Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #51 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, du har faktisk forsørgerplikt for barn over 18 år som går på videregående skole! Dette er altså lovpålagt. Du kan gjerne google det dersom du ikke tror oss. Barn er selvfølgelig tapsprosjekt (økonomisk sett), og det burde man innse før man får barn. Det er noe helt annet å kreve husleie av barn som ikke går på skole og har fulltidsjobb. Det gjør mange i denne tråden. Det alle derimot reagerer på er at du tar husleie av jenta di som har en ekstrajobb ved siden av full skole for å tjene litt lommepenger og sette til sparing (til f.eks egenkapital). Det må jo være utrolig surt og demotiverende for henne å jobbe når du tar 1/3 av den lille lønnen hennes hun heller kunne spart. Anonymkode: 925cc...865 Veldig merkelig at foreldre ikke blir pålagt å forsørge de via annet enn barnebidrag om barnet selv ikke har inntekt da.... vis meg paragrafen, så skal vi se. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #52 Skrevet 21. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt gjør jeg ikke det. Det er ikke sparepenger. Det er lønn. Når hun besynner å jobbe fullt, så blir det selvsagt ikke like mye av lønnen, men akkurat er det en løsning vi er enig om, så jeg skifter jeg ikke mening om nei. Jeg har jo generelt lavere inntekt mens hun bor der. Anonymkode: 3118f...e70 Du tar av lønnen som hun ellers kunne spart. Hva mener du med at det ikke blir like mye av lønnen når hun begynner å jobbe? Skal hun ikke betale mer da? Jeg har faktisk aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme når de går på videregående. Og jeg jobber med ungdom. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #53 Skrevet 21. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig merkelig at foreldre ikke blir pålagt å forsørge de via annet enn barnebidrag om barnet selv ikke har inntekt da.... vis meg paragrafen, så skal vi se. Anonymkode: 3118f...e70 http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/skjer-nar-18/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_9 Så? Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #54 Skrevet 21. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig merkelig at foreldre ikke blir pålagt å forsørge de via annet enn barnebidrag om barnet selv ikke har inntekt da.... vis meg paragrafen, så skal vi se. Anonymkode: 3118f...e70 Barneloven §86. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #55 Skrevet 21. mars 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig merkelig at foreldre ikke blir pålagt å forsørge de via annet enn barnebidrag om barnet selv ikke har inntekt da.... vis meg paragrafen, så skal vi se. Anonymkode: 3118f...e70 Du kan bli pliktig til å betale barnet tilbake hele summen. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #56 Skrevet 21. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barneloven §86. Anonymkode: 51f6d...8ed «§ 86.Gjennomføringsforskrifter. Kongen kan gje dei forskrifter som trengst til gjennomføring av lova.» Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #57 Skrevet 21. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/skjer-nar-18/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7/KAPITTEL_9 Så? Anonymkode: 871fa...cea Den øverste lenken nevner ikke noe om man er i jobb eller ikke, så det kan man ikke ta med. den andre henviser til hele loven og ikke en paragraf Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #58 Skrevet 21. mars 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan bli pliktig til å betale barnet tilbake hele summen. Anonymkode: 51f6d...8ed Nei, det kan jeg ikke. Det er ikke ulovlig å skrive husleiekontrakt med personer over 18 år Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #59 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Den øverste lenken nevner ikke noe om man er i jobb eller ikke, så det kan man ikke ta med. den andre henviser til hele loven og ikke en paragraf Anonymkode: 3118f...e70 Den nevner ikke noe om jobb fordi det ikke har betydning. Man har forsørgerplikt uansett så lenge barnet går på skole. Anonymkode: 925cc...865
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #60 Skrevet 21. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du tar av lønnen som hun ellers kunne spart. Hva mener du med at det ikke blir like mye av lønnen når hun begynner å jobbe? Skal hun ikke betale mer da? Jeg har faktisk aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme når de går på videregående. Og jeg jobber med ungdom. Anonymkode: 871fa...cea Hun skal betale mer da, men per nå tar jeg 30% av lønnen, når hun begynner å jobbe som lærling, så er lønnen lavere enn hva hun har nå og øker gradvis, men hun har fortsatt deltidsjobben. Jeg kan ikke ta 30% om hun tjener 20 000 i mnd. Da vil hun kunne ende opp med å betale langt mer ennhva hybelen er verdt. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #61 Skrevet 21. mars 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den nevner ikke noe om jobb fordi det ikke har betydning. Man har forsørgerplikt uansett så lenge barnet går på skole. Anonymkode: 925cc...865 «§ 66.Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet. Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde.» dette er utdrag fra barneloven. Hvor hen her står det at foreldrene har forsørgerplikt UANSETT? Her står det «etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det.» altså dersom foreldrene har muligehter til det økonomisk og dersom barnet selv ikke har midler (inntekt) Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #62 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hun sparer jo flere tusen i året Anonymkode: 3118f...e70 Flere tusen. Du tror noen tusenlapper gjør mye i boligkampen? Da trengs mange hundre tusen... Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #63 Skrevet 21. mars 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Siden når har man forsørgerplikt for barn som jobber og er over 18 år? Hvis hun hadde søkt om bidrag, så hadde de lagt hennes inntekt til grunn for om hun hadde fått eller ikke og hun hadde ikke fått. Dermed har jeg ikke forsørgeransvar for henne Anonymkode: 3118f...e70 Si meg, bryr du deg i det hele tatt om dette mennesket du omtaler som hun? Det kan ikke være barnet ditt?? Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #64 Skrevet 21. mars 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den øverste lenken nevner ikke noe om man er i jobb eller ikke, så det kan man ikke ta med. den andre henviser til hele loven og ikke en paragraf Anonymkode: 3118f...e70 Nå gjør du deg dum, håper jeg? Så du straffer jenta di for å være flittig. Om hun ikke jobbet hadde du ikke krevd penger av henne? Og du vet kanskje (eller ikke) at man finner paragrafene i loven? Du har fått henvisning til paragrafen av andre. Nekter du like herlig? Men ditt tap, datteren din vet hva som er normalt hos andre velfungerende familier hvor mor ikke klager over at det å ha barn er et tapsprosjekt og kommer til å ta avstand fra deg etterhvert. Men det er kanskje like greit, så slipper du noen utgifter på henne. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #65 Skrevet 21. mars 2018 35 minutes ago, Anonym bruker said: Nei, det kan jeg ikke. Det er ikke ulovlig å skrive husleiekontrakt med personer over 18 år Anonymkode: 3118f...e70 Jo, det er ulovlig. Du har fått forklart hvorfor. Ditt eget barn som du har forsørgerplikt for er ikke en tilfeldig person over 18 år. Du har plikt etter loven til å forsørge barnet; å forsørge barnet omfatter å betale for bolig, mat, klær og annet barnet trenger. Herregud for en kjerring du er. Er glad jeg ikke har deg til «mor». Anonymkode: 1a877...756
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #66 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: «§ 66.Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet. Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde.» dette er utdrag fra barneloven. Hvor hen her står det at foreldrene har forsørgerplikt UANSETT? Her står det «etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det.» altså dersom foreldrene har muligehter til det økonomisk og dersom barnet selv ikke har midler (inntekt) Anonymkode: 3118f...e70 «Barnet har imidlertid en plikt til å forsørge seg selv der dette er mulig. Dette er ikke særlig anvendelig i praksis da de færreste barn har mulighet til dette. Det kan imidlertid være tilfellet der barnet har arvet betydelige midler, eller fått utbetalt erstatning for tap av forsørger. Det at barnet får en fast jobb, eventuelt en sommerjobb, medfører ikke at barnet nødvendigvis kan forsørge seg selv. Det at barnet har inntekt betyr nemlig ikke at barnets midler må brukes opp før foreldrene skal bidra økonomisk.» Anonymkode: 925cc...865
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #67 Skrevet 21. mars 2018 https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/forsorgelse-av-barn/ Anonymkode: 925cc...865
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #68 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Den nevner ikke noe om jobb fordi det ikke har betydning. Man har forsørgerplikt uansett så lenge barnet går på skole. Anonymkode: 925cc...865 Nei, les hele paragraf 66. Foreldrene har forsørgerplikt etter egen evne, hvis barnet ikke har midler selv. Et barn som jobber har egne midler. Anonymkode: 54cbb...8fb
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #69 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, les hele paragraf 66. Foreldrene har forsørgerplikt etter egen evne, hvis barnet ikke har midler selv. Et barn som jobber har egne midler. Anonymkode: 54cbb...8fb Sommerjobb og ekstrajobb ved siden av skolen teller ikke som egne midler i denne sammenhengen. De pengene ungdommen tjener ved siden av videregående skole telles bare som lommepenger og ikke midler de skal forsørge seg med. Egne midler er f.eks arv og større verdier. Anonymkode: e42b7...17b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #70 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, les hele paragraf 66. Foreldrene har forsørgerplikt etter egen evne, hvis barnet ikke har midler selv. Et barn som jobber har egne midler. Anonymkode: 54cbb...8fb Les det som står over innlegget ditt. Der står det at det er sjelden et barn kan forsørge seg selv, men det kan være tilfelle hvis barnet har arvet store summer, fått store forsikringsutbetalinger osv. Sommerjobb/ekstrajobb ikke blir sett på som om barnet kan forsørge seg selv. Anonymkode: 925cc...865
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #71 Skrevet 21. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Les det som står over innlegget ditt. Der står det at det er sjelden et barn kan forsørge seg selv, men det kan være tilfelle hvis barnet har arvet store summer, fått store forsikringsutbetalinger osv. Sommerjobb/ekstrajobb ikke blir sett på som om barnet kan forsørge seg selv. Anonymkode: 925cc...865 Her er det jo heller ikke snakk om at ungdomen må forsørge seg selv 100%. Hun må være med å forsørge seg, men beholder det meste til eget bruk. Det er godt innenfor det som er lovlig. Anonymkode: 54cbb...8fb
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #72 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: På bsu får man kun satt inn 20 000 per år, så hun har satt inn maks og vi foreldre har hjulpet til med det. De fleste vennene hennes betaler også for å bo hjemme. De som ikke jobber ringer foreldrene hele tiden for å få penger og har null styring. De som jobber betaler leie til foreldrene og har mer kontroll. Anonymkode: 3118f...e70 Så du har steinkontroll på din datters venners privatøkonomi? Imponerende 👏👏 du er verge for alle skjønner jeg? Anonymkode: 5f9fd...496
Helene Harepus Skrevet 21. mars 2018 #73 Skrevet 21. mars 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Du tar av lønnen som hun ellers kunne spart. Hva mener du med at det ikke blir like mye av lønnen når hun begynner å jobbe? Skal hun ikke betale mer da? Jeg har faktisk aldri hørt om noen som må betale for seg hjemme når de går på videregående. Og jeg jobber med ungdom. Anonymkode: 871fa...cea Slik jeg forstår det, har jenta tatt over familiens utleiehybel slik at de mister inntekt og det er derfor hun må betale. Dette er også noe hun har valgt selv. Jeg ser helt ærlig ikke problemet med at hun må betale litt husleie under disse omstendighetene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #74 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så du har steinkontroll på din datters venners privatøkonomi? Imponerende 👏👏 du er verge for alle skjønner jeg? Anonymkode: 5f9fd...496 Fantastisk konklusjon og lite gjennomtenkt kommentar. Hvis du er mer saklig og ikke blir tullete i en saklig debatt, så skal jeg svare deg. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #75 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/forsorgelse-av-barn/ Anonymkode: 925cc...865 Du snakker jo rundt det selv. I linken din står det videre «I utgangspunktet bortfaller foreldrenes forsørgelsesplikt når barnet fyller 18 år. Det kan imidlertid avtales at plikten til forsørgelse skal vare lenger, og i noen tilfeller vil den også vare lenger. Barnet kan nemlig ha krav på pengetilskudd for å fullføre vanlig skolegang, og i dagens samfunn vil det si frem til avslutning av videregående skole. I visse tilfeller kan foreldrene også pålegges å yte tilskudd til annen videreutdanning. Lovens krav er at dette i så fall må være "rimelig etter interessene og givnaden til barnet". Forutsetningen er da at barnet ikke har andre muligheter til å skaffe seg midler, noe barnet ofte kan ha gjennom stipend via Statens lånekasse for utdanning.» Anonymkode: 3118f...e70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå