Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #1 Skrevet 4. mars 2018 Ja jeg spør kanskje dumt. Men hvis man på engelsk sier for eks "The 17th century", så betyr det 1800-tallet. Og hvis de sier for eks "The 16th century", mener de 1700-tallet. Hvorfor er ikke "The 17th century", 1700-tallet? Jeg legger ofte merke til det i historiske dokumentarer, eller filmer. Men forstår ikke hvorfor det sies på den måten. Noen som kan forklare det? Anonymkode: 2a3f6...e5b
Optatium Skrevet 4. mars 2018 #2 Skrevet 4. mars 2018 Ikke helt rett det du sier der. Det 18.århundre er 1700-tallet. Det er fordi man begynner på år 0, men er i det første århundret (av alle, siden man teller).
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #3 Skrevet 4. mars 2018 Riktig som Optatium sier. Vår såkalte tidsregning begynte i det som er satt til år 0. Alle år fra år 0 - 99 blir da det første århundret. Alle år fra år 100 - 199 blir da det andre århundret. Ergo blir det 18. århundre 1700-tallet. Det er jo det samme på norsk - innimellom sies det at vi nå lever i det 21. århundre - selv om det er langt mindre brukt på norsk enn på engelsk. Anonymkode: 399c2...50d
Gjest Mari Y Skrevet 4. mars 2018 #4 Skrevet 4. mars 2018 48 minutter siden, Optatium skrev: Ikke helt rett det du sier der. Det 18.århundre er 1700-tallet. Det er fordi man begynner på år 0, men er i det første århundret (av alle, siden man teller). Det samme tenkte jeg også. Er temmelig overbevist om at det er 0-100 som man kaller det foerste århundre. År 0, er vel også Anno Domini. Så jeg lurer på om det er der forkortelsen AD kommer inn? Men hva betyr BCE? Som man bruker på engelsk. I Norge har man bl a Herrens År, Etter Kristus, år_(årstall).
LME1001 Skrevet 4. mars 2018 #5 Skrevet 4. mars 2018 Det blir som man på 3 årsdagen til et barn sier at han nå begynner på sitt fjerde leveår. Det første leveåret er jo fra de blir født til de faktisk blir ett år. Eller at du på 29 årsdagen din går inn i ditt 30. år. Er ikke så unaturlig. Er bare vi som ikke er vandt med å si det på den måten.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #6 Skrevet 4. mars 2018 47 minutter siden, Mari Y skrev: Det samme tenkte jeg også. Er temmelig overbevist om at det er 0-100 som man kaller det foerste århundre. År 0, er vel også Anno Domini. Så jeg lurer på om det er der forkortelsen AD kommer inn? Men hva betyr BCE? Som man bruker på engelsk. I Norge har man bl a Herrens År, Etter Kristus, år_(årstall). Before Christ eller noe? Anonymkode: ba97e...d86
Optatium Skrevet 4. mars 2018 #7 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Mari Y skrev: Det samme tenkte jeg også. Er temmelig overbevist om at det er 0-100 som man kaller det foerste århundre. År 0, er vel også Anno Domini. Så jeg lurer på om det er der forkortelsen AD kommer inn? Men hva betyr BCE? Som man bruker på engelsk. I Norge har man bl a Herrens År, Etter Kristus, år_(årstall). BCE betyr before common era, mens CE betyr common era (år 1 i den gregorianske kalender).
Gjest Mari Y Skrevet 4. mars 2018 #8 Skrevet 4. mars 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Before Christ eller noe? Anonymkode: ba97e...d86 Ja, det er godt mulig.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #9 Skrevet 4. mars 2018 Men med en liten korreksjon: det første århundre er ikke 99 år langt. Det er selvsagt 100 år langt, og dermed starter det 2. århundre på den 1.januar i år 101. Faktisk blir århundreskiftet mellom det nittende og tjuende århundret i skriftlige kilder nevnt som 1. januar 1901. Det nittende århundre var ikke slutt før det hundrede året var forbi. Men 99 år etterpå var vi så forblindet av alle nullene at vi feiret århundreskiftet et år på forskudd - vi feiret ombyttet til et totall i stedet. Anonymkode: 90086...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå