Gå til innhold

Misforstå meg rett

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVA menes med det? Det er jo et helt meningsløst uttrykk. 

Enten heter det ikke misforstå ELLER forstå meg rett. Hvorfor skal noen ønske å bli misforstått? Vet de (dere) som bruker uttrykket hva de (dere) mener?

Anonymkode: 9c872...445

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er at den som sier det vet det er feil.

Ofte bruker jeg det hvis jeg vet at jeg uttrykker meg litt dårlig om en sak. Da passer utrykket egentlig ganske bra. Den jeg snakker til må forstå at det jeg sier er litt feil og tolkes riktig. Det er gjerne en undertone av humor og at jeg er litt oppgitt over meg selv.

Anonymkode: 72b0b...f40

Skrevet

Det er en bevisst og litt humoristisk feil - en blanding av "forstå meg rett" og "ikke misforstå meg", som jo betyr det samme. Synes det er rart at så mange hisser seg opp over dette uttrykket. Hele poenget med det er jo at det blir poengløst slik det sies, men at meningen er underforstått.

Anonymkode: 8872f...170

Skrevet

Misforstå meg rett, enkelt og greit å forstå.  

Skrevet

Det brukes vel også når du sier noe du vet kan misforstås, da sier du det fordi mottakeren ikke skal tolke deg så dypt og derfor misforstå.

Anonymkode: 13929...3be

Skrevet

Tenker det sies når man skal si noe negativt om noe eller noen. Litt: jeg har noe med det, men jeg mener likevel at...

Anonymkode: 9fa9b...71b

Skrevet

Brukes nesten alltid i stedet for "forstå meg rett". 

Anonymkode: 04f7d...4fc

Skrevet

Bruker "missforstå meg rett" når jeg skal forklare noe som kan missforstås dersom de jeg snakker til ikke får med seg alt jeg skal si. Er litt for vant til å bli avbrutt.

Anonymkode: 5a0bc...52e

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker "missforstå meg rett" når jeg skal forklare noe som kan missforstås dersom de jeg snakker til ikke får med seg alt jeg skal si. Er litt for vant til å bli avbrutt.

Anonymkode: 5a0bc...52e

Men da er det jo riktig å si 'forstå meg rett'? Hvorfor insistere på å bruke uttrykk feil? 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det jo riktig å si 'forstå meg rett'? Hvorfor insistere på å bruke uttrykk feil? 

Det er ikke et feil uttrykk. 

Skrevet
36 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jo, det er jo det? Hvordan kan man misforstå noe riktig? Om man misforstår noe så har man jo fått et galt inntrykk/forståelse. 

Skrevet

Jeg elsker det uttrykket 😃

Anonymkode: abf69...768

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er jo det? Hvordan kan man misforstå noe riktig? Om man misforstår noe så har man jo fått et galt inntrykk/forståelse. 

Nei, det er ikke det. Det er en bevisst sammenblanding av to uttrykk for å skape en litt humoristisk effekt. Man mener ikke "misforstå meg rett", man mener "forstå meg rett". 

Anonymkode: 8872f...170

Skrevet
2 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Joda. Men det er mye brukt likevel.

Anonymkode: 15ab1...5c2

Skrevet (endret)

Misforstå meg rett = det jeg sier kan du lett misforstå, så du må kanskje tenke deg om for å forstå meg rett. Humoristisk vri! 

Det ER et uttrykk. Kan sammenlignes med uttrykket forfordelt som egentlig betyr det motsatte av hva folk mener. Men så er det blitt et uttrykk som kan brukes begge veier.

Endret av Hol(l)yCoW
Skrevet

Synes det er mye merkeligere hvordan det britiske uttrykket «I couldn’t care less» over tid har blitt til «I COULD care less», på amerikansk engelsk. Det har jo helt motsatt betydning! 🙄

Skrevet

Jeg bruker uttrykket «misforstå meg rett» som i «hvis du skal misforstå det jeg sier, så misforstå det i alle fall riktig» når folk misforstår misforståelsen😂

Anonymkode: 6ff85...7c1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men det er mye brukt likevel.

Anonymkode: 15ab1...5c2

Jaja, når noe har blitt brukt i 100 år, så har det vel blitt en sedvane, så da har det blitt rett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...