Gå til innhold

Hvor mye er det rimelig at 18-åring betaler i husleie hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere måter å lære barn om økonomi på enn å kreve husleie og matpenger av en flittig og flink ungdom som jobber ved siden av videregående altså..

Jeg har selv en 16 (snart 17) åring som går i 1.klasse på vgs og jobber litt ved siden av. Han tjener mellom 3.500 og 5.500 kr i måneden alt ettersom hvor mye han jobber. Jeg synes det skal belønnes at han jobber, kunne ikke falle meg inn å ta husleie av han. 

Men vi har selvfølgelig satt oss ned og snakket sammen om økonomi og økonomistyring. Han fikk 1.000 kr i måneden i månedslønn av meg før han fikk denne jobben, det hadde jeg sagt at han skulle få til han skal ut i læra. Når han da fikk en jobb skal ikke jeg "straffe" han ved å slutte gi han månedslønn, han skal få lov å føle seg rik og flink fordi han tjener egne penger.

Han har opprettet nettbank og flere kontoer, i tillegg til den sparebøssekontoen jeg en gang laget til han som han ikke har tilgang på selv enda. Månedslønnen fra meg på 1.000 kr har vi da blitt enige om at jeg setter rett på høyrentekontoen så den spares. Så har han opprettet fast trekk fra sin lønningskonto over til høyrentekontoen pluss at han også overfører penger til en konto nr to som han ikke har kort til for å hindre seg selv i å sløse vekk lønna. Han sparer til bil så han kan komme seg greit på jobb når han blir lærling og han skal opprette bsu konto når han kommer over fribeløpet og skal betale skatt.

Han er en fornuftig fyr som styrer pengene sine godt.

Anonymkode: e42b7...17b

Du har valgt dette og jeg har valgt å la mitt barn få flytte på egen hybel og betale for det. Jeg krevde heller ikke noen husleie før hun ble 18, så da hun var 16-17 så bodde hun gratis hjemme og fikk bruke lønnen som hun ville, men måtte betale busskortet sitt med den. Da hun ble 18, så ville hun bo i hybelen og det fikk hun lov til. Det betyr at jeg taper 4000,- per mnd. En inntekt jeg har lån etter og derfor blir det trangere økonomi på meg. Betingelsen for å kunne bo der var at hun betalte 1/3 av lønnen sin og det har hun gått med på selv. Hun kunne bodd hjemme og betalt betydelig mindre, men det valgte hun da ikke. Jeg synes det er rett og rimelig å be om at den som bor i husstanden og tjener penger blir med på å sette opp budsjettene og deltar det som er rimelig på innkjøp. 

Jeg kunne aldri valgt å gjøre det på din måte. Men jeg har ikke et behov for å fortelle andre at det de gjør er galt. Men alle av datterens venner som jobber betaler husleie til foreldre fra de er 18. De fleste betaler 1000,-

Anonymkode: 3118f...e70

Skrevet

Men du er jo grunnleggende kjip. Jada hun har valgt hybel du taper på , der skjønner jeg du tar en sum, men du burde f eks tatt halvparten av utleieinntekt . Men du beviser med alt annet du skriver at du er kjip og har missa at du har forsørgerplikt ellers. Hun måtte betalt 500kr til mat om hun bodde på pikerommet??? Hvorfor? Og hun måtte som 16 åring betale eget busskort?? Fikk hun i det minste sin egen barnetrygd da i det minste siden du allerede da behandlet henne som voksen med egne penger? For da burde du jo gitt barnetrygden til henne. Du er kjip og flertallet her forteller deg det men ok fortsett å nekt. ( igjen å betale noe på hybel nå skjønner jeg , men jeg hadde tatt 2000kr ikke 1/3 av lønna, for du har ikke lån på den hybelen som koster deg engang 2000 i mnd. )

Anonymkode: d728b...dcd

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du er jo grunnleggende kjip. Jada hun har valgt hybel du taper på , der skjønner jeg du tar en sum, men du burde f eks tatt halvparten av utleieinntekt . Men du beviser med alt annet du skriver at du er kjip og har missa at du har forsørgerplikt ellers. Hun måtte betalt 500kr til mat om hun bodde på pikerommet??? Hvorfor? Og hun måtte som 16 åring betale eget busskort?? Fikk hun i det minste sin egen barnetrygd da i det minste siden du allerede da behandlet henne som voksen med egne penger? For da burde du jo gitt barnetrygden til henne. Du er kjip og flertallet her forteller deg det men ok fortsett å nekt. ( igjen å betale noe på hybel nå skjønner jeg , men jeg hadde tatt 2000kr ikke 1/3 av lønna, for du har ikke lån på den hybelen som koster deg engang 2000 i mnd. )

Anonymkode: d728b...dcd

Vel. 1/3 av lønnen, som jeg har skrevet flere ganger, varierer fra 1000-2500. Jeg har lån på huset hvor det er tatt høyde for inntekt av utleiedel. Derfor blir min økonomi dårligere av at hun bor der. 

Tror ikke du helt vet hva et busskort for en ungdom koster. Her i fylket betaler de 310,- i mnd for busskortet. Da kan de ta buss når og hvor de vil innenfor fylkesgrensen. Barnetrygden til barna mine har alltid blitt satt inn på egen konto i barnets navn.

Å betale 500,- av lønnen for å delta i matbudsjettet er ingen straff. Det er billigere enn å flytte ut og dyrere enn gratis, men det er ikke en straff på noen måte. 

Hva de fleste på et nettforum mener, kan jeg ikke ta hensyn til. Jeg lever faktisk i den verden som er utenfor denne og der er realiteten en annen. Det er vel de som synes jeg er kjip som svarer og de som ikke har noen mening om det, svarer ikke. Det er ikke et flertall selv om de få som synes jeg er kjip uttrykker det. Hva med alle de som ikke har svart? Deres mening er muligens helt nøytral: de bryr seg ikke.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha... hun bor jo ikke for seg selv. Hun bor i sin mors hus og spiser med dem osv. 

Anonymkode: a17c1...f48

Hun bor i en hybelleilighet som familien har inntekter fra, det er naturlig at man betaler litt for slike goder. Hadde du synes det var bedre hvis hun ikke fikk lov til å spise hjemme? 

Skrevet
6 minutter siden, Helene Harepus skrev:

Hun bor i en hybelleilighet som familien har inntekter fra, det er naturlig at man betaler litt for slike goder. Hadde du synes det var bedre hvis hun ikke fikk lov til å spise hjemme? 

Det er jo helt tydelig at denne "moren" ser på dette mennesket som en økonomisk byrde og mulighet for inntekt. Ikke mye morskjærlighet der. Supertrist! Skjønner jo hvorfor jenta vil komme lengst mulig unna...

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo helt tydelig at denne "moren" ser på dette mennesket som en økonomisk byrde og mulighet for inntekt. Ikke mye morskjærlighet der. Supertrist! Skjønner jo hvorfor jenta vil komme lengst mulig unna...

Hvis hun ville lengst mulig unna, så hadde hun vel flyttet ut og droppet middag med oss. Hun elsker familien sin og vi elsker henne. Å lære barna sine om den økonomiske verden er ikke å ikke være glad i barna sine. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt! Jenta har da vitterlig fått lov til å velge dette selv. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis hun ville lengst mulig unna, så hadde hun vel flyttet ut og droppet middag med oss. Hun elsker familien sin og vi elsker henne. Å lære barna sine om den økonomiske verden er ikke å ikke være glad i barna sine. 

Det går fint an å lære barna om økonomi uten å ta pengene deres. Barn som orker jobbe ved siden av skole fortjener de pengene selv. Det du lærer henne med dette er noe helt annet. Hva med å lære om raushet og faktisk gi henne kred for at hun jobber? Måten du skriver i denne tråden viser jo tydelig at det ikke er mye varme og raushet fra din side. 

Skrevet
1 minutt siden, Helene Harepus skrev:

Ærlig talt! Jenta har da vitterlig fått lov til å velge dette selv. 

Hehe... bo på jenterommet og betale eller komme lenger unna "mamma" og betale? "Moren" setter krav om å betale for seg og ville gladelig tatt pengene hennes før 18 også? Denne jenta har neppe mye valg om noe. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går fint an å lære barna om økonomi uten å ta pengene deres. Barn som orker jobbe ved siden av skole fortjener de pengene selv. Det du lærer henne med dette er noe helt annet. Hva med å lære om raushet og faktisk gi henne kred for at hun jobber? Måten du skriver i denne tråden viser jo tydelig at det ikke er mye varme og raushet fra din side. 

Orker å jobbe? For 20 år siden jobbet de fleste av mine venner ved siden av å gå på skole. Alle måtte betale husleie fra vi var 18 år og vi hadde lekser og oppgaver og det hele. De videregående skolene i dag er nesten leksefri i forhold til da jegjeg gikk der. Datteren min har 2 innleveringer hver uke. En i matte og en i yrkesfaget. Denne uken har de leksefri. Å jobbe 4 timer en dag i uken og annenhver lørdag er ikke noe man skal «orke». Det da helt vanlig om man er over 18 år å jobbe ved siden av skolen. Når man skal over på universitet eller høyskole, så var det nødvendig å jobbe ved siden av skolen. De fleste jeg kjente jobbet i Securitas. Jeg hadde en jobb i kiosk og en på restaurant. 

Hun får masse kred for å jobbe. Hun får feks det privilegiet at jeg sa ja til å kaste ut de som leide hybelen slik at hun kunne flytte inn der. Hun har lært at det lønner seg å jobbe. Og lært at det koster penger å bo for seg selv.

Skrevet

Virker som «mor mafiaboss» fra dag 1 har betraktet denne lille jenta som en pengemaskin hun kunne presse for mest mulig penger.

Anonymkode: 1a877...756

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe... bo på jenterommet og betale eller komme lenger unna "mamma" og betale? "Moren" setter krav om å betale for seg og ville gladelig tatt pengene hennes før 18 også? Denne jenta har neppe mye valg om noe. 

Nå har jeg, som sagt, ikke nevnt med et ord til henne at hun nok måtte betalt for å bo på pikerommet. Det var hun selv som spurte om å bo i hybelen. Jeg sa at da måtte hun betale. Så da ble det sånn.

hvor skriver jeg at jeg ville tatt penger av henne før hun ble 18? Jeg har da skrevet akkurat det motsatte av det. Frem til hun ble 18, så betalte hun busskortet sitt selv. Jeg kjøpte alt annet. Selvsagt ikke ubegrenset. Hvis hun trengte nye gensere, så kjøpte jeg de, hvis hun hadde mange gensere, men hadde såååååå lyst på en, aå kjøpte hun den selv. Jeg betalte også telefonen hennes. Men da hun ble 18, så måtte hun ta mer og meg ansvar selv. Det er sånn barneoppdragelse funker. De blir født totalt hjelpesløse og så skal de bli mer og mer selvstendige før de skal ut i voksenverden og klare seg uten mor og far.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Virker som «mor mafiaboss» fra dag 1 har betraktet denne lille jenta som en pengemaskin hun kunne presse for mest mulig penger.

Du kan jo heller komme med et saklig argument på hvorfor det er skadelig og hvorfor jeg er så slem? 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du gi deg. Pengemaskin? Presse for penger? Mor mafiaboss? 

Helt greit å ta litt betalt for å bo på hybel hjemme. 

Anonymkode: db043...21c

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her betales 1/3 av lønnen. Nå jobber hun ved siden av skole da, så det blir ikke svimlende summer, men mellom 1000 og 2000. Kravet for at hun skulle kunne bo hjemme etter fylte 18 var at hun måtte skaffe jobb og betale husleie. Hun betaler også tekefonen sin selv, så hun sitter nok igjen med bare 1/3 til fritt bruk, men det er ikke uvanlig som voksen heller.

Oj! Dette syns jeg var drøyt!  Jeg er virkelig glad for at mine foreldre ikke holdt på sånn, da jeg bodde hjemme til jeg var 22 og gikk på universitetet og jobbet ved siden av. Da hadde jeg muligheten til å spare meg opp egenkapital til kjøp av første bolig.

Anonymkode: b57af...157

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj! Dette syns jeg var drøyt!  Jeg er virkelig glad for at mine foreldre ikke holdt på sånn, da jeg bodde hjemme til jeg var 22 og gikk på universitetet og jobbet ved siden av. Da hadde jeg muligheten til å spare meg opp egenkapital til kjøp av første bolig.

Anonymkode: b57af...157

Hvis du hadde lest hele tråden så bor datteren i hybelen som mor gjorde tilgjengelig ved å si opp leieboerne. Mor har lån på huset hvor inntekt på hybelen er inkludert (4000 kr hvis hun skal leie det ut eksternt). Det er faktisk bare rett og rimelig at datteren må betale noe når hun opptar en del av huset som gav en inntekt på 4000 kr før hun flyttet dit. Hvis datteren hadde valgt å bo på jenterommet hadde ikke husleie vært aktuelt.

Anonymkode: 64afd...aa0

Skrevet

Min 17 åring jobber i tillegg til skole og må betale litt for å bo hjemme.

hvorfor? For å lære livets realiteter, man må betale for å bo, mat osv. Han betaler en fast prosent av lønna si til meg som husleie. Det han ikke vet er at alle pengene settes på egen konto og han får dem igjen senere når han skal på boligmarkedet.

flere av de på hans alder sløser og bruker MYE penger. Defår disponere mye selv og selv om foreldrene har sagt de skal spare så gjør det ikke det. Noen av de han kjenner skal visst bruke store summer av sparepengene sine på russebuss.

økonmi må læres, særlig i dagens kontantløse samfunn. 

17 åringen sier at egentlig trenger han ikke så mye penger selv, busskort, mobil og kantinepenger. Ellers får han selvsagt lommepenger av oss slik som de mindre søskena gjør. Han skal ikke bli straffet for å tjene penger. 

Anonymkode: cfc3a...888

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg, som sagt, ikke nevnt med et ord til henne at hun nok måtte betalt for å bo på pikerommet. Det var hun selv som spurte om å bo i hybelen. Jeg sa at da måtte hun betale. Så da ble det sånn.

hvor skriver jeg at jeg ville tatt penger av henne før hun ble 18? Jeg har da skrevet akkurat det motsatte av det. Frem til hun ble 18, så betalte hun busskortet sitt selv. Jeg kjøpte alt annet. Selvsagt ikke ubegrenset. Hvis hun trengte nye gensere, så kjøpte jeg de, hvis hun hadde mange gensere, men hadde såååååå lyst på en, aå kjøpte hun den selv. Jeg betalte også telefonen hennes. Men da hun ble 18, så måtte hun ta mer og meg ansvar selv. Det er sånn barneoppdragelse funker. De blir født totalt hjelpesløse og så skal de bli mer og mer selvstendige før de skal ut i voksenverden og klare seg uten mor og far.

Du motsier deg selv. Og ja, til din siste setning, det er VELDIG tydelig at det for deg haster å bli kvitt barna. DET har vi skjønt. Når de er 18 er jobben din ferdig. Jeg er selv 42 år, men mine foreldre er fortsatt i mitt liv. Hender de hjelper meg med så mangt til og med. 

Skrevet

Du motsier deg selv. Og ja, til din siste setning, det er VELDIG tydelig at det for deg haster å bli kvitt barna. DET har vi skjønt. Når de er 18 er jobben din ferdig. Jeg er selv 42 år, men mine foreldre er fortsatt i mitt liv. Hender de hjelper meg med så mangt til og med. 

Det har jeg vel ikke nevnt med et ord. Hadde jeg ønsket å bli kvitt barna, så hadde jeg sendt de i fosterhjem eller kastet de ut den dagen de ble 18. I stedet kastet jeg ut leieboeren og ga datteren min muligheten til eget sted å bo. Jeg er 36 år og har foreldrene mine i livet mitt, men trenger ikke økonomisk støtte fra de. Jeg tjener egne penger og har gjort det fra den dagen jeg flyttet ut, 15 år ganmel. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Vel. 1/3 av lønnen, som jeg har skrevet flere ganger, varierer fra 1000-2500. Jeg har lån på huset hvor det er tatt høyde for inntekt av utleiedel. Derfor blir min økonomi dårligere av at hun bor der. 

Tror ikke du helt vet hva et busskort for en ungdom koster. Her i fylket betaler de 310,- i mnd for busskortet. Da kan de ta buss når og hvor de vil innenfor fylkesgrensen. Barnetrygden til barna mine har alltid blitt satt inn på egen konto i barnets navn.

Å betale 500,- av lønnen for å delta i matbudsjettet er ingen straff. Det er billigere enn å flytte ut og dyrere enn gratis, men det er ikke en straff på noen måte. 

Hva de fleste på et nettforum mener, kan jeg ikke ta hensyn til. Jeg lever faktisk i den verden som er utenfor denne og der er realiteten en annen. Det er vel de som synes jeg er kjip som svarer og de som ikke har noen mening om det, svarer ikke. Det er ikke et flertall selv om de få som synes jeg er kjip uttrykker det. Hva med alle de som ikke har svart? Deres mening er muligens helt nøytral: de bryr seg ikke.

Du har dukket opp her på forumet og spurt folk til råds. Alle her har fortalt deg at du har en grunnleggende kjip holdning til eget barn. Dette gjelder særlig det at du nekter å ta inn over deg at du har en klar forsørgerplikt for din datter som går på videregående og er 18 år gammel. Selv når du får påpekt dette, forklart hvorfor med kilder, fortsetter du å pukke paragrafer (som du ikke forstår) i stedet for bare å ta inn over deg at du har denne forsørgerplikten. Hvorfor i alle land og dager er det så viktig for deg å overbevise fremmede på et forum at du IKKE trenger å forsørge din datter??

Det er helt klart at du IKKE kan kreve at din datter betaler for å bo på pikerommet, for mat, busskort eller andre nødvendigheter. Hvis det er slik (noe vi ikke vet) at pikerommet er et helt kurant rom så kunne det kanskje i teorien vært greit om din datter betalte deg noe for å overta en utleiehybel, hvis dette skjedde i en situasjon preget av frivillighet og hvor datteren ikke følte at hun "uansett" måtte betale deg leie. Men dette er ikke hovedpoenget i denne diskusjonen. Hovedpoenget virker å være en grunnleggende kjip holdning, herunder at du tyr til alle midler for å (feilaktig) hevde at du ikke trenger å forsørge din datter, og det som har kommet frem om at datteren uansett måtte betale.

Du tilhører en generasjon som har forbrukt og forurenset og fått en voldsom verdigstigning (særlig på bolig) opp i fanget. Alt dette betales for av neste generasjon. Så om noen skulle betale noe burde det være du som betalte til din datter.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg vel ikke nevnt med et ord. Hadde jeg ønsket å bli kvitt barna, så hadde jeg sendt de i fosterhjem eller kastet de ut den dagen de ble 18. I stedet kastet jeg ut leieboeren og ga datteren min muligheten til eget sted å bo. Jeg er 36 år og har foreldrene mine i livet mitt, men trenger ikke økonomisk støtte fra de. Jeg tjener egne penger og har gjort det fra den dagen jeg flyttet ut, 15 år ganmel. 

Du nevner det mellom linjene overalt. Du oser ikke varme, omsorg og raushet. Du er gjerrig og kjip og evner ikke å se det økonomisk viktige her. At det hun trenger mest av alt er startkapital når hun skal inn på boligmarkedet. Hun burde blitt lært til å spare disse pengene til da, ikke betale "moren" sin. At verden er dyr og kjip lærer de jo raskt uansett uten å måtte lære det the hard way med kjip mor. Dine pedagogiske evner når det gjelder økonomi er mildt sagt sørgelige. 

Skrevet

Du har dukket opp her på forumet og spurt folk til råds. Alle her har fortalt deg at du har en grunnleggende kjip holdning til eget barn. Dette gjelder særlig det at du nekter å ta inn over deg at du har en klar forsørgerplikt for din datter som går på videregående og er 18 år gammel. Selv når du får påpekt dette, forklart hvorfor med kilder, fortsetter du å pukke paragrafer (som du ikke forstår) i stedet for bare å ta inn over deg at du har denne forsørgerplikten. Hvorfor i alle land og dager er det så viktig for deg å overbevise fremmede på et forum at du IKKE trenger å forsørge din datter??

Det er helt klart at du IKKE kan kreve at din datter betaler for å bo på pikerommet, for mat, busskort eller andre nødvendigheter. Hvis det er slik (noe vi ikke vet) at pikerommet er et helt kurant rom så kunne det kanskje i teorien vært greit om din datter betalte deg noe for å overta en utleiehybel, hvis dette skjedde i en situasjon preget av frivillighet og hvor datteren ikke følte at hun "uansett" måtte betale deg leie. Men dette er ikke hovedpoenget i denne diskusjonen. Hovedpoenget virker å være en grunnleggende kjip holdning, herunder at du tyr til alle midler for å (feilaktig) hevde at du ikke trenger å forsørge din datter, og det som har kommet frem om at datteren uansett måtte betale.

Du tilhører en generasjon som har forbrukt og forurenset og fått en voldsom verdigstigning (særlig på bolig) opp i fanget. Alt dette betales for av neste generasjon. Så om noen skulle betale noe burde det være du som betalte til din datter.

Jeg har da ikke bedt noen om råd for noe. Hvor tar du det fra?

hvis du googler litt, og leser litt i lovene og tolkningene av disse, så vil du se at det jeg sier ikke er usant. 

Jeg kan be min datter betale 4000,- i leie for hybelen om jeg vil det. Men da må jo jeg betale henne penger for at hun skal ha lommepenger og da går vinningen opp i spinningen. Hun kunne bodd på hybel et annet sted og søkt om bidrag fra oss foreldre, men det vil hun ikke. Hun vil ha oss foreldre i nærheten som en trygghet, og det har hun fått lov til. Hun er selv ansvarlig for å betale tekefonen sin og busskortet sitt og husleien. Hadde ikke pengene strukket til måned etter måned, så måtte vi selvsagt sett på det, men hun har alltid penger til overs i slutten av måneden som hun setter inn på sparekonto (som sagt, fylles bsu opp med maksbeløp hvert år i tillegg). Jeg kan ikke se at hun har behov for økonomisk hjelp når hun klarer seg selv. 

For eksempel står telefonen hennes i hennes navn. Hvem får regningen om hun ikke betaler den tenker du? Og inkassosaken? Hvilket navn tenker du den blir registrert i? Og hvis hun ikke hadde bodd hjemme og ikke betalte husleien? Hvem hadde fått inkassosaken da? Hun eller vi foreldre? Eller om hun skaffet kredittgjeld og ikke klarte å betale? 

Nå har hun alt hun trenger av møbler, klær, kjøkkenting og alt hun trenger. Skulle hun ha behov for noe som koster mye, så ville jeg hjulpet til med det, men hovedsakelig skal hun betale husleie for å kunne bo i hybelen.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du nevner det mellom linjene overalt. Du oser ikke varme, omsorg og raushet. Du er gjerrig og kjip og evner ikke å se det økonomisk viktige her. At det hun trenger mest av alt er startkapital når hun skal inn på boligmarkedet. Hun burde blitt lært til å spare disse pengene til da, ikke betale "moren" sin. At verden er dyr og kjip lærer de jo raskt uansett uten å måtte lære det the hard way med kjip mor. Dine pedagogiske evner når det gjelder økonomi er mildt sagt sørgelige. 

Jeg visste ikke at man måtte sy økonomiske puter under armene på barna for å gå fra «mor» til mor. Hun kommer til å ha en fin startkapital når hun er ferdig i lære. 

Hadde jeg vært gjerrig, så hadde jeg bedt henne bli på pikerommet og tjent penger på utleie. Det har jeg altså valgt å ikke gjøre. 

Jeg tenker at det beste for mine barn er at de klarer seg økonomisk den dagen de flytter for seg selv i stedet for å ha flere tusen og kanskje hundretusen i gjeld før de er 20. Jeg ønsker ikke at barna mine skal lære økonomi på den vanskelige måten. Da kommer de seg aldri inn på boligmarkedet

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg visste ikke at man måtte sy økonomiske puter under armene på barna for å gå fra «mor» til mor. Hun kommer til å ha en fin startkapital når hun er ferdig i lære. 

Hadde jeg vært gjerrig, så hadde jeg bedt henne bli på pikerommet og tjent penger på utleie. Det har jeg altså valgt å ikke gjøre. 

Jeg tenker at det beste for mine barn er at de klarer seg økonomisk den dagen de flytter for seg selv i stedet for å ha flere tusen og kanskje hundretusen i gjeld før de er 20. Jeg ønsker ikke at barna mine skal lære økonomi på den vanskelige måten. Da kommer de seg aldri inn på boligmarkedet

Be dem spare penger istedenfor at mor tar dem er å sy puter under armene på?? Fin startkapital? 100k liksom? Hehe... Så om ikke du hadde tatt pengene hennes hadde hun hatt gjeld?? Si meg, er du full?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Be dem spare penger istedenfor at mor tar dem er å sy puter under armene på?? Fin startkapital? 100k liksom? Hehe... Så om ikke du hadde tatt pengene hennes hadde hun hatt gjeld?? Si meg, er du full?

Hvis man ønsker å overtolke og «lese mellom linjer» som ikke er tilstede, så kan det hende at det du sier er sant. 

Nå er det imidlertid sånn at jeg ikke skriver noe annet enn det jeg skriver og ikke mener det annerledes enn det det står. 

Jeg kan forklare det superenkelt: hver mnd betaler hun 1/3 av lønn til meg som husleie. Det hun har av overskudd setter inn på høyrentekonto. Jeg har ikke oversikt over hvor mye hun har der da jeg ikke er disponent på den kontoen. Hvert år fyller vi bsu opp med maksimal sparingsbeløp. Hittil har det blitt satt inn. 70 000 på den. Renter er ikke iregnet. 

For å kjøpe en start-hjem-hybel trenger man her i området å betale ca 300 000 for den. Dersom hun har 150 000 i egenkapital får hun lett lån når hun har inntekt. Lånet kan nedbetales på noen få år og når hun da selger, så vil hun ha en ennå mer solid egenkapital ved å investere i noe som øker i verdi. Samtidig er det ingenting som hindrer henne i å fortsette å spare selv etter at hun har kjøpt seg et sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...