Gå til innhold

Helt seriøst, de som sier de ikke forstår en bestemt dialekt...

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo vest, men Oslo øst er i hvert fall forståelig.

Anonymkode: 14146...8af

Men bærumsdialekten er slitsom for vestkantfruer? 

Anonymkode: 2e412...012

Skrevet

Husker godt episoden da jeg måtte beklage overfor danskene at jeg ikke skjønte hva de sa, men så var de fra Vennesla. :fnise:

Jeg har store problemer med å skjønne når folk snakker veldig dialekt og fort i tillegg, da må jeg be om å ta hensyn til meg. Jeg er utlending og har lært meg norsk helt på egenhånd, jeg har ikke vondt i viljen altså!

Anonymkode: e8f1c...7eb

Skrevet
1 time siden, uhhuhher skrev:

Hvorfor er det flaut å ikke forstå alle dialekter? Jeg jobber med språk daglig, er utdannet innen språk, men har da ingen problemer med å si at det er dialekter der jeg ikke forstår alt. Hva slags verden lever dere i der det er flaut å ikke kunne alt?

Jeg forstår ikke alle svenske ord heller, ei heller alt dansk. Shit, jeg er fra Rogaland, men kan likevel slite med heftig jærdialekt. So? Henger dere med østlendinger med mindreverdighetskomplekser?

Jeg er ikke Hi, men jeg vil tro det Hi egentlig snakker om er de som ikke en gang vil prøve å forstå visse dialekter. Ikke bare det å ikke forstå noen ord, men virkelig ingen vilje til å forstå dialekter eller visse dialekter overhodet.

Da jeg kom til indre Sogn første gang forstod jeg omtrent ikke noe. Etter to dager hadde jeg absolutt ingen problemer, unntatt få unntak med helt særegne lokale ord som jeg ikke forstod ut fra sammenhengen. Da var det bare å spørre, så lærte jeg til neste gang. Det er virkelig ikke noe problem.

Å ikke forstå er ikke flaut, men å ikke ville gjøre en innsats for å forstå, det mener jeg er flaut. For tross alt er det meste av ordene som sies såpass like at man som innfødt norsk bør kjenne dem igjen selv om de uttales i et annet tonefall. Noen er rett og slett ikke villig til å forsøke å forstå visse dialekter, og det burde være flaut.

Anonymkode: 6de3f...077

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må jo være Ola fra Surnadal. En litt romslig kar med masse skjegg? 

Den dialekta er pyton å forstå da det er null toneleie, og veldig mange egne ord😂

Anonymkode: 52ad4...bbe

Neida, fant han, det var Frank fra Jæren. Litt lenger siden enn jeg husket.

https://www.dagbladet.no/kjendis/farmen-frank-tekstes/66692324

Anonymkode: bef58...93b

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo vest, men Oslo øst er i hvert fall forståelig.

Bare så vidt! Jeg sliter skikkelig med om se snakker om middag eller vennene sine når de snakker om poteter.

Anonymkode: be8f7...fb1

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men bærumsdialekten er slitsom for vestkantfruer? 

Bærum er besten Oslo vest, men kun bestemte områder. Om du forstås på Oslo vest kommer an på hvor mye boligen din er verdt og hvilken bil du kjører 

Skrevet

De som ikke prøver å forstå fordi de bare ikke vil har jeg er problem med å forstå meg på. Og jeg får litt frysninger av enklete Oslo-folk som på toppen av alt hevder at de snakker bokmål og at alle andre har talefeil.

Jeg forstår i utgangspunktet alle dialekter, men slett ikke alle ordene. Om noen snakker litt mumlende og med en dialekt langt unna min egen, kan jeg slite med å forstå dem, men jeg prøver alltid. 

At flere synes det er enklere med svensk har delvis sammenheng med at mange dialekter i øst likner på svensk, delvis med at det meste vi hører av svensk (utenom skånsk) er rikssvensk og det igjen er noe de fleste av oss kjenner godt fra barne-tv. 

Anonymkode: 714a6...ba8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bærum er besten Oslo vest, men kun bestemte områder. Om du forstås på Oslo vest kommer an på hvor mye boligen din er verdt og hvilken bil du kjører 

Ja, jeg skjønte i grunn at Rykkinn befinner seg langt utenfor Oslo Vest-sfæren, jeg tenkte da selvsagt mer på Jar. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg skjønte i grunn at Rykkinn befinner seg langt utenfor Oslo Vest-sfæren, jeg tenkte da selvsagt mer på Jar. 

Rykkinn ryker ut der for å si slik! Jar, hus over 7,3 mill (obs! Nye satser fra 01.01.2018) og bil nyere enn 2016 mod, så forstår vi dere 

Skrevet

Jeg skjønner mange dialekter, men ikke alle. Jeg er oppvokst i Halden på søttitallet, det var ikke mange andre dialekter å høre, og mest bokmål på TV. 

Svensk skjønner jeg så klart godt. Vi var i Sverige flere ganger i måneden og så masse svensk TV. 

Som haldenser vet jeg at jeg ikke kommer langt med min dialekt, hvis jeg ønsker å bli tatt seriøst, dessverre. Men jeg tilpasser og fjerner dialektord for ar folk skal forstå. 

Og ja, jeg får helt hetta når noen fra indre grautmål ringer, snakker fort og utydelig og velger konsekvent å bruke de mest eksotiske uttrykkene fra sin egen dialekt. 

Jeg sier unnskyld og hva til jeg er skamflau. Så sier jag ja og ha, uten å skjønne et kvekk videre. Og jeg synes det er uhøflig av min samtalepartner å ha så liten interesse i å hjelpe meg til å forstå hva han sier. 

Men tips meg gjerne om et dialektkurs, det er evnen, ikke viljen det står på hos meg. 

Anonymkode: d5fd2...2ee

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rykkinn ryker ut der for å si slik! Jar, hus over 7,3 mill (obs! Nye satser fra 01.01.2018) og bil nyere enn 2016 mod, så forstår vi dere 

Må ikke også barna hete Preben og Nicoline Pernille, husets irske setter het Kira og ingen kan ha vinterjakker til under 5000,-? 

Anonymkode: 308b7...652

Skrevet

Er sammen med en fra Värmland, og må ærlig innrømme at jeg sliter mer med visse svenske dialekter enn norske.. kalix feks 

Anonymkode: c2392...2f9

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må ikke også barna hete Preben og Nicoline Pernille, husets irske setter het Kira og ingen kan ha vinterjakker til under 5000,-? 

Anonymkode: 308b7...652

Jo, men dette går på innbo og Oslo vest- navneliste. Disse er topp secret og vi kan ikke avsløre alle disse hemmelighetene fordi vi ikke vil ha hermegåser inn i den norske eliten. 

TIL ALLE SOM VURDERER OVENNEVNTE NAVN, SÅ ER DISSE NÅ STRØKET AV VEST-LISTEN!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste norske dialekter er som klør på en tavle. Jeg klarer bokstavelig talt ikke å følge med på hva noen utenfor Oslo sier, ørene mine blør av hva de gjør med språket.

Wow, for et artig og opplyst menneske du er, da. 

Anonymkode: 4ce42...278

Skrevet

Jeg er veldig glad i dialekter, og frydet meg over alle de stilige dialektene jeg hørte da jeg studerte med folk fra hele landet. Selv er jeg fra Asker og synes det er synd jeg ikke har en mer spennende dialekt. Da jeg møtte mannen min merket jeg dermed fort at jeg ikke var den «dialekt eksperten» jeg trodde. Han er fra en liten bygd i Valdres, og jeg forstår tilnærmet ingenting den dag i dag når hans tante snakker! 

Det står imidlertidig ikke på vilje, da jeg synes det er flaut å ikke forstå et annet menneske. Men uansett hvor mye jeg forsøker så er det som om hun snakker tullespråk,hjernen min registrerer liksom ikke ordenes betydning. 

Anonymkode: 3d94b...394

Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan, men må innrømme at enkelte folk som snakker brei dialekt forstår jeg lite av iblant. Det har jo med at jeg ikke har vært eksponert nok (eller i det hele tatt) for akkurat denne dialekten før, mens svensk har jeg hørt flere ganger gjennom TV med teksting slik at jeg lærer meg mye av språket. 

Når jeg møter folk med dialekt jeg ikke forstår, prøver jeg å lære meg så mye jeg kan, men det skjer jo ikke umiddelbart. Jeg må også be dem forklare noen ord de bruker. 

Og selv om jeg ikke mener at alle må snakke «standard Oslo-språk» så mener jeg at de med kraftig dialekt må dempe seg litt når de prater med folk som ikke kommer fra deres område. Det er like arrogant å snakke veldig obskure dialekter og latterliggjøre de som ikke forstår umiddelbart, som det er å være anti-dialekt generelt.

Når man møter noen som ikke snakker sitt morsmål - eller sin dialekter - må man gjøre en innsats for å gjøre seg forstått og moderere seg litt med de mest særpregede dialektorda blant annet.

Anonymkode: 39322...c01

Skrevet

Var på date men en fra Rysstad i Setesdalen og måtte be han snakke sakte og spurte ofte hva ord betydde. Var utrolig vanskelig. 

Men har bodd i nord England og mener ar jeg er veldig god i engelsk, men når jeg kom dit hadde jeg ikke snøring på hva de pratet om. Tok meg ca 1 uke før jeg begynte å skjønne dialekten 

Anonymkode: a2d8e...8a4

Skrevet

Jeg sliter ikke med å forstå verken dansk, svensk eller dialekter. Men noen fra de indre bygder, som f.eks. Setesdal, snakker bredere enn andre, og det kan være utfordrende. 

Kom til å tenke på dette nyhetsinnslaget, godt eksempel på vanskelig dialekt. 

Anonymkode: 1f2f1...e37

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste norske dialekter er som klør på en tavle. Jeg klarer bokstavelig talt ikke å følge med på hva noen utenfor Oslo sier, ørene mine blør av hva de gjør med språket.

Stakkars liten. 

Det er like mye synd på deg enten du gjør et idiot-forsøk på trolling eller om du, Gud forby, er så steinhakkende dum som du gir uttrykk for. 

Anonymkode: a670a...2d4

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter ikke med å forstå verken dansk, svensk eller dialekter. Men noen fra de indre bygder, som f.eks. Setesdal, snakker bredere enn andre, og det kan være utfordrende. 

Kom til å tenke på dette nyhetsinnslaget, godt eksempel på vanskelig dialekt. 

Anonymkode: 1f2f1...e37

Jeg syntes han var ganske grei å forstå, jeg :)

En eller to setninger i begynnelsen som var vanskelige, men det var mer pga. lydkvaliteten.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes han var ganske grei å forstå, jeg :)

En eller to setninger i begynnelsen som var vanskelige, men det var mer pga. lydkvaliteten.

Enig. 

Det ble jo også fortalt hvor gubben kom fra, da vet man jo også sånn omtrent hvilke typiske trekk dialekten i området har. 

Anonymkode: a670a...2d4

Skrevet
14 timer siden, uhhuhher skrev:

Hvorfor er det flaut å ikke forstå alle dialekter? Jeg jobber med språk daglig, er utdannet innen språk, men har da ingen problemer med å si at det er dialekter der jeg ikke forstår alt. Hva slags verden lever dere i der det er flaut å ikke kunne alt?

Jeg forstår ikke alle svenske ord heller, ei heller alt dansk. Shit, jeg er fra Rogaland, men kan likevel slite med heftig jærdialekt. So? Henger dere med østlendinger med mindreverdighetskomplekser?

Jeg er fra Lofoten selv, så jeg har ikke noen ekstrem dialekt. Men jeg ser likevel på det som min oppgave å forstå hva mine landsmenn sier. Handler ikke om å "vite alt", men å gjøre seg kjent med alt man kan.

Anonymkode: 71f1e...215

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må jo være Ola fra Surnadal. En litt romslig kar med masse skjegg? 

Den dialekta er pyton å forstå da det er null toneleie, og veldig mange egne ord😂

Anonymkode: 52ad4...bbe

Null toneleie? Hva betyr det? 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men dette går på innbo og Oslo vest- navneliste. Disse er topp secret og vi kan ikke avsløre alle disse hemmelighetene fordi vi ikke vil ha hermegåser inn i den norske eliten. 

TIL ALLE SOM VURDERER OVENNEVNTE NAVN, SÅ ER DISSE NÅ STRØKET AV VEST-LISTEN!

Hermegjess, antar jeg du mener. Ikke ødelegg sproooooooget! 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men tips meg gjerne om et dialektkurs, det er evnen, ikke viljen det står på hos meg. 

Anonymkode: d5fd2...2ee

Vi hadde dialektprøver i norskfaget på videregående. Jeg er også vokst opp på 70-tallet og var russ i 1991, så jeg antok at "alle" på min alder hadde lært det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...