Gå til innhold

Hvor mye er det rimelig at 18-åring betaler i husleie hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i utgangspunktet sagt at han kan bo gratis så lenge han vil så lenge han går på skole.

Nå har han ombestemt seg og sagt han vil ta ett-to friår og kanskje jobbe i stedet. Da sa jeg at han SKAL jobbe hvis han ikke går på skole, og at jeg også syns det er rimelig at han betaler en mindre husleie så lenge han har inntekt. Jeg tenker at det da skal være et rimeligere alternativ enn hybel, og setter da som forutsetning at store deler av lønnen går til BSU-sparing. Han skal ikke bo billig hjemme med hushjelp sånn at han har mer penger til brennevin og mindre husarbeid.

Han fikk da bakoversveis, mest av alt fordi jeg krevde husleie. Det for min vedkommende understreker bare at han har veldig godt av å måtte forholde seg til det. Han mener vel også at jeg ikke har noe med hva han gjør på nå som han er 18 år :P

Men hva syns dere? Hybel her omkring ligger lett på kr  5-6000, men det er å flå ham. Jeg ser heller at han sparer pengene.

Anonymkode: 19f5a...8c6

Skrevet

Jeg ville bedt han betale 3000 inn på BSU konto jeg. Og ikke noe leie i tillegg.

Skrevet

Kommer an på hvir mye han da vil tjene. Jeg synes godt gan kan betale 6000, men jeg ville i hovedsak satt det på bsu, i tillegg til at han må vise vilje til å spare selv... 

Anonymkode: e1d53...6c9

Skrevet

Samme her!

Sønnen min er snart 19 og bor hjemme. Han sluttet på skolen etter jul og fikk seg jobb. Han tjener rundt 14000,- i mnd (utbetalt), og betaler 3500,- i husleie. 2000,- av dette går rett inn på hans bsu.

Han har oppgaver i hjemmet som må følges. Gjør han ikke dette ryker det rett ut, eller jeg dobler husleia.

Han skal vaske sine egne arbeidsklær hver kveld, og vi deler på oppgavene ellers. Han må lage middag to dager i uken, og han må også betale egne klær og ellers alt han trenger. Har han kompiser over på middag handler han, betaler og lager selv.

Mulig jeg er streng, men det funker bra, og vi trives. Han sparer også 1000,- selv pr mnd da han ikke vet at jeg setter inn på bsu 😊

Anonymkode: 2bc0d...d98

Skrevet

Hvis han skal benytte hele huset, med internett, strøm, vaskemaskin, mat, forsikring osv vil jeg foreslå 3000 i ren husleie og minimum 6000 pr mnd på BSU.

Da bør han betale alt av klær, hygiene, reiser, gaver (også til bestemor ol), telefon, idrett osv.

Anonymkode: 54cbb...8fb

Skrevet

Jeg ville sett opp mot lønn.

Jeg ville tatt minimum 25 % i kost og losji. Ville da satt inn max beløp av disse hver mnd til BSU sparing. I tillegg ville jeg nok satt resten av pengene på en sparekonto i mitt navn som jeg ville gitt ved behov (kjøp av leilighet eller lignende). Men om jeg hadde hatt trang økonomi hadde jeg sikkert tatt 1500 til mat etc.

Og så tror jeg du gjør lurt i å lage en avtale om fordeling av husarbeid. etter mal fra hun over :)

Lykke til!

Anonymkode: a2ce9...c40

Skrevet

Jeg ville tatt narkedspris, og spart halvparten til ungdommen. Den andre halvparten ville jeg tatt selv. Det ville uansett blitt et tapsprosjekt for meg og billig for ungdommen, om man inkluderer tilgang til brødboksen og middagsgryta.

Det er utrolig viktig at en 18-åring ikke venner seg til romslig økonomi, det gjør det vanskeleg å bli student senere. Også er ungdommer idioter, plutseleg får de for seg at de er voksne og selvforsørget, og starter familie med den like idiotiske kjæresten. Så har man det gående..

Anonymkode: 80613...37d

Skrevet

Jeg husker da jeg fikk min første jobb (jeg var 19 og jobbet samtidig som jeg tok opp to fag fra vgs), jeg måtte betale 10% av lønnen min i husleie. Jeg hadde ikke noe fast, men ekstravakter på to steder så lønnen varierte veldig, så da sa mamma at 10% av lønnen gikk til henne.

Selv har jeg en sønn som blir lærling til sommeren, jeg har sagt at han får bo gratis hjemme så sant han setter opp et fast trekk til bsu sparing hver måned. Faget han skal bli lærling i opererer med lik lønn gjennom læretiden, de får en hel årslønn fordelt på to år i læra, så de har halv lønn i to år. 

Han er litt usikker på hva lønna blir, men tror det blir 12.-13.000 i måneden utbetalt. Da mener jeg at 5.-6.000 skal rett på bsu jeg altså, og han er enig for han vil spare opp til egenandel til bolig. Resten av pengene går da til hans eget forbruk, han får ikke lenger klær, frisørtimer, hygieneartikler eller noe annet enn kost og losji av meg.

Anonymkode: e42b7...17b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her!

Sønnen min er snart 19 og bor hjemme. Han sluttet på skolen etter jul og fikk seg jobb. Han tjener rundt 14000,- i mnd (utbetalt), og betaler 3500,- i husleie. 2000,- av dette går rett inn på hans bsu.

Han har oppgaver i hjemmet som må følges. Gjør han ikke dette ryker det rett ut, eller jeg dobler husleia.

Han skal vaske sine egne arbeidsklær hver kveld, og vi deler på oppgavene ellers. Han må lage middag to dager i uken, og han må også betale egne klær og ellers alt han trenger. Har han kompiser over på middag handler han, betaler og lager selv.

Mulig jeg er streng, men det funker bra, og vi trives. Han sparer også 1000,- selv pr mnd da han ikke vet at jeg setter inn på bsu 😊

Han har 10.500 til eget bruk hver måned. Det er voldsomt mye.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han har 10.500 til eget bruk hver måned. Det er voldsomt mye.

Nei, han har 9500,- til eget bruk. Han er flink med økonomi, og bruker ikke opp lønnen sin. Noen mnd sparer han mer.

Han har også betalt halve sertifikatet sitt, og han har kjøpt seg egen bil som han betaler på hver mnd. Han betaler også forsikring på denne, samt betaler forsikringen på seg selv. 

Han jobber som regel i helgene, er sjelden på fest, og sløser lite. 

Alt i alt så har han jobbet siden han var 14 år, og har lagt seg opp en fin bsu-konto som straks er full i tillegg til å spare i fond.

En hybel her vi bor koster 4000,- inkl strøm. Syns jeg tar markedspris 😊

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her!

Kjempelurt👏👏

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, han har 9500,- til eget bruk. Han er flink med økonomi, og bruker ikke opp lønnen sin. Noen mnd sparer han mer.

Han har også betalt halve sertifikatet sitt, og han har kjøpt seg egen bil som han betaler på hver mnd. Han betaler også forsikring på denne, samt betaler forsikringen på seg selv. 

Han jobber som regel i helgene, er sjelden på fest, og sløser lite. 

Alt i alt så har han jobbet siden han var 14 år, og har lagt seg opp en fin bsu-konto som straks er full i tillegg til å spare i fond.

En hybel her vi bor koster 4000,- inkl strøm. Syns jeg tar markedspris 😊

I forhold til andre her tar jeg mye i forhold til hans inntekt. Han legger vekk minst 4500,- PR mnd i leie og sparing, og det er godt over 30% 👍🏻

Skrevet

Her betales 1/3 av lønnen. Nå jobber hun ved siden av skole da, så det blir ikke svimlende summer, men mellom 1000 og 2000. Kravet for at hun skulle kunne bo hjemme etter fylte 18 var at hun måtte skaffe jobb og betale husleie. Hun betaler også tekefonen sin selv, så hun sitter nok igjen med bare 1/3 til fritt bruk, men det er ikke uvanlig som voksen heller.

Anonymkode: 3118f...e70

Skrevet

Jeg har ikke tatt husleie av mine barn selv om de hadde "friår" og jobbet. Lot dem heller spare pengene til språkreiser og fremtidige studier.

Anonymkode: f79ab...646

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han skal benytte hele huset, med internett, strøm, vaskemaskin, mat, forsikring osv vil jeg foreslå 3000 i ren husleie og minimum 6000 pr mnd på BSU.

Da bør han betale alt av klær, hygiene, reiser, gaver (også til bestemor ol), telefon, idrett osv.

Da velger han jo helt klart å ikke bo hjemme....

Anonymkode: 70c92...b5b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da velger han jo helt klart å ikke bo hjemme....

Anonymkode: 70c92...b5b

Det må jo være greit. Da lærer han jo hva det koster. Du lever ikke fett på 15.000 pr mnd kr du må betale alt selv.

Skrevet

Syns det er forferdelig å ta husleie fra eget barn. 

Anonymkode: 80443...ba7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Syns det er forferdelig å ta husleie fra eget barn. 

Anonymkode: 80443...ba7

Hvorfor?

Anonymkode: 6674d...99f

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tatt husleie av mine barn selv om de hadde "friår" og jobbet. Lot dem heller spare pengene til språkreiser og fremtidige studier.

Anonymkode: f79ab...646

Dette er jeg glad for at mine foreldre tenkte og da jeg hadde friår før jeg studerte. Betalte aldri noe hjemme. Fikk bygd opp en solid buffer som kom godt med i studieårene. Det er ikke mye dem har å leve av som studenter.. 

Anonymkode: 0c7a7...e83

Skrevet

Husleie synes jeg ikke noe om, men du kan kreve et visst beløp inn på BSU konto i mnd? Du ville latt ham bo gratis på skole, hvorfor ikke hvis han jobber? 

Anonymkode: a17c1...f48

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her betales 1/3 av lønnen. Nå jobber hun ved siden av skole da, så det blir ikke svimlende summer, men mellom 1000 og 2000. Kravet for at hun skulle kunne bo hjemme etter fylte 18 var at hun måtte skaffe jobb og betale husleie. Hun betaler også tekefonen sin selv, så hun sitter nok igjen med bare 1/3 til fritt bruk, men det er ikke uvanlig som voksen heller.

Herregud! Du tar pengene hun tjener ved siden av skolen?? Kan ikke folk bli kvitt ungene sine fort nok eller ser man på de som inntektskilde? Sjokkert!!!!!!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alvorlig talt....hun går på skole og du tar 1/3 av lønna hennes som hun tjener ved siden av?????? Jeg er sjokkert! Så mens hun gikk på videregående skole måtte hun betale husleie til deg for å få lov til å bo hjemme? Det er faktisk ikke lovlig! DU HAR FORSØRGERPLIKT!!!!!!!

Ikke årets mor du!

Skrevet
49 minutes ago, Anonym bruker said:

Herregud! Du tar pengene hun tjener ved siden av skolen?? Kan ikke folk bli kvitt ungene sine fort nok eller ser man på de som inntektskilde? Sjokkert!!!!!!

Enig!

Sånne folk som krever «husleie» av sine 18 år gamle barn burde ikke fått barn i utgangspunktet. Det er foreldrene som har valgt å få barn, ikke omvendt. I våre dager er ikke en 18-åring egentlig «voksen». Dessuten tilhører foreldrene en generasjon som systematisk har sopet til seg og forbrukt klodens ressurser på bekostning av den generasjonen som kommer etter. Så det er bare rett og rimelig at foreldrene overfører mest mulig tilbake til barna som skal leve med dette. Hvorfor tror du en vanlig bolig i Oslo koster 10 millioner f.eks. og ikke 3-4? På grunn av voksengenerasjonens grådighet, spekulasjon og forbruk. De som er 18 år gamle i dag vil møte et boligmarked hvor det er sikkert tre ganger dyrere og vanskelig å komme enn sine foreldres generasjon på rundt 90-tallet. Og da har jeg ikke engang nevnt babyboomergenerasjonen og de litt før som fikk leiligheter så å si gratis før 80-tallet.

Anonymkode: 1a877...756

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig!

Sånne folk som krever «husleie» av sine 18 år gamle barn burde ikke fått barn i utgangspunktet. Det er foreldrene som har valgt å få barn, ikke omvendt. I våre dager er ikke en 18-åring egentlig «voksen». Dessuten tilhører foreldrene en generasjon som systematisk har sopet til seg og forbrukt klodens ressurser på bekostning av den generasjonen som kommer etter. Så det er bare rett og rimelig at foreldrene overfører mest mulig tilbake til barna som skal leve med dette. Hvorfor tror du en vanlig bolig i Oslo koster 10 millioner f.eks. og ikke 3-4? På grunn av voksengenerasjonens grådighet, spekulasjon og forbruk. De som er 18 år gamle i dag vil møte et boligmarked hvor det er sikkert tre ganger dyrere og vanskelig å komme enn sine foreldres generasjon på rundt 90-tallet. Og da har jeg ikke engang nevnt babyboomergenerasjonen og de litt før som fikk leiligheter så å si gratis før 80-tallet.

Anonymkode: 1a877...756

Nei da, når renta øker framover, sprekker den boligbobla 😉

Anonymkode: e1d53...6c9

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alvorlig talt....hun går på skole og du tar 1/3 av lønna hennes som hun tjener ved siden av?????? Jeg er sjokkert! Så mens hun gikk på videregående skole måtte hun betale husleie til deg for å få lov til å bo hjemme? Det er faktisk ikke lovlig! DU HAR FORSØRGERPLIKT!!!!!!!

Ikke årets mor du!

Jeg har ikke forsørgerplikt for et barn som jobber og går på skole. Jeg tjener heller ikke penger på henne. Jeg taper penger. Jeg kunne fint leid ut hybelen for mer penger enn hun betaler. Det hun betaler dekker så vidt strømmen, men vi laget en deal. Hun går fortsatt på videregående. Jeg lærer henne alt hun må betale for å bo og hun har sin egen lille hybel hun bor i og har ansvaret for. Jeg har kjøpt alt av møbler der også, og de er hennes.

Det er faktisk ikke noe galt med å ta 1-2000 i husleie fra barna sine når de er myndige og jobber. Alternativet med å ikke bo hjemme er mye dyrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...