Gå til innhold

Jeg og jenta har iPhone. Hun får ikke meldingene mine før hun har nett. Hvilken innstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid på mobildata. Hun slår den ofte av. Men man skal vel motta meldinger likevel, som grønne bobler i stede for blå på meldinger?

Eller er det en annen innstilling? 

Hilsen en teknisk amøbe.

Anonymkode: d97a5...ae4

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har alltid på mobildata. Hun slår den ofte av. Men man skal vel motta meldinger likevel, som grønne bobler i stede for blå på meldinger?

Eller er det en annen innstilling? 

Hilsen en teknisk amøbe.

Anonymkode: d97a5...ae4

Hvis det er sendt som SMSer og ikke i et annet program så skal man vel få det ja, så lenge telefonen har (telefon)forbindelse. Kanskje skrur hun også av dette?

Anonymkode: c95f9...7a3

Skrevet

Om du sender som iMessage (blå boble) og ikke har innstilling på DIN mobil at det skal sendes som sms (grønn boble) så kommer det ikke frem før hun har mobildata eller wifi. Det gjelder da alle som sender melding til henne. 

Ev kam hun skru av at hun noen gang skal bruke iMessage, da kommer det ikke opp som et alternativ hos deg eller andre når dere sender til henne. 

Skrevet

Innstillinger - meldinger - send som sms

Anonymkode: 73c3c...e29

Skrevet

Meg og ungene har alle iphone oh vi har alle valgt å skru av imessage pga at det er noen. I ikke får mld fra før vi har wifi, og det kan noen ganger være kjedelig. Ungene bruker dette, men skrur det på hv gang de skal bruke det eller brike ipaden. 

Anonymkode: 6d925...589

Skrevet

Mobildata er i praksis det samme som mobilnettverk, som du må være tilkoblet for å kunne ringe og ta i mot vanlige sms. Tenk ledningen fra fasttelefonen inn i uttaket i gamle dager. :-) Det kan også brukes til å surfe på nettet.

Wifi er Internett. Når du er et sted med wifi, kan du slå av mobildata og surfe, og du kan motta iMessage (de blå), for de sendes via wifi. iMessage er bare muligheten til å motta sms over internett i stedet for mobilnettet.

Så hvis jenta di slår av mobilnettet, som hun muligens gjør for å spare data, så slår hun også av muligheten for å ringe og motta vanlig sms. Da da må hun altså være et sted med wifi for å kunne få iMessage-typen. Noen abonnementer gir vel også muligheten til å ringe over wifi (tror Telenor).

Var det forståelig? Krysser fingrene for at jeg har rett. ;-)

Anonymkode: 929e5...dfb

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mobildata er i praksis det samme som mobilnettverk, som du må være tilkoblet for å kunne ringe og ta i mot vanlige sms. Tenk ledningen fra fasttelefonen inn i uttaket i gamle dager. :-) Det kan også brukes til å surfe på nettet.

Wifi er Internett. Når du er et sted med wifi, kan du slå av mobildata og surfe, og du kan motta iMessage (de blå), for de sendes via wifi. iMessage er bare muligheten til å motta sms over internett i stedet for mobilnettet.

Så hvis jenta di slår av mobilnettet, som hun muligens gjør for å spare data, så slår hun også av muligheten for å ringe og motta vanlig sms. Da da må hun altså være et sted med wifi for å kunne få iMessage-typen. Noen abonnementer gir vel også muligheten til å ringe over wifi (tror Telenor).

Var det forståelig? Krysser fingrene for at jeg har rett. ;-)

For noe tull. Mobildata er 3G eller 4G og ikke mobilnettverket for å ringe eller sende/motta SMS. 

Anonymkode: 6c702...639

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Mobildata er 3G eller 4G og ikke mobilnettverket for å ringe eller sende/motta SMS. 

Merk at jeg skriver "er i praksis det samme" - HI omtaler seg selv som teknisk amøbe. Jeg kan heller ikke mye om dette, men for noen som er på utkikk etter en forståelig og enkel forklaring, er vel min ok?

Hvis hun går inn under Innstillinger, trykker på Mobilnett og skru av/på Mobildata, skjer vel det jeg beskriver?

Mobilnettet i Norge heter vel GSM.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merk at jeg skriver "er i praksis det samme" - HI omtaler seg selv som teknisk amøbe. Jeg kan heller ikke mye om dette, men for noen som er på utkikk etter en forståelig og enkel forklaring, er vel min ok?

Hvis hun går inn under Innstillinger, trykker på Mobilnett og skru av/på Mobildata, skjer vel det jeg beskriver?

Mobilnettet i Norge heter vel GSM.

Nei det er jo nettopp det du ikke gjør. Du skrur av internett. Altså 3G eller 4G 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er jo nettopp det du ikke gjør. Du skrur av internett. Altså 3G eller 4G 

Aha, så du kan fortsatt ringe og motta vanlig sms? My bad, ignorer meg, HI. :-)

Kjenner jeg er på tynn is nå, men nå ble jeg nysgjerrig. Hvor skrur man av mobilnettverket hvis man hypotetisk sett skulle ønske det?

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aha, så du kan fortsatt ringe og motta vanlig sms? My bad, ignorer meg, HI. :-)

Kjenner jeg er på tynn is nå, men nå ble jeg nysgjerrig. Hvor skrur man av mobilnettverket hvis man hypotetisk sett skulle ønske det?

Skru av telefonen eller sette i flymodus? Evt ta ut sim-kortet 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skru av telefonen eller sette i flymodus? Evt ta ut sim-kortet 

Selvsagt. Jeg hadde virkelig fått det for meg at det skulle finnes en av/på-funksjon under Innstillinger, utover det å slå av telefonen. Dagens brain fart.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt. Jeg hadde virkelig fått det for meg at det skulle finnes en av/på-funksjon under Innstillinger, utover det å slå av telefonen. Dagens brain fart.

iphone: innstillinger, mobilnett, mobildata (av/på)

finnes sikkert noe tilsvarende på android/andre telefoner. 

Anonymkode: b2be9...b98

Skrevet

Er bare å slide fra bunn, så får du hurtigtilgang til av og på med mobildata. Ikonet er oppe til venstre, og er grønt når mobildata er aktivert.

Anonymkode: 9d885...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...