Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #26 Skrevet 19. mars 2018 Håper virkelig ikke dere slipper å betale! Anonymkode: e2f0d...caa
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #27 Skrevet 19. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Om forholdet til foreldrene er så dårlig at hun ikke greier å snakke med dem lenger, og foreldrene ikke greier å gi henne boforhold som er levelig for henne, da er det beste hun gjør å kontakte barnevernet. De kan hjelpe henne videre. Anonymkode: 736bb...91d Enig. Anonymkode: c07ff...c25
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #28 Skrevet 19. mars 2018 Barnevernet kan hjelpe Anonymkode: bf643...f05
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #29 Skrevet 19. mars 2018 Det er riktig at barnevernet KAN hjelpe ja. Hvis de etter undersøkelsessak finner ut at jenta ikke bør bo hos noen av foreldrene (dvs at omsorgen ikke er god nok). Borteboerstipend kan være aktuelt, men det er og bør ærlig talt ikke finnes masse offentlige stønader for ungdom som er lei av å bo hjemme! Så enten må noen sende en bekymringsmelding, eller så bør både hi og jenta få en god dose realitetsorientering. Anonymkode: c3fea...5b9
Mumua Skrevet 19. mars 2018 #30 Skrevet 19. mars 2018 Jeg flyttet hjemmefra som 15-åring. Borteboerstipend, studielån og jobb var løsninga. Fikk ikke noe fast fra foreldrene mine, men litt her og der var det nok. Null problem å jobbe ved siden av vgs, det er bare lurt Jeg gikk yrkesfag og jobbet som servitør og renholder ved siden av. Da jeg selv drev restaurant ansatte jeg flinke ungdommer i oppvasken, lett jobb og gode penger og faktisk veldig lærerikt.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #31 Skrevet 19. mars 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er riktig at barnevernet KAN hjelpe ja. Hvis de etter undersøkelsessak finner ut at jenta ikke bør bo hos noen av foreldrene (dvs at omsorgen ikke er god nok). Borteboerstipend kan være aktuelt, men det er og bør ærlig talt ikke finnes masse offentlige stønader for ungdom som er lei av å bo hjemme! Så enten må noen sende en bekymringsmelding, eller så bør både hi og jenta få en god dose realitetsorientering. Anonymkode: c3fea...5b9 Jeg vet om ei jente som fikk hjelp av barnevernet til å flytte hjemmefra, uten at det var noe bekymringsverdig med omsorgen egentlig. Det var bare at ingen av foreldrene var villig til å gi slipp på jenta og vekk fra 50/50, og jenta orket ikke bo sånn lenger og ønsket sitt eget så hun kunne bo på et sted hele tiden. Barnevernte hjalp henne med å finne en hybel så hun fikk fullført videregående. Hun jobbet for meg (jeg er butikksjef) fra hun var 18 år, og hadde da bodd for seg selv siden hun var 16. Anonymkode: bf643...f05
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #32 Skrevet 19. mars 2018 Just now, Anonym bruker said: Jeg vet om ei jente som fikk hjelp av barnevernet til å flytte hjemmefra, uten at det var noe bekymringsverdig med omsorgen egentlig. Det var bare at ingen av foreldrene var villig til å gi slipp på jenta og vekk fra 50/50, og jenta orket ikke bo sånn lenger og ønsket sitt eget så hun kunne bo på et sted hele tiden. Barnevernte hjalp henne med å finne en hybel så hun fikk fullført videregående. Hun jobbet for meg (jeg er butikksjef) fra hun var 18 år, og hadde da bodd for seg selv siden hun var 16. Anonymkode: bf643...f05 Da er det jo bekymring om omsorgen når de ikke klarer å enes om samvær. Og hvis de i tillegg vurderer at jenta er ekstra sårbar for konflikten. Poenget mitt er mer at barnevernet får mange henvendelser fra ungdom som vil vekk fra foreldre. Noen med god grunn, noen med mindre god grunn. Og da gjøres det en vurdering (undersøkelse). Og første tiltak er ikke å finne bolig som de betaler for. Hva som er aktuelt for akkurat denne jenta aner jeg ikke. Men for majoriteten for ungdom i hennes situasjon er det ikke barnevernet som er løsningen Anonymkode: c3fea...5b9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #33 Skrevet 19. mars 2018 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15 år, gikk i klasse med ei som flytta for seg selv da hun var 14 år. Jeg hadde stipend fra Lånekassen på 4500 kr pr med og med husleie på 3500 kr. Måtte bare klare meg på det. Det var svært mange dager i måneden uten mat for å si det sånn. Nå i senere tid har man jo krav på barnetrygd og bidrag fra foreldre når man går på vgs. Foreldrene har forsørgeransvar. Hun kan ikke forvente seg hjelp fra nav eller barnevernet av alle ting. De har da viktigere ting å gjøre! Jeg ville rådet henne til å skaffe en jobb. På vår arbeidsplass har vi flere 16/17/18 åringer som gjerne jobber så mye som mulig! Hun trenger ikke jobbe mange vakter pr. mnd for få inn nok til å leve for. Kanskje det bare er vanligere der jeg kommer fra (ikke noen storby) hvor det faktisk er helt vanlig at man må flytte på hybel for å gå vgs, og hvor de aller fleste har deltidsjobb ved siden av. Går dem helt fint i livet like vel altså! Det er jo en kjempeflott lærdom å jobbe for det man trenger allerede fra tidlig av og samtidig bygger hun CV. Gidder hun ikke jobbe for det, så får hun bo hjemme i noen år til da. Anonymkode: fda87...b18
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #34 Skrevet 19. mars 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: 5000 kr i stipend rekker jo ikke. Hva har hun krav på videre? Noe fra nav? Noe fra foreldre som de ikke kan nekte henne, hvor mye? Hun er under 100% utdanning på VGs og kan ikke være avhengig sv jobb ved siden av :-) Anonymkode: 47eb6...45a Kan man ikke jobbe ved siden av når man går på VGS? Jeg, og alle jeg kjente da vi gikk på VGS hadde helgejobber. Anonymkode: 0e8b8...19f
Nyttårs barn Skrevet 19. mars 2018 #35 Skrevet 19. mars 2018 Hvis jenta skal flytte for seg selv så må hun nok få seg en deltidsjobb. Det er ikke sånn at det offentlige kan og skal forsørge ungdom som er lei av foreldrene sine.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2018 #36 Skrevet 19. mars 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan hun jobbe. Når man flytter hjemmefra for å gå på skole får man litt stipend (som ikke dekker alt man trenger) og man kan jobbe eller få hjelp av foreldre utenom. De fleste jeg kjenner gjorde som meg og flyttet hjemmefra da vi var 16 og jobbet ved siden av VGs. VGS er ikke så slitsomt at man ikke kan jobbe noen helger og ettermiddager. Særlig ikke om man er motivert for å bo for seg selv. Alternativet er å holde ut foreldrene to år til og så få seg jobb. Anonymkode: 4def6...728 Det er ikke selvfølgelig nei. Kan hende hun har angst og depresjoner. Virker ikke som at denne jenta har det så greit. Da er skolen mer enn nok . Jeg flyttet selv ut da jeg var 16 år. Pga min mor. Hadde 2 jobber ved siden av skolen. Da mamma flyttet ut, flyttet jeg hjem igjen. Anonymkode: 240d6...6c4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #37 Skrevet 20. mars 2018 Rart hvordan vi klarte å jobbe ved siden av skole før.... og bo hjemme om vi kunne.... vi skaper en gjeng navere med de digre putene under armene. Anonymkode: d7878...78a
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #38 Skrevet 20. mars 2018 Om hun har angst er det bare fint å komme seg ut og ha faste rutiner med jobb og skole. Selvfølgelig kan hun jobbe. Anonymkode: 72e7f...506
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #39 Skrevet 20. mars 2018 La meg gjette. Du er stemor og støtter henne heeeeelt i dette? Anonymkode: 45ef4...929
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #40 Skrevet 20. mars 2018 Nav har ingen støtteordning for personer under 18 år. Hvis man skal få noe hjelp når man er umyndig, så må man snakke med barnevernet Anonymkode: 8fddd...547
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2018 #41 Skrevet 20. mars 2018 16-åringen min jobber en ettermiddag i uken og annenhver lørdag i en butikk, litt ekstra ved behov (skal jobbe en ekstra dag i påsken). Da har han mellom 3 og 5.000 utbetalt i måneden, også skal han selvfølgelig jobbe i sommer. Det er ikke noe problem å kombinere det med skole altså, men det kan være vanskelig å finne jobb. Det er vanlig at de vil ha folk over 18 år når de ansetter, men er man litt "på" er det absolutt mulig. Anonymkode: bf643...f05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå