Gå til innhold

Facebookgruppe for klassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klassen til barnet mitt har en lukket gruppe på FB hvor det legges ut informasjon som ikke er direkte knyttet til skolearbeidet. Dvs bursdager, samkjøring, klassemiljøtiltak osv. 

Så er det selvsagt noen få foreldre som ikke er på Facebook av prinsipp og som krever at infoen blir sendt til dem pr mail. Altså at hvis jeg legger ut informasjon om at vi inviterer klassen til kosekveld med bålkos og fisking så må jeg skrive en ekstra Mail til disse 3-4 foreldrene. Det gidder jeg bare ikke! At skolen sender lovpålagt info pr brev eller mail er klart, men om de velger å holde seg unna sosiale medier så får de vel ta konsekvensen av det? Da får man ikke med seg alt, det er jo ikke verre enn det. 

Anonymkode: 6dec1...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et vennepar som ikke hadde Facebook, Men han ordnet seg en lukket profil kun for å få info ang fotball som barnet er med på. Jeg tenker at de kan ha en lukket profil, og likevel få den infoen de trenger/vil ha

Anonymkode: d96ad...18e

Skrevet

Jeg tenker at info fra klassekontakter o.l. som har med skolen å gjøre også må sendes på mail, men andre ting fra foreldre ikke trenger å sendes via andre kanaler

"Per sier ingen i klassen legger seg så tidlig som han, så jeg lurer litt på hva slags leggetid dere andre har?" 

"Vi tenkte oss en tur på skøytebanan i ett-tiden i dag, veldig koselig om det dukker opp noen andre fra klassen også"

"Marie har somlet vekk regnbuksa si, er det noen som har fått med en ekstra regnbukse hjem? Blå, størrelse 128 og er navnet"

Slike meldinger går de som nekter å være på facebook glipp av, det er et valg de tar.

I klassen til datteren min var det en pappa som ikke var på facebook, han opprettet en lukket profil som heter "Pappa til Anton" og ble lagt til klassegruppen. Han stilte inn varslene så han da får mail når noe er lagt inn i klassegruppen så han kan gå inn å lese det. Han fant ut at det ikke fungerte å være utenfor Facebook når han har barn.

Anonymkode: eb155...832

Skrevet

Synes du godt kan sende en mail til 3-4 som ikke har fb. Man kan ikke forvente at alle skal være på sosiale medier.

Anonymkode: 6f392...edf

Skrevet

Det går rett og slett ikke å ikke være på FB når man har barn. Borettslaget, barnehagen, skolen, turninga, alle bruker FB. Da får man bare lage en lukket, tom profil som man bare bruker til slike ting.

Anonymkode: f4ae5...c04

Skrevet

Jeg har lukket profil, og er kun aktiv inne på barnas klassesidene og fritidsaktiviteter, nettopp for å få med meg det som skjer. Jeg synes likevel ikke at folk skal føle seg presset til å delta på sosiale medier. Det er faktisk ikke så vanskelig å sende en e-post i tillegg. 

Selv skulle jeg heller ønske at alle gruppene var på Spond, hvor kontaktinformasjon som hvem er foreldre til hvilken unge, hva er telefonnummeret og e-postadressen er lett tilgjengelig, men foreldrene vil visst heller være på Facebook. 

Anonymkode: c0252...540

Skrevet

Enn så lenge er det Facebook som  flesteparten bruker for informasjonsflyt, mener  jeg at da får folk ordne seg en en konto. Ingen tvinger de til å legge ut daglige oppdateringer om middag og kaffe på sentret.  

Når man har barn så er det Desverre slik at man noen ganger må vike fra sine prinsipper.   Enten er man med og får med seg info eller så er man ikke og barna går glipp av ting. 

Ja det er trist for det og de barna  som ikke får  vært med på spontan kino, grilling osv.

men det er foreldrenes valg. 

Anonymkode: ea05b...2a2

Skrevet

Man kan ikke tvinge folk til sosiale medier. Men det er nå engang slik at det et dit informasjonsflyten er flyttet. Og da må man ta et aktivt valg om man vil delta eller ikke. 

Man tvinger ikke folk til å ha e-post eller smarttelefon heller. Men det er nå engang slik st drt er utrolig upraktisk å kun ha fasttelefon nå om dagen.....

Man kan fint ha en lukket, anonym konto på FB hvis man ønsker det. Man trenger ikke være venner med hverken tidligere klassekamerater, naboer, kolleger eller foreldre i klassen. Men har man barn er det litt lurt å være «online». Tar man et aktivt valg om å ikke delta så kan man heller ikke kreve at andre foreldre skal innrette seg etter det. Da går man heller innse at man ikke får med seg informasjon om spontane sosiale sammenkomster, opplysninger om aktiviteter i byen, tilbud om gratisbilletter osv.  

Anonymkode: cfe89...0d7

Skrevet

kan ikke tvinge folk til og ha facebook. og 3-4 stk er da ingenting 

Anonymkode: f4322...e88

Skrevet

Man kan ikke tvinge folk til å ha Facebook,men man kan heller ikke tvinge folk til å sende mail i tillegg til å legge ut på Facebook hvis man skal ut og både og lurer på om noen vil være med. Har man ikke Facebook, så velger man å ikke få med seg sånne beskjeder. 

Anonymkode: 945c6...d3a

Skrevet

Hvis de ikke vil være på Facebook velger de å gå glipp av slik informasjon.

Å sende eposter kan bli kjempejobb:

Kinokveld tirsdag.

Nei onsdag fordi x,y, g, og h ikke kunne.

Film Dinosaur var utsolgt, vi satser på Elefant i stedet!

Anonymkode: ab8e6...f3a

Skrevet

Jeg synes ikke du trenger å sende mail til de som ikke er på SoMe, det er deres valg. Informasjon fra skolen som alle må få, bør sendes på mail.

Eneste unntak er bursdager som bør komme frem til alle i klassen, her ville jeg sendt en mail til de som eventuelt ikke leser posten på face.

Skrevet

Man kan jo ikke legge ut invitasjoner til bursdager på denne fb siden hvis ikke alle foreldrene er med i gruppen? Invitasjoner bør dere som et minimum sørge for at alle foreldrene får enten via sms eller mail.

Anonymkode: de4fa...6b4

Skrevet
19 minutes ago, Anonym bruker said:

Man kan jo ikke legge ut invitasjoner til bursdager på denne fb siden hvis ikke alle foreldrene er med i gruppen? Invitasjoner bør dere som et minimum sørge for at alle foreldrene får enten via sms eller mail.

Anonymkode: de4fa...6b4

Uenig.

Facebook er den beste kanalen for informasjonsveksling fordi alle ser alt, og alt lagres på samme sted.

Jeg husker tiden med sms og e-post med gru. Epost ble rene spammingen med alle som fellessvarene.

Å ikke ha Facebook med barn er å be om å gå glipp av mye. Alt av fritidsaktiviteter har vel facebook-sider nå?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uenig.

Facebook er den beste kanalen for informasjonsveksling fordi alle ser alt, og alt lagres på samme sted.

Jeg husker tiden med sms og e-post med gru. Epost ble rene spammingen med alle som fellessvarene.

Å ikke ha Facebook med barn er å be om å gå glipp av mye. Alt av fritidsaktiviteter har vel facebook-sider nå?

Jeg  har Facebook og hatt det i noen år nå og hovedgrunnen til at jeg skaffet meg Facebook  var  jo nettopp av den grunn at  jeg skulle kunne følge med på ting og tang. 

Jeg er ikke med i noen grupper som ikke handler om barna mine eller var med jobben å gjøre. Ikke legger jeg ut ferie bilder og forteller allevat kaffen smakte godt , eller hvilken farge  det er på det jeg har i glasset på lørdagskveld.

det går fint Ann å bruke det som en informasjonskanal,

Anonymkode: ea05b...2a2

Skrevet

Nå er det slik at det ikke "bare" er å lage seg en lukket, anonym profil. Facebook krever nærmest innsyn i allverdens private ting du bruker tlf eller PC til, og med det skjønner jeg godt at enkelte reserverer seg mot dette. Synes dere er kjipe som utestenger de som velger å ikke ha fb. 

Anonymkode: a3c98...a86

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det slik at det ikke "bare" er å lage seg en lukket, anonym profil. Facebook krever nærmest innsyn i allverdens private ting du bruker tlf eller PC til, og med det skjønner jeg godt at enkelte reserverer seg mot dette. Synes dere er kjipe som utestenger de som velger å ikke ha fb. 

Anonymkode: a3c98...a86

Jo det er faktisk BARE å gjøre det. Og FB får ikke automatisk tilgang til ting fu bruker PC og telefon til😉

Anonymkode: cfe89...0d7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de ikke vil være på Facebook velger de å gå glipp av slik informasjon.

Å sende eposter kan bli kjempejobb:

Kinokveld tirsdag.

Nei onsdag fordi x,y, g, og h ikke kunne.

Film Dinosaur var utsolgt, vi satser på Elefant i stedet!

Dette! Vi hadde én mor i barselgruppa som nekta å melde seg inn i FB. Jeg sendte henne separate e-poster en stund, men det ble utrolig masete og jeg gav opp. Det ble et press på meg om å holde henne informert om alle endringer og jeg synes hun var sær og slitsom. 

Anonymkode: f4ae5...c04

Skrevet

Eieren av vårt kampsportsenter ber alle foreldre bruke fb, om så ha en helt "tom" konto, fordi så og si all kommunikasjon foregår der. Han sier: for ungenes del. 

Jeg syns det er selvsagt i dag..

Anonymkode: f7856...05a

Skrevet

Du kan ikke kreve at alle er på FB. Den overvåkningen som bedrives der er vi ekstremt naive overfor. Ære være dem som tar selvstendige valg om å unngå dette. Hvor slitsom er det egentlig å sende en mail til 3 stykker? 

Skrevet

Jeg er klassekontakt for to klasser nå, og det ER faktisk ganske pes å måtte sende ut individuelle mail til de 2-3 foreldrene som ikke er på FB. Kontaktlærer har ikke lov til å gi ut andres mailadresse uten samtykke, så da må jeg først sende mail til lærer og be om disse foreldrenes mailadresse. Så må lærer sende mail til de aktuelle foreldrene og be om tillatelse. Dette kan ofte ta et par dager, ikke alltid folk svarer på mail m det samme. Når jeg endelig får de aktuelle adressene kan jeg sende mail, og håpe at de ser den i tide. 

Så ja- veldig enig i at FB-profil er og blir en fordel når man har barn i skolealder, også når det gjelder barnas idretter og annet sosialt som skjer! 

Anonymkode: 82c51...afb

Skrevet
16 minutter siden, Havhesten2017 skrev:

Du kan ikke kreve at alle er på FB. Den overvåkningen som bedrives der er vi ekstremt naive overfor. Ære være dem som tar selvstendige valg om å unngå dette. Hvor slitsom er det egentlig å sende en mail til 3 stykker? 

En Mail til 3-4 stk er overkommelig. Men så kommer endring 1, 2 og 3, og plutselig er man oppi 20-30 mailer for å følge opp og informere. Det gidder jeg ikke for noe som skal være en uformell sammenkomst. Velger man å stå utenfor felleskapet får man også ta konsekvensene.

Hva er det egentlig du tror FB overvåker deg med? 

Hi

Anonymkode: 6dec1...a23

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lukket profil, og er kun aktiv inne på barnas klassesidene og fritidsaktiviteter, nettopp for å få med meg det som skjer. Jeg synes likevel ikke at folk skal føle seg presset til å delta på sosiale medier. Det er faktisk ikke så vanskelig å sende en e-post i tillegg. 

Selv skulle jeg heller ønske at alle gruppene var på Spond, hvor kontaktinformasjon som hvem er foreldre til hvilken unge, hva er telefonnummeret og e-postadressen er lett tilgjengelig, men foreldrene vil visst heller være på Facebook. 

Anonymkode: c0252...540

Herregud. Hva er Spond, da? Og kan det brukes til noe annet enn det du nevner? For ellers er det jo like dødfødt som Fronter, iSkole, Visma og alle de andre tullete plattformene man tvinges til å gå inn på. 

Anonymkode: 5211e...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...