Gå til innhold

Nakenhet i forbindelse med fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av alt jeg gruer meg til ved forestående fødsel, tror jeg det jeg tenker mest på er dette med nakenhet. Alle sier at eg glemmer det eller slutter å bry seg når det er i gang, men jeg vet ikke om jeg tror på det, og gar heller ikke lyst å miste kontrollen ved å slutte å bry meg. 

Hvordan er det om en bruker badekar som smertelindring, er det normalt å være naken nedentil, eller pleier folk ha på truse/bikini?

Og hvor mye/lite hadde du på deg av klær, dyne osv underveis i fødselen?

Anonymkode: d91e2...f68

Skrevet

Du kan ha på deg truse til  du begynner å presse. De fleste har vel de nettingtrusene med bleie det hadde i hvert fall jeg. Lekkert!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Av alt jeg gruer meg til ved forestående fødsel, tror jeg det jeg tenker mest på er dette med nakenhet. Alle sier at eg glemmer det eller slutter å bry seg når det er i gang, men jeg vet ikke om jeg tror på det, og gar heller ikke lyst å miste kontrollen ved å slutte å bry meg. 

Hvordan er det om en bruker badekar som smertelindring, er det normalt å være naken nedentil, eller pleier folk ha på truse/bikini?

Jeg var så varm, så varm. Holdt på å koke over. Hælte ikke å gå ned i varmt vann. Gikk i sykehusskjorte, og tok den av da det ble for varmt. Det siste jeg tenkte på var "dette er nakenhet". 

Anonymkode: 05542...1ec

Skrevet

Hadde på meg lang sykehusskjorte og nettingtruse. Først når jeg skulle presse ble trusen tatt av. Når babyen var ute kneppet jordmor opp skjorten slik at babyen fikk ligge hud til hud. Jeg fikk feber på slutten så måtte ligge en stund uten klær for å få ned temperaturen, men tenkte overhodet ikke over at jeg faktisk lå der helt naken.

Om du skal i badekar kan du ha på deg bikini, evt. Truse og en klut over brystene. Men mest sannsynlig så bryr du deg lite om påkledning når det nærmer seg slutten av fødselen.

Anonymkode: ab7ce...3db

Skrevet

Jeg hadde med den vordende far og svigermor på fødestuen. Var veldig opptatt av å dekke meg til i starten, de gikk ut mens jeg ble sjekket osv.

Men på et eller annet tidspunkt (tror det var rundt 7cm) var alt glemt og jeg rev av meg sykehusskjorta foran svigermor ;) Da babyen var på vei ut ba jeg til og med svigermor om å sjekke om hun så den ennå :P 

Det er faktisk ikke noe man gir en eneste tanke etterhvert. Men begynn slik du er komfortabel. Det er helt ok å ha på det du vil ha på i badekaret f.eks., i det minste frem til du skal presse.

Anonymkode: d9c8c...a3b

Skrevet

Syns du burde prate med både mannen og jordmor om dette før fødsel slik at du slipper å forklare det under fødsel. Du kan være fullt påkledd til du begynner å presse hvis du vil. Personlig var jeg veldig varm under fødsel, og med dempet belysning og kun jordmor og mannen i rommet syntes jeg det var greit å være kun i undertøy.

Jeg var naken nedentil i badekaret, hadde kun på BH, men jeg hadde veldig raskt fødsel og lå ikke med rier i timesvis. Hvis jeg skulle ligge i timesvis hadde jeg beholdt trusen på.

Jeg ble tildekket umiddelbart etter fødsel. Jeg var naken, pga jeg hadde jo nettopp født og de ville jeg skulle amme asap, men var dekket i håndklær og tepper og det var ingenting som var synlig. Lå i senga ca en time og ammet og ble sydd, men det var ikke noe som var synlig utenom det som måtte være synlig.

Skrevet

Hadde det som deg da jeg skulle føde. Skrev et "ønskebrev" til føden, hvor det sto bla dette med nakenhet. Jeg var tildekket under hele fødselen med laken. Hadde på meg en singlett, men den vrengte jeg av meg da babyen kom, for å få nærkontakt og hudkontakt. Jeg brukte ikke badekar, da jeg ikke ønsket det. De var super flinke til å få meg til å ikke føle meg blottet eller naken. Selv om jeg ikke hadde noen klær neden til, følte jeg meg ikke avkledd. Forsøk å forklar dette til jordmor, de tar hensyn, og de er flinke. Lykke til, detter er den største opplevelsen. 

Anonymkode: bfebd...7a7

Skrevet

Jeg hadde på meg en lang sykehusskjorte og nettingtruse med bleie 

Trusa forsvant jo når jeg skulle trykke ungen ut, men skjorta hadde jeg på meg hele tiden. Da ungen kom kneppet jeg opp og fikk han på brystet, med en dyne over der igjen 

Jeg følte meg aldri naken 

Badekar var helt uaktuelt for meg da, jeg var så varm at jeg sikkert hadde besvimt om jeg måtte ned i varmt vann i tillegg 

Anonymkode: 990a0...010

Skrevet

Med første så hadde jeg på meg sånn nettingtruse og sykehusskjorte ganske lenge. Hadde lengere periode med rier og var oppe å gikk på rommet 

Med nr.2 gikk jeg med klærne mine på helt til det var et par min mellom riene. Da skiftet jeg til nettingtruse og skjorte. Under pressriene så forsvant selvsagt trusa men skjorta var på og igjen til gutten kom på brystet. Da åpnet de den slik at han skulle få kroppskontakt og jeg fikk både dyne og teppe over meg. Lå og hakket tenner uten å fryse🙈

Anonymkode: f3028...91b

Skrevet

Det er ingen som sier at nå må du kle deg naken altså, du bestemmer selv hvilke klær og hvor mye du vil ha på deg hele tiden. 

Men jordmor her har foreslått å bytte fra egne klær til sykehusskjorte når det tar seg opp, for å slippe få gris på egne klær (svette, fostervann, blod osv). Sykehusklærne trenger man ikke være redd for, de går jo rett til vaskeriet etterpå.

Men du føder i hva du vil. Ikke bruk enegi på å tenke på dette, det eneste som etterhvert må av er trusa. 

Jordmødre er vant til sjenerte fødende også og ingen vil du skal være ukomfortabel 

Anonymkode: 990a0...010

Skrevet

Det var akkurat dette med nakenhet som bekymret meg også mest før fødselen, i allefall før første. Når det stod på kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvem og hvor mange som var inne rommet og så meg/underlivet mitt naken. Vet faktisk ikke når trusa gikk av heller.

Det som bekymret meg mest var om jeg måtte ha på sykehusskjorte, det slapp jeg heldigvis. Har kun dårlige opplevelser med sykehusskjorte etter mange sykehusbesøk i barndommen.

Anonymkode: af8e2...d36

Skrevet

Jeg var kliss naken begge gangene, brydde meg ikke en tøddel. De som er i rommet er vant til dette og bryr seg ikke om nakenheten din.

Anonymkode: dc918...f43

Skrevet

Jeg var også bekymret for det. Skrev til og med i brevet til jordmor at jeg ville kle av meg minst mulig. Men du, når det setter i gang klarer du ikke å tenke på det, riene kommer så hyppig, varer så lenge, masse klær blir bare ubehagelig og jeg tålte overraskende godt å kle av meg litt. Ha på skjorta og den nettingtrusa og ta det som det kommer. Ungen skal ut av deg så trusa må av på et tidspunkt, sikker på at når jordmor sjekker åpning rundt 7 cm så tar du den ikke på igjen. ;) Jeg hadde forresten et laken over meg når trusa gikk av.

Anonymkode: b8bd4...bbc

Skrevet

Forstår deg godt, HI! Jeg var bare 19 da jeg ble mor, og var innmari usikker på meg selv, på kroppen min, på mennesker rundt meg etc. Nakenhet var jeg overhodet ikke komfortabel med, og det var kjempeskummelt å skulle måtte bli håndtert slik man blir da man føder. Jeg hadde truse og en stor joggebukse på helt frem til pressriene. Tok opp dette i forkant av fødsel, og ingen laget noe oppstyr rundt bekledning :) 

nå har det gått nesten 13 år, og jeg er klar for nummer to. Er ganske sikker på at jeg kommer til å være mer avslappet til det hele denne gangen, men jeg tviler på at jeg kaster klærne helt. Det er du som skal føde, og ingen har noe med å gjøre deg ukomfortabel med unntak av de nødvendige punktene. Vær tydelig på dine ønsker og følelser, bare! Masse lykke til! 💕 det kommer til å være så verdt det, selv om du må trosse noen personlige grenser for hva du egentlig er OK med :) 

Anonymkode: 689b7...b8f

Skrevet

Jeg brukte bikinioverdel og slik nettingtruse med bind. Alle sier man slutter å bry seg når fødselen starter, men jeg husker at jeg tenkte at jeg ikke hadde følt meg komfortabel med å ligge der kliss naken på overkroppen. Så var veldig fornøyd med valg av overdel;)

Anonymkode: c68b3...fd9

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som andre her sier, så bestemmer du selv. Ikke bruk energi på å bekymre deg for dette. 🙂

Du nevner å miste kontroll. Det er ikke sånn at du mister all kontroll når du føder. På mange måter må du ta kontroll, feks kontroll på pusten, pressingen osv. Det som er lurt, er å ikke ha veldig bestemte forventninger, for det er vanskelig å si akkurat hvordan det blir. 

Husk at jordmødre har sett alt, du er ikke rarere enn de andre. 😉

Anonymkode: e17ee...e90

Skrevet

Skal være kjerringa mot strømmen her nå - jeg har vært 100% bevisst min nakenhet og blottlegging under begge fødselene, og det har skapt mye stress og angst. Flott for dere som klarer å la alt fare, men alle er altså ikke sånn. Jeg fikk skikkelig, skikkelig angst av å være så blottlagt. 

Anonymkode: 506bb...1a3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skal være kjerringa mot strømmen her nå - jeg har vært 100% bevisst min nakenhet og blottlegging under begge fødselene, og det har skapt mye stress og angst. Flott for dere som klarer å la alt fare, men alle er altså ikke sånn. Jeg fikk skikkelig, skikkelig angst av å være så blottlagt. 

Anonymkode: 506bb...1a3

Er du klar til å være mor på andre punkter, da? 

Skrevet

Hadde skjorte,truse og dyne på frem til utpressingsfasen..Da for trusa men jeg ga streng beskjed at Dem fikk holde laken foran så pappan ikke kunne se når babyen kom ut 😉

Anonymkode: 9ac23...5a1

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du klar til å være mor på andre punkter, da? 

Hva i all verden har dette med omsorgsevne å gjøre? 

Anonymkode: 689b7...b8f

Skrevet

Jeg fødte for en måned siden og jeg kan jammen ikke huske om jeg hadde klær på meg under fødselen eller ikke. Jeg vet jeg byttet til sykehusskjorte på et tidspunkt og etter det punktet aner jeg virkelig ikke. Heh. 

Men skriv i ønskebrevet ditt hvordan du ønsker det. Ikke sikkert du klarer å kommunisere så mye selv så kan være lurt å ha det nedskrevet når det faktisk betyr noe for deg. 

Anonymkode: b7aef...b47

Skrevet

Du skal føde en bowling kule. 

Klær og sminke er ikke tingen i hodet ditt da 

Venter kule nummer 4 selv

Anonymkode: f57b1...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...