Gå til innhold

6-åringen har ei gul tann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har mistet noen tenner, og den ene voksentanna er så gul. De andre voksentennene er helt hvite. 

Hvorfor er den ene så gul?

Anonymkode: dbcea...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kan ha en emaljeskade, hvilken tann er det?

Noen får 6-årsjeksel og/eller fortenner med tynn/svak emalje, husker ikke navnet på det, men det kommer som regel av feber. Disse tennene dannes nedi der når barnet er ca 1 år gammel, og om de er uheldig å ha feber akkurat når emaljen dannes kan den bli svak.

Datteren min har det.

Det var jeg som skrev dette innlegget:

Anonymkode: 7fad4...110

Skrevet

Jeg skrev bare en tann i hovedinnlegget, men det gjelder også alle 6-års jekslene. I tillegg er det den ene fortanna nede.

Leste innlegget du linket til. Ble litt skremt. Er det noe å få gjort med denne misfargingen?

Hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev bare en tann i hovedinnlegget, men det gjelder også alle 6-års jekslene. I tillegg er det den ene fortanna nede.

Leste innlegget du linket til. Ble litt skremt. Er det noe å få gjort med denne misfargingen?

Hi

Og enda viktigere, blir det lettere hull av dette? Hi

Skrevet

Datteren vår har fått metallkroner på alle seksårsjekslene grunnet emaljesvikt. Disse blir byttet til porselen når hun blir voksen. Hun er dessverre veldig hardt rammet, Og seksårsjekslene var nesten helt uten emalje. Framtennene ser fine ut. Dessverre er dette genetisk, sier tannlegen, og vi ser at storebroren har noe misfarging på framtennene. Faren fant ut samtidig at han også har det i mild grad. De er inne og får ekstra fluor på tennene noen ganger i året.

Anonymkode: cf3c1...d84

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og enda viktigere, blir det lettere hull av dette? Hi

Ja, det blir lettere hull, fordi emaljen er så tynn. Men de gjør ikke noe med det før det evt blir hull da, min jente er nå 9 år og har enda ikke hatt noen hull selv om to seksårsjeksler er ganske misfarget (brune). Hun har også hvite flekker på fortennene.

Anonymkode: 7fad4...110

Skrevet

Huff... dette var ikke hyggelig lesning. Ingen av oss andre i familien har det. Ingen av søsknene hennes.

Må bestille time til tannlegen i morgen.

Hi

Skrevet

Min har det også, kalles inn oftere til tannlegen. Bestill time, ja! 

Anonymkode: 4dc63...219

Skrevet

6 åringen her har også gule jeksler, ringte tannlegen og etter en titt sa de at det var medfødt dårlig emalje. Fikk på sånn banangreie og beskjed om å fortsette å gi fluortabletter. Ikke noe mer som måtte gjøres her enda.

Skrevet

Fikk beskjed om at datteren min på 7 år har det. Trodde det var tannsten på framtennene jeg... Hun har litt på 6 års jekslene også. Er heldigvis ikke så mye. Er nok ikke genetisk. Er nok p.g.a. feber i ung alder. Fikk beskjed om at det er flere grader. 

Anonymkode: 47227...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...