Gå til innhold

Har noen operert bort hemoroide? Jeg er snart desperat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en hemoroide/ hudfold ved endetarmen i alle år. Etter fødsel fikk jeg hemoroider også og denne hudfolden ble til en hemoroide tror jeg. Jeg søkte om operasjon for 4 år siden, men fikk avslag uten å i det hele tatt bli undersøkt så lurer på hva legen skrev i den henvisningen. Nå er det blitt verre og den siste uken ekstremt. Det er hovent i hele endetarmsområdet, jeg klarer nesten ikke tørke meg etter toalettbesøk og det er ømt i hele underlivet. Jeg sliter med å ikke gråte av smerter etter toalettbesøk 

Anonymkode: b548c...0ee

Skrevet

Jeg fikk innvilget operasjon for ca. tre år siden, tror jeg det var, men jeg takket nei fordi ingen leger kunne si noe om det å lage større arr enn normalt kunne gjøre at operasjonen ikke ble vellykket. Hvis jeg fikk arrproblemer der kunne jeg jo potensielt pådra meg langt større problemer enn jeg hadde. Før dette hadde jeg hatt en episode med det som viste seg å være en nekotiserende liten, innvendig hemoroide. Den var så smertefull at jeg - som tåler mye smerte - lå på gulvet og vrei meg i smerte og gråt og måtte på legevakten. Prolapser, nyrebekkenbetennelse og bekkenbrudd var ingenting sammenlignet med den smerten jeg hadde pga. den bitte lille j...! Hadde før dette hatt noen episoder med hemoroider som hadde gitt meg en hudfold på utsiden.

Legen henviste meg til sykehus og de godkjente operasjon, selv om jeg på det tidspunktet var bra igjen av den innvendige j.... og kun hadde den hudfolden igjen (som riktignok kan bli irritert og blåse seg litt opp innimellom).

Men fordi ingen altså kunne fortelle meg om min arrdannelse kunne gjøre at resultatet ble dårlig så valgte jeg å la være, i tillegg til at jeg har en uavklart tilstand med noe dårlig immunforsvar som ingen heller kan si vil gi økt infeksjonsfare etter en slik operasjon.

Etter det har jeg hatt noen mindre hemoroider, slike utvendige, men jeg har lært meg hva som skal til for å dempe dem igjen, så selv om jeg egentlig skulle ønske å fjerne den hudfolden (litt med renslighet å gjøre), så synes jeg det går fint uten. Hemoroider er betennelser i åreveggen i endetarmen. Så det som hjelper meg er å være konsekvent med kostholdet og unngå mat som trigger betennelse, dvs. jeg unngår sukker og raske karbohydrater (og for mye karbohydrater generelt), og jeg passer på å ikke spise ting jeg vet får magen min til å bli treg (for meg er det gluten/korn og melk, men det kan være individuelt), og i tillegg at jeg får i meg nok omega3. Om jeg kjenner at jeg har en ny hemoroide på gang kutter jeg helt ned på karbohydrater, tar omega3 i litt større doser og i tillegg tar jeg en halv til en teskje gurkemeiepulver daglig (det virker også betennelsesdempende). I tillegg tar jeg tilskudd med gode tarmbakterier for å holde tarmfunksjonen best mulig. Slik greier jeg å holde det i sjakk og kan slippe å operere. Om det skulle bli veldig ille får jeg resept fra legen på stikkpille og salve som virker direkte på hemoroiden. Husker ikke hva det heter, men salven er ikke nok, må også ha stikkpillen.

Så jeg synes du skal ta en tur til legen nå og be om en ny vurdering. Og ikke minst strakshjelp til smertene dine! På apoteket får du også kjøpt Movicol (tror jeg det heter) som vil mykne avføringen din slik at du ikke må presse den ut, og iflg. lege på sykehus var det å sørge for helt myk avføring helt avgjørende når man fikk så smertefulle hemoroider, siden ethvert press gjerne øker størrelsen på dem. Jeg fikk resept på Movicol, men oppdaget etterpå at jeg ikke egentlig trengte det, for det selges også uten resept så lenge man ikke må ha store kvanta, og man betaler ikke mindre for dem med vanlig resept enn uten.

Og en ting til - det å sitte lenge, selv om du skulle finne stillinger hvor du ikke har særlig smerter, vil gjerne forverre smertene, så sørg for å røre på deg ofte.

Ellers er visst en slik operasjon veldig smertefull i mange uker etterpå (fikk høre åtte uker av legen som godkjente operasjon på meg), og det er jo også noe man må ta med i vurderingen, om man har noen til å avlaste den første tiden osv.

God bedring - masse sympati med deg! Oppsøk lege i morgen! Og kutt alt i kosten som kan trigge betennelse!!

Anonymkode: 62759...299

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk innvilget operasjon for ca. tre år siden, tror jeg det var, men jeg takket nei fordi ingen leger kunne si noe om det å lage større arr enn normalt kunne gjøre at operasjonen ikke ble vellykket. Hvis jeg fikk arrproblemer der kunne jeg jo potensielt pådra meg langt større problemer enn jeg hadde. Før dette hadde jeg hatt en episode med det som viste seg å være en nekotiserende liten, innvendig hemoroide. Den var så smertefull at jeg - som tåler mye smerte - lå på gulvet og vrei meg i smerte og gråt og måtte på legevakten. Prolapser, nyrebekkenbetennelse og bekkenbrudd var ingenting sammenlignet med den smerten jeg hadde pga. den bitte lille j...! Hadde før dette hatt noen episoder med hemoroider som hadde gitt meg en hudfold på utsiden.

Legen henviste meg til sykehus og de godkjente operasjon, selv om jeg på det tidspunktet var bra igjen av den innvendige j.... og kun hadde den hudfolden igjen (som riktignok kan bli irritert og blåse seg litt opp innimellom).

Men fordi ingen altså kunne fortelle meg om min arrdannelse kunne gjøre at resultatet ble dårlig så valgte jeg å la være, i tillegg til at jeg har en uavklart tilstand med noe dårlig immunforsvar som ingen heller kan si vil gi økt infeksjonsfare etter en slik operasjon.

Etter det har jeg hatt noen mindre hemoroider, slike utvendige, men jeg har lært meg hva som skal til for å dempe dem igjen, så selv om jeg egentlig skulle ønske å fjerne den hudfolden (litt med renslighet å gjøre), så synes jeg det går fint uten. Hemoroider er betennelser i åreveggen i endetarmen. Så det som hjelper meg er å være konsekvent med kostholdet og unngå mat som trigger betennelse, dvs. jeg unngår sukker og raske karbohydrater (og for mye karbohydrater generelt), og jeg passer på å ikke spise ting jeg vet får magen min til å bli treg (for meg er det gluten/korn og melk, men det kan være individuelt), og i tillegg at jeg får i meg nok omega3. Om jeg kjenner at jeg har en ny hemoroide på gang kutter jeg helt ned på karbohydrater, tar omega3 i litt større doser og i tillegg tar jeg en halv til en teskje gurkemeiepulver daglig (det virker også betennelsesdempende). I tillegg tar jeg tilskudd med gode tarmbakterier for å holde tarmfunksjonen best mulig. Slik greier jeg å holde det i sjakk og kan slippe å operere. Om det skulle bli veldig ille får jeg resept fra legen på stikkpille og salve som virker direkte på hemoroiden. Husker ikke hva det heter, men salven er ikke nok, må også ha stikkpillen.

Så jeg synes du skal ta en tur til legen nå og be om en ny vurdering. Og ikke minst strakshjelp til smertene dine! På apoteket får du også kjøpt Movicol (tror jeg det heter) som vil mykne avføringen din slik at du ikke må presse den ut, og iflg. lege på sykehus var det å sørge for helt myk avføring helt avgjørende når man fikk så smertefulle hemoroider, siden ethvert press gjerne øker størrelsen på dem. Jeg fikk resept på Movicol, men oppdaget etterpå at jeg ikke egentlig trengte det, for det selges også uten resept så lenge man ikke må ha store kvanta, og man betaler ikke mindre for dem med vanlig resept enn uten.

Og en ting til - det å sitte lenge, selv om du skulle finne stillinger hvor du ikke har særlig smerter, vil gjerne forverre smertene, så sørg for å røre på deg ofte.

Ellers er visst en slik operasjon veldig smertefull i mange uker etterpå (fikk høre åtte uker av legen som godkjente operasjon på meg), og det er jo også noe man må ta med i vurderingen, om man har noen til å avlaste den første tiden osv.

God bedring - masse sympati med deg! Oppsøk lege i morgen! Og kutt alt i kosten som kan trigge betennelse!!

Hvordan tar du gurkemeien, har du den i noe?

Anonymkode: 7ddbe...b5f

Skrevet

Jeg skal operere nå snart, om jeg husker kan jeg oppdatere etterpå. Hatt hemoroider siden jeg var 17 og blør mye ved hvert dobesøk stort sett. Nå har jeg fått nok og skal fjerne møkka. 

Anonymkode: 33bcd...29d

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tar du gurkemeien, har du den i noe?

Anonymkode: 7ddbe...b5f

Jeg blander i litt pepper, da piperin som finnes i pepper gjør at man lettere tar opp gurkemeie. Og så tar jeg det til mat siden man alltid bør ta det med noe fett.

Men når jeg tar den så er det egentlig bare rett ned. Litt vann i munnen, gurkemeien, litt mer vann og svelger ned. Men man kan sikkert blande den ut i f.eks. yoghurt, eller i en smoothie eller noe annet. Jeg gjør bare kort prosess og får det ned ;)

Skrevet

Gurkemeie er jo et pulver (krydder) som du kan ta en ts i et kvart glass vann, sammen med litt pepper og litt olje. Så er det bare å ta bonski og hive det nedpå (da smaker du ikke for det går så fort). Etterpå kan du drikke mer vann (eller saft/juice) for å få det lengre ned :) 

Anonymkode: f2234...f42

Skrevet

Jeg har fjernet utvendige hemorider nylig. Rask operasjon og heftige smerter i ennuke etterpå. Å bæsje første gang etter operasjonen var seriøst like vondt som å føde, selv om jeg tok heftige smertestillende god tid i forveien. Det er jo ikke så rart, det er åpne sår som må gro av seg selv. Men det var overhodet ikke vondt i 8 uker etterpå altså. Jeg gjorde det på diakonhjemmet sykehus i Oslo. De skal i følge fastlegen min være de beste på området, og følte meg veldig godt ivaretatt der. Jeg er veldig fornøyd med resultatet nå. 

Har også nettopp vært der og fått satt strikk på noen innvendige hemoroider. Det var også uproblematisk. Ubehagelig og med en distinkt følelse av å måtte bæsje den dagen jeg fikk strikkene satt på, ellers ikke merket noe til dem. 👍 

Anonymkode: dd25d...988

Skrevet

Jeg lager gurkemeie melk :) Har ikke hemoride så ikke derfor jeg gjør det. Men gurkemeie melk er uansett godt, et glass mandelmelk og 1/4 del ts gurkemeie, litt pepper (gir bedre absorbering) og noen har også litt fett oppi som feks kokkosolje (jeg bruker ikke fett). Varm opp melka og ha i gurkemeien og pepper, så ta det i en kopp og bland inn ønsket søtning (som honning, agave, lønnesirrup osv). Det er veldig godt og er faktisk også veldig utbredt, kalles tumeric milk eller golden milk. 

Anonymkode: 9dfbd...a6d

Skrevet

Jeg vil bare få anbefale alle med enten problemer med hemorroider eller marisker ( hudfolder)  å installere bidetta,  hånddusj ved do. Da forsvinner problem med evt renslighet og det blir mindre slitasje. 

Anonymkode: 2598b...30d

Skrevet

Jeg opererte i 2016 og var strålende fornøyd i ca et halvt år. Smertene i uka etter var dog så jævlig at jeg om natten drømte at jeg tok livet mitt. Helt sykt vondt. Etter 6 mnd fikk jeg en abscess i arret, fikk den skåret opp hos legevakten og tømt 7 ganger over en periode på 2 mnd. Til tross for hyppig drenasje, antibiotika og nøye sårstell utviklet den seg til fistel. Ble operert første gang i desember, og hadde ny operasjon nå for 4 uker siden. Skal inn for tredje operasjon om en måned ca., Og denne gangen er det lukkemuskelen som står for tur. Dette er alvorlige greier som ikke er noen easy fix. I følge kirurgen er dette en komplikasjon etter hemoroide operasjonen, og det er store sjanser for at jeg vil slite med det resten av livet.

Jeg sier ikke at det alltid blir dårlig resultat, men kirurgene som har operert meg har vært tydelige på at det er en konsekvens av den første operasjonen. Jeg var svært plaget av hemoroider, men hadde lett valgt det på nytt fremfor de plagene jeg har i dag!! Jeg har ikke vært i jobb siden august fordi jeg omtrent ikke kan sitte, har lite kontroll på avføringen og luft, smerter og i tillegg væske fra såret hele tiden. Det hemmer meg stort!

Anonymkode: 53f0e...c85

Skrevet

Eropr. For fem år siden. Var vondt etterpå. Problemet var ikke veldig stort.. men har kommet tilbake. Hadde marisk. 

Anonymkode: 8f850...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...