Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #26 Skrevet 21. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig! Sånne folk som krever «husleie» av sine 18 år gamle barn burde ikke fått barn i utgangspunktet. Det er foreldrene som har valgt å få barn, ikke omvendt. I våre dager er ikke en 18-åring egentlig «voksen». Dessuten tilhører foreldrene en generasjon som systematisk har sopet til seg og forbrukt klodens ressurser på bekostning av den generasjonen som kommer etter. Så det er bare rett og rimelig at foreldrene overfører mest mulig tilbake til barna som skal leve med dette. Hvorfor tror du en vanlig bolig i Oslo koster 10 millioner f.eks. og ikke 3-4? På grunn av voksengenerasjonens grådighet, spekulasjon og forbruk. De som er 18 år gamle i dag vil møte et boligmarked hvor det er sikkert tre ganger dyrere og vanskelig å komme enn sine foreldres generasjon på rundt 90-tallet. Og da har jeg ikke engang nevnt babyboomergenerasjonen og de litt før som fikk leiligheter så å si gratis før 80-tallet. Anonymkode: 1a877...756 I våre dager kan en 18-åring ta opp lån, kjøpe på kreditt og ha abonnementer der de vil, så selvsagt er de voksne. Hadde vi foreldrene lært de økonomi og å bli voksen fra de var barn, så hadde de blitt fine, voksne folk, men de fleste bærer så stort preg av at mamma og pappa har ordnet opp at jeg blir mer og mer bekymret for den gang de skal ta over landet. Det er ingenting galt i å lære barna sine at det koster å bo og leve. hun har forresten andeler i OBOS. Fant ut at det måtte hun ha. Hun har en bsu som er fylt opp hvert år fra hun ble konfirmert også, så hun er godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet. Hvor mange på 18 har nesten 70 000 på bsu? Anonymkode: 3118f...e70
litekreativtbrukernavn Skrevet 21. mars 2018 #27 Skrevet 21. mars 2018 Jeg var 18år når jeg flyttet hjem igjen, var lærling og uten sted å bo. Måtte betale 3500kr i mnd, pluss strøm ca 200kr i mnd. De har ikke dårlig råd, så det var ikke derfor. Mine ville jeg ikke gjort det mot: Selv ville jeg ha enten bedt de spare x antall kr i mnd til bsu, eller til meg og jeg sette de på konto uten at de vet. Ville lært de å sette opp budsjett, handle dagligvarer og annet til huset og delta aktivt i husholdningen -for å ruste de til «voksenlivet»
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #28 Skrevet 21. mars 2018 7 minutes ago, Anonym bruker said: I våre dager kan en 18-åring ta opp lån, kjøpe på kreditt og ha abonnementer der de vil, så selvsagt er de voksne. Hadde vi foreldrene lært de økonomi og å bli voksen fra de var barn, så hadde de blitt fine, voksne folk, men de fleste bærer så stort preg av at mamma og pappa har ordnet opp at jeg blir mer og mer bekymret for den gang de skal ta over landet. Det er ingenting galt i å lære barna sine at det koster å bo og leve. hun har forresten andeler i OBOS. Fant ut at det måtte hun ha. Hun har en bsu som er fylt opp hvert år fra hun ble konfirmert også, så hun er godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet. Hvor mange på 18 har nesten 70 000 på bsu? Anonymkode: 3118f...e70 Du kommer ikke langt med 70 000 på boligmarkedet i dag. Anonymkode: 1a877...756
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #29 Skrevet 21. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke forsørgerplikt for et barn som jobber og går på skole. Jeg tjener heller ikke penger på henne. Jeg taper penger. Jeg kunne fint leid ut hybelen for mer penger enn hun betaler. Det hun betaler dekker så vidt strømmen, men vi laget en deal. Hun går fortsatt på videregående. Jeg lærer henne alt hun må betale for å bo og hun har sin egen lille hybel hun bor i og har ansvaret for. Jeg har kjøpt alt av møbler der også, og de er hennes. Det er faktisk ikke noe galt med å ta 1-2000 i husleie fra barna sine når de er myndige og jobber. Alternativet med å ikke bo hjemme er mye dyrere. Anonymkode: 3118f...e70 Herregud... Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #30 Skrevet 21. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: I våre dager kan en 18-åring ta opp lån, kjøpe på kreditt og ha abonnementer der de vil, så selvsagt er de voksne. Hadde vi foreldrene lært de økonomi og å bli voksen fra de var barn, så hadde de blitt fine, voksne folk, men de fleste bærer så stort preg av at mamma og pappa har ordnet opp at jeg blir mer og mer bekymret for den gang de skal ta over landet. Det er ingenting galt i å lære barna sine at det koster å bo og leve. hun har forresten andeler i OBOS. Fant ut at det måtte hun ha. Hun har en bsu som er fylt opp hvert år fra hun ble konfirmert også, så hun er godt forberedt på å komme seg inn på boligmarkedet. Hvor mange på 18 har nesten 70 000 på bsu? Anonymkode: 3118f...e70 Min 6 åring har mer enn det i banken... Men ikke på BSU da, der spares det kun når de får skattefordeler. Du er jo ikke vel bevart! Anonymkode: a17c1...f48
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #31 Skrevet 21. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kommer ikke langt med 70 000 på boligmarkedet i dag. Anonymkode: 1a877...756 Nei. Men hvis hun bor hjemme noen år til og sparer 20 000 i året som hun har gjort hittil, så tenker jeg at hun har et mye bedre utgangspunkt enn mange andre. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #32 Skrevet 21. mars 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min 6 åring har mer enn det i banken... Men ikke på BSU da, der spares det kun når de får skattefordeler. Du er jo ikke vel bevart! Anonymkode: a17c1...f48 På bsu får man kun satt inn 20 000 per år, så hun har satt inn maks og vi foreldre har hjulpet til med det. De fleste vennene hennes betaler også for å bo hjemme. De som ikke jobber ringer foreldrene hele tiden for å få penger og har null styring. De som jobber betaler leie til foreldrene og har mer kontroll. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #33 Skrevet 21. mars 2018 Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få han til å ikke slutte på skolen! Det er slett ikke bare enkelt å sette seg på skolebenken etter at man har begynt å tjene penger. Trenger han pause er jo folkehøyskole et alternativ. Friår for bare å jobbe er en dårlig ide! Og du som tar av lønnen til ekstrajobben til datteren din, må jeg spør om det virkelig er mulig! Snakk om kjip mor! Og jo, du har forsørgerplikt så lenge barnet ditt går på skolen. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #34 Skrevet 21. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Men hvis hun bor hjemme noen år til og sparer 20 000 i året som hun har gjort hittil, så tenker jeg at hun har et mye bedre utgangspunkt enn mange andre. Anonymkode: 3118f...e70 Hun hadde jo hatt mye bedre utgangspunkt om hun slapp å betale en tredjedel av lønna til deg! Det er ingen som er imot at ungdommer sparer, men at mor skal putte lønnen hennes i egen lomme er vanvittig. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #35 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun hadde jo hatt mye bedre utgangspunkt om hun slapp å betale en tredjedel av lønna til deg! Det er ingen som er imot at ungdommer sparer, men at mor skal putte lønnen hennes i egen lomme er vanvittig. Anonymkode: 871fa...cea Hva skulle hun da brukt de pengene på? Hvordan får hun et bedre utgangspunkt ved å bo gratis på egen hybel? Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #36 Skrevet 21. mars 2018 Jeg hadde aldri krevd husleie, men krevd at de sparer på bsu konto. Anonymkode: 24dac...345
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #37 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva skulle hun da brukt de pengene på? Hvordan får hun et bedre utgangspunkt ved å bo gratis på egen hybel? Anonymkode: 3118f...e70 Hun kunne spart de? Er det ikke det du er så opptatt av? Du er kjip! Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #38 Skrevet 21. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har i utgangspunktet sagt at han kan bo gratis så lenge han vil så lenge han går på skole. Nå har han ombestemt seg og sagt han vil ta ett-to friår og kanskje jobbe i stedet. Da sa jeg at han SKAL jobbe hvis han ikke går på skole, og at jeg også syns det er rimelig at han betaler en mindre husleie så lenge han har inntekt. Jeg tenker at det da skal være et rimeligere alternativ enn hybel, og setter da som forutsetning at store deler av lønnen går til BSU-sparing. Han skal ikke bo billig hjemme med hushjelp sånn at han har mer penger til brennevin og mindre husarbeid. Han fikk da bakoversveis, mest av alt fordi jeg krevde husleie. Det for min vedkommende understreker bare at han har veldig godt av å måtte forholde seg til det. Han mener vel også at jeg ikke har noe med hva han gjør på nå som han er 18 år Men hva syns dere? Hybel her omkring ligger lett på kr 5-6000, men det er å flå ham. Jeg ser heller at han sparer pengene. Anonymkode: 19f5a...8c6 Klokt. Det er ikke sikkert han finner fulltidsjobb, og jeg hadde tatt hensyn til hvor mye han kom til å tjene. Hadde bedt ham betale inn til deg, og spart beløpet for ham i all hemmelighet. Du har ingen garanti for at han ikke tar ut BSU- pengene, det er mange som tror de er låst, og det er de ikke. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #39 Skrevet 21. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun kunne spart de? Er det ikke det du er så opptatt av? Du er kjip! Anonymkode: 871fa...cea Men hun sparer jo flere tusen i året Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #40 Skrevet 21. mars 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis han skal benytte hele huset, med internett, strøm, vaskemaskin, mat, forsikring osv vil jeg foreslå 3000 i ren husleie og minimum 6000 pr mnd på BSU. Da bør han betale alt av klær, hygiene, reiser, gaver (også til bestemor ol), telefon, idrett osv. Anonymkode: 54cbb...8fb Tja. For 4000 mindre per måned får han fin hybel. Hvis han skal betale normal husleie, må dessuten mor finne seg i at det ikke lengre blir "Hennes hus, hennes regler". Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #41 Skrevet 21. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hun sparer jo flere tusen i året Anonymkode: 3118f...e70 Men hvis hun slapp å betale moren sin for noe som burde vært gratis hadde hun kunne spart med. Skjønner du ikke det? 70000 kr på sparekonto er ikke all verden når hun skal studere og kjøpe seg bolig. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #42 Skrevet 21. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det må jo være greit. Da lærer han jo hva det koster. Du lever ikke fett på 15.000 pr mnd kr du må betale alt selv. Anonymkode: 54cbb...8fb Men bor du for deg selv og jobber, så bestemmer du alt selv. Alle tenåringers drøm: Ingen som maser om rydding og vask, Grandis til middag hver dag og festing hver fredag og lørdag. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #43 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hvis hun slapp å betale moren sin for noe som burde vært gratis hadde hun kunne spart med. Skjønner du ikke det? 70000 kr på sparekonto er ikke all verden når hun skal studere og kjøpe seg bolig. Anonymkode: 871fa...cea Hun skal ut i jobb til sommeren. Hvem sier at hun skal studere i mange år? Hvis hun skal kunne benytte en hybel jeg før har tatt 4000,- + strøm for, så må hun betale for å bo der. Hun kunne sikkert bodd med oss andre for 500k,- i mnd, men det ville hun ikke. Selvvalgt Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #44 Skrevet 21. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun skal ut i jobb til sommeren. Hvem sier at hun skal studere i mange år? Hvis hun skal kunne benytte en hybel jeg før har tatt 4000,- + strøm for, så må hun betale for å bo der. Hun kunne sikkert bodd med oss andre for 500k,- i mnd, men det ville hun ikke. Selvvalgt Anonymkode: 3118f...e70 Ikke 500k, men 500,- Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #45 Skrevet 21. mars 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Klokt. Det er ikke sikkert han finner fulltidsjobb, og jeg hadde tatt hensyn til hvor mye han kom til å tjene. Hadde bedt ham betale inn til deg, og spart beløpet for ham i all hemmelighet. Du har ingen garanti for at han ikke tar ut BSU- pengene, det er mange som tror de er låst, og det er de ikke. Anonymkode: 51f6d...8ed Hadde lagt meg på husleie på maksimalt 20% av inntekten. Og så regner jeg med at han kan spare videre i en del år fremover også. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #46 Skrevet 21. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun skal ut i jobb til sommeren. Hvem sier at hun skal studere i mange år? Hvis hun skal kunne benytte en hybel jeg før har tatt 4000,- + strøm for, så må hun betale for å bo der. Hun kunne sikkert bodd med oss andre for 500k,- i mnd, men det ville hun ikke. Selvvalgt Anonymkode: 3118f...e70 Okay. Du kommer jo aldri til å skifte mening, så jeg gir meg. Du kommer til å fortsette å være kjip og ta av sparepengene til barnet ditt. Anonymkode: 871fa...cea
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #47 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke forsørgerplikt for et barn som jobber og går på skole. Jeg tjener heller ikke penger på henne. Jeg taper penger. Jeg kunne fint leid ut hybelen for mer penger enn hun betaler. Det hun betaler dekker så vidt strømmen, men vi laget en deal. Hun går fortsatt på videregående. Jeg lærer henne alt hun må betale for å bo og hun har sin egen lille hybel hun bor i og har ansvaret for. Jeg har kjøpt alt av møbler der også, og de er hennes. Det er faktisk ikke noe galt med å ta 1-2000 i husleie fra barna sine når de er myndige og jobber. Alternativet med å ikke bo hjemme er mye dyrere. Anonymkode: 3118f...e70 Jo, det har du. Anonymkode: 51f6d...8ed
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #48 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Okay. Du kommer jo aldri til å skifte mening, så jeg gir meg. Du kommer til å fortsette å være kjip og ta av sparepengene til barnet ditt. Anonymkode: 871fa...cea Selvsagt gjør jeg ikke det. Det er ikke sparepenger. Det er lønn. Når hun besynner å jobbe fullt, så blir det selvsagt ikke like mye av lønnen, men akkurat er det en løsning vi er enig om, så jeg skifter jeg ikke mening om nei. Jeg har jo generelt lavere inntekt mens hun bor der. Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #49 Skrevet 21. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det har du. Anonymkode: 51f6d...8ed Siden når har man forsørgerplikt for barn som jobber og er over 18 år? Hvis hun hadde søkt om bidrag, så hadde de lagt hennes inntekt til grunn for om hun hadde fått eller ikke og hun hadde ikke fått. Dermed har jeg ikke forsørgeransvar for henne Anonymkode: 3118f...e70
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #50 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke forsørgerplikt for et barn som jobber og går på skole. Jeg tjener heller ikke penger på henne. Jeg taper penger. Jeg kunne fint leid ut hybelen for mer penger enn hun betaler. Det hun betaler dekker så vidt strømmen, men vi laget en deal. Hun går fortsatt på videregående. Jeg lærer henne alt hun må betale for å bo og hun har sin egen lille hybel hun bor i og har ansvaret for. Jeg har kjøpt alt av møbler der også, og de er hennes. Det er faktisk ikke noe galt med å ta 1-2000 i husleie fra barna sine når de er myndige og jobber. Alternativet med å ikke bo hjemme er mye dyrere. Anonymkode: 3118f...e70 Jo, du har faktisk forsørgerplikt for barn over 18 år som går på videregående skole! Dette er altså lovpålagt. Du kan gjerne google det dersom du ikke tror oss. Barn er selvfølgelig tapsprosjekt (økonomisk sett), og det burde man innse før man får barn. Det er noe helt annet å kreve husleie av barn som ikke går på skole og har fulltidsjobb. Det gjør mange i denne tråden. Det alle derimot reagerer på er at du tar husleie av jenta di som har en ekstrajobb ved siden av full skole for å tjene litt lommepenger og sette til sparing (til f.eks egenkapital). Det må jo være utrolig surt og demotiverende for henne å jobbe når du tar 1/3 av den lille lønnen hennes hun heller kunne spart. Anonymkode: 925cc...865
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå