Gå til innhold

Fyrer dere i ovnen/peisen om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det OK? Naboen gjør det hver natt. Hele huset er mørklagt og det er full fyr i ovnen. Ser det fra badevinduet når jeg pusser tenner🤨

Anonymkode: c5a73...b1a

Skrevet

Nei vi fyrer ikke. 

Anonymkode: d44e2...67b

Skrevet

Gjør det hvis det er veldig kaldt. Er jo ikke farlig, hvis de da ikke fyrer med åpen ovnsdør. 

Anonymkode: 918fb...3b1

Skrevet

Ja, det gjør vi i de kaldeste periodene. Er gjerne våken gjentatte ganger på natt med barna, så da slenger vi inn en kubbe eller to i samme slengen. Ingenting er verre enn å stå opp i kaldt hus :P 

Anonymkode: 58af5...ec7

Skrevet

Ja, da er det sikkert OK. Tenkte liksom at man må passe på flammene. 🙈

Anonymkode: c5a73...b1a

Skrevet

Ja, gjør det når det er kalde perioder om vinteren. De fleste gjør det vel på hytta, og må gjøre det der, av mangel på annen oppvarming. 

Anonymkode: d1d2f...d08

Skrevet

Det er ekstremt ansvarsløst å fyre i ovn på natta! Er sjokkert over at mange her gjør det med barn i hus! Man skal ALDRI sovne fra/forlate ild. Hvis det blir brann og forsikringsselskapet finner ut at du fyrer om natta, kan du nok se langt etter å få dekket skadene.

Anonymkode: 846d1...4f7

Skrevet

Ja det har vi gjort i alle år, ser ikke problemet.. nå har vi barnebarn og gjør det forsatt, yngste gutten er 16, har gjort det ca 20 år, ingen problem det

Anonymkode: ab9c4...2c7

Skrevet

Peis har vi ikke, men i ovn kan man gjerne fyre på natta. Selvfølgelig må man fyre med vett, og på korrekt måte, men ellers ikke noe problem. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ekstremt ansvarsløst å fyre i ovn på natta! Er sjokkert over at mange her gjør det med barn i hus! Man skal ALDRI sovne fra/forlate ild. Hvis det blir brann og forsikringsselskapet finner ut at du fyrer om natta, kan du nok se langt etter å få dekket skadene.

Det er vel hvis det er snakk om åpen ild, peis fex. Faktisk er en lukket ovn langt mer brannsikker og forutsigbar enn elektrisitet. 

Jeg kan finne på å legge inn ved før leggetid, men jeg kjører fex aldri tørketrommel på natt.

Anonymkode: 918fb...3b1

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Det stemmer ikke med godkjent ovn og brannmur altså..  Og mannen min er brannmann, så føler vi kan dette 

Peis er noe annet, det går man ikke fra.

Anonymkode: 538f7...31e

Skrevet

Nei, har moderne rentbrennende ovn, fyrer på når vi står opp, bruker elektriske ovner der det er behov.

Anonymkode: aa273...5e8

Skrevet

Nei, det behovet ser vi ikke. Men vi kunne godt gått og lagt oss selv om det fremdeles er fyr i ovnen, om det skulle bli nødvendig. Lukket ovn i god stand og med riktig brenning og jevnlig feiing av pipa - er ingen stor brannfare.

Skrevet

Har klebersteinsovn, og den fyller jeg gjerne på før jeg legger meg .Da varmer den gjennom natten og er fortsatt lunken når vi står opp.  Godt i varmt i huset. 

Den er rentbrennende, av nyere dato- og installert av fagfolk.  Ser ingen problemer med det. 

Anonymkode: 2229f...7c3

Skrevet

Nei, og skal aldri gjøre det heller. 

Selv om det er en lukket ovn kan mye skje, og jeg vil ikke stå til ansvar for slikt om jeg sover. Det kan være noe galt ved ovnen, pipebrann, noen legger noe for nært ovnen osv osv. Selv om jeg ikke ser pipa når jeg er våken, er det hvertfall en større mulighet at naboer ser pipa om det skulle brenne der på dagtid enn natt. Naboer oppdaget pipebrann hos mine foreldre når jeg var liten, vistnok veldig action i gata kl 7 om morra. Min mor merket ingen ting inne, utenom at det var godt og varmt siden min far fyrte opp når han sto opp og dro på jobb. 

Anonymkode: 7c3f2...3f4

Skrevet

Nei det gjør vi ikke! Fyrer kun når vi er hjemme og kan følge med. Nå er vi riktignok ikke avhengig av fyring for å holde på varmen verken hjemme eller på hytta..

Anonymkode: 1855b...c0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...