Gå til innhold

Hvordan lage tørr ris??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det høres kanskje ikke noe godt ut med tørr ris, men det jeg mener er hvordan få den så tørr som på indisk restaurant? Der du kan telle hvert eneste ris korn om du vil. 

Jeg ELSKER indisk mat, og får til både saftig kjøtt stykker og gode sauser. Men sliter altså med risen. Har prøvd alle mulige ris slag men får det ikke til. Har prøvd ris koker også. 

Anonymkode: 56a0e...d59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg skjønner hva du mener.

Kjøp denne risen: 

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/Toro-Ming-hurtigris

All annen ris blir klebrig og våt! Den ovenfor blir sånn du beskriver. Beste risen🙏🏼

Takk!!

denne har jeg faktisk ikke prøvd fordi hurtig risen jeg har prøvd har vært verst av alle! 

Denne skal prøves neste gang.

Anonymkode: 56a0e...d59

Skrevet
44 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg skjønner hva du mener.

Kjøp denne risen: 

https://www.matoppskrift.no/ingrediens/Toro-Ming-hurtigris

All annen ris blir klebrig og våt! Den ovenfor blir sånn du beskriver. Beste risen🙏🏼

Hjelpe meg... Selges denne fortsatt? Får ordentlig Flash back til 80 tallet og alt av gryteretter. Var også hybelmaten dette. Kokt hurtigris med soyasaus... Virkelig en gastronomisk opplevelse...🙈

Anonymkode: 29229...337

Skrevet

Kjøp basmatiris, skyll den godt flere ganger til vannet er klart. La den ligge i vann i ca en halvtime. Kok etter oppskriften. 

Skrevet

Du kan kjøpe basmati fra internasjonal butikk eller du kan kjøpe Niru sin (masala magic) på butikker som meny og spar.  

Jasmin ris er klebrig og er fin til thaimat men til indisk mat så er det basmati som brukes og den er ikke så klebrig.

Skrevet

Uff, hurtigris har en myk, fæl konsistens og smaker som puffet ris. Kjøp basmatiris, gjør som hun over sier, så får du god ris 👌🏻

Anonymkode: 93f6b...ab7

Skrevet

Jeg er streng på å følge oppskrift og fremgangsmåte, og det funker her. 

Måler opp vann og ris etter oppskriften på pakken. Kjøper vanligvis basmatiris på vanlig butikk. 

Kok opp vannet. Mens du venter, skyller du risen godt i kaldt rennende vann til vannet er rent.

Når vannet koker, tar du i risen og setter ned plata på lavt. Rister litt i gryta slik at risen ikke kleber, og setter på lokk. Tar ikke av lokket i det hele tatt under koking! Skal kun småkoke, såvidt det skal boble.

Etter ca 15 minutter tester jeg risen. Hvis den er tørr og fin, rører jeg litt rundt og slår av plata. Hvis den fortsatt virker fuktig, får den stå litt til. Her føler jeg meg litt frem.

Anonymkode: ca375...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...