Gå til innhold

Trøtthet og jernmangel. Hvilken verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man få symptomer som tretthet når man blir lav på jern? Må man under grensen, eller om man er generelt lavt? Typen  mener man må under grensen, mens eg tror kanskje det at eg er lav nå, men innafor, kan være en av årsakene til at eg er mye trøtt nå? Ellers er det andre årsaker. Verdien min var 30. Har fått melding fra legen om at eg skal spise jernrik kost eller ta tabletter annenhver  dag en periode. 

Anonymkode: 275b8...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er på 5 nå, merker ikke sånn kjempemye egentlig. Så det er nok individuelt 

Anonymkode: 1507d...7b9

Skrevet

Min er på 3, så skulle gjerne hatt 30😅🙈

Anonymkode: 5a229...7af

Skrevet

30 i jernlager? Trodde det skulle være på mellom 7 og 12 jeg. Jeg hadde 2,5 i alle svangerskap og da sa de at jeg «ikke kunne føde» før det var på 7. (Altså... føde måtte jeg uansett, men det var høy risiko for at jeg ikke ville klare det med så lavt jernlager). Hb lå på 13. 

Jeg måtte ta en hestekur med jern i de siste ukene før fødsel med sistemann, da mangelen ble oppdaget sent og i 12 uker etter fødsel selv om lageret da var på 6. Jeg var rimelig svimmel og så stjerner da det var så lavt. 

Jernlager på 30 vil jeg ikke ha. Det blir for mye. Jeg har heller aldri hørt at 30 er lavt når det er snakk om jern. 

Og dere med 3 og 5 i jernlager... er dere ikke blitt satt på jernkur?

Anonymkode: eb87b...908

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

30 i jernlager? Trodde det skulle være på mellom 7 og 12 jeg. Jeg hadde 2,5 i alle svangerskap og da sa de at jeg «ikke kunne føde» før det var på 7. (Altså... føde måtte jeg uansett, men det var høy risiko for at jeg ikke ville klare det med så lavt jernlager). Hb lå på 13. 

Jeg måtte ta en hestekur med jern i de siste ukene før fødsel med sistemann, da mangelen ble oppdaget sent og i 12 uker etter fødsel selv om lageret da var på 6. Jeg var rimelig svimmel og så stjerner da det var så lavt. 

Jernlager på 30 vil jeg ikke ha. Det blir for mye. Jeg har heller aldri hørt at 30 er lavt når det er snakk om jern. 

Blodprosen og jernverdier er ikke det samme. Jernverdiene skal vel ligge mellom 15 0g 200 for kvinner

Anonymkode: 650a6...f26

Skrevet

Det er jo helt individuelt. Jeg er helt symptomfri med tomme jernlagre, men når jeg samtidig hadde d-vit.nivå på 11 og blodprosent var på 5,  så var jeg veldig dårlig. Kroppen min tar ikke opp jern så godt så jeg har vært anemisk siden jeg var liten.Men har som sagt ingen symptomer. At du har symptomer med verdier på 30 er ikke rart hvis kroppen din er vant til et høyere nivå.

Anonymkode: 9879e...e81

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg har begynt på jernkur morgen og kveld 👍🏻

Skrevet

Tror dere blander blodprosent og jernverdier i denne tråden altså....

Anonymkode: 3bfc8...24e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere blander blodprosent og jernverdier i denne tråden altså....

Anonymkode: 3bfc8...24e

Jeg har s-jern på 5 (ref 9-34)

ferritin 12 (ref 10-170)

og transferrinmetning på 5% (ref 10-50). Blodprosenten er akkurat innenfor normalen. 

Legen sier jeg had jernmangel og har satt meg på jerntabletter morgen og kveld. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...