Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #1 Skrevet 6. mars 2018 Vannet i nabolaget ble erklært trygt i dag. Tykkelsen på isen er mellom 13 og 15cm. Vi fikk tatt oss en kjapp tur ut i dag, men måtte på ulike fritidsaktiviteter etterhvert. I morgen er det meldt 2-3*C. Betyr det at isen blir utrygg da, tror dere? Anonymkode: fef39...67e
Eliseflisa Skrevet 6. mars 2018 #2 Skrevet 6. mars 2018 Is er alltid utrygt. Det drukner jo mennesker som faller igjennom isen hvert eneste år.. 13 cm, er jo ingenting.. Tenk et sted med noe sirkulasjon under flaten, så er det rett igjennom. Jeg ville aldri utsatt mine barn for en slik fare, aldri. Jeg har null erfaring da, men forstår ikke at folk på død og liv skal ut på det vannet. Det var jo en som gikk igjennom her om dagen, og det var på det aller kaldeste.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #3 Skrevet 6. mars 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vannet i nabolaget ble erklært trygt i dag. Tykkelsen på isen er mellom 13 og 15cm. Vi fikk tatt oss en kjapp tur ut i dag, men måtte på ulike fritidsaktiviteter etterhvert. I morgen er det meldt 2-3*C. Betyr det at isen blir utrygg da, tror dere? Anonymkode: fef39...67e Så kaldt som det har vært lenge, så kommer det til å ta LANG tid før det blir utrygt. Is er kuldekonserverende. På 10 cm stålis kan man kjøre en bil, på 40 cm en stridsvogn. Det er Forsvarets standard... Anonymkode: d1cb9...574
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #4 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, Eliseflisa skrev: Is er alltid utrygt. Det drukner jo mennesker som faller igjennom isen hvert eneste år.. 13 cm, er jo ingenting.. Tenk et sted med noe sirkulasjon under flaten, så er det rett igjennom. Jeg ville aldri utsatt mine barn for en slik fare, aldri. Jeg har null erfaring da, men forstår ikke at folk på død og liv skal ut på det vannet. Det var jo en som gikk igjennom her om dagen, og det var på det aller kaldeste. Du mangler visst en del kunnskap. Anonymkode: d1cb9...574
Mrs. Kaizer Skrevet 7. mars 2018 #5 Skrevet 7. mars 2018 8 timer siden, Eliseflisa skrev: Is er alltid utrygt. Det drukner jo mennesker som faller igjennom isen hvert eneste år.. 13 cm, er jo ingenting.. Tenk et sted med noe sirkulasjon under flaten, så er det rett igjennom. Jeg ville aldri utsatt mine barn for en slik fare, aldri. Jeg har null erfaring da, men forstår ikke at folk på død og liv skal ut på det vannet. Det var jo en som gikk igjennom her om dagen, og det var på det aller kaldeste. 😂
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #6 Skrevet 7. mars 2018 Jeg har helt noia mot å gå på isen......rett og slett "angst" og vi bor ved sjøen. Lærer barna at de ALDRI får gå på isen uten at det er voksne med, uansett! I fjor sto det skilt langs hele linja her at "isen er utrygg". Likevel trosset flere folk, også folk med barn på søndagstur, og gikk ut på isen. Galskap!! Anonymkode: 99313...386
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #7 Skrevet 7. mars 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har helt noia mot å gå på isen......rett og slett "angst" og vi bor ved sjøen. Lærer barna at de ALDRI får gå på isen uten at det er voksne med, uansett! I fjor sto det skilt langs hele linja her at "isen er utrygg". Likevel trosset flere folk, også folk med barn på søndagstur, og gikk ut på isen. Galskap!! Anonymkode: 99313...386 Hadde heller aldri sendt ungene mine ut på sjøis. Med all den vannbevegelsen under, er isen skummel over sjøen. Og saltvannet hjelper jo heller ikke! Heldigvis bor jeg i en kommune som måler isen på alle vanna daglig. Likevel har jeg brølt unger og familier av isen på det lokale vannet omtrent daglig i det siste. Når man går på isen, og man ser det dannes "slush" i fotsporene sine, da er man bra dum når man går videre altså! Til HI: 13cm is holder ikke særlig lenge i 3 plussgrader. Den er nok teoretisk trygg et par dager, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Antar kanskje du også bor i Stavanger?, og her ble noen vann utrygge over natta med bare 2plussgrader, men andre holder stand et par dager til. Anonymkode: e0e88...c07
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #8 Skrevet 7. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så kaldt som det har vært lenge, så kommer det til å ta LANG tid før det blir utrygt. Is er kuldekonserverende. På 10 cm stålis kan man kjøre en bil, på 40 cm en stridsvogn. Det er Forsvarets standard... Anonymkode: d1cb9...574 Ja. For vi bor jo alle steder hvor det er like kaldt. 😂 Her ble isen utrygg etter ei natt med 2 plussgrader.... Anonymkode: e0e88...c07
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2018 #9 Skrevet 7. mars 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Så kaldt som det har vært lenge, så kommer det til å ta LANG tid før det blir utrygt. Is er kuldekonserverende. På 10 cm stålis kan man kjøre en bil, på 40 cm en stridsvogn. Det er Forsvarets standard... Anonymkode: d1cb9...574 Fantastisk kommentar Alle i Norges land bor hos deg eller Anonymkode: 349e9...31b
Eliseflisa Skrevet 8. mars 2018 #10 Skrevet 8. mars 2018 På 07.03.2018 den 0.03, Anonym bruker skrev: Du mangler visst en del kunnskap. Anonymkode: d1cb9...574 Ja, og det skriver jeg også i mitt svar.. Jeg har ikke kunnskap. Men det faller folk gjennom isen hvert år, som dør. Så jeg eller mine skal ikke ut på en slik meningsløs ferd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #11 Skrevet 8. mars 2018 For et par dager siden var det flere vann som var trygge i Bergen, idag stod det i BA at ingen var trygge lengre. Det er jo folk som faller igjennom isen og drukner hvert eneste år. I år stod det faktisk i avisen at brannvesenet hadde kjeftet på en barnehage (!) som hadde tatt masse små barn med ut på isen. Helt horribelt. Her i kommunen kommer brannvesenet og sprayer en stor plass med vann når det er meldt minusgrader, så får vi is til å stå på skøyter uten faren med å falle igjennom. Anonymkode: 4eb9e...fcb
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2018 #12 Skrevet 8. mars 2018 På 7. mars 2018 den 10.09, Anonym bruker skrev: Fantastisk kommentar Alle i Norges land bor hos deg eller Anonymkode: 349e9...31b Nei, jeg bor i den delen av Norge som har vært blant de varmeste siden jul; sammenlignet med andre regioner. Og selv her er det nærmest bunntela i bekker og tjern. Men HI forteller ikke om isen er oppblandet av mye snø. Jeg presiserer at jeg snakker om stålis. Det har noe å si hvordan prosessen har foregått. (Og nei, 13 cm stålis smelter ikke på to døgn med noen få plussgrader!) Anonymkode: d1cb9...574
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå