Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #1 Skrevet 8. mars 2018 Kort fortalt så nekter mannen i huset at vi skal kastrere den nye katten vår som er en hanne. Han påstår at jeg ikke forstår siden jeg ikke er mann, og at det er egentlig tortur å gjøre dette med et hanndyr. Jeg har kommet med masse argumenter for kastrasjon, som han nekter å ta hensyn til. - Kattedoen lukter mindre - Han vil ikke sloss i like stor grad - Han blir ikke borte pga han skal ut på damejakt <- noe som ville knust jentungen vår! - Roligere - Mindre sjanse for spraying. - Og ikke minst at man har et stort problem med løskatter. Kattungen er nå 4 mnd og etter som jeg har skjønt det så er anbefalt alder 6 mnd for kastrering, og jeg har begynt å spekulere i å "snikkastrere" katta for å bevare husfreden. Dette er vår første katt så jeg vet ikke helt hvor lenge den vil være litt medtatt etter operasjonen? Vil det være mulig å få det gjennomført uten mannens viten? Anonymkode: 55096...7d1
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #2 Skrevet 8. mars 2018 http://dbbh.no/index.php/katt/kastrering Du kastrerer jo før den blir kjønnsmoden, så katten aner ikke hva den går glipp av. Det er veldig kjedelig å få en hannkatt som markerer inne altså, og har den først begynt med det slutter den ikke igjen selv om den blir kastrert, den fortsetter å gjøre det av gammel vane. Men du kan ikke snikkastrere den, den blir redusert i minst 1-2 dager etter inngrepet. Anonymkode: 8eef2...53e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #3 Skrevet 8. mars 2018 Mannen din er egoist. Ved å ikke kastrere blir det løskatter som sulter. Og det er ikke tortur...tåpelige mannfolk altså 😂 (har hørt menn komme med den påstanden før) Anonymkode: 8bd54...b4f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #4 Skrevet 8. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://dbbh.no/index.php/katt/kastrering Du kastrerer jo før den blir kjønnsmoden, så katten aner ikke hva den går glipp av. Det er veldig kjedelig å få en hannkatt som markerer inne altså, og har den først begynt med det slutter den ikke igjen selv om den blir kastrert, den fortsetter å gjøre det av gammel vane. Men du kan ikke snikkastrere den, den blir redusert i minst 1-2 dager etter inngrepet. Anonymkode: 8eef2...53e Takk for god link, skal be ham se på den. Må vell bare ta denne kampen med ham da, siden det er umulig å få gjort det uten at han vet det :/ HI Anonymkode: 55096...7d1
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #5 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mannen din er egoist. Ved å ikke kastrere blir det løskatter som sulter. Og det er ikke tortur...tåpelige mannfolk altså 😂 (har hørt menn komme med den påstanden før) Anonymkode: 8bd54...b4f Ja, på dette punktet så skal jeg faktisk si meg enig. Aner ikke hva det er med menn og medlidenhet til andres baller HI Anonymkode: 55096...7d1
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #6 Skrevet 8. mars 2018 Bare å få den kastrert 😅 kastrerte min alt for sent..du bør vente til mannen er borte noen dager fordi dem barberer ballene og så kan det være litt blod fra sårene de neste dagene..katten må muligens gå med krage i noen dager for å unngå å slikke såret. (Det kan føre til infeksjon) Anonymkode: edbc1...f99
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #7 Skrevet 8. mars 2018 For alle vil vel ha en katt som sloss med de andre kattene, setter unger på andres katter, tisser inne, vræler i paringssesongen, klorer og stikker av for å pule rundt? Anonymkode: 0056e...32b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #8 Skrevet 8. mars 2018 Siden argumentet hans mot kastrasjon er at det er tortur, så ville jeg bedt ham om å dokumentere. Be ham finne en pålitelig kilde som sier at det er tortur for hannkatter å bli kastrert. Hvis dette faktisk var tortur ville jo dyrevernsorganisasjonene for eksempel ha reagert kraftig på praksisen. Når han ikke klarer å finne en slik kilde, ville jeg vist ham hvordan alle de store dyrevernsorganisasjonene anbefaler kastrasjon av katt. Hvis han fortsatt ikke lot seg rikke hadde jeg tatt katten og mannen med til veterinæren, og prøvd å få veterinæren til å snakke ham til fornuft (hadde her sørget for å gå til en mannlig veterinær!). Hvis han fortsatt ikke lot seg rikke vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort. Jeg har ikke lyst til å ha en innekatt, men jeg mener det er uansvarlig å slippe løs en ukastrert hannkatt. Det ville dermed være umulig å gi denne katten det livet jeg mener den fortjener, uten å være uansvarlig md tanke på kattebestanden som en helhet. En del av meg hadde hatt lyst til å bare ta katten med meg til veterinæren å få den kastrert uansett. Jeg hadde i så fall gjort det uten å si fra først, men jeg hadde ikke holdt det skjult for mannen. Skjulingen og lureriet rundt det blir for meg et dobbelt svik, som jeg ikke ser noen grunn til å utsette ham for. Jeg hadde valgt å stå for det jeg gjorde. Problemet med denne løsningen er jo at jeg da setter en standard for at når noe er viktig nok er det greit å overkjøre den andre i forholdet. Hva hvis den neste diskusjonen omhandler ungene, og han synes det er tilstrekkelig viktig å gjøre hva det nå enn er, og dermed velger å overkjøre meg totalt. Da kan jeg jo på en måte takke meg selv... I fremtiden hadde det vertfall aldri kommet et nytt dyr som var "vårt" inn i huset. Da hadde betingelsene for å ta til seg eventuelle nye dyr vært at de var mine, så jeg kunne bestemme fritt. Anonymkode: 5ada6...474
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #9 Skrevet 8. mars 2018 Haha, det er ikke tortur! Det er mer tortur å la katten gå ukastrert, havne i slosskamper etc for at han er vill og gæern. Det er og langt dyrere å operere kattene etter slagsmål enn det er å kastrere den. Og hils mannen din og si at det ikke er hans baller som ryker! Anonymkode: ce4cd...64f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 Han risikerer jo også å bli uvenner med alle naboene. Ingen ønsker en ukastrert hannkatt gående i nabolaget. De sloss jo, det blir dyre veterinærutgifter pga skader, og han kommer til å angripe de andre kattene i nabolaget. De tisser og markerer revid, og de har store revir. Du må regne med at den da tisser på verandaputer, på trapper og blomterpotter, hos dere og i resten av nabolaget. Folk blir irritert av sånt altså... De skriker og bærer seg om natta, roper etter hunnkatter og maser. Finner de en hunkatt de kan parre med skriker de så det høres ut som noen torturerer et barn. Ingen ønsker sånt i nabolaget. Det er også et godt tips å vise til dyrevernsorganisasjonene, de ville aldri anbefalt noe som var tortur for et dyr altså, virkelig ikke. Anonymkode: 8eef2...53e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 Da bestiller du bare time til det, og får det utført. Han kan jo ikke reversere det etterpå uansett. Er jo greit at han vet om det i etterkant. Vi kastrerte katta vår når han var liten, det var vel da egentlig bare mannens katt, da vi ikke bodde sammen, mannen nektet å være med å få det utført, så dit måtte jeg dra alene med katten. Det var han som bestilte time og ordnet det praktiske da. Anonymkode: 414dd...a55
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 Kastrer eller omplasser/avliv. Han får få det valget i stedet. Anonymkode: d138a...ade
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #13 Skrevet 8. mars 2018 Det er en selvfølge å kastrere katter! Det er idiotisk å ikke gjøre det! Jeg blir helt matt av slike folk.. Anonymkode: 8cdc3...8e2
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #14 Skrevet 8. mars 2018 Her har ikke mannen noe han skulle sagt. Kastrer den katta! Her på bygda forsvinner kattene til slike uansvarlige katteeiere på mystisk vis. De ender opp med å bli skutt når de reker rundt. Anonymkode: 455d6...c07
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #15 Skrevet 8. mars 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her har ikke mannen noe han skulle sagt. Kastrer den katta! Her på bygda forsvinner kattene til slike uansvarlige katteeiere på mystisk vis. De ender opp med å bli skutt når de reker rundt. Anonymkode: 455d6...c07 Jaha, og hvordan vet de at kattene ikke er kastrerte da? Anonymkode: 0a250...86f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #16 Skrevet 8. mars 2018 Selvfølgelig skal katten kastreres, noe annet er uansvarlig og ethvert vettugt voksent menneske vet det. Det er jo bare å bestille en time og få det gjort det, katten er vel like mye din? Hvis ikke får dere omplassere den. Men du kan ikke snikkastere den, den kommer frem før eller siden. Bestill time, og la han få vite det etterpå. Anonymkode: 0a250...86f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #17 Skrevet 8. mars 2018 Han skjønner seg ikke på definisjonen av tortur. Katter lever ikke et godt liv ute som ukastrerte. - De legger i større grad ut på vandring, der de er mer utsatt for skader, ulykker og sult - De er stresser og ofte aggressive ute, men har fremdeles trang til å være ute. Det er belastende å være full av adrenalin og testosteron, og ukastrerte katter blir ofte ikke like gamle som kastrerte - De sloss mye mer, og er derfor mer utsatt for kostbare skader, FIV og katteleukemi. Disse kan man ikke vaksinere mot. - De har mindre tid til dere. Hvorfor ha en katt man knapt ser? - De er til større belastning for omgivelsene med markering og hyling - Dere blir evt. indirekte ansvarlig for kattunger som druknes, dumpes i veigrøfter og kastes levende i søppeldunker mm. Anonymkode: 15fc1...f68
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #18 Skrevet 8. mars 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaha, og hvordan vet de at kattene ikke er kastrerte da? Anonymkode: 0a250...86f Ukastrerte katter markerer vanligvis ikke på dørene, slåss med andre katter og hyler og remjer for å få seg "mus". Anonymkode: 455d6...c07
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #19 Skrevet 8. mars 2018 Såklart du kan! Jeg planlegger å snikkastrere katta til naboen til vårenAnonymkode: f2fe8...87f
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #20 Skrevet 8. mars 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Såklart du kan! Jeg planlegger å snikkastrere katta til naboen til våren Anonymkode: f2fe8...87f Kjør på! Anonymkode: 455d6...c07
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #21 Skrevet 8. mars 2018 Synes du har fått gode råd over her, Hi, så jeg har ikke mer enn det å tilføye ang. katten og kastrering. Men la meg gjette... denne mannen din, han mener sikkert at det er du som må bruke prevensjon også, eller at hvis en av dere må sterilisere dere for å slippe flere barn så må du gjøre det også...? Anonymkode: e4194...522
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #22 Skrevet 8. mars 2018 Hadde gubben protestert hadde jeg ledd høyt og gitt komplett faen i hva han mente om saken og gjort det likevel. Heldigvis har mannen min noe mellom ørene. Anonymkode: cf8f5...a28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå