Gå til innhold

spreng kulde..lite vann. kan man be leieboerne om å vaske klær 1 gang i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier vel ikke det? Men at huseier må fylle brønnen er vel helt naturlig.

Anonymkode: 9ece1...3ba

Hvis det går. Det er ikke gitt at det lar seg gjøre. Jeg har vokst opp med brønn, men på grunn av beliggenhet så kunne ikke tunge biler kjøre fram til der brønnen lå. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som å bestille vann, fylle en brønn og vips så er problemet løst. Om forbruket er større enn tilsiget, så er fylling en høyst temporær løsning. Leietaker må uansett spare på vannet. Alternativet til å spare og dele kan være 10-literstanker med vann levert på døra av huseier. Da har de sørget for vann, men  i en langt mer upraktisk løsning enn det leietakerne kunne hatt ved å spare og hjelpe til. 

Skrevet

Jeg håper de leietakerne ikke har strøm inkludert i leien, Hi... ;)

Ellers er jeg overrasket over hvor mange som: 1. Ikke vet at det faktisk er mange i Norge som ikke er tilknyttet kommunale vannverk. 2. Mener at det er helt ok av leietaker å fortsette å vaske to-tre maskiner med klær daglig når det er vannmangel.

Det andre punktet viser jo at det er mange som lever i en boble og tror at det er vann er en ressurs som alltid er tilgjengelig. Slik er det jo ikke. Det er ikke uten grunn mange kommuner må innføre restriksjoner i vanning på sommeren. Men det samme kan inntre også på vinteren når det har vært så kaldt lenge og det ikke lenger er tilsig til vannkilden. Da vil en noenlunde oppegående person tilpasse forbruket sitt når man får vite at sånn er situasjonen.

Og jada, leietaker kan normalt sett gjøre hva de vil. Men å vaske 2-3 maskiner med klær daglig er virkelig ikke nødvendig når man er to personer, det grenser til eller er manisk vasking såsant de ikke sliter med ekstrem tarmsykdom med masse uhell... men til og med da finnes det mer hensiktsmessige løsninger som vil redusere klesvasken. At disse leietakerne ikke forstår at dette er en prekær situasjon og at de må tilpasse seg, det sier meg at dette er personer jeg ikke hadde ønsket skulle fortsette å leie hos meg. Jeg har selv alltid leid selv, men ser det som en selvfølge at man greier å ta hensyn. Dette er jo klimatiske forhold som er årsaken til, ikke noe problem huseier har skapt. I tillegg er det en enkel sak å tilpasse seg (så lenge man ikke har et manisk forhold til klesvask). Det er en forholdsvis kort periode det gjelder i tillegg, og følgen av å ikke tilpasse seg kan bli langt større. Hvis jeg hadde gitt fullstendig f... i huseiers opplysninger om å spare på vannet, så hadde jeg ikke forventet reduksjon i leie hvis vannet så ble borte. Rimelighet går begge veier i et leieforhold! Hi stiller ikke urimelige krav til leietaker.

Jeg synes du kan høre med Huseierforbundet hvordan regelverket er rundt dette, HI. Jeg vet ikke, men som leietaker selv mener jeg dine leietakere er helt på jordet urimelige (og unnskyld... lite smarte).

Om de ikke vil tilpasse seg dette som er en sjelden og kritisk situasjon noen få uker, da hadde jeg planlagt å si dem opp om jeg var deg og heller få inn mer fornuftige leietakere. Når de vasker så vanvittig mye klær så risikerer dere dessuten at dere får fuktproblemer i leiligheten. Sørg derfor for å informere leietaker at klestørk kun kan gjøres i våtrom (badet), ikke i andre oppholdsrom i leiligheten!

Men ring også kommunen i morgen, ev. brannvesenet, og få fylt opp brønnen, for leietakerne dine vil tydeligvis ikke tilpasse seg. Og så sjekker du muligheten for å få dem ut og få inn noen som er litt mer omgjengelige.

Anonymkode: 1f6f3...4c7

Skrevet

Vi er tilkoblet kommunalt vann, og hver eneste sommer er det restriksjoner på vannet i kommunen! Vi kan feks ikke vaske bilen, vanne plenen, fylle badebasseng og mange andre små ting. 

Kan ikke skjønne det skal være lov for kommunen å ha restriksjoner, men ikke lov for en privatperson? Det er jo ikke for evig og alltid, men en kort periode mens det er kaldt og lite vann i brønnen. 

Synes leietakerne høres over snittet egoistisk og lite samarbeidsvillig ut! Og jeg skjønner meg virkelig ikke på mange av dere som har svart her!

Anonymkode: 99677...4e4

Skrevet

Vi bor også uten kommunalt vann. Vi har borevann, fordi brønn er for ustabilt. Med borevann har vi alltid vann. Det har kun gått tomt når vi har glemt hageslangen hele natta. Når vi stenger hageslangen har vi vannet tilbake i kranene i løpet av fem minutter.

Dere leier jo ut en leilighet med vanntilgang, da er det dere som må sørge for at leieboerne har vann. Hvis ikke brannvesenet har mulighet må dere finne andre med tankbil som leverer. For eksempel annleggsfirma.

På kort sikt: fyll opp brønnen. På lengre sikt: sørg for at dere har stabil vanntilgang, i form av borehull eller kommunalt vann.

Anonymkode: 3cedb...8e5

Skrevet

Takk for svar :) vi skal ringe i morgen og høre om det er mulig å få fyllt opp brønnen, brønnen ligger ganske langt opp fra veien men det kan vel kanskje få med veldig lange slanger 😮 vi har vært fri for vann 1 gang på de 10 årene vi har bodd her og det var midt på sommeren. Har vært noen unormalt kalde uker med ingen nedbør nå. Det jeg irriterer meg over er jo at vi selv med 2 barn ikke har vasket klær, dusjet eller fått tatt oppvasken pga dem har hatt så stort forbruk forbruk i underetasjen. Vi har flere ganger den siste uken gitt beskjed at dem må roe ned klesvaskingen fordi det begynner å minke med vann. Vi har kjøpt first price flaskevann hele uken og hørt på vaskemaskinen som går hele dagen! Nå er det helt tomt for vann i brønnen og det må jo takkes dem. Men for all del leietakere har jo et så sterkt vern at gud forby at dem skal bli fri for vann. I natt er det meldt bittelitt sne for første gang på flere uker og litt mindre minus grader frem til i morgen så krysser hender og føtter at det kommer litt vann i brønnen. Ps dem har strøm inkludert i leien var det noen som lurte på. 

Anonymkode: 804b8...5b5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) vi skal ringe i morgen og høre om det er mulig å få fyllt opp brønnen, brønnen ligger ganske langt opp fra veien men det kan vel kanskje få med veldig lange slanger 😮 vi har vært fri for vann 1 gang på de 10 årene vi har bodd her og det var midt på sommeren. Har vært noen unormalt kalde uker med ingen nedbør nå. Det jeg irriterer meg over er jo at vi selv med 2 barn ikke har vasket klær, dusjet eller fått tatt oppvasken pga dem har hatt så stort forbruk forbruk i underetasjen. Vi har flere ganger den siste uken gitt beskjed at dem må roe ned klesvaskingen fordi det begynner å minke med vann. Vi har kjøpt first price flaskevann hele uken og hørt på vaskemaskinen som går hele dagen! Nå er det helt tomt for vann i brønnen og det må jo takkes dem. Men for all del leietakere har jo et så sterkt vern at gud forby at dem skal bli fri for vann. I natt er det meldt bittelitt sne for første gang på flere uker og litt mindre minus grader frem til i morgen så krysser hender og føtter at det kommer litt vann i brønnen. Ps dem har strøm inkludert i leien var det noen som lurte på. 

Jeg som lurte på om strøm er inkludert i leien. Jeg synes seriøst at dere bør vurdere å si dem opp, for dette ser ut som et tapsprosjekt for dere. De bruker urimelig mye strøm, om de tørker så mye klær andre steder enn våtrom så er dere trolig på god vei til å få et fukt-/muggproblem i leiligheten også.

Disse to trenger helt tydelig bo et sted hvor de betaler for den strømmen de selv bruker... og gjerne et sted hvor de også må betale for vannet de bruker ;)

Som sagt, jeg er leietaker selv, og mener de leietakerne dine er helt urimelige (og lite smarte), og hadde jeg hatt hus og leid ut til slike så hadde jeg sagt dem opp så fort som mulig. Det er ikke verdt å ha slike boende, for det blir et så stort irritasjonsmoment at det blir negativt for dere. I tillegg risikerer dere fuktskader i leiligheten pga. unormalt mye klestørking.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg som lurte på om strøm er inkludert i leien. Jeg synes seriøst at dere bør vurdere å si dem opp, for dette ser ut som et tapsprosjekt for dere. De bruker urimelig mye strøm, om de tørker så mye klær andre steder enn våtrom så er dere trolig på god vei til å få et fukt-/muggproblem i leiligheten også.

Disse to trenger helt tydelig bo et sted hvor de betaler for den strømmen de selv bruker... og gjerne et sted hvor de også må betale for vannet de bruker ;)

Som sagt, jeg er leietaker selv, og mener de leietakerne dine er helt urimelige (og lite smarte), og hadde jeg hatt hus og leid ut til slike så hadde jeg sagt dem opp så fort som mulig. Det er ikke verdt å ha slike boende, for det blir et så stort irritasjonsmoment at det blir negativt for dere. I tillegg risikerer dere fuktskader i leiligheten pga. unormalt mye klestørking.

Ja vi skal ta det til etterretning! Dem har kun bodd der i ett halvt år,før det så hadde vi en leietaker som har bodd der. Da var det også inkludert strøm men regningen var helt klart mye lavere 😕

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan ikke kreve noe som helst, med mindre det står i leiekontrakten at det kun kan vaskes en dag i uka. Hvorfor har dere brønn? Høres ikke ut som et moderne liv i Norge. Dere kan eventuelt si opp leieboerne. Det virker ikke som deres bolig er egnet til å ha leieboere i.

Anonymkode: 4aa9e...8dc

Dette er kanskje en avsporing,men nå måtte jeg le høyt......Moderne liv i Norge? Nå er det faktisk slik at store deler av bygdenorge nok har private brønner. Jeg bor i ei ganske stor bygd. Her finnes ikke offentlig vannverk. Det er det kun i det som kalles kommunens sentrum. Nå har ikke vi problemer om vinteren, da vi omtrent regner bort, stort sett. Men sommerstid er det mange som må spare på vann, og som går tomme. Til hi, kanskje du ikke kan kreve at leieboerne sparer på vannet. Men du kan oppfordre, og er det normale oppegående mennesker, så samarbeider de om vannsparing. Det er jo i deres interesse også.

Anonymkode: 8c89d...926

Skrevet

Herlighet. Be dem roe ned vannforbruket. Kom med en plan. Dere vasker tøy mandag/onsdag og fredag, de tirsdag, torsdag og lørdag, evt. Motsatt. Spør om dere kan få en avtale på at dere også dusjer disse dagene og motsatt. Si at di får 100 kr i avslag på husleia per dag dette gjelder. Godtar di ikke det, skru av hovedkrana når dere alikavell er tomme for vann, og si "sorry, nå er det tomt" og skru den på innimellom bare. 

Anonymkode: 5a4aa...7fa

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje en avsporing,men nå måtte jeg le høyt......Moderne liv i Norge? Nå er det faktisk slik at store deler av bygdenorge nok har private brønner. Jeg bor i ei ganske stor bygd. Her finnes ikke offentlig vannverk. Det er det kun i det som kalles kommunens sentrum. Nå har ikke vi problemer om vinteren, da vi omtrent regner bort, stort sett. Men sommerstid er det mange som må spare på vann, og som går tomme. Til hi, kanskje du ikke kan kreve at leieboerne sparer på vannet. Men du kan oppfordre, og er det normale oppegående mennesker, så samarbeider de om vannsparing. Det er jo i deres interesse også.

Anonymkode: 8c89d...926

Hehe ja! Jeg bor i Oslo kommune og vi har både eget vann og septiktank! 

Anonymkode: 4ee42...ce8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...