Gå til innhold

Reise bort på 17. mai. Hvor slemme er vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassen har i år ansvaret for 17. mai, men vi velger å reise til Spania i mormors 70-års lag. Vi bruker 7 feriedager og får 14 dager fri. Turen koster 10 000 kr i stedet for 30 000 kr i skoleferien. Er vi egoistiske som tenker mer på oss selv enn fellesskapet? Kunne du gjort det samme? 

Anonymkode: 44a0f...890

Fortsetter under...

Skrevet

Reiser til Kreta 17 mai uka. Men vi har ikke noe ansvar på skolen enda 

Anonymkode: c0741...ca6

Skrevet

Vi har også ansvaret for 17.mai iår og kunne ikke falt oss inn å reist bort. Dette ansvaret er fast på dette trinnet og det har vi vist om lenge. Hater det, men noen må ta styret for at det skal bli lek og kos på skolen. Og iår er det dessverre vår tur.

Anonymkode: 1f843...ffb

Skrevet

Nei, ikke det året klassen har ansvaret for 17.mai.

Vi har også ansvar for 17.mai i år og det kunne ikke falle meg å dytte mine arbeidsoppgaver og ansvar over på andre. Men et annet år kunne jeg fint gjort det.

Anonymkode: 5dc4b...d40

Skrevet

Dere har vel ikke noe valg hvis dere skal i 70 årslag der nede til nær familie.

Anonymkode: bb189...048

Skrevet

Da foreslår jeg at dere tar kontakt med klassen under, og ber pent om å få bytte. Det er garantert noen som uansett skal være hjemme, og som kan ta deres dugnad, mot at dere tar dugnaden til neste år. 

Jeg er i komiteen på vår skole, og er helt sjokkert over hvor dugnadsskye folk er. Det er snakk om et par timers vakt på arrangementet, ETT år i løpet av barneskolen. Jeg bruker til sammenlikning et titalls timer i forkant, og hele 16. og 17. mai i år. 

Annonse

Skrevet

Nei , i år er det min sitt klassetrinn som er ansvarlig , dette vet vi om fra de starter i 1. Klasse hvilket år er . Dere er " slemme " ja om dere kunne fått til å dra en dag etter ol for å også være med på 17 mai. Men jeg blir ikke overasket, meg og mitt generasjonen er virkelig på fremasj. Skummel utvikling. 

Anonymkode: d436b...ba9

Skrevet

For å feire 70 år, da ville jeg sagt god tur.

Da vi hadde ansvaret for 17.mai, var det noen som fant ut at de ville feire i Oslo. Da ble jeg passe lei, det var en ganske liten klasse, lite folk og masse å gjøre. 

Men hør om det er noe dere skal fikse på forhånd. 

Anonymkode: 2549b...3f4

Skrevet

Jeg mener at familietilstelninger trumfer dugnad. Jeg hadde dog gjort en innsats å gjøre ting i forveien - hos oss var det f.eks. skaffe premier en av jobbene som kunne gjøres. Hør med klassekontakten eller den som har ansvaret for arrangemang.

Anonymkode: 24f38...55c

Skrevet

Ja, dere er egoister. Om dere er av dem som bestandig stiller opp ellers, gratis trener i idrettslaget, klasseontakt, dugnadssjef i korpset hvert år osv, er det tilgivbart å bli borte en gang. Hvis ikke er det være en selvfølge å gjøre jobben sin dette året.

Dere kan jo løse det med at en av dere reiser senere eller kommer tilbake tidligere. Dere kan også avtale med noen på trinnet under at de stiller opp i år og så tar dere jobben neste år.

Anonymkode: fa6d5...6d8

Skrevet

Nei Hi. Reis med god samvittighet. Det blir nye dugnader, før du får snudd deg. Jeg har ikke sansen for alt arbeidet noen mødre bestemmer må gjøres før 17 mai. Det kunne vært enklere. Her tar de helt av og absolutt alle gruer seg til 17 mai og foreldrene har seriøst ikke tid til å være med barna for både mor og far er satt opp flere timer på diverse vaktposter. Blitt rett og slett utrivelig.

Anonymkode: 1cb12...226

Skrevet

Herremin, reis med god samvittighet i mormors 70års lag😊

Anonymkode: c8f2b...dd4

Skrevet

Dere er jo helt sprø! Selvfølgelig reiser man i et 70-årslag fremfor en dugnad!

Selv ville jeg nok vært ekstra på tilbudssiden i forhold til oppgaver som kan gjøres i forkant. Bak noe å legg det i fryseren til en klassevenn eller et eller annet så har dere i hvert fall bidratt noe.

Anonymkode: 39b1d...20d

Annonse

Skrevet

I denne situasjonen syntes jeg det er ok. 

Men hva med å bake noen kaker og boller på forhånd som kan fryses og be noen andre ta de med på 17. mai? Da har du i alle fall bidratt med noe!

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herremin, reis med god samvittighet i mormors 70års lag😊

Anonymkode: c8f2b...dd4

Man tar jo ikke ungene ut av skolen i over en uke bare for en 70-årsdag. Dette er en unnskyldning for å reise på ferie når det er billige billetter. Jeg kan forstå at det er fristende, men at det er egoistisk er helt sikkert.

Anonymkode: fa6d5...6d8

Skrevet

Reis med god samvittighet! Herremin. Mormors 70-årslag, det er klart det skal feires :-D

Anonymkode: 7b588...6e9

Skrevet

God tur! Som andre sier, sjekk om det er noe dere kan ordne på forhånd, og gjør det - da har dere bidratt.

Dette er en engangshendelse, og den er viktigere enn at akkurat dere står og selger pølser mellom 12-14:30.

Anonymkode: 1a97b...f80

Skrevet

Vi reiste bort i 60-årslag et år vi var i komité. Men da bestilte vi turen i sommerferien og ved første foreldremøte etter skolestart fikk vi beskjed om at fau hadde endret reglene og at det nå var to trinn som skulle arrangere i stedet for et, og det nye trinnet var oss. Jeg sa tidlig i fra at vi hadde bestemt oss for å reise og det var ikke noe problem. Det var jo ikke noe vi visste om da vi bestilte. 

Anonymkode: 95053...4ae

Skrevet

Jeg er av dem som mener man skal strekke seg langt for å dra sammen som et lag når klassen har ansvar for et arrangement, og selv er jeg over gjennomsnittet engasjert da jeg har vært FAU representant i 5 år, sittet i driftsutvalget på skolen og vært pådriver når det har vært arrangementer klassen har arrangert. Jeg har nok jobbet mange hundre timer frivillig i de snart fem årene min datter har gått på skolen, og noen ganger kan jeg bli rimelig lei når foreldre som aldri stiller opp klager når de må delta på dugnad et par timer. Men i ditt tilfelle hi hvor det er en 70 års dag som skal feires så hadde jeg oppriktig sagt god tur og kos dere.

Anonymkode: 5bfeb...e1f

Skrevet

Har vært med på dette mange ganger selv. Selvsagt stiller man på sånt. Når dere ikke kan, så må dere sørge for å skaffe noen som kan tre inn i stedet for dere. Enkelt og greit. 

Anonymkode: b5354...fb1

Skrevet

Mormors 70-års lag er selvsagt viktigere enn 17.mai. 

Anonymkode: 41f23...63a

Skrevet

Vi reiser uansett, men vi skal selvfølgelig tilby oss å hjelpe til på forhånd. Her er det ikke bare et par timer på en skole. Her har klassene ansvaret for hele opplegget fra morgen til kveld. Vi er satt opp på to ulike ting allerede, så jeg skal gi beskjed i dag. Jeg har tvillinger på tre år, så jeg kunne uansett ikke tatt min vakt. Kan ikke ha barnevakt til dem på selveste 17. mai føler jeg. 

Anonymkode: 44a0f...890

Skrevet

De fleste barn har to foreldre, da tar den ene ansvaret for barna og den andre ansvaret for dugnaden.

Har barnet bare en forelder er det gjerne bare å si fra på forhånd så man kan bidra på måter som ikke krever barnevakt.

Anonymkode: 5dc4b...d40

Skrevet

God tur! 😊

Anonymkode: 159fa...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...