Gå til innhold

Hvor mye er det rimelig at 18-åring betaler i husleie hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
21 minutter siden, Helene Harepus skrev:

Slik jeg forstår det, har jenta tatt over familiens utleiehybel slik at de mister inntekt og det er derfor hun må betale. Dette er også noe hun har valgt selv. Jeg ser helt ærlig ikke problemet med at hun må betale litt husleie under disse omstendighetene. 

Det stemmer. Hun spiser (selvsagt gratis) middag med oss de dagene hun ikke jobber. Når hun jobber, så spiser hun gratis på jobb (restaurant). Men hun liker å ha sitt eget «rede» så hun kan prøve seg på å bo alene før hun faktisk skal det. 

Anonymkode: 3118f...e70

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er ulovlig. Du har fått forklart hvorfor. Ditt eget barn som du har forsørgerplikt for er ikke en tilfeldig person over 18 år. Du har plikt etter loven til å forsørge barnet; å forsørge barnet omfatter å betale for bolig, mat, klær og annet barnet trenger. Herregud for en kjerring du er. Er glad jeg ikke har deg til «mor».

Anonymkode: 1a877...756

Hvis du selv leser hva den paragrafen sier, så vil du se at det du hevder ikke stemmer. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker jo rundt det selv. I linken din står det videre 

«I utgangspunktet bortfaller foreldrenes forsørgelsesplikt når barnet fyller 18 år. Det kan imidlertid avtales at plikten til forsørgelse skal vare lenger, og i noen tilfeller vil den også vare lenger. Barnet kan nemlig ha krav på pengetilskudd for å fullføre vanlig skolegang, og i dagens samfunn vil det si frem til avslutning av videregående skole. I visse tilfeller kan foreldrene også pålegges å yte tilskudd til annen videreutdanning. Lovens krav er at dette i så fall må være "rimelig etter interessene og givnaden til barnet". Forutsetningen er da at barnet ikke har andre muligheter til å skaffe seg midler, noe barnet ofte kan ha gjennom stipend via Statens lånekasse for utdanning.» 

Du blander kortene her. Setningen du har uthevet gjelder annen videre utdanning. "I visse tilfeller kan foreldrene også pålegges å yte tilskudd til annen videreutdanning. Lovens krav er at dette i så fall må være "rimelig etter interessene og givnaden til barnet". Forutsetningen er da at barnet ikke har andre muligheter til å skaffe seg midler, noe barnet ofte kan ha gjennom stipend via Statens lånekasse for utdanning."

Anonymkode: 925cc...865

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den øverste lenken nevner ikke noe om man er i jobb eller ikke, så det kan man ikke ta med.

den andre henviser til hele loven og ikke en paragraf

Om barnet er i jobb anses ikke som relevant. Det eneste unntaket det opplyses om er om foreldrene selv har svak økonomi. Hadde barnet vært litt under 18 kunne det at det jobbet og måtte stå for deler av forsørgernes utgifter slik st det muligens gikk på bekostning av skolearbeidet (for da jobber det ikke lite), blitt en omsorgssviktssak.

Anonymkode: 51f6d...8ed

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du blander kortene her. Setningen du har uthevet gjelder annen videre utdanning. "I visse tilfeller kan foreldrene også pålegges å yte tilskudd til annen videreutdanning. Lovens krav er at dette i så fall må være "rimelig etter interessene og givnaden til barnet". Forutsetningen er da at barnet ikke har andre muligheter til å skaffe seg midler, noe barnet ofte kan ha gjennom stipend via Statens lånekasse for utdanning."

Og der jeg ikke har uthevet står det at forsørgeplikten bortfaller når barnet blir 18, men at det i noen tilfeller KAN avtales å forsørge videre og at det i noen tilfeller KAN hende at barnet har krav på tilskudd til å fullføre skolegang. Og paragraf 66 sier akkurat det samme. En ekstrajobb er ikke NØDVENDIGVIS egne midler, men når man tjener 4-6000 i mnd og har 1000-2000 i husleie, gratis middag hver dag og gratis strøm/Internett, så tenker jeg at hun har mellom 3 og 4000 i mnd å betale tlf og busskort og kjøpe brød og pålegg for. Det går veldig bra. Overskuddet hver mnd setter hun inn på bsu. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om barnet er i jobb anses ikke som relevant. Det eneste unntaket det opplyses om er om foreldrene selv har svak økonomi. Hadde barnet vært litt under 18 kunne det at det jobbet og måtte stå for deler av forsørgernes utgifter slik st det muligens gikk på bekostning av skolearbeidet (for da jobber det ikke lite), blitt en omsorgssviktssak.

Anonymkode: 51f6d...8ed

Hun har jobbet siden hun var 16, og det har aldri gått utover skolen. Det er selvsagt en forutsetning når man skal jobbe. Jeg kunne sikkert bedt om husleie da også, men vi avtalte at hun skulle bo gratis sammen med oss til hun ble 18, og så flytte ned på hybelen og bo der alene og betale husleie. Alle møblene og alle ting i hybelen har jeg kjøpt litt her og der og er hennes som hun kan ta med når hun flytter. Om et par år vil hun ha mulighet til å flytte ut og rett inn i sin egen leilighet når hun er ferdig utdannet. 

Jeg har en del med barnevernet å gjøre i jobbsammenheng og flere av de mener det er alt for få foreldre i dag som lærer barna å betale for seg flr de flytter hjemmefra. Statistikk sier også at fler og fler unge voksne havner i en gjeldskrise fordi de ikke lærer om fornuftig pengebruk og hva som skjer om man ikke betaler en faktura. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der jeg ikke har uthevet står det at forsørgeplikten bortfaller når barnet blir 18, men at det i noen tilfeller KAN avtales å forsørge videre og at det i noen tilfeller KAN hende at barnet har krav på tilskudd til å fullføre skolegang. Og paragraf 66 sier akkurat det samme. En ekstrajobb er ikke NØDVENDIGVIS egne midler, men når man tjener 4-6000 i mnd og har 1000-2000 i husleie, gratis middag hver dag og gratis strøm/Internett, så tenker jeg at hun har mellom 3 og 4000 i mnd å betale tlf og busskort og kjøpe brød og pålegg for. Det går veldig bra. Overskuddet hver mnd setter hun inn på bsu. 

Du leser de ordene du vil lese og hopper over resten. Ja, den bortfaller som hovedregel når barnet blir 18, men barnet har krav på støtte til å fullføre vanlig skolegang, som i dagens samfunn betyr vgs. De skriver kan (og ikke har), fordi det finnes noen unntak som når de f.eks har arvet store pengesummer, fått utbetalt stor forsikringssummen eller foreldrene faktisk ikke har økonomisk mulighet til det. I visse tilfeller kan barna ha krav på forlenget tilskudd til annen utdanning. Det siste tilfelle gjelder bare dersom barnet ikke har tilgang til andre midler.

Skrevet

Ingenting så lenge de går på skole. Når de jobber derimot har jeg tatt 1/3 av lønna, uansett størrelse. Pengene har jeg satt inn på ungdommens BSU så jeg ble ikke rik av det akkurat.. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du leser de ordene du vil lese og hopper over resten. Ja, den bortfaller som hovedregel når barnet blir 18, men barnet har krav på støtte til å fullføre vanlig skolegang, som i dagens samfunn betyr vgs. De skriver kan (og ikke har), fordi det finnes noen unntak som når de f.eks har arvet store pengesummer, fått utbetalt stor forsikringssummen eller foreldrene faktisk ikke har økonomisk mulighet til det. I visse tilfeller kan barna ha krav på forlenget tilskudd til annen utdanning. Det siste tilfelle gjelder bare dersom barnet ikke har tilgang til andre midler.

Men mitt barn har tilgang på andre midler. Hun har en egen inntekt og bruker den aldri opp. Hun kan betale leie, telefon, mat og busskort og har fortsatt et overskudd hver mnd, så det er ikke et problem at hun ikke har egne midler slik det fremkommer av loven også. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mitt barn har tilgang på andre midler. Hun har en egen inntekt og bruker den aldri opp. Hun kan betale leie, telefon, mat og busskort og har fortsatt et overskudd hver mnd, så det er ikke et problem at hun ikke har egne midler slik det fremkommer av loven også. 

Hun kan betale leie ja, men en MOR ville da ikke kreve det av sitt barn som går på skolen. 

Anonymkode: a17c1...f48

Skrevet

Hun kan betale leie ja, men en MOR ville da ikke kreve det av sitt barn som går på skolen. 

Hvorfor ikke det? Hun leier faktisk en egen hybel fremfor å bo på pikerommet. 

Skrevet

Nei, men så fikk denne datteren også lov til å flytte inn i utleiehybelen, selvfølgelig koster det penger å bo for seg selv! 

Skrevet
5 minutter siden, Helene Harepus skrev:

Nei, men så fikk denne datteren også lov til å flytte inn i utleiehybelen, selvfølgelig koster det penger å bo for seg selv! 

Hahaha... hun bor jo ikke for seg selv. Hun bor i sin mors hus og spiser med dem osv. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hahaha... hun bor jo ikke for seg selv. Hun bor i sin mors hus og spiser med dem osv. 

Hva er osv? Hun opptar en hybel jeg ellers kunne tjent 4000 i mnd på. Hun spiser der, sover der, vasker klær der, har venner på besøk der, bor der. At hun spiser middag med oss de dagene hun ikke jobber og ikke er ute med venner eller har venner på besøk er ikke så uvanlig. Spiser/spiste du aldri middag med foreldrene dine etter du flyttet ut?

Skrevet

En 18-åring som går på videregående og bor i huset til en eller begge foreldrene skal ikke betale leie. Punktum! Det er dypt umoralsk. Aldri hørt på maken i vår tid. Maken til «mor»!

Skrevet

Jeg ville tatt 5000 kr i måneden, og satt de 50/50 på BSU og sparekonto, og det hadde jeg vært åpen om at jeg gjorde. En hjelp til å spare, tenker jeg :) Kommer til å oppfordre henne til å spare mer på egenhånd også. Men penger til reiser støtter jeg. Bra å reise mens man er ung, fri og kan.

Barnet mitt kan bo hjemme så lenge hun vil, jeg kommer aldri til å putte hennes penger i min lomme. Men jeg kommer til å ta husleie som jeg sparer til henne, til den dagen hun flytter for seg selv. Ønsker at hun lett kan spare seg opp til bolig.

Anonymkode: b5661...71a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

En 18-åring som går på videregående og bor i huset til en eller begge foreldrene skal ikke betale leie. Punktum! Det er dypt umoralsk. Aldri hørt på maken i vår tid. Maken til «mor»!

Hvordan er det immoralsk? Forklar hvorfor uten å si «dårlig mor», for det er ikke et fornuftig argument.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her betales 1/3 av lønnen. Nå jobber hun ved siden av skole da, så det blir ikke svimlende summer, men mellom 1000 og 2000. Kravet for at hun skulle kunne bo hjemme etter fylte 18 var at hun måtte skaffe jobb og betale husleie. Hun betaler også tekefonen sin selv, så hun sitter nok igjen med bare 1/3 til fritt bruk, men det er ikke uvanlig som voksen heller.

Hvis hun fortsatt går på skole har du jo forsørgerplikt. 

Jeg er enig i at ungdommer som dropper ut av skolen og jobber fulltid må betale, men du er jo bare dritkjip. Betale leie mens man fortsatt går på videregående har jeg ikke hørt noen som har gjort før. Årets "gjerrig og kjipe mor-pris" utdeles deg.

Anonymkode: c5622...559

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at ungdommer som dropper ut av skolen og jobber fulltid må betale, men du er jo bare dritkjip. Betale leie mens man fortsatt går på videregående har jeg ikke hørt noen som har gjort før. Årets "gjerrig og kjipe mor-pris" utdeles deg.

Vel. Hun fikk valget mellom å bo hjemme, med oss andre og å bo i hybelen i huset for 1/3 av lønnen. Hun valgte det siste.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Hun fikk valget mellom å bo hjemme, med oss andre og å bo i hybelen i huset for 1/3 av lønnen. Hun valgte det siste.

Du sier tidligere i tråden at hun måtte ha betalt en sum for å bo i huset med dere også, rundt 500 kroner. 

Anonymkode: cd799...a83

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet som dere overdriver. Det denne moren gjør høres helt fornuftig ut som en mellomløsning før barnet flytter ut. Hun betaler litt i husleie, har nok penger til annet men fortsatt mulighet til å spise hjemme osv. Hun er ikke en kjip mamma men en smart mamma. Det er smart å våge å være den kjipe som setter grenser (innenfor rimelighetens grenser), stiller krav, sier nei til ting. Å bare være en supersnill voksen som diller med ungene i frykt for å være "kjip" hjelper dem ikke til å bli selvstendige voksne som kan ta ansvar og fungere i dagens samfunn. Jenta har fått et valg og er selv fornøyd med denne løsningen. Skjønner virkelig ikke hvorfor dere fyrer dere opp mot denne moren og kaller henne ting som "årets gjerrig og-kjipe mor". Hun gjør jo heller ikke dette for å tjene penger (da hadde hun leid ut hybelen) men for å lære jenta ansvar før hun skal flytte ordentlig ut senere.

Og jeg jobber som psykolog med barn, unge og familier og ser dermed mange gode og dårlige løsning rundt om. Dette vil jeg si er er en god løsning for jenta.

Anonymkode: f9fc0...4b2

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du skrev jo tidligere at hun måtte ha betalt 500 for å bo på pikerommet, så jeg forstår deg dithen at dattera di ville betalt for å no hjemme uansett etter fylte 18 mens hun går på videregående. For meg er det en prinsippsak at ungdom under skolegang bor gratis hjemme. Det er staten enig i og pålegger foreldre forsørgerplikt. Det finnes flere eksempelsakrr på dette om du søker litt rundt.

klart hun velger å bo på hybelen når valget er, du må betale uansett, vil du bo med eller uten privatliv.

du er en ufattelig gjerrig og kjip mor og det later det til å være konsensus om i tråden din! 

Anonymkode: a2ce9...c40

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier tidligere i tråden at hun måtte ha betalt en sum for å bo i huset med dere også, rundt 500 kroner. 

Anonymkode: cd799...a83

Ja, men det var ikke en avtale vi hadde. Men jeg ville nok bedt henne delta i innkjøp av mat feks. Det er ikke så ille det? Lære seg å være med å betale litt for seg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du skrev jo tidligere at hun måtte ha betalt 500 for å bo på pikerommet, så jeg forstår deg dithen at dattera di ville betalt for å no hjemme uansett etter fylte 18 mens hun går på videregående. For meg er det en prinsippsak at ungdom under skolegang bor gratis hjemme. Det er staten enig i og pålegger foreldre forsørgerplikt. Det finnes flere eksempelsakrr på dette om du søker litt rundt.

klart hun velger å bo på hybelen når valget er, du må betale uansett, vil du bo med eller uten privatliv.

du er en ufattelig gjerrig og kjip mor og det later det til å være konsensus om i tråden din! 

Anonymkode: a2ce9...c40

Jeg har ikke sagt til henne at hun skal betale. Men ja, hun måtte betalt en symbolsk sum på kanskje 500,- i mnd. Det er faktisk ikke kjipt på noen måte å lære barn p betale for seg. Ungdommer får mer og mer økonomisk hjelp fra foreldre og der fører til null økonomisk kontroll den dagen de står på egne ben. Det er en enorm økning i inkassosaker bland unge voksne og fler av de starter de første 6 mnd av voksenlivet sitt med å bygge seg opp en inkassogjeld de ikke makter å betale tilbake. Det er et dårlig utgangspunkt. Jeg har jobbet i inkassobransjen i over 10 år og har sett hvilken retning det går og hvordan foreldre til voksne mennesker ringer til inkassoselskapene og skal betale for barna sine. Noen en sak, andre flere tusen! Og barna selv ringer sjelden og prøver å ordne opp. Disse unge voksne tar alt for lett på penger og økonomi og jeg vil ikke at det skal ta den retningen med mine barn. Derfor har jeg oppfordret til å skaffe jobb fra hun var 16 og da hun ble 18, så ble det husleie. Det er viktig å lære barn/unge voksne å betale for seg. Hvis du søker litt rundt, så vil du se at de fleste unge ikke har peiling på økonomi fordi de ikke lærer det hjemme. Jeg vil ikke at mine barn skal ende opp i en gjeld de ikke kommer seg ut av og lærer de at det koster å bo

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt til henne at hun skal betale. Men ja, hun måtte betalt en symbolsk sum på kanskje 500,- i mnd. Det er faktisk ikke kjipt på noen måte å lære barn p betale for seg. Ungdommer får mer og mer økonomisk hjelp fra foreldre og der fører til null økonomisk kontroll den dagen de står på egne ben. Det er en enorm økning i inkassosaker bland unge voksne og fler av de starter de første 6 mnd av voksenlivet sitt med å bygge seg opp en inkassogjeld de ikke makter å betale tilbake. Det er et dårlig utgangspunkt. Jeg har jobbet i inkassobransjen i over 10 år og har sett hvilken retning det går og hvordan foreldre til voksne mennesker ringer til inkassoselskapene og skal betale for barna sine. Noen en sak, andre flere tusen! Og barna selv ringer sjelden og prøver å ordne opp. Disse unge voksne tar alt for lett på penger og økonomi og jeg vil ikke at det skal ta den retningen med mine barn. Derfor har jeg oppfordret til å skaffe jobb fra hun var 16 og da hun ble 18, så ble det husleie. Det er viktig å lære barn/unge voksne å betale for seg. Hvis du søker litt rundt, så vil du se at de fleste unge ikke har peiling på økonomi fordi de ikke lærer det hjemme. Jeg vil ikke at mine barn skal ende opp i en gjeld de ikke kommer seg ut av og lærer de at det koster å bo

Det er flere måter å lære barn om økonomi på enn å kreve husleie og matpenger av en flittig og flink ungdom som jobber ved siden av videregående altså..

Jeg har selv en 16 (snart 17) åring som går i 1.klasse på vgs og jobber litt ved siden av. Han tjener mellom 3.500 og 5.500 kr i måneden alt ettersom hvor mye han jobber. Jeg synes det skal belønnes at han jobber, kunne ikke falle meg inn å ta husleie av han. 

Men vi har selvfølgelig satt oss ned og snakket sammen om økonomi og økonomistyring. Han fikk 1.000 kr i måneden i månedslønn av meg før han fikk denne jobben, det hadde jeg sagt at han skulle få til han skal ut i læra. Når han da fikk en jobb skal ikke jeg "straffe" han ved å slutte gi han månedslønn, han skal få lov å føle seg rik og flink fordi han tjener egne penger.

Han har opprettet nettbank og flere kontoer, i tillegg til den sparebøssekontoen jeg en gang laget til han som han ikke har tilgang på selv enda. Månedslønnen fra meg på 1.000 kr har vi da blitt enige om at jeg setter rett på høyrentekontoen så den spares. Så har han opprettet fast trekk fra sin lønningskonto over til høyrentekontoen pluss at han også overfører penger til en konto nr to som han ikke har kort til for å hindre seg selv i å sløse vekk lønna. Han sparer til bil så han kan komme seg greit på jobb når han blir lærling og han skal opprette bsu konto når han kommer over fribeløpet og skal betale skatt.

Han er en fornuftig fyr som styrer pengene sine godt.

Anonymkode: e42b7...17b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...