Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #1 Skrevet 20. mars 2018 Jeg har gått på aap i 4 år nå. De har ikke behandlet min søknad om forlengelse, og tiden renner ut nå - fort. Jeg skal altså i gang med å søke sosialstønad. Inntekt: ca 7000,- utbetalt annenhver uke aap, bidrag 5200,-, bostøtte 4200,- og barnetrygt ca 3900,- utgifter: 8000,- leie, 1600,- strøm, 1000,- tlf, + har bil, forsikring osv. Har tre barn under 14 som jeg forsørger. Hva kan jeg forvente å få? Vil jeg gå ned masse? De ville også ha kontoutskrift for 3 mnd men gav ingen begrunnesle på hva slags informasjon de ville ha. Føler meg faktisk ganske overveldet... Anonymkode: d5ce5...0fc
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #2 Skrevet 20. mars 2018 Det er forskjell på satser fra kommune til kommune, bl.a hvorvidt barnetrygden regnes som inntekt. Jeg regner med at du tenker på å søke når AAP'en din går ut? Du kan søke om husleie, strøm og livsopphold. Telefon, forsikring og andre utgifter går under livsopphold. Du vil få barnetillegg for de barna som bor hos og forsørges av deg. Du må nok regne med å gå ned i inntekt. De vil ha tre måneder med kontoutskrifter fra alle kontoer for å se om du har inntekter du ikke sier noe om, om det er forbruk du kan få råd om å endre osv. Anonymkode: 086a4...4a2
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #3 Skrevet 20. mars 2018 men hvorfor må de se hvordan jeg har brukt mine penger? Min aap? Det har vel ingenting å gjøre med sosialstønad? Hvis de mener jeg har sløst, så betyr jo ikke det at jeg kan sløse med sosialpengene skulle jeg få enda mindre? Knyter seg litt i magen å måtte komme med alt jeg har brukt pengene mine på de siste 3 mnd.. Anonymkode: d5ce5...0fc
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #4 Skrevet 20. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: men hvorfor må de se hvordan jeg har brukt mine penger? Min aap? Det har vel ingenting å gjøre med sosialstønad? Hvis de mener jeg har sløst, så betyr jo ikke det at jeg kan sløse med sosialpengene skulle jeg få enda mindre? Knyter seg litt i magen å måtte komme med alt jeg har brukt pengene mine på de siste 3 mnd.. Anonymkode: d5ce5...0fc Du må nok vise til kontoutskrift 3 måneder tilbake, og du må levere kontoutskrift hver måned du søker. Ja, det suger. Men du kan fint sladde hvor pengene gikk, bare beløpet står der er det OK. Anonymkode: 074d0...056
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #5 Skrevet 20. mars 2018 I tillegg til det som er nevnt før skal de sjekke at du ikke har spArepenger du kan bruke. Anonymkode: 96dcb...d70
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #6 Skrevet 20. mars 2018 må jeg dokumentere hver mnd? Shit.. Det er nemlig sånn at nav har konkludert med at jeg trenger utdannelse hvis jeg skal kunne få meg jobb. Altså, det blir sosialstønad i tre år til fra høsten mest sannsynlig.. Et lite håp enda om at de forlenger aap... men skjønner virkelig ikke greia med å droppe meg på aap, samtidig som de sier de skal "støtte" meg i utdanning.. hi Anonymkode: d5ce5...0fc
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #7 Skrevet 20. mars 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: må jeg dokumentere hver mnd? Shit.. Det er nemlig sånn at nav har konkludert med at jeg trenger utdannelse hvis jeg skal kunne få meg jobb. Altså, det blir sosialstønad i tre år til fra høsten mest sannsynlig.. Et lite håp enda om at de forlenger aap... men skjønner virkelig ikke greia med å droppe meg på aap, samtidig som de sier de skal "støtte" meg i utdanning.. hi Anonymkode: d5ce5...0fc Hvorfor blir det sosialstønad i 3 år, hvis du skal på skole? Anonymkode: e332b...ced
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #8 Skrevet 20. mars 2018 Du får ikke sosialstønad når du er student. Da må du ta opp studielån. Kontoutskriftene er for å dokumentere inntekt og forbruk, samt hvor mye du har av midler på konto. Anonymkode: 31a77...676
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #9 Skrevet 20. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: må jeg dokumentere hver mnd? Shit.. Det er nemlig sånn at nav har konkludert med at jeg trenger utdannelse hvis jeg skal kunne få meg jobb. Altså, det blir sosialstønad i tre år til fra høsten mest sannsynlig.. Et lite håp enda om at de forlenger aap... men skjønner virkelig ikke greia med å droppe meg på aap, samtidig som de sier de skal "støtte" meg i utdanning.. hi Anonymkode: d5ce5...0fc Ja, første gang du søker må du ha med kontoutskrift for de siste 3 mnd (her kan du som sagt sladde alt annet enn beløpene inn/ut av konto) og senere må du søke hver måned og da må du ha med kontoutskrift for måneden som har gått fram til samme dag du søker og ellers det du trenger av papirer/regninger/husleiekontrakt etc. Tipper du også kan søke om bostøtte fra husbanken. Anonymkode: 074d0...056
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #10 Skrevet 20. mars 2018 nav sier det er sosialstønad og tiltakspenger jeg får når jeg skal studere.. hvis ikke det blir aap. Dette fordi de mener det er viktig at jeg får utdanning og det ikke går med kun lån/stipend. Vi får se hvordan det blir. Men bra jeg kan sladde hva jeg har brukt pengene på da hvertfall... Da gjelder det bare å besøke noen med printer Takk for tips dere! hi Anonymkode: d5ce5...0fc
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #11 Skrevet 20. mars 2018 Hvis noen av barna er små (under fem år) kan du få overgangsstønad mens du studerer vel? Anonymkode: c7543...ac9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #12 Skrevet 21. mars 2018 Æh... Klarer ikke å la være, hvorfor i huleste har du gått på aap i fire - FIRE - år, uten å skaffe deg en utdannelse i løpet av den tiden, da??? Dessuten bør vel du, som de fleste andre, kunne finansiere studiene dine selv? Hvorfor skal staten betale for deg? Anonymkode: 6de2a...9a2
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #13 Skrevet 21. mars 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: nav sier det er sosialstønad og tiltakspenger jeg får når jeg skal studere.. hvis ikke det blir aap. Dette fordi de mener det er viktig at jeg får utdanning og det ikke går med kun lån/stipend. Vi får se hvordan det blir. Men bra jeg kan sladde hva jeg har brukt pengene på da hvertfall... Da gjelder det bare å besøke noen med printer Takk for tips dere! hi Anonymkode: d5ce5...0fc Bra du kan sladde?? Har du noe å skjule? Anonymkode: 57cf2...073
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #14 Skrevet 21. mars 2018 - Utgifter til ditt nødvendige livsopphold. Husleie, 8.000,-, strøm, 1.600,-, leveutgiftene er standardiserte satser. 6.000,- for deg, og ca 3.000,- per barn ut fra alder. (Litt mindre for de små, litt mer for store barn) Mange på AAP får sosialhjelp i tillegg. Supplerende sosialhjelp. Faktisk også en del som jobber, men ikke tjener nok. Sos. hjelp er stønad basert på utgiftsdeknings prinsippet, ikke inntektskompensasjon. Anonymkode: 96b9c...db0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #15 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Æh... Klarer ikke å la være, hvorfor i huleste har du gått på aap i fire - FIRE - år, uten å skaffe deg en utdannelse i løpet av den tiden, da??? Dessuten bør vel du, som de fleste andre, kunne finansiere studiene dine selv? Hvorfor skal staten betale for deg? Anonymkode: 6de2a...9a2 Ehm, fordi man er syk....? Anonymkode: 103b6...b2e
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #16 Skrevet 21. mars 2018 Hi, det høres ut som du bør ta kontakt med din saksbehandler. Hvis du har blitt forespeilet aap mens du studerer (du har søkt skole?) så kan du nok ikke miste aap din nå. Da tror jeg ikke du får den igjen så kjapt. Anonymkode: 103b6...b2e
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #17 Skrevet 21. mars 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: men hvorfor må de se hvordan jeg har brukt mine penger? Min aap? Det har vel ingenting å gjøre med sosialstønad? Hvis de mener jeg har sløst, så betyr jo ikke det at jeg kan sløse med sosialpengene skulle jeg få enda mindre? Knyter seg litt i magen å måtte komme med alt jeg har brukt pengene mine på de siste 3 mnd.. Anonymkode: d5ce5...0fc Det er vel hovedsakelig for å sjekke at ikke du gjemmer unna inntekter. Tviler på de sitter og finleser hvor du har handlet. Anonymkode: 13822...35a
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #18 Skrevet 21. mars 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel hovedsakelig for å sjekke at ikke du gjemmer unna inntekter. Tviler på de sitter og finleser hvor du har handlet. Anonymkode: 13822...35a Klart, men det er da vel likevel ikke særlig gøy at noen kan sitte å se hvor og når du har brukt penger, og på hva. ikke hi. Anonymkode: 074d0...056
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #19 Skrevet 21. mars 2018 Regner med at du må vise utskrift fra alle kontoer som finnes på din selvangivelse, grunnen er at man ikke kan sitte med penger på sparekontoer og samtidig søke sosial hjelp. Du kan også risikere å få redusert støtte om det f.eks. viser seg at man i stede for å betale husleie har brukt 8000 på klær. Hva med å øke bidraget fra barnefar, 5000 var da ikke mye for 3 barn. Anonymkode: cc852...c1c
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2018 #20 Skrevet 21. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Klart, men det er da vel likevel ikke særlig gøy at noen kan sitte å se hvor og når du har brukt penger, og på hva. ikke hi. Anonymkode: 074d0...056 Nei, det er ingenting som er gøy med å gå på sosialen. Jeg har vært der selv. Men de tingene som gjør at det ikke er gøy er vel med og bidrar til at de fleste gjør det de kan for å komme seg ut av den situasjonen så fort som mulig. Anonymkode: 13822...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå