeler i OBOS. Fant ut at det måtte hun ha. Hun har en bsu som er fylt opp hvert år fra hun ble konfirmert også, så hun er godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet. Hvor mange på 18 har nesten 70 000 på bsu? Anonymkode: 3118f...e70 70 000 på bsu er faktisk ikke så veldig mye.. Hun er jo ikke godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet med 70 000? Mine barn har ca 250 000 på hver sin konto og de er 6 og 9 år. Leieinntektene du krever av barnet ditt burde i det minste settes inn til boligsparing, ikke rett i lomma di. Det blir jo helt feil. Vi har en leilighet vi leier ut som ligger rett ved et stort studiested. Dersom barna våre ønsker å benytte seg av den under studietiden skal de få lov til det, helt gratis. De skal også få bo hjemme gratis så lenge de går på skole. Når de jobber blir det jo en annen sak. Anonymkode: 49186...506
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #160 Skrevet 22. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 70 000 på bsu er faktisk ikke så veldig mye.. Hun er jo ikke godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet med 70 000? Mine barn har ca 250 000 på hver sin konto og de er 6 og 9 år. Leieinntektene du krever av barnet ditt burde i det minste settes inn til boligsparing, ikke rett i lomma di. Det blir jo helt feil. Vi har en leilighet vi leier ut som ligger rett ved et stort studiested. Dersom barna våre ønsker å benytte seg av den under studietiden skal de få lov til det, helt gratis. De skal også få bo hjemme gratis så lenge de går på skole. Når de jobber blir det jo en annen sak. Anonymkode: 49186...506 Den andre sparekontoen vet jeg ikke, den har hun kontroll på selv. Det var en del på den sist jeg sjekket, men da hun ble 18 ble den overført til henne. Det spares på bsu hver år, 20 000,- Anonymkode: 3118f...e70
*Miss Marple* Skrevet 22. mars 2018 #161 Skrevet 22. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/pLl0E/Pengesjokk-a-bli-voksen Anonymkode: 3118f...e70 Jeg er enig i at man skal forberede ungene på voksenlivet, men jeg tror ikke jobben er gjort om man krever husleige av skoleelever Det er flere måte man kan gjøre dem økonomisk bevisst på, uten at de skal bidra til husholdningen når de er elever på vgs 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer vel litt an på om de jobber eller ikke. De som jobbet har oenger p betale med og de som ikke jobber har ikke penger å betale med. De færreste jobber ved siden av skole. Anonymkode: 3118f...e70 Med den holdningen så belønner man jo de som ikke jobber? Hadde datteren din vært mindre ansvarsbevisst hadde hun sluppet å betale for seg hjemme? Men jeg ser at du har bestemt deg og det er jo greit. Litt rart i grunn at du gidder å diskutere over flere sider når du ikke tar til deg et eneste argument som ikke støtter deg.
Mrs. Kaizer Skrevet 22. mars 2018 #162 Skrevet 22. mars 2018 Når våre blir 18, kommer vi ikke til å kreve husleie dersom de er under utdannelse. Er ikke aktuelt med noe friår her i gården, ikke interessert i ungdommer som bare driver dank. Mine tenåringsgutter har foreløpig planer om yrkesskolen, så da trenger de ikke et friår. Mest sannsynlig er de lærlinger når de er 18 og da tjener de jo litt penger. Vi kommer til å råde dem veldig sterkt om å spare mest mulig av lønnen sin. Dersom de ikke klarer det, kan det være vi "krever" husleie, men settes leien rett inn på sparekontoene deres og ikke til oss.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #163 Skrevet 22. mars 2018 8 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Jeg er enig i at man skal forberede ungene på voksenlivet, men jeg tror ikke jobben er gjort om man krever husleige av skoleelever Det er flere måte man kan gjøre dem økonomisk bevisst på, uten at de skal bidra til husholdningen når de er elever på vgs Med den holdningen så belønner man jo de som ikke jobber? Hadde datteren din vært mindre ansvarsbevisst hadde hun sluppet å betale for seg hjemme? Men jeg ser at du har bestemt deg og det er jo greit. Litt rart i grunn at du gidder å diskutere over flere sider når du ikke tar til deg et eneste argument som ikke støtter deg. Hvordan skal man ta betalt fra en som ikke har penger da? De som ikke jobber belønnes ikke på noen måte. De har jo aldri penger. De som jobber har penger og de blir mer økonomisk ansvarlige av det og også av å betale husleie. Jeg har bestemt meg, ja. De fleste økonomer forsvarer det jeg sier og da har det ikke så mye å si om anonyme damer på et forum kaller meg «mor», gjerrig, kald osv. Hadde det kommet gode argumenter, så kanskje jeg hadde endret mening, men de som har kommet er ikke overbevisende. Dessuten virker det som at de fleste ikke forstår at jeg taper en del penger per mnd og har dårligere økonomi ved å gjøre slik jeg gjør og de færreste får med seg at hun selv foreslo å bo i hybelen. Da heg sa at om hun skal bo der, så må huk betale. Jeg har ikke råd til å miste 4000 i inntekt i mnd og i tillegg få strømregningen hennes som må betales og innboforsikringen. Da hadde jeg mistet over 5000 i inntekt hver mnd og det tror jeg de færreste klarer. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #164 Skrevet 22. mars 2018 13 minutter siden, Me and my monkey skrev: Når våre blir 18, kommer vi ikke til å kreve husleie dersom de er under utdannelse. Er ikke aktuelt med noe friår her i gården, ikke interessert i ungdommer som bare driver dank. Mine tenåringsgutter har foreløpig planer om yrkesskolen, så da trenger de ikke et friår. Mest sannsynlig er de lærlinger når de er 18 og da tjener de jo litt penger. Vi kommer til å råde dem veldig sterkt om å spare mest mulig av lønnen sin. Dersom de ikke klarer det, kan det være vi "krever" husleie, men settes leien rett inn på sparekontoene deres og ikke til oss. Min går også yrkesfag, men valgte å ta et påbyggingsår. Hun skulle egentlif vært lærling fra sommeren 2017, men blir det da fra sommeren 2018 i stedet. Tror ikke hun har tenkt på friår en gang. Hun vet det ikke er aktuelt. Vi sparer på bsu og hun på sparekonto. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #165 Skrevet 22. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan skal man ta betalt fra en som ikke har penger da? De som ikke jobber belønnes ikke på noen måte. De har jo aldri penger. De som jobber har penger og de blir mer økonomisk ansvarlige av det og også av å betale husleie. Jeg har bestemt meg, ja. De fleste økonomer forsvarer det jeg sier og da har det ikke så mye å si om anonyme damer på et forum kaller meg «mor», gjerrig, kald osv. Hadde det kommet gode argumenter, så kanskje jeg hadde endret mening, men de som har kommet er ikke overbevisende. Dessuten virker det som at de fleste ikke forstår at jeg taper en del penger per mnd og har dårligere økonomi ved å gjøre slik jeg gjør og de færreste får med seg at hun selv foreslo å bo i hybelen. Da heg sa at om hun skal bo der, så må huk betale. Jeg har ikke råd til å miste 4000 i inntekt i mnd og i tillegg få strømregningen hennes som må betales og innboforsikringen. Da hadde jeg mistet over 5000 i inntekt hver mnd og det tror jeg de færreste klarer. Anonymkode: 3118f...e70 Om du ikke har råd til å la henne bo på hybelen var det jo bare å si nei når hun spurte. Barn må ikke få alt de ber om. Å la barnet betale slik du gjør hadde ikke falt meg inn. I mine øyne er det ikke bare mitt hjem. Det er like mye barnas. Og det er himmelvid forskjell på en voksen som bidrar til husholdningene økonomi og en tenåring på videregående. Anonymkode: 501ea...4d8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #166 Skrevet 22. mars 2018 Herregud, her var det mye kvalme å ufyselige svar fra voksne mennesker. Hva er det for noe med dere egentlig? Er dere sjalue for at denne moren har en fornuftig og takknemlig datter. Her gjør mor en stor bjørnetjeneste med å forberede datteren på realiteten som møter henne. Jeg bodde selv gratis hjemme frem til jeg begynte å studere. Men jeg skulle ønske at mine foreldra hadde tatt husleie av meg mens jeg bodde hjemme, for når jeg kom ut i den virkelige verden der man må disponere penger til mat, strøm, telefon, aktiviteter og bil/evt busskort så gikk jeg på en smell. Dere som sier at ungene deres skal spare på bsu i stedet for å betale huslele, ja flott er det, men hva med resten av økonomistyringen. Sparing er bare en liten prosentdel. Du kommer ikke langt med en full bsu konto hvis du ikke evner å betale regninger og se hva ting faktisk koster! Anonymkode: 6b725...ac9
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #167 Skrevet 22. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du ikke har råd til å la henne bo på hybelen var det jo bare å si nei når hun spurte. Barn må ikke få alt de ber om. Å la barnet betale slik du gjør hadde ikke falt meg inn. I mine øyne er det ikke bare mitt hjem. Det er like mye barnas. Og det er himmelvid forskjell på en voksen som bidrar til husholdningene økonomi og en tenåring på videregående. Anonymkode: 501ea...4d8 Når hun betaler, så går det og det var betingelsen og hun aksepterte. Vanskeligere er det faktisk ikke. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #168 Skrevet 22. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herregud, her var det mye kvalme å ufyselige svar fra voksne mennesker. Hva er det for noe med dere egentlig? Er dere sjalue for at denne moren har en fornuftig og takknemlig datter. Her gjør mor en stor bjørnetjeneste med å forberede datteren på realiteten som møter henne. Jeg bodde selv gratis hjemme frem til jeg begynte å studere. Men jeg skulle ønske at mine foreldra hadde tatt husleie av meg mens jeg bodde hjemme, for når jeg kom ut i den virkelige verden der man må disponere penger til mat, strøm, telefon, aktiviteter og bil/evt busskort så gikk jeg på en smell. Dere som sier at ungene deres skal spare på bsu i stedet for å betale huslele, ja flott er det, men hva med resten av økonomistyringen. Sparing er bare en liten prosentdel. Du kommer ikke langt med en full bsu konto hvis du ikke evner å betale regninger og se hva ting faktisk koster! Anonymkode: 6b725...ac9 Nå klarte jeg ikke henge med på om du er ironisk eller ikke. Bjørnetjeneste = tjeneste som virker mot sin hensikt. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #169 Skrevet 22. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men du er jo grunnleggende kjip. Jada hun har valgt hybel du taper på , der skjønner jeg du tar en sum, men du burde f eks tatt halvparten av utleieinntekt . Men du beviser med alt annet du skriver at du er kjip og har missa at du har forsørgerplikt ellers. Hun måtte betalt 500kr til mat om hun bodde på pikerommet??? Hvorfor? Og hun måtte som 16 åring betale eget busskort?? Fikk hun i det minste sin egen barnetrygd da i det minste siden du allerede da behandlet henne som voksen med egne penger? For da burde du jo gitt barnetrygden til henne. Du er kjip og flertallet her forteller deg det men ok fortsett å nekt. ( igjen å betale noe på hybel nå skjønner jeg , men jeg hadde tatt 2000kr ikke 1/3 av lønna, for du har ikke lån på den hybelen som koster deg engang 2000 i mnd. ) Anonymkode: d728b...dcd Hva i alle dager er KJIPT med å lære ungdommer at det koster penger å leve? Er det noe kunnskap de trenger i dagens samfunn, så er det nettopp dette! Økonomi må planlegges! Og det bør man faktisk få øve seg litt på før man flytter ut helt for seg selv. Anonymkode: d736d...f2b
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. mars 2018 #170 Skrevet 22. mars 2018 På 21.3.2018 den 14.10, Anonym bruker skrev: Syns det er forferdelig å ta husleie fra eget barn. Anonymkode: 80443...ba7 Det er ingen som snakker om barn her. Voksne mennesker i full jobb BØR betale for seg.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #171 Skrevet 22. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når hun betaler, så går det og det var betingelsen og hun aksepterte. Vanskeligere er det faktisk ikke. Anonymkode: 3118f...e70 Det er du selv som klager over at du mister penger og har dårlig økonomi pga ordningen. Derav kommentaren. Anonymkode: 501ea...4d8
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #172 Skrevet 22. mars 2018 1 minutt siden, Darwinia:-) skrev: Det er ingen som snakker om barn her. Voksne mennesker i full jobb BØR betale for seg. Personen det er snakk om er ikke i full jobb. Det er en ungdom på videregående som jobber litt ved siden av skolen. Anonymkode: 501ea...4d8
Gjest Darwinia:-) Skrevet 22. mars 2018 #173 Skrevet 22. mars 2018 (endret) 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Personen det er snakk om er ikke i full jobb. Det er en ungdom på videregående som jobber litt ved siden av skolen. Anonymkode: 501ea...4d8 Hva er det du snakker om??? Min kommentar var til hun som sa: "jeg kunne aldri tatt husleie av barnet mitt". Min kommentar og innlegget jeg kommenterte hadde ingenting med personen som jobbet ved siden av studiene å gjøre. Det var et annet innlegg. Endret 22. mars 2018 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #174 Skrevet 22. mars 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er du selv som klager over at du mister penger og har dårlig økonomi pga ordningen. Derav kommentaren. Anonymkode: 501ea...4d8 Nei. Igjen: jeg klarer det når hun betaler leie. Jeg hadde ikke klart å miste 4000 i mnd og i tillegg måtte betalt både strøm og forsikring. Hun betaler strøm og forsikring og litt til. Det går akkurat for en liten periode. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2018 #175 Skrevet 22. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Personen det er snakk om er ikke i full jobb. Det er en ungdom på videregående som jobber litt ved siden av skolen. Anonymkode: 501ea...4d8 Personen det er snakk om i HI er en voksen, men full jobb som tar et friår fra skolen... Anonymkode: 3118f...e70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå